OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 20:27

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het Openbaar Ministerie wil dat dierenverhuurder Bert R. uit het Gelderse Appeltern wordt veroordeeld tot een werkstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden met een proeftijd van 3 jaar. In die periode mag hij van het OM ook geen dieren houden.

Volgens het OM werden bij zijn bedrijf Bert's Animal Verhuur jarenlang dieren verwaarloosd. Ook na waarschuwingen en dwangsommen van de gemeente stopte het niet. Omdat het bedrijf de dwangsommen niet betaalde, is het vorig jaar failliet verklaard.

327 overtredingen
Vorige maand meldde dierenwelzijnsorganisatie House of Animals dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in de afgelopen jaren R. heeft betrapt op 327 overtredingen op het gebied van dierenwelzijn.

De NVWA nam bij een van die controles oehoes, stinkdieren, wasberen, sneeuwuilen, een buizerd en een raaf in beslag. Bij andere controles trof de NVWA ezels met worminfecties aan, varkens met schurft, extreem magere dieren en een dood paard in de sloot.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:46

Video speelt niet af, krijg een foutmelding. Maar wat een triestigheid nu weer zo te lezen. Goed dat er uitspraak is gedaan. Kan nooit streng genoeg zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 01:40

Hmmz, gezien alle activiteiten die ze daar organiseren (zie site), waaronder "dik-trom-race", (achterstevoren op een "grote" ezel racen), schwientie tikken, hebben ze sowiezo weinig op met dierenwelzijn lijkt me.....

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 07:44

Ik ben benieuwd wat de uitspraak gaat worden, en de handhaving daarvan. Het gehele proces loopt echt al zo lang!

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 07:45

Monique1963 schreef:
Video speelt niet af, krijg een foutmelding. Maar wat een triestigheid nu weer zo te lezen. Goed dat er uitspraak is gedaan. Kan nooit streng genoeg zijn.

Bij mij deed de video het gisteren wel. Die man had het echter over ‘zuid Holland’, terwijl dit in Gelderland is. Dus ik twijfelde of het filmpje juist was, maar van de beelden word je niet blij.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:29

Die controles klinken al heel ernstig.

NVWA komt niet zomaar in actie meestal.

Hoop eigenlijk dat zo iemand nooit meer dieren mag houden.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:41

3 tot 6 maanden geen dieren houden en dan? Weer opnieuw beginnen met verzamelen? Ik hoop toch voor de dieren dat het verbod levenslang is met zoveel schandalen op naam.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:44

Ik lees het als in z'n proeftijd van 3 jaar geen dieren houden. Ik hoop dat ze echt regelmatig controleren want die man is echt zo hardleers. Van wat ik in de media gelezen heb heeft hij overal schijt aan. Het is ook bizar dat mensen nog zaken met hem willen doen. Hier in de regio is hij toch vrij berucht

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:46

Twee jaar geleden een Boos aflevering van gezien, echt een trieste bedoening daar. Heel goed dat hij nu éindelijk aangepakt is, maar waarom heeft dit zo verschrikkelijk lang geduurd... (Sinds de jaren 90!!) Er zijn honderden overtredingen geregistreerd over jaren en dan nog zo'n slappe straf? Daar kan Bert om lachen en daarna gewoon zijn zaakje weer oppakken.

De aflevering van Boos:
https://youtu.be/HbIMsGmubzw?si=l6L-7b3gIDgDA619

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:46

marleen_88 schreef:
3 tot 6 maanden geen dieren houden en dan? Weer opnieuw beginnen met verzamelen? Ik hoop toch voor de dieren dat het verbod levenslang is met zoveel schandalen op naam.

De eis is dat hij gedurende de proeftijd mag hij geen dieren houden.
Dat is drie jaar.
Ik vermoed dat deze man ook wel wat voorwaarden opgelegd gaat krijgen bij die 6 maand voorwaardelijk en dus dat hij dingen moet veranderen/leren/therapie

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: OM eist werkstraf en dierenverbod Bert R.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 00:41

Feitelijk betekend dit dus enkel 240 taakstraf he. 240 uur voor 327 overtredingen.....

Die gevangenisrstraf is voorwaardelijk dus gaat alleen in bij nieuwe overtredingen.

240 uur taakstraf......

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:12

cp112 schreef:
Feitelijk betekend dit dus enkel 240 taakstraf he. 240 uur voor 327 overtredingen.....

Die gevangenisrstraf is voorwaardelijk dus gaat alleen in bij nieuwe overtredingen.

240 uur taakstraf......


En hij mag drie jaar geen dieren houden.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:00

ievie schreef:
cp112 schreef:
Feitelijk betekend dit dus enkel 240 taakstraf he. 240 uur voor 327 overtredingen.....

Die gevangenisrstraf is voorwaardelijk dus gaat alleen in bij nieuwe overtredingen.

240 uur taakstraf......


En hij mag drie jaar geen dieren houden.





Tja ok.... zien we dat als straf?

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:42

cp112 schreef:
Tja ok.... zien we dat als straf?


Hmm vooropgesteld: ik vind het ook wat mild allemaal..
Maar een straf, Nouja. Het zijn/waren zijn inkomsten, dus daar moet ‘ie dan iets voor gaan verzinnen.