Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14092
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:34

MarjanB schreef:
Met een andere ruiter mee, klein concours geen bombarie. Of ergens in het buitenland. Zag laatst ook nog een wat onbekendere ruiter ook een filmpje plaatsen van hem op een glock paard.

Zal eens zoeken welke dat was

Edit filmpje is nu onvindbaar :')

Bedoel je ruben?
https://www.facebook.com/share/v/vxpT7swpMrAQwpwS/

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:46

Wederom Hans-Christian Matthiesen in een artikel van horses dat er meer gepunt moet worden op harmonie.
Klein stukje gequote:
“We moeten het totaalbeeld en de harmonie beter beoordelen en prioriteren. Tekenen van stress en ongemak (hoofd- en halspositie, kort en strak in de hals, open mond, zichtbare tong (kleur), strak in de rug, taktproblemen, ongelijke passen enz.) moeten zwaarder wegen in de beoordeling. Telkens wanneer je het als jury ziet, moeten er punten afgetrokken worden en moet er een duidelijke opmerking over gemaakt worden.”
Matthiesen: 'Er is teveel focus geweest op consensus in de jurering'

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:49

Benzz schreef:
Wederom Hans-Christian Matthiesen in een artikel van horses dat er meer gepunt moet worden op harmonie.
Klein stukje gequote:
“We moeten het totaalbeeld en de harmonie beter beoordelen en prioriteren. Tekenen van stress en ongemak (hoofd- en halspositie, kort en strak in de hals, open mond, zichtbare tong (kleur), strak in de rug, taktproblemen, ongelijke passen enz.) moeten zwaarder wegen in de beoordeling. Telkens wanneer je het als jury ziet, moeten er punten afgetrokken worden en moet er een duidelijke opmerking over gemaakt worden.”
Matthiesen: 'Er is teveel focus geweest op consensus in de jurering'

Was hij niet de jury die daar de kans voor had, maar er niks mee deed een poos terug :o ?

Ben het wel met hem eens, verder.

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:35

denisesilver schreef:
oji schreef:
Lijkt mij daarnaast vooral zwaar frusterend voor de ruiters en amazones die de afgelopen 3 jaar er wél hebben gestaan, en nu zien dat hun OS plek weer weggekaapt gaan worden door deze twee heren, die al honderdvijfentachtig keer zo'n groot toernooi hebben gereden.
Edit: zie dat een aantal van jullie het daarmee met mij eens zijn



Dat is juist het hele idee van topsport. De beste van het moment krijgen de kans. Aan ieder om hun best voor te doen en daarmee om te gaan. Dat maakt het aan de andere kant ook zo spannend en mooi.

Daarnaast denk ik niet dat de Nederlandse dressuurtop, die vrij smal is op dat niveau, elkaar 3 jaar niet gezien hebben en een ander misgunnen. Kleine wereld met gezonde concurrentie denk ik. Dat is juist goed!

Van Jeroen Dubbeldam hoorde je ook nooit wat en die stond er op grote toernooien ineens in naam van Nederland. Hoorde je niemand over. De Glocks mannen hebben ongetwijfeld hun redenen voor hun keuzes. Zij kennen hun paarden het best.
Brengen ze ze vaak op wedstrijd uit: krijgen de beesten nooit rust en worden ze continu van hot naar her gesleept.
Brengen ze ze weinig uit op wedstrijd: zijn ze nergens aan gewend en dat is zielig.

Hoge bomen vangen veel wind. Ik heb veel respect voor ze, hun namen werken als een rode lap op een kudde scha- ohnee, stieren. Dat benijd ik niet.

Ten slotte ben ik blij dat ik geen jury of bondscoach ben, wat ingewikkeld allemaal :)

Avalanche

Berichten: 16219
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:53

Dit :j

En echt hoor, ik zou niet op de stoel van de bondscoach en van de jury willen zitten, je doet het nooit goed......

