Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:27

Maar het is niet enkel op stal zetten: veilige stal, stal bedekking, dus uitmesten, en inkopen (knetter duur nu), hooi voeren (en dus ook hebben), schoon water. Tijd om beest te vangen en in hok te zetten x hoeveel beesten? En als je dan 1x pas met schemer bent dan ben je gelijk alweer de Sjaak, want dan had je je beest maar binnen moeten zetten…

Het is niet 2x per dag 1 minuut werk ofzo..

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:30

Sanet schreef:
Maar het is niet enkel op stal zetten: veilige stal, stal bedekking, dus uitmesten, en inkopen (knetter duur nu), hooi voeren (en dus ook hebben), schoon water. Tijd om beest te vangen en in hok te zetten x hoeveel beesten? En als je dan 1x pas met schemer bent dan ben je gelijk alweer de Sjaak, want dan had je je beest maar binnen moeten zetten…

Het is niet 2x per dag 1 minuut werk ofzo..


2 miniponies

Zoolgangster

Berichten: 9679
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:33

Sanet schreef:
Ik had vandaag gesprek met mijn dierenarts dat bij andere landen al blijkt dat wolven juist de percelen opzoeken waar dikke omheining omheen staat, omdat ze weten dat daar wat te halen valt. Wolven zijn ook niet dom (slimmer dan de meeste mensen zelfs)…


Wolven hebben daarbij ook een neus...

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:25

Sanet schreef:
Maar het is niet enkel op stal zetten: veilige stal, stal bedekking, dus uitmesten, en inkopen (knetter duur nu), hooi voeren (en dus ook hebben), schoon water. Tijd om beest te vangen en in hok te zetten x hoeveel beesten? En als je dan 1x pas met schemer bent dan ben je gelijk alweer de Sjaak, want dan had je je beest maar binnen moeten zetten…

Het is niet 2x per dag 1 minuut werk ofzo..


Vind je dat nu serieus ?

Dan moet je geen paarden/ponies in eigen beheer hebben...
Want die hoor je te verzorgen. Of nu binnen of buiten.

Of denk je daadwerkelijk dat zelfs als ze 24/7 buiten staan je geen werk en kosten eraan hebt ?
Water/mest/ omheining...


En als je al die faciliteiten (zoals hier een stal ) hebt en je weigert om jouw dier te beschermen doordat je het snachts op stal zet, dan ben je imo 1000% ongeschickt om überhaupt een beest te houden

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:25

Wintu schreef:
Hier werd na een aanval door zowel Bij12 als natuurorganisatie geadviseerd vee niet te verplaatsen, want er is grote kans dat wolf niet weer hetzelfde perceel bezoekt. Dat werd hier vorig jaar aan een houder verteld wiens pink was gepakt. Te zot, ik weet het


Hier staat dit advies dus.

Happinez

Berichten: 8393
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:11

Sanet schreef:
Maar het is niet enkel op stal zetten: veilige stal, stal bedekking, dus uitmesten, en inkopen (knetter duur nu), hooi voeren (en dus ook hebben), schoon water. Tijd om beest te vangen en in hok te zetten x hoeveel beesten? En als je dan 1x pas met schemer bent dan ben je gelijk alweer de Sjaak, want dan had je je beest maar binnen moeten zetten…

Het is niet 2x per dag 1 minuut werk ofzo..

Misschien moet je dan andere keuzes maken als je daar niet aan kan of wil voldoen.
Ja klinkt keihard, maar niets doen is ook geen optie want dan raak je ze ook wel kwijt. Maar dan in stukjes en krijg je er een hoop dierenleed gratis bij.

Er zijn meer dierhouders hier in de omgeving waarbij het mis gaat maar die er wel alles aan proberen te doen om het te voorkomen en daar zal je mij niets over horen zeggen.
Maar de tijd van achterover leunen en toekijken is gewoon helaas voorbij.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:03

josien_m_ schreef:
Wintu schreef:
Hier werd na een aanval door zowel Bij12 als natuurorganisatie geadviseerd vee niet te verplaatsen, want er is grote kans dat wolf niet weer hetzelfde perceel bezoekt. Dat werd hier vorig jaar aan een houder verteld wiens pink was gepakt. Te zot, ik weet het


Hier staat dit advies dus.


