Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 23:10

Is dat in de natuurgebieden?

Op een melkvee of jongvee bedrijf is een stier er tussen gewoon niet realistisch. Dan zit je niet met een dood kalf maar een geplette boer :=

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 23:35

Nyaleti schreef:
Is dat in de natuurgebieden?

Op een melkvee of jongvee bedrijf is een stier er tussen gewoon niet realistisch. Dan zit je niet met een dood kalf maar een geplette boer :=

Natuurgebieden idd

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 00:29


pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:44

Die shet in Elsloo vorige week liep ook een hengst bij. Toen ik er de dag voor de aanval langs kwam was hij net aan het dekken.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:05

Hier beginnen ze nu ook volwassen koeien te pakken uit de wei, die staan ook in kudde verband. Tegen een roedel kunnen ze gewoon niet op. Tegen 1 wolf misschien nog wel.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:07

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien beter om het inhoudelijk te houden?

Sasja, het wordt heel lastig als voor de wolf er veel stroom op moet en de hekken hoog genoeg moeten zijn en dat dan voor een vogel weer niet goed is. Ik zou graag zien dat de overheid of de wolven experts dan hekken plaatsen op hun kosten die gewoon de wolf tegenhouden en voor alle dieren goed zijn. Op die manier kun je het dan als veehouder ook niet verkeerd doen.

Daarnaast ik vind die schiet emoties op de wolven ook afschuwelijk. Ik reageer er bewust niet op omdat het heel moeilijk lijkt te zijn als je ergens in het midden staat en niet helemaal pro of helemaal anti bent. Wil niet zeggen dat ik het afschieten goedkeur. Ik vind het gewoon voor de Wolf ook sneu dat deze een slachtoffer wordt van het wanbeleid.



Daarom dus dialog en juist met de "experts" ...
En samen op zoek gaan naar middelen die wolf weren maar andere dieren beschermen.

Door alleen alles anti te vinden , op de socials alleen maar bloedige plaatjes en verwijten te plaatsen ... is niemand geholpen.

Overheid laat absoluut steken vallen, dat zie je aan het subsidie beleid maar juist ook aan het compensatie beleid.

Em zoals Nikass ook al beschreef, die mensen die alles proberen om hun beesten te beschermen worden tegen gewerkt omdat er andere zijn die juist niets doen omdat ze toch gecompensiert worden.
Want dan blijft de wolf in het gebied ipv weg te trekken.

En voordat iemand komt dat de compensatie ja "alleen" de marktwaarde is... hiermee verdient de handelaar meer als dat hij de schaoen zelf naar de slacht brengt of op de markt verkoopt.
Prijs per stuk/kg mag dan wel dezelfde zijn maar hij heeft geen kosten ( vangen,controleren, vervoeren,laten keurenz,papierwerk enz) die normaliter van de omzet afgetrokken moeten worden.
Zodra de compensatie gekoppelt wordt aan maatregelen... zou men zien dat op eens wel beschermd kan worden .

Dat deze misschien niet genoeg zijn, dat kan en is spijtig maar het helpt in ieder geval om lakse houders in beweging te krijgen.

En pas dan kan men echt op zoek gaan, hoe men kan beschermen en wolf te beheren.


Ja ik blijf zeggen, laat de overheid dat financieren totdat ze iets hebben gevonden wat echt werkt. Het is immers ook hun wanbeleid waardoor dit probleem is ontstaan. En ik heb zo'n vermoeden dat de problemen een stuk sneller opgelost worden als ze het zelf voelen in de portomonee.

Mellow

Berichten: 6501
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:19

Ik begrijp echt niet waarom überhaupt het woord wolfwerende hekken nog bestaat. Want het is wel gebleken dat het dus geen wolven weert. Dus sommige mensen vinden dat je een dikke klap met geld moet uitgeven aan "wolfwerende" omheining wat niet werkt. Maar dan kun je iig ZIEN dat de eigenaar moeite heeft gedaan? Is dat het? Dat mensen moeten bewijzen dat ze "alles" voor hun diertjes hebben gedaan?