Van de ruiters vind ik het knap om zolang op topniveau te blijven presteren. Imo heb je je plek dan ook wel verdiend. Het maakt het moeilijk om er tussen te komen, zeker, maar dat houdt de standaard ook hoog.

HorsePassion
Berichten: 995
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:57

Ik kom even terug over wat jullie zeiden dat Total US zo heet is en waarschijnlijk door anderen niet te rijden is maar ik denk echt dat Edward zelf zijn paarden zo heet maakt.
Hij kan wel met die power omgaan en zet dat om naar grote en spectaculaire bewegingen.
Als Edward de hals wat meer op lengte zou rijden en wat meer naar de ontspanning gaat rijden dan beweegt hij vast iets minder spectaculair. Dat zou de regelmaat en het beeld wel ten goede komen.
Maar zover is Edward nog niet. Of hij kan het niet.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:17

_San87_ schreef:
Spenk schreef:
Dinja kon volgensmij heel goed met Total overweg in al die jaren dat zij hem reed.

Ik denk dat Cioccolato bij Glock bedoelt.


Bij Glock is het sinds Marieke ook een komen en gaan van stalruiters...

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:21

HorsePassion schreef:
Ik kom even terug over wat jullie zeiden dat Total US zo heet is en waarschijnlijk door anderen niet te rijden is maar ik denk echt dat Edward zelf zijn paarden zo heet maakt.
Hij kan wel met die power omgaan en zet dat om naar grote en spectaculaire bewegingen.
Als Edward de hals wat meer op lengte zou rijden en wat meer naar de ontspanning gaat rijden dan beweegt hij vast iets minder spectaculair. Dat zou de regelmaat en het beeld wel ten goede komen.
Maar zover is Edward nog niet. Of hij kan het niet.

Total is altijd spectaculair geweest, ook toen hij nog niet eens ohz was.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:23

Dorine92 schreef:
Nee, want met een 1 verwacht je minstens een paard die zich in de verkeerde gang op de verkeerde plek in de rijbaan bevindt en van alles doet behalve het gevraagde. Als je een 1 geeft kun je geen onderscheid meer maken tussen een dravend paard die ergens tussen bijvoorbeeld K en E een poging tot travers doet maar zijn mond open heeft, kantelt en taktfouten maakt, versus een paard die bokkend in galop een ongevraagde gebroken lijn bij K maakt terwijl hij dus in draf die travers daar had moeten inzetten.
Wb de 6,5 voor een scheef binnenkomende Hans Peter en de jury bij E.. die kan dat minder goed zien vanaf de zijkant. De positie van de jury is soms van invloed op het cijfer. Recht van voren kun je weer andere dingen niet goed zien, bijvoorbeeld een wissel die achter niet goed gaat
Ik ben trouwens echt wel van mening dat een paard een paar seconde moet stilstaan tijdens het halthouden en groeten. Maar als je een 1 wilt geven wanneer een paard niet stilstaat, moet je de onderdelen meer uit elkaar trekken op het protocol. Hij is immers wél in de juiste gang over de AC lijn binnengekomen, en hij heeft gegroet. Dus als de opdracht is: A-X binnenkomen in verzamelde galop, X halthouden en groeten, dan heeft de combi nog altijd aan het grootste deel van de opdracht voldaan. En dan is een 1 geven niet mogelijk binnen het huidige systeem. Ga je het halthouden als een apart onderdeel punten, dan wel.


Hmmm, nou die van mij deed tussen K&E niet heel veel spannenders dan het niet correct tonen van de voor de travers vereiste lengtebuiging. Dan is er inderdaad géén travers getoond en een 1 geheel terecht.

Maar inderdaad, dat was wél een proef waarin de travers tussen K&E een solitair onderdeel was.

Dus in deze zeker een goed punt dat dergelijke zaken gescheiden moeten worden wil je de jurering duidelijker maken.

