Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14171
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 21:26

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Pieter Devos hier met Casual DV Z tijdens de Dutch Masters 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Vanaf morgen komt er zes weken lang elke week, een aflevering van 'De Ruiters' op VRT Canvas en VRT Max.

De serie laat zien hoe het eraan toegaat in de Belgische paardenwereld. Van rijke families die kosten noch moeite sparen om de beste te worden tot aan het mee willen doen aan de Olympische Spelen. In Knokke wordt gestreden om het laatste felbegeerde ticket. Ook topruiters hebben wel eens een betere seizoenen gekend en ook dat wordt getoond. Daarnaast komen ook veulenveilingen in beeld en twee goede vrienden, waarvan er één op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020 een wereldprestatie behaalde, en de ander het tegenovergestelde. Jumping Mechelen is in België hét jaarlijkse evenement waar iedere springruiter graag op het podium wil staan.

Bekijk dit alles vanaf 6 mei, wekelijks op VRT Canvas en VRT Max.


Gebruikte bronnen:

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 00:52

Fijn. Nog een uitzending die alle stereotypen uitlicht. :+

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 06:37

Ik heb het ook gekeken, maar hoe bedoel je dat die uitzending stereotypen uitlicht?
Ik vond dat er veel gepraat werd, maar weinig gezegd.

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:21

Ik vond het geen reclame voor de paardenwereld. Integendeel zelfs. Paarden brengen vooral veel geld op en zijn er voor de rijke burger. Ik zag maar weinig liefde voor het dier. Enkel het moment over Chilli Willi liet blijken dat ze het paard (of zijn opbrengsten en opportuniteiten) missen.
Ik heb geen enkel paard op de weide gezien maar wel veel propere stallen. Ik had graag de menselijke kant gezien jammer genoeg werd dit overschaduwd door de financiële kant.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:09

Ik kijk het niet. Spaart mij een hoop ergernis :')
Alles draait om geld, dat was al duidelijk bij de reclame voor deze reeks.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:18

Ik rij zelf en vond het vooral een ver-van-mijn-bed show.
Precies of je noemt een reeks 'fietser' en gaat dan alleen bij Lotto-Dstny en Soudal-Quickstep filmen

De liefde voor het paard was ver te zoeken, de commercie daarentegen werd goed in beeld gebracht met alle excuberante prijzen erbij (jaarling merrie van 300.000 euro waarbij koopster van 40+ nonchalant zei dat ze nu eindelijk eens een paard voor zichzelf kocht ipv voor de familie).

Ook het sportieve niveau vertaalde zich niet niet naar het scherm, mijn man concludeerde "zie je wel, net zoals bij darts, dat zijn ook sportlui met een pintje in de hand na de wedstrijd" en ik kon hem geen ongelijk geven.

Een programma dat ook het verschil laat zien, dat had ik gewild. Hoe er van de plaatselijke manege, met uren werk en toewijding, veel geluk en ondersteuning, met alle zorgen die erbij horen, via plaatselijke concoursen in weer en wind in de modder en biertenten omhoog gekropen wordt naar een beter niveau met dito pistes en het eerste bijgespaarde trailertje, waar is dat? Want dat is de realiteit voor 99% die geen familie in het vak heeft. Reeks liet 5 gefortuneerden zien (Jos Verlooy, kinderen Philippaerts, Niels Bruynseels, Judy-Ann Melchior en de neef van Marc van Dijck) en er was maar 1 selfmade man bij, Jérôme Guery (hij was ook de enige die vertelde hoe de liefde voor het paard bij hem ontstond, door stiekem op de paarden te kruipen die in de wei naast zijn huis stonden).

En als ze dan bij een 'ouderwetse' fokker gingen kijken, die het romantische beeld van de liefhebber in stofjas moest voorstellen, gaan ze langs bij het Keizershof, die 250 veulens per jaar fokken, dat doe je ook niet als je daarnaast in de fabriek werkt...

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:42

Laibadji schreef:
Ik vond het geen reclame voor de paardenwereld. Integendeel zelfs. Paarden brengen vooral veel geld op en zijn er voor de rijke burger. Ik zag maar weinig liefde voor het dier. Enkel het moment over Chilli Willi liet blijken dat ze het paard (of zijn opbrengsten en opportuniteiten) missen.
Ik heb geen enkel paard op de weide gezien maar wel veel propere stallen. Ik had graag de menselijke kant gezien jammer genoeg werd dit overschaduwd door de financiële kant.

Die financiële kant heeft ook de centen om zo'n televisieploeg op te laten draven.
Het blijft wel commerciële TV, hè.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:59

ikke schreef:
Laibadji schreef:
Ik vond het geen reclame voor de paardenwereld. Integendeel zelfs. Paarden brengen vooral veel geld op en zijn er voor de rijke burger. Ik zag maar weinig liefde voor het dier. Enkel het moment over Chilli Willi liet blijken dat ze het paard (of zijn opbrengsten en opportuniteiten) missen.
Ik heb geen enkel paard op de weide gezien maar wel veel propere stallen. Ik had graag de menselijke kant gezien jammer genoeg werd dit overschaduwd door de financiële kant.