Weer zo,n misplaatst advies dus wat bewezen niet gewerkt heeft. :(

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:26

Ik vind het vooral lullig voor de mensen die 24/7 buiten staan met hun paardjes. Die een fijne open inloop stal hebben en een mooie paddock/weide en het zo geregeld hebben dat ze 1x daags kunnen voeren en mesten en het zo naast hun drukke baan kunnen regelen. Die nu dus met hun handen in het haar zitten zonder afsluitbare stallen, niet zomaar je werk en priveleven kunnen ombuigen om opeens vaker per dag naar stal te gaan om paarden op te hokken of inderdaad niet de financiële middelen hebben om gigantische hekken te plaatsen en op stel en sprong hooi en stro regelen om dan in de nacht in de stallen te gooien. En dan zeker als je bedenkt dat uiteindelijk een hele hoop van die maatregelen ook niet voldoende helpen.

Dit kent alleen maar verliezers zo..

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 07:56


rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 07:59

Happinez schreef:
Sanet schreef:
Maar het is niet enkel op stal zetten: veilige stal, stal bedekking, dus uitmesten, en inkopen (knetter duur nu), hooi voeren (en dus ook hebben), schoon water. Tijd om beest te vangen en in hok te zetten x hoeveel beesten? En als je dan 1x pas met schemer bent dan ben je gelijk alweer de Sjaak, want dan had je je beest maar binnen moeten zetten…

Het is niet 2x per dag 1 minuut werk ofzo..

Misschien moet je dan andere keuzes maken als je daar niet aan kan of wil voldoen.
Ja klinkt keihard, maar niets doen is ook geen optie want dan raak je ze ook wel kwijt. Maar dan in stukjes en krijg je er een hoop dierenleed gratis bij.

Er zijn meer dierhouders hier in de omgeving waarbij het mis gaat maar die er wel alles aan proberen te doen om het te voorkomen en daar zal je mij niets over horen zeggen.
Maar de tijd van achterover leunen en toekijken is gewoon helaas voorbij.

Om dan de “24-7 buiten” moraal ridders over je heen te krijgen? Makkelijk commentaar hebben, zo achter een toetsenbord.

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:29

Als ik nu zie, in alle topics hier op bokt, alle anti-wolf groepen op FB en nu weer het filmpje op "geen wolf" waar dus doelbewust achter een wolf wordt aan gereden...

Ik krijg er echt angst van.

Angst voor de mens.

Door al dat geroep van "beheer" afschieten , plaatjes met wolf in een visier is het alleen weer een kwestie van tijd dat er weer door zo genamde " wij-regeln-het-wel" idioten op wolven geschoten wordt zoals toen in Stroe.

En nee, dan gaat het mij zelfs niet om de wolf maar het is wachten totdat er dan een mens of kind of pony voor de lens komt en even "per vergissing" verwond wordt of zelfs doodgeschoten.

Ik overdrijf ? Neu...
Juist hier op de Veluwe, juist hier in de bible-belt, hier heeft het alleen n kroeg, een keet, een paar biertjes en n paar populisten nodig. ...
En dan na zo'n middag/avondje zuipen is het hek van de dam.

Ik overdrijf ? Neu...
Ik zie het al 25 jaar regelmatig -met uiteenlopende oorzaken maar resultaat altijd het zelfde: stel (jonge)mannen die elkaar opjutten en het dan "even regelen"

Dan wordt er of een vermeende crimineel even uit zijn huis getrokken en in elkaar gerost, dan wordt een politicus thuis belaagd, dan worden demonstranten belaagd en ga zo maar door.

Nu is het de wolf die in de sociale media en de kroeg het thema is... en thuis is ja nog de buchs van pa of opa... die heeft vroeger ja nog gejaagd..
Dus kwestie van tijd totdat er ongelukken gebeuren...

En dan ?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:32

sasja0705 schreef:


Serieus? Ik kan deze man echt niet meer serieus nemen. De helft is lariekoek van wat hij schrijft, het komt er op neer dat dierenhouders maar continu nieuwe omheiningen neer moeten gaan zetten om de wolf tegen te houden. Eerst was het 1.20 dat is nu bewezen niet meer genoeg, dus moet er maar weer een andere hogere omheining komen en wie mag allemaal voor het merendeel van de kosten opdraaien? |o

Er is ook juist bewezen dat de wolfwerende hekken NIET werken op de Hoge Veluwe, echt totaal anders dan wat hij beweert.