Helaas zien we ook vaak genoeg dat apart benoemde oefeningen (overgang passage-piaffe-passage) een te hoog cijfer krijgen...

En ik zie in de GP dat er ook best wat blinde stukken in zitten die buiten beschouwing gelaten kunnen worden. Als je MXK 15 vliegende wissels maakt, wat is de toegevoegde waarde van KA verzamelde galop nog? Als je de sport vriendelijker wilt maken, beoordeel je daar niks en mag de ruiter zelfs even een aai geven.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:40

c_alsemgeest schreef:
HorsePassion schreef:
Ik kom even terug over wat jullie zeiden dat Total US zo heet is en waarschijnlijk door anderen niet te rijden is maar ik denk echt dat Edward zelf zijn paarden zo heet maakt.
Hij kan wel met die power omgaan en zet dat om naar grote en spectaculaire bewegingen.
Als Edward de hals wat meer op lengte zou rijden en wat meer naar de ontspanning gaat rijden dan beweegt hij vast iets minder spectaculair. Dat zou de regelmaat en het beeld wel ten goede komen.
Maar zover is Edward nog niet. Of hij kan het niet.

Total is altijd spectaculair geweest, ook toen hij nog niet eens ohz was.


Vond ik niet, als 2,5 jarige was hij de minst opvallende Totilas zoon. Juist ohz werd zijn talent zichtbaar.

Ben het ermee eens dat meer rust, ontspanning en lengte hem waarschijnlijk alleen maar ten goede zal komen. Maar dat is niet Edwards rijstijl.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:59

Janine1990 schreef:
En ik zie in de GP dat er ook best wat blinde stukken in zitten die buiten beschouwing gelaten kunnen worden. Als je MXK 15 vliegende wissels maakt, wat is de toegevoegde waarde van KA verzamelde galop nog? Als je de sport vriendelijker wilt maken, beoordeel je daar niks en mag de ruiter zelfs even een aai geven.

Het is toch juist de bedoeling in de internationale proeven om dat juist niet te doen? Het zal gerust dat binnen een onderdeel de oefening of overgang het meest meeweegt in het cijfer. Zolang er dan op de tussenliggende stukken niks mis gaat hebben die dus minder invloed op de hoogte van het cijfer dan de oefening.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:05

Veronica2 schreef:
Janine1990 schreef:
En ik zie in de GP dat er ook best wat blinde stukken in zitten die buiten beschouwing gelaten kunnen worden. Als je MXK 15 vliegende wissels maakt, wat is de toegevoegde waarde van KA verzamelde galop nog? Als je de sport vriendelijker wilt maken, beoordeel je daar niks en mag de ruiter zelfs even een aai geven.

Het is toch juist de bedoeling in de internationale proeven om dat juist niet te doen? Het zal gerust dat binnen een onderdeel de oefening of overgang het meest meeweegt in het cijfer. Zolang er dan op de tussenliggende stukken niks mis gaat hebben die dus minder invloed op de hoogte van het cijfer dan de oefening.


Ik vraag me af waarom dat de bedoeling is, en of het nog van deze tijd is om die constante aanspanning te vragen op dat niveau. Zeker gezien het imago dat de sport links en rechts aan het opbouwen is.

Het loslaten van die aanspanning kan heel veel vertellen over een combinatie en hun harmonie. Een paard dat thuis altijd op spanning wordt gereden, zal niet heel lekker reageren op zo'n rustmoment. Het toont meteen een stuk stabiliteit en evenwichtigheid van het karakter en de mate waarin paard en ruiter op elkaar zijn ingespeeld.

Daarnaast denk ik dat het doorbreken van de aanspanning op een 'blind' stuk zelfs wel kan bijdragen aan de moeilijkheidsgraad, juist op basis van harmonie.
En beoordeel dan die blinde stukken in de harmonie ipv in de gecombineerde onderdelen. Want dat maakt het allemaal weer super vaag voor de kijker.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:14

Elisa2 schreef:
[quote

Vond ik niet, als 2,5 jarige was hij de minst opvallende Totilas zoon. Juist ohz werd zijn talent zichtbaar.

