Met fokadvies naar ‘elegant’ fries hengstveulen Ciaran

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Met fokadvies naar ‘elegant’ fries hengstveulen Ciaran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 20:02

Phryso
Fokkerij

Afbeelding
Alwin 469. Foto: Princequillo


De Oostenrijkse Silvia Nöckler heeft vorig jaar fokadvies bij het KFPS aangevraagd voor haar achtjarige merrie Belle fan de Groenesteegh Ster (Bartele 72 x Doaitsen 420). Halverwege april is het resultaat geboren: hengstveulen Ciaran SN (Hilbert 529). ‘Hij is heel elegant, betrouwbaar en met goede bewegingen.’

Nieuwsgierig naar fokadvies
Silvia heeft haar hart al een kleine tien jaar verloren aan het Friese paard. Ze kocht haar Belle -stam 28- in 2021 in Zuid Duitsland. ‘Ik zocht een beetje éen barok-achtige Friese merrie met een aangenaam temperament en goede papieren’, vertelt Silvia over Belle die toen een hengstveulen had. In 2022 insemineerde ze de merrie met Alwin 469 en dat leverde hengstveulen Yago SN op. ‘Een hengst met veel rastype, eigenlijk was ik heel tevreden. Maar ik was ook wel nieuwsgierig wat de KFPS fokadviseurs zouden adviseren’, aldus de fokster. ‘Ze hebben me uiteindelijk moed gegeven om een jongere hengst te kiezen. Een hengst die nog geen fokwaarden heeft. Het is als fokker in het buitenland best lastig om informatie te krijgen, vooral ook als je de Nederlandse taal niet spreekt. Dankzij het fokadvies heb ik de jonge stamboekhengsten beter leren kennen.’

Benieuwd naar het jury oordeel
Bij het fokadvies is heel goed gelet op de wensen van Silvia, vertelt ze. ‘Ik houd meer van het oorspronkelijke type Fries paard. Dat hoogbenige paard dat smal in de borst is vind ik niet zo mooi.’ Over haar jongste fokproduct is ze heel enthousiast. ‘Hij is elegant en betrouwbaar en heeft goede bewegingen’, vertelt ze. ‘Hij heeft een edel hoofd en zijn grijsblauwe ogen vind ik heel speciaal. lk ben heel benieuwd hoe de jury hem gaat beoordelen op de fokdag.’

Belle en Ciaran brengen de zomer in Oostenrijk door bovenop de Alm. ‘Dit jaar zal Belle niet meer geïnsemineerd worden’, geeft Silvia aan. ‘Ik overleg of we misschien volgend jaar een IBOP met haar zullen doen.’