Beheer hoeft trouwens helemaal niet altijd afschieten te zijn. Beheer is ook aan geboortebeperking doen, dieren verplaatsen als dat nodig is. Niet voeren, schuw houden etc.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 29-04-24 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:32

@sasja En dan kunnen we wederom constateren dat er, naast Groningen en de toeslagenaffaire, weer een faal dossier bij is.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:35

rien10 schreef:
@sasja En dan kunnen we wederom constateren dat er, naast Groningen en de toeslagenaffaire, weer een faal dossier bij is.

Ik denk dat dit een goede conclusie is.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:42

Elisa2 schreef:
Ik vindt het wel nalatig als er niks gedaan wordt aan de locatie of de dieren verplaatst worden na een wolven aanval. :o

Want dan is het BEWEZEN dat de wolven op die plek komen weten dat ze op die locatie dieren kunnen pakken. En dat is nu net het verschil!

Als er nu weer een pony gepakt is dan vind ik dat echt dubbel zo triest. |(


Eens.

Ik zou ze idd dan uit wanhoop weet ik veel waar heen gooien, maar niet op een gouden plaat laten liggen voor de wolf. Ik zou winkels leeg kopen met extra lint voor tijdelijk, ze op den kleiner stuk zetten. Desnoods nachten waken. Voor tijdelijk. Maar het precies zo laten als dat het is, nee. 1x kan je niets aan doen. 2x ala. Maar daarna ben je echt gewoon nalatig bezig vind ik.

Dat geroep met het helpt niet bij voorbaat. Nee het is allemaal geen garantie maar kan wel iets afremmen en zorgen dat ze net een weiland verder lopen hopelijk. Niets doen is toch geen optie?? Ik snap dat echt niet.

Die plicht staat los van wat de regering uiteindelijk beslist. Daar ga je toch niet op zitten wachten eerst? Neem je eigen verantwoordelijkheid.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:45

sasja0705 schreef:


Waar ik oa moeite mee heb in dit artikel is dat de man totaal niet rept over de exponentiële groei van de wolf hier. Hij noemt als voorbeeld 'welk kind heeft nu een wolf gezien sinds 2018', maar hij rept totaal niet over de enorme groei van de populatie sindsdien. De man staat compleet buiten de werkelijkheid.

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:02

Door die artikel hier te plaatsen is weer een mooi bewijs geleverd voor dat wat ik boven schreef over mijn angst.

Kennelijk wordt deze artikel heel selectief gelezen...

"Kind" en "hekken" worden hier weer eruit geplukt...
En de rest , bvb WAAROM sommige hekken niet werken... nope

Want alleen hier op bokt en in de anti groepen van FB , alleen daar zijn alle wolven-experts.

Nergens anders uiteraard... en alles wat ook maar in richting falen van de mens zelf duidt - is lariekoek... tuurlijk

Dus het blijft gewoon wachten op de buchs.


Ben wel benieuwd wat er dan hier besproken wordt als die erste pony /koe/kalf/ schaap / mens per abuis afgeschoten wordt

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:07

Het is buks en geen buchs.

Maar goed, wolven worden al afgeschoten hoor..veelal door jagers. Dat krijg je dus als er geen beleid en beheer is. Uiteindelijk worden de dieren er zelf de dupe van.

Dus ja, de mens faalt zeker..in het beheer en daar erger ik me ook aan.

Er wordt niet selectief gelezen, het artikel berust op eenzijdige berichtgeving van een dromertje waarbij al bewezen is dat hij de afgelopen jaren continu mis zat met zijn uitspraken.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:43

Wintu schreef:
sasja0705 schreef:


Waar ik oa moeite mee heb in dit artikel is dat de man totaal niet rept over de exponentiële groei van de wolf hier. Hij noemt als voorbeeld 'welk kind heeft nu een wolf gezien sinds 2018', maar hij rept totaal niet over de enorme groei van de populatie sindsdien. De man staat compleet buiten de werkelijkheid.

Waar woont die persoon eigenlijk? In de binnenstad van Den Haag?

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:51

Elisa2 schreef:
Het is buks en geen buchs.