Ben het ermee eens dat meer rust, ontspanning en lengte hem waarschijnlijk alleen maar ten goede zal komen. Maar dat is niet Edwards rijstijl.


Vond ik juist wel, ja hij was klein slungelig en geen balans. Maar altijd met de schoft omhoog en onwijs effectieve techniek vanuit het achterbeen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:18

Janine1990 schreef:
En ik zie in de GP dat er ook best wat blinde stukken in zitten die buiten beschouwing gelaten kunnen worden. Als je MXK 15 vliegende wissels maakt, wat is de toegevoegde waarde van KA verzamelde galop nog? Als je de sport vriendelijker wilt maken, beoordeel je daar niks en mag de ruiter zelfs even een aai geven.
Janine1990 schreef:
Veronica2 schreef:

Het is toch juist de bedoeling in de internationale proeven om dat juist niet te doen? Het zal gerust dat binnen een onderdeel de oefening of overgang het meest meeweegt in het cijfer. Zolang er dan op de tussenliggende stukken niks mis gaat hebben die dus minder invloed op de hoogte van het cijfer dan de oefening.


Ik vraag me af waarom dat de bedoeling is, en of het nog van deze tijd is om die constante aanspanning te vragen op dat niveau. Zeker gezien het imago dat de sport links en rechts aan het opbouwen is.

Het loslaten van die aanspanning kan heel veel vertellen over een combinatie en hun harmonie. Een paard dat thuis altijd op spanning wordt gereden, zal niet heel lekker reageren op zo'n rustmoment. Het toont meteen een stuk stabiliteit en evenwichtigheid van het karakter en de mate waarin paard en ruiter op elkaar zijn ingespeeld.

Daarnaast denk ik dat het doorbreken van de aanspanning op een 'blind' stuk zelfs wel kan bijdragen aan de moeilijkheidsgraad, juist op basis van harmonie.
En beoordeel dan die blinde stukken in de harmonie ipv in de gecombineerde onderdelen. Want dat maakt het allemaal weer super vaag voor de kijker.

In de internationale proeven wordt de hele proef beoordeeld en niet alleen de oefeningen en overgangen. Daardoor telt alles mee, dus ook hoe de oefeningen/overgangen worden voorbereid en uitgewerkt. Daardoor ook hoe de ruiter het paard door de proef heen loodst en zorgt dat die nog fris aankomt bij het laatste groeten. De proeven horen in de top steeds meer een geheel te worden en niet meer een combinatie van onderdelen zoals in de basis. Daardoor is het gehele management van het paard enorm belangrijk, dat zorgt ervoor dat een paard goed zo'n zware proef kan lopen. Een GP/GPS/GP kur zijn de zwaarste proeven die er bestaan en het vereist dus goede voorbereiding, scholing en oefening. Als je de noodzaak hebt om je paard elke hoek te laten zakken, dan ben je niet toe aan het niveau.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:25

Even ter correctie. Hans Peter had in Invictus een opvolger van Dream Boy, tenminste dat hoopte hij. Omdat Invictus steeds slechter werd i.p.v. beter en hij wel inzag (denk ik) dat hij met Invictus geen kans maakte op de OS, plukte hij Toto jr. van stal.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:08

manubres schreef:
Even ter correctie. Hans Peter had in Invictus een opvolger van Dream Boy, tenminste dat hoopte hij. Omdat Invictus steeds slechter werd i.p.v. beter en hij wel inzag (denk ik) dat hij met Invictus geen kans maakte op de OS, plukte hij Toto jr. van stal.


En het zal ook een slimme zet geweest zijn richting de OS.
Edward mag niet met twee paarden en Invictus is ‘niet goed genoeg’ om kans te maken om mee te gaan.

