Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14158
Geregistreerd: 20-04-16

Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 19:19

NPO Radio 1
Algemeen

Afbeelding
De bereden politie van Londen. Foto: Loes Meijerink/Bokt Wiki


Politiepaarden zijn nog altijd te zien in ons straatbeeld, maar is dat nog wel van deze tijd? Linda Griffioen, ME-commandant en instructeur politiepaarden in Rotterdam, legt bij Spraakmakers uit welke functie deze dieren dienen.

Paarden zijn een zeer gewaardeerd onderdeel van het politiepersoneel, blijkt uit Griffioens uitleg. De dieren zorgen voor overzicht door hun hoogte en zijn ook aaibaar, wat zorgt voor positieve interactie met mensen. "Ook kunnen zes paarden een grote menigte verplaatsen of tegenhouden, wat indrukwekkend en soms eng is voor mensen."

'Niet zielig'
Tijdens patrouilles, voetbalwedstrijden en andere situaties waarin agressieve mensen voorbij kunnen komen, worden de politiepaarden ingezet. Bovendien werken ze fulltime, samen met hun bijrijders. "Onze paarden zijn goed getraind en het is niet zielig voor hen om ingezet te worden bij demonstraties met waterkanonnen."

Trippel trappel
"Ze worden ingezet vanwege hun hoorbaarheid. We kunnen ook op motoren gaan, maar dan hoor je geen hoefjes door de straten", verklaart Griffioen. "Mensen horen ons aankomen en komen kijken, dus we zijn preventief aan het surveilleren." Dat doen ze ook tijdens koopavonden of donkere avonden, omdat er dan vaker inbraken of overvallen plaatsvinden.

Vervanging
Zouden de paarden niet vervangen kunnen worden? "In 2024 is er nog geen geautomatiseerde vervanger van het paard. Misschien moeten motoren rondrijden met geluid van hoefgetrappel of sirenes", zegt Griffioen. Voor dat zover is, kunnen mensen nog "bereden" agent worden. "Je moet eerst politieagent worden en vier jaar straatervaring opdoen. Je hoeft niet per se te kunnen paardrijden, maar enige ervaring is wel fijn. Bij de bereden politie krijg je een opleiding van negen maanden om te leren paardrijden", legt Griffioen uit.

Het filmpje is te zien op de website van NPO Radio 1.



Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:39

"Onze paarden zijn goed getraind en het is niet zielig voor hen om ingezet te worden bij demonstraties met waterkanonnen."

Dat is een mening, verkondigt als feit.

Ik snap wel dat handig is. Ik vind het ook niet meer zo van deze tijd, maar weet ook niet wat het alternatief is

AnnoNiemand

Berichten: 915
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:39

Ik vind het niet meer van deze tijd.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:33

Waarom niet eigenlijk? Ik vind er niets zieligs aan. De paarden worden gekozen om hun temperament, goed opgeleid en goed verzorgd. Ook kun je een paard eigenlijk niet forceren om zulk werk te doen. Degene die er angstig van worden, zullen niet ingezet worden en weer verkocht worden. Ik heb ooit een demonstratie gezien van zowel de gereden politie als met honden. Daarbij mochten we ook allemaal de rijbak in en kwamen er een aantal politiemensen te paard ons bij elkaar drijven. Ik snap sindsdien heel goed hoe handig het is. Ik vond het heel indrukwekkend in elk geval. Nu ben ik geen doorgedraaide hooligan dus dat scheelt misschien :D. Maar ik was wel heel vlug aan de kant zeg maar. Zeker bij groepsvorming kan ik me voorstellen dat het met paarden fijn werkt en sneller voor rust kan zorgen. Zolang de paarden niet uren in de brandende zon hoeven werken en fatsoenlijk behandeld worden, zie ik echt geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen eigenlijk.

Charaz

Berichten: 24335
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:36

Ik denk dat er een hoop paarden dit rete gaaf vinden om te doen, ze zullen niet allemaal geschikt zijn, maar daar worden ze natuurlijk op geselecteerd.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:44

TurdusMerula schreef:
"Onze paarden zijn goed getraind en het is niet zielig voor hen om ingezet te worden bij demonstraties met waterkanonnen."