Maar goed, wolven worden al afgeschoten hoor..veelal door jagers. Dat krijg je dus als er geen beleid en beheer is. Uiteindelijk worden de dieren er zelf de dupe van.

Dus ja, de mens faalt zeker..in het beheer en daar erger ik me ook aan.

Er wordt niet selectief gelezen, het artikel berust op eenzijdige berichtgeving van een dromertje waarbij al bewezen is dat hij de afgelopen jaren continu mis zat met zijn uitspraken.


Met buks was ik niet zeker, dank voor het verbeteren.


Maar als het artikel berust op eenzijdige berichtgeving van een " dromertje"

Wat zijn dan al die anti-topics hier en op fb ?
Die zijn toch ook absoluut eenzijdig??

Verschil is dat die, die het luidste schreeeuwen ( vooral door middel van toetsenboard) 0, zich op social media beroepen en geen enkele hier jaren studies in real life gevolgd heeft.

Of heeeft hier al iemand contact opgenomen met mensen die wolven daadwerkelijk jaren bestuderen bvb Belgie ,Duitsland, Frankrijk en andere landen?

Of komt dit ook alleen maar door social media


Ikben geen expert en heb ook niet de wolf bestudeerd maar juist daarom weiger ik om ALLE schuld het dier in de schoenen te schuiven.

Maar uiteraard ben ik ook een drommertje want alleen op bokt zijn de experts vertegenwoordigd, die uiteraard iedere studie gefundeerd onderuit kunnen halen...

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:55

Elegance_ schreef:
Tancreda4 schreef:
Paar minuten terug weer een pony in Boijl, datum van vandaag. Ik vind het echt nalatigheid.


Dit gaat niet om een pony van dezelde eigenaar.

https://www.facebook.com/share/p/vgeUy4qwB41ZU4Ra/

Deze stond in Elsloo bij een camping. Staat een Heras hekwerk omheen en zijn van de camping eigenaar.
Gisteren een niet bevestigde melding van weer een pony in Boijl waarvan de eigenaar het niet (durft) te melden. Of het waar is???

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:02

rien10 schreef:
Waar woont die persoon eigenlijk? In de binnenstad van Den Haag?


Waarom nerm je niet contact op en vraagt hem ?

Deze commentaar bewijst nu wat ik hier boven schreef...

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:21

Tja, in je post hierboven heb je het over Schuld in de schoenen van de wolf schuiven (woorden van gelijke strekking).
Dat doen maar heeeeeel weinig mensen hier. Wij zien allemaal dat wolven doen waarvoor wolven gemaakt zijn; leven. En bij leven hoort eten, voortplanten, territorium bewaken, leren van en over nieuwe situaties.
Ik schuif schuld, als je daarvan wilt spreken, 100% in de schoenen van de mens. De naïeve mens. De mens die niet snapt hoe een dierenbrein werkt. De mens die willens en wetens wolven wil hebben in een madurodam achtig landje. Waarom ik geen contact opneem met de beste man? Geen enkele behoefte aan. 0,0. Daarom.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:25


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:57

sasja0705 schreef:
Door die artikel hier te plaatsen is weer een mooi bewijs geleverd voor dat wat ik boven schreef over mijn angst.

Kennelijk wordt deze artikel heel selectief gelezen...

"Kind" en "hekken" worden hier weer eruit geplukt...
En de rest , bvb WAAROM sommige hekken niet werken... nope

Want alleen hier op bokt en in de anti groepen van FB , alleen daar zijn alle wolven-experts.

Nergens anders uiteraard... en alles wat ook maar in richting falen van de mens zelf duidt - is lariekoek... tuurlijk

Dus het blijft gewoon wachten op de buchs.


Ben wel benieuwd wat er dan hier besproken wordt als die erste pony /koe/kalf/ schaap / mens per abuis afgeschoten wordt


Ja ik schreef het al heel lang terug in diverse wolf topics: ga eens collectief iets ondernemen. Noaberschap staat toch zo hoog in het vaandel? Wolfwerende maatregelen kunnen alleen werken als je ze collectief inzet
Dat mensen die er alles aan doen om hun (hobby)dieren te beschermen alsnog slachtoffer worden, moet je niet de natuurliefhebbers verwijten, maar hun buren, die verstek laten gaan met het beschermen van de dieren, en daarmee de wolf leren hoe hekken en andere maatregelen te trotseren zijn.