Getup

Berichten: 8331
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:17

Dat is toch gewoon verstandig? Nu hebben 2 van hun ruiters en paarden kans op een plek in het team.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:39

Veronica2 schreef:
In de internationale proeven wordt de hele proef beoordeeld en niet alleen de oefeningen en overgangen. Daardoor telt alles mee, dus ook hoe de oefeningen/overgangen worden voorbereid en uitgewerkt. Daardoor ook hoe de ruiter het paard door de proef heen loodst en zorgt dat die nog fris aankomt bij het laatste groeten. De proeven horen in de top steeds meer een geheel te worden en niet meer een combinatie van onderdelen zoals in de basis. Daardoor is het gehele management van het paard enorm belangrijk, dat zorgt ervoor dat een paard goed zo'n zware proef kan lopen. Een GP/GPS/GP kur zijn de zwaarste proeven die er bestaan en het vereist dus goede voorbereiding, scholing en oefening. Als je de noodzaak hebt om je paard elke hoek te laten zakken, dan ben je niet toe aan het niveau.


Dat begrijp ik wel, maar is het nog van deze tijd?

De GP proef is al vaak genoeg gewijzigd, t.b.v. de jurering. Wordt het niet tijd om dat weer eens te doen? De huidige proeven zijn volgens mij vele malen zwaarder dan die uit de jaren 60. In het licht van het huidige imago van de sport, geeft dat te denken.

Overigens heb ik het niet over laten zakken hoor. Ontspanning komt in vele vormen.

Ik weet dat de dressuur een hele statische en conservatieve tak van sport is, maar het is echt écht tijd om na te denken over het behoud van deze tak in de toekomst.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:57

Het is ook niet te verantwoorden om een halthouden met een voldoende te beoordelen als er niet wordt haltgehouden. Te belachelijk voor woorden. En dan nog scheef over de A-C lijn ook. Dan kan je voor het binnenkomendeel ook al geen voldoende meer geven, het onbeweeglijk stilstaan is een 1 voor de moeite want dat deed hij niet dus wie heeft bedacht dat dit een 5 of 6 kan zijn?
In de basis is dit een 2, met wat mazzel een 3, omdat hij wel behoorlijk richting C is gekomen.

En kantelen is gewoon een punt eraf. Geen idee of dat hier ook gebeurd is. Maar op ieder onderdeel een punt eraf en onderaan nog een keer bij aanleuning etc. Ligt ook aan de mate van kantelen uiteraard, maar het wordt in de basis zeker behoorlijk afgestraft.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:26

Janine1990 schreef:
Veronica2 schreef:

Het is toch juist de bedoeling in de internationale proeven om dat juist niet te doen? Het zal gerust dat binnen een onderdeel de oefening of overgang het meest meeweegt in het cijfer. Zolang er dan op de tussenliggende stukken niks mis gaat hebben die dus minder invloed op de hoogte van het cijfer dan de oefening.


Ik vraag me af waarom dat de bedoeling is, en of het nog van deze tijd is om die constante aanspanning te vragen op dat niveau. Zeker gezien het imago dat de sport links en rechts aan het opbouwen is.

Het loslaten van die aanspanning kan heel veel vertellen over een combinatie en hun harmonie. Een paard dat thuis altijd op spanning wordt gereden, zal niet heel lekker reageren op zo'n rustmoment. Het toont meteen een stuk stabiliteit en evenwichtigheid van het karakter en de mate waarin paard en ruiter op elkaar zijn ingespeeld.

Daarnaast denk ik dat het doorbreken van de aanspanning op een 'blind' stuk zelfs wel kan bijdragen aan de moeilijkheidsgraad, juist op basis van harmonie.
En beoordeel dan die blinde stukken in de harmonie ipv in de gecombineerde onderdelen. Want dat maakt het allemaal weer super vaag voor de kijker.


Het rustmoment zit toch in de stap met halsstrekken?