Die financiële kant heeft ook de centen om zo'n televisieploeg op te laten draven.
Het blijft wel commerciële TV, hè.


Dit is de openbare omroep...

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:02

ikke schreef:
Die financiële kant heeft ook de centen om zo'n televisieploeg op te laten draven.
Het blijft wel commerciële TV, hè.


Dat weet ik nog zo niet. De mensen die mee doen aan zo'n reeksen, zijn meestal dik betaald door de VRT ( lees : de belastingbetaler :+ ).
Geen idee of dit hier het geval is natuurlijk, maar het zou mij allerminst verbazen aangezien de vele voorbeelden uit het verleden en heden :P

Foxy bedankt voor de samenvatting :D Dit bevestigt mijn vermoeden.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:21

Ik zat er helemaal klaar voor gisteren maar na 5 minuten ook tot het besef gekomen dat dit niet het programma is dat ik verwacht had.
De liefde die die mensen voor paarden voelen is toch echt gekaderd in termen van succes en geld lijkt het.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:42

Yavanna schreef:
Ik heb het ook gekeken, maar hoe bedoel je dat die uitzending stereotypen uitlicht?
Ik vond dat er veel gepraat werd, maar weinig gezegd.

Wat iedereen hieronder dus al zegt. :)

De rijken, vooral het economische deel toelichten. Geen of weinig aandacht voor de liefde voor het dier en enkel de grote stallen waar alle rot taakjes voor de ruiter gedaan worden.

De gemiddelde bokker heeft geen honderdduizenden euro’s om een paard aan te kopen. En IMO is dat ook niet ‘de paardenwereld.’
Eerder de paarden-versie van the sky is the limit.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:17

Er kwam ook geen enkele groom zelf aan het woord. Enkel by Guery zag je de groom en werd verteld dat zij het paard als haar kind zag en verzorgde. Bij al de rest 0 inzage in het ondersteunende personeel. Oh ja, we zagen een potentiële stalruiter voor Jos Verlooy, maar ook daar summiere info waar dat voor nodig was.

Na het zien van deze reeks heeft de gemiddelde belastingbetaler 0 idee wat paardrijden echt inhoudt (lees: veel tijd en geld aan spenderen, zeer beperkt leven buiten de sport, heel veel frustratie en aan jezelf twijfelen maar ook superblij zijn als het een keer wel allemaal goed loopt). Laat staan dat er mensen zijn die dit uit pure passie in veel mindere omstandigheden doen, op een postzegel groot eigendom tegen de regelneverij van de overheid en geklaag van de buren (geurhinder, geluidshinder, lichtvervuiling etc). Er is nergens ook maar een kritische noot te horen. Ik had graag gezien hoe de reactie was op de veranderende publieke opinie ivm dierenwelzijn. Hoe gaan topruiters om met het feit dat steeds meer mensen vinden dat er niet op paarden gereden moet worden?

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:26

Hebben jullie al de hele reeks gezien dan? In aflevering 1 zag ik enkel Philippaerts en Verlooy.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:29

Volgens equnews is het fantastisch vol emotie.
Je kunt de serie toch helemaal kijken?

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:33

Katyatje schreef:
Hebben jullie al de hele reeks gezien dan? In aflevering 1 zag ik enkel Philippaerts en Verlooy.


Op de app kan je de reeks bingen. Ik heb er gisteren 5 afleveringen door gedraaid, zat met keelpijn op de bank.

Op zich is het programma wel mooi gemaakt, mooie shots met 'wow' gehalte (waanzinnige concoursen zoals Doha en mooie stallen) en spanning rondom wedstrijden en veilingen (zetten ze mooi in beeld met muziekje onder), maar noem het dan niet 'de ruiters'. Het is eerder "sky is the limit - the horsepower edition" zoals Ayasha al treffend zei.

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:42

Ik heb het niet gekeken omdat ik van de trailers al zo'n vermoeden had dat het nou niet bepaald een goed beeld van onze sport ging geven. Zal alleen maar voer zijn voor de tegenstanders.

Friezenkind
Berichten: 87
Geregistreerd: 13-07-21

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:54

Kan je dit ook in NL kijken zonder vpn? Ben nu wel benieuwd.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:14

Friezenkind schreef:
Kan je dit ook in NL kijken zonder vpn? Ben nu wel benieuwd.