Dat is een mening, verkondigt als feit.

Ik snap wel dat handig is. Ik vind het ook niet meer zo van deze tijd, maar weet ook niet wat het alternatief is

Het staat ook tussen aanhalingstekens wat aangeeft dat het een uitspraak van iemand is. En dus een mening.

Ik vind "niet meer van deze tijd" altijd een raar argument. Waarom is paardrijden dat dan nog wel, maar zodra de politie erop zit, is het ouderwets?

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:46

Ik train regelmatig met oa de paarden (als "tegenpartij") en er wordt echt goed op ze gepast en met ze getraind. Met de paarden kan je makkelijker handelen in sommige situaties.

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:57

Ik vind ze zeker nog van deze tijd. Een politie-agent te paard in het straatbeeld is zowel indrukwekkend als toegankelijker voor de burger. Een erg goede vriendin is rij-instructrice bij de bereden rijkswacht en er wordt zeer correct met de paarden omgegaan. Daar kan menig trainingsstal een voorbeeld aan nemen.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:05

Zeker nog van deze tijd! Een groep paarden is echt wel imposant en mensen zullen er niet snel wat naar doen heb ik het idee. Dieren worden ook gescreent voor de job.

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:12

Ik vond het ook altijd mooi als ze in Amsterdam centrum reden.
Beter dan die mountain bikeyes destijds.
Het gaf meer gezag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:22

Ik geloof van harte dat die paarden super verzorgd worden. Dat ze de politie enorm helpen. Maar ik vind de best aanwezige kans dat ze gewond raken (bij bijvoorbeeld voetbalrellen) niet verenigbaar.

Je kunt je paard nog zo goed trainen, het dier blootstellen aan mensen die het kwaad kunnen, en ook willen, doen maakt dat ik paarden inzetten bij voetbalwedstrijden/rellen niet meer vind kunnen.

Voor patrouille door de straten lijkt het me echt geen probleem.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:00

Diddykong schreef:
Waarom niet eigenlijk? Ik vind er niets zieligs aan. De paarden worden gekozen om hun temperament, goed opgeleid en goed verzorgd. Ook kun je een paard eigenlijk niet forceren om zulk werk te doen. Degene die er angstig van worden, zullen niet ingezet worden en weer verkocht worden. Ik heb ooit een demonstratie gezien van zowel de gereden politie als met honden. Daarbij mochten we ook allemaal de rijbak in en kwamen er een aantal politiemensen te paard ons bij elkaar drijven. Ik snap sindsdien heel goed hoe handig het is. Ik vond het heel indrukwekkend in elk geval. Nu ben ik geen doorgedraaide hooligan dus dat scheelt misschien :D. Maar ik was wel heel vlug aan de kant zeg maar. Zeker bij groepsvorming kan ik me voorstellen dat het met paarden fijn werkt en sneller voor rust kan zorgen. Zolang de paarden niet uren in de brandende zon hoeven werken en fatsoenlijk behandeld worden, zie ik echt geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen eigenlijk.


_/-\o_

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:14

Voor dagelijkse surveillance, prima!
Maar tijdens rellen en ander oproer…houd ik toch mijn hart vast…

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:18

Op heel veel vlakken vind ik het prachtig en leuk om te zien, maar mijn maag draait om als ik doorgesnoven hooligans stenen naar paarden zie gooien enzo. Dan denk ik agh gosh je zet ze bewust in die situatie en dat doet me wel een beetje pijn zeg maar.

Idemdito met politiehonden die een gebouw in moeten om een dader ofzo te pakken. Er zal maar een gek zijn die hem overhoop steekt of schiet.

Deze dieren doen alles uit gewenning en loyaliteit zonder dat ze weten welke risico's het meebrengt.

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:27

Charaz schreef:
Ik denk dat er een hoop paarden dit rete gaaf vinden om te doen, ze zullen niet allemaal geschikt zijn, maar daar worden ze natuurlijk op geselecteerd.