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:42

Elisa2 schreef:
Het rustmoment zit toch in de stap met halsstrekken?


Ja, is dat voldoende voor de hedendaagse hete paarden?

Je kan dan stellen dat ze er niet klaar voor zijn, maar met de huidige jurering is er niemand die er van opkijkt, zie discussie hiervoor.

Zulke zaken moet je naar mijn idee tweeledig aanpakken. Jurering op de kop en de proef erbij...

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:47

Laat ik vooropstellen dat ik sowieso voor een hervorming ben in de dressuur, op alle niveau's.

Of zo'n moment voldoende is..weet ik niet. Ik denk niet dat alle paarden in de GP automatisch heet zijn. Ze zullen wel een bepaald karakter moeten hebben anders komen ze zo'n proef niet door. Bij het halthouden in het begin zie ik veel overijverige paarden die dan maar vast beginnen te piafferen. Dat is eigenlijk gewoonlijk ongehoorzaamheid. Soms zie ik ruiters daarom in de kur bijvoorbeeld bewust in stap binnen komen.

Sommige paarden ontspannen juist weer door eerst aan het werk te zijn. Ik vind het een lastige!

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:05

Elisa2 schreef:
Het rustmoment zit toch in de stap met halsstrekken?

Zullen we dat gewoon uitgestrekte stap noemen waarbij, als het goed is, het frame wordt verlengd.


Janine1990 schreef:
Dat begrijp ik wel, maar is het nog van deze tijd?

Dit vind ik zo'n dooddoener. De sport heeft zich sinds de jaren 60 wel degelijk ontwikkeld, de paarden zijn door fokkerijkeuzes door de tijd anders dan toen. Ruiters hebben zich door de bank genomen ook ontwikkeld en in africhting en scholing worden betere doeltreffendere keuzes gemaakt. Er worden ook fouten gemaakt, zoals we hebben gezien met LDR en rollkur, maar dat is gelukkig niet meer zo aan de orde.

Wat betreft het dingetje met halthouden vind ik het vaak wel een paardvriendelijkere keuze om het een beetje zo te laten, een lager cijfer te incasseren in plaats van allerlei pogingen om te corrigeren. Je ziet bij sommige topruiters dat het echt omwille van de harmonie zo gedaan wordt en dat is helemaal niet zo verkeerd. Sommige paarden kunnen gewoon niet wachten om aan hun proef te beginnen, laat ze lekker. Daarom zijn de cijfers misschien niet dramatisch laag, omdat de harmonische paardvriendelijke oplossing ook meegewogen wordt.

MarjanB

Berichten: 16552
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:07

Maar goed, dat stukje wachten en ontspannen tijdens halthouden is toch ook gewoon training? Ik bedoel zo’n dier, hoe heet je ze ook kan maken, kan je leren om te ontspannen. Huur een paar keer een tristan Tucker in om je uit te leggen hoe grondwerk werkt. Investeeer ook daarin om een paard zichzelf en zijn lijf te leren kennen en te ontspannen. Zo ingewikkeld is dat echt niet.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:13

MarjanB schreef:
Maar goed, dat stukje wachten en ontspannen tijdens halthouden is toch ook gewoon training? Ik bedoel zo’n dier, hoe heet je ze ook kan maken, kan je leren om te ontspannen. Huur een paar keer een tristan Tucker in om je uit te leggen hoe grondwerk werkt. Investeeer ook daarin om een paard zichzelf en zijn lijf te leren kennen en te ontspannen. Zo ingewikkeld is dat echt niet.

Zeker, maar ik denk dat de topruiters het niet voor niets doen zoals ze doen. Salinero was ook berucht om zijn onrustige wijze van halthouden, maar denk je niet dat ze alles eraan gedaan hebben om ontspannener te krijgen? Dat paard was misschien wel een adhd'er in paardenvorm tijdens zijn wedstrijdcarriere en was dit de beste manier voor hem.