Via ziggo kunnen we wel terugkijken

Ik vond het wel leuk om te kijken trouwens, ja het ging vooral over topsport, topfokkerij en handel, maar ik hoef geen programma te zien over doorsnee ruiters of manege, been there done that :z

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:22

Cemlys schreef:
Friezenkind schreef:
Kan je dit ook in NL kijken zonder vpn? Ben nu wel benieuwd.

Via ziggo kunnen we wel terugkijken

Ik vond het wel leuk om te kijken trouwens, ja het ging vooral over topsport, topfokkerij en handel, maar ik hoef geen programma te zien over doorsnee ruiters of manege, been there done that :z

Jij wel maar dit draagt enkel bij aan het stereotype dat ruiters rijkeluiskinderen zijn die de handjes niet vuil maken.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:48

Ze hadden op zijn minst de tegenstelling kunnen laten zien.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwe docureeks 'De Ruiters' vanaf morgen op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:34

Maar even heel eerlijk denk je echt dat die kinderen het elke dag makkelijk hebben? Ok ze hebben ervaring in huis, goede paarden ter beschikking etc, maar zelfs diegene die het goed voor mekaar hebben die werken lange dagen en keihard.
Ik weet ook niet wat de insteek van het programma was, maar misschien is het juist de bedoeling dat het alleen die kant belicht. Ik kan er niet wakker van liggen en ook niet wat een ander ervan denkt. Ik denk sws niet dat iemand die niks met de sport of paarden heeft naar dit programma kijkt.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:47

Cemlys schreef:
Friezenkind schreef:
Kan je dit ook in NL kijken zonder vpn? Ben nu wel benieuwd.

Via ziggo kunnen we wel terugkijken

Ik vond het wel leuk om te kijken trouwens, ja het ging vooral over topsport, topfokkerij en handel, maar ik hoef geen programma te zien over doorsnee ruiters of manege, been there done that :z


Ja, en op de doorsnee manage ga je ook niet veel "liefde voor het paard" zien als je daar de gemiddelde manege eigenaar onder de loep gaat nemen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:27

Cemlys schreef:
Maar even heel eerlijk denk je echt dat die kinderen het elke dag makkelijk hebben? Ok ze hebben ervaring in huis, goede paarden ter beschikking etc, maar zelfs diegene die het goed voor mekaar hebben die werken lange dagen en keihard.
Ik weet ook niet wat de insteek van het programma was, maar misschien is het juist de bedoeling dat het alleen die kant belicht. Ik kan er niet wakker van liggen en ook niet wat een ander ervan denkt. Ik denk sws niet dat iemand die niks met de sport of paarden heeft naar dit programma kijkt.

Dat is het punt niet. Het punt is dat ze de luxe uitlichten niet het werk.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:32

Cemlys schreef:
Maar even heel eerlijk denk je echt dat die kinderen het elke dag makkelijk hebben? Ok ze hebben ervaring in huis, goede paarden ter beschikking etc, maar zelfs diegene die het goed voor mekaar hebben die werken lange dagen en keihard.
Ik weet ook niet wat de insteek van het programma was, maar misschien is het juist de bedoeling dat het alleen die kant belicht. Ik kan er niet wakker van liggen en ook niet wat een ander ervan denkt. Ik denk sws niet dat iemand die niks met de sport of paarden heeft naar dit programma kijkt.


Noem het dan topruiters (naar analogie van de reeks topdokters).

En wat betreft 'gemakkelijk' - als het dan eens over werk gaat, zien we zoon van zijn eerste arbeidscontract tekenen, aan minimumloon 11,56 eur / uur, waarbij hij al gelijk de leiding krijgt over een team en zelf zegt dat hij kan doen en laten wat hij wil en geen kosten heeft (dus gratis paard erbij).

Er wordt nergens vermeld hoe het financieel in elkaar steekt of welke lange dagen er dan wel gemaakt worden. Alleen horen we dat er 'financiële druk' is en Ludo die zucht dat het moeilijk is om voldoende paarden te vinden voor 4 zonen die topsport willen doen - er zijn ook meerdere peperdure horloges en auto' s in beeld...

Ik had graag het verschil gezien met de amateur: baan erbij, gewone huis-tuin-keuken stal met paard in pension, zelf les geven en/of les nemen, vroeg uit de veren, laat en eenzaam naar huis, rennen en vliegen en rekenen.

Vond het echt een gemiste kans op dat vlak. Nu is het de disney versie van 'de ruiter' geworden.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:16

Kun je het - behalve via Ziggo - terugkijken als je in Nederland woont?

Ik heb het niet gezien, maar heb wel respect voor een aantal topruiters.
Vaak ook met niks begonnen, risico's genomen en met een groot hart voor het paard én de paardensport. Luister daarvoor vooral naar 2 man & 1 paardenkop. Wel jammer als ze die kant niet belichten in Ruiters.

Ook ik hoef de amateur niet te zien die rent en vliegt en rekent. Waarom zou dat interessant zijn om te laten zien?