Heb ooit een clinic van De Bereden Politie Amsterdam Amstelland bijgewoond. En die paarden gingen van jetje. Hoe ouder hoe gekker was echt waar.
Heb toen ook een enorme knuffel gehad van een "blaffer" na de vraag aan de eigenaar hoe is uw hond als ie niet werkt?.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:37

... ik heb na de demonstratie op de A12 wel een idee over het waterkanon.
("Niet meer van deze tijd", ja. Het kanon zelf was van de Oosterburen.)

Charges en gedoe met stenengooiers vind ik maar tricky, maar surveillance te paard vind ik prima.

(En ik ben benieuwd naar de rijopleiding in negen maanden. Oude cavalerie stijl...?)

Goner
Berichten: 297
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:10

Uit interesse, wat vinden jullie dan van politiehonden? Die kunnen immers ook gewond raken.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:46

beert schreef:
TurdusMerula schreef:
"Onze paarden zijn goed getraind en het is niet zielig voor hen om ingezet te worden bij demonstraties met waterkanonnen."

Dat is een mening, verkondigt als feit.

Ik snap wel dat handig is. Ik vind het ook niet meer zo van deze tijd, maar weet ook niet wat het alternatief is

Het staat ook tussen aanhalingstekens wat aangeeft dat het een uitspraak van iemand is. En dus een mening.

Ik vind "niet meer van deze tijd" altijd een raar argument. Waarom is paardrijden dat dan nog wel, maar zodra de politie erop zit, is het ouderwets?


Ik vind paardrijden ook niet per sé meer van deze tijd... Alleen daar zie ik nog iets meer nuance erin zelf. :)

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 02:17

Goner schreef:
Uit interesse, wat vinden jullie dan van politiehonden? Die kunnen immers ook gewond raken.


Ook daar is geen alternatief voor. Zelf kun je als mens niet doen wat de honden wel kunnen. Ook voor de honden wordt top gezorgd overigens. Wij kregen als pension in begin van het jaar al overzicht welke politie hond wanneer het pension in kwam. We konden daar gewoon mee wandelen al had mijn sterke voorkeur ze lekker op het eigen terrein binnen de omheining los mee te nemen zodat ze relaxt hun ding konden doen. Enige extra puntje was dat je ze niet moest uit lokken en niet zonder toezicht laten want in principe konden ze de omheining over dankzij hun training. Dat nooit mee gemaakt. Stuk voor stuk waren het erg fijne en vrij relaxte knuffel honden. Ik heb in ruim 10 jaar tijd overigens de karakters wel zien veranderen. De vroegere generatie politie honden was absoluut niet zo hanteerbaar dan de huidige generatie. Ik heb lang gekscherend gezegd dat ik hier in omgeving heel zot kan doen want geen enkele politie hond zou mij aan willen vallen haha. Dat is niet juist hoor want in hun adrenaline tijdens een inzet verwacht ik echt niet dat ze nog bereikbaar zijn en verschil maken tussen bekende en onbekende mensen

Het is beetje als met alles. Wat je ervaring is zo sta je er meestal zelf in. Gebruik van dieren bij de politie enz kan ik heel goed hebben. Bij ratten bestrijding en jacht kunnen honden ook gewond raken. Er zijn honden die daar voor leven die moet je dat werk met bijbehorend risico gunnen!
Ik heb afgelopen week naar springen met paarden gekeken. Ondanks dat ik intens medelijden heb met die paarden omdat ik mij niet kan bedenken dat het leuk is. Echter als ik die paarden zie gaan tja dan zijn er echt paarden die dat schijnbaar leuk vinden haha. Heb ik met dressuur ook met alles wat gebruikt en gevraagd wordt. Niet de basis dressuur want ben overtuigd dat die nodig is om correct je paard te berijden zodat deze goed los in z'n lijf en in evenwicht onder het zadel loopt dankzij jou hulp en begeleiding er in. Maar continu in de bak rondjes en vierkantjes enz lopen in allerlei houdingen tja daar heb ik weer mijn mening over.

Maar zoveel verschillende meningen en verschillende doelen waarvoor iedereen honden en paarden heeft zoveel verschillende rassen met bijbehorende karakter aanleggen zijn er zodat bij elke vorm van gebruik wel bijpassende dieren zijn die dat gebruik erg kunnen waarderen.

1 ding is zeker. Mijn en vast vele andere paarden en hobden zouden dood ongelukkig zijn met nooit mee op stap gaan en geen uitdagingen krijgen. Wat die uitdaging is dat verschilt dan weer per individu

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 06:59

Ik kom voor mijn werk met laser nog wel eens op de stallen en de politiehondenschool en er wordt werkelijk kosten nog moeite gespaard om die dieren een mooi leven te geven. Er is een hele strenge selectie aan de poort zodat de dieren die ze aanschaffen ook echt geschikt zijn voor dit werk. Qua verwondingen is het zo minimaal wat er gebeurd tijdens rellen. 99% van de relschoppers denkt echt wel na voordat ze een steen naar een paard gooien en als ze het wel doen zijn ze ook echt aan de beurt en dan is een agent op een paard een stuk angstaanjagender dan alleen een ME-er.

sanne1221
Berichten: 514
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:07

Paarden die ingezet worden door de politie.
Maar dan wil ik het ook hebben over andere dieren die ingezet worden om de mens te helpen.
Bijvoorbeeld honden. Als drugshond, zuivelhond, of anderssoortige werkhond.
Wij hebben dieren nodig om ons te helpen.

denisesilver

Berichten: 2924
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Waarom maakt de politie nog altijd gebruik van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:00

Waarom niet? Omdat ik destijds met een bezoek aan de bereden politie, verhalen heb gehoord van paarden die hun kop ingeslagen hebben gekregen met een baksteen. Omdat er regelmatig video's voorbij komen van paarden die op het asfalt onderuit gaan. Leuk dat ze goed verzorgd worden, maar dat is de bare minimum. Die beesten horen niet in gevaar te worden gebracht.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:14

Ik zit er een beetje dubbel in, aan de ene kant vind ik ook dat het ouderwets is en dat zeker voor de paarden een andere vervanging mogelijk is.

Aan de andere kant ben ik goed bekend met de bereden politie in onze regio. Paard van een kennis is er heen gegaan en rij er regelmatig langs. Ook heeft mijn man er ooit stage gelopen. Verwondingen komen bijna niet voor, niet meer als bv een schuiver in het land of een ongelukje in een springparcours. Paarden worden echt goed verzorgd, en staan ook veel buiten in koppels en dus ook voldoende contact. Daar kunnen veel stallen bij ons in de regio een voorbeeld aan nemen.
Dus deze hebben het inderdaad echt goed. Kosten nog moeite worden gespaard en alle paarden ogen gezond en blij.

Maar het inzetten van dieren bij groot geweld zoals rellen oid. Is gevoelsmatig voor mij meer een drempel.
Ook bij politie honden, al zie ik daar niet zo snel een vervanging voor.
Mijn tante trainde die honden en ze zijn echt gek op het werk wat ze doen. Zelf ook een aantal maal honden op de afdeling gehad waar ik werkte bij grote escalaties. En dan ben je toch wel blij dat ze er zijn. Want mensen konden niks in die situaties. Maar dieren blootstellen aan geweld, blijft naar.

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:25

Aan de ene kant inderdaad niet meer van deze tijd. Aan de andere kant vind ik het ook echt een soort ambacht zeg maar. Zo lang wordt voldaan aan goede basis-voorwaarden, dan moet het kunnen.

En die basis-voorwaarden zijn wat mij betreft dan o.a.:

- dieren een heel goed leven bieden dat bij hun soorteigen behoeftes past (dus paarden veel sociaal buiten in vrijheid )
- dieren met veel respect behandelen
- zo min mogelijk in gevaar brengen
- goede zoektocht naar dieren die het werk echt graag doen
- goede ruiters en geen schoppende en trekkende zoutzakken er op
- hele goede training zodat ze in vertrouwen hun werk kunnen doen

Als daar aan voldaan wordt dan vind ik het prima :j

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:42

AnnoNiemand schreef:
Ik vind het niet meer van deze tijd.

Nochtans erg handig dat je te paard de terreinen kan doorzoeken waar je anders niet komt met een auto of een motor als er iemand vermist wordt. OP een paard hebben ze beter overzicht over de mensen want ze zitten hoger. Kunnen dus ook sneller in grijpen.