Wolfwerend houdt de wolf niet buiten maar geeft je dieren juist niet de kans om weg te komen terwijl een enkele draad die mogelijkheid misschien nog wel biedt.

Er is gewoon een exceptionele groei van wolven, teveel voor hier. En het sluimert gewoon door.
Op een gegeven moment kun je in sommige gevallen gewoon niet meer doen dan wat je doet.
Ja hopen dat ze niet weer langs komen...

Ook wbt de Boer die uitspraken doet over de compensatie. Ja dan ben je gewoon een enorme lulhannes dat je dat zo op die manier uitspreekt en ontzettend gevoelloos. En het jammere is dat dit vaak weer als "voorbeeld" word gezien en gebruikt.

De kraan staat wagenwijd open en de put is allang overstroomt. Het is wachten... wachten op andere incidenten.

Ik ben niet tegen de wolf, maar wel tegen de creatie die er nu van word gemaakt doordat hij zijn godganse gang kan gaan. Het gedrag wat ik nu in filmpjes zie is echt zo verschrikkelijk anders dan toen ik in 2018 1 tegen kwam in de auto, die was schuw, had de drang snel weer in de bossen te verdwijnen. En de wolven die we nu zien blijven gewoon staan. Kijken, komen zelfs op je af om "te spelen". Dit is mijn inziens niet meer natuurlijk gedrag maar word gecreëerd door de omstandigheden.

Janneke2

Berichten: 22857
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:20

Wintu schreef:
Nyaleti schreef:
Maar Janneke: overal een stier (of meerdere?) tussen zetten is niet realistisch.
Zou het werken? Geen idee.
Maar het is niet haalbaar. Dus dat idee kan dus ook van tafel.


Dat staan ze hier bij sommigen wel hoor, meerdere soms ook. En dan nog gaat dat niet altijd goed, stieren die elkaar verwonden. Maar ook de pasgeboren kalveren zijn nog steeds prooi van de wolf, vorig jaar leek het bij sommige kuddes te stabiliseren/ minderen, maar dit jaar is de kalversterfte weer hoger, ondanks het verbeterde kuddegedrag van de runderen.


... zo gaat dat in de natuur: de runderen keren terug naar hun kuddegedrag - en de wolf probeert toch aan eten te komen.
De diersoort kan er tegen, maar voor je fries stamboek melkvee weer 'terug naar het natuurlijke gedrag' hebt, duurt een aantal generaties.

En tja, stieren erbij heeft zo haar consequenties.
(Ik weet nog van de boer die het kalf wilde scheiden van de melkkoe in aanwezigheid van de stier. "Dat ging niet goed..." |()
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-04-24 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:29

Ik denk niet dat Nederland groot genoeg is om alle dieren weer natuurlijk te houden zonder dat dit andere gevaarlijke situaties creert. Het land en de natuur hier is daar gewoon te klein voor. Het is allemaal gecultiveerd en beheerd wat imo ook gewoon betekent dat alle diersoorten beheerd moeten worden.

Ik schrik ook wel van de groei, zag nu een filmpje dat er hier gewoon al 5 stuks over de straat lopen s"nachts. Ben echt blij dat de paarden binnen staan met de luiken dicht maar vrees voor alles wat niet binnen staat.

DuoPenotti

Berichten: 29955
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:30

Mellow, dat heb ik ook al vaker gezegd, zo'n omheining zet je niet voor je dieren of jezelf, je zet ze voor de mensen die anders wijzen, of erger je gaan bedreigen.
Maar meer is het niet, schijnveiligheid.

Misschien kunnen we beter voortaan de naam wolf doorlatende omheiningen gebruiken, want dat zijn het.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:37

Wolfwerend is niet hetzelfde als 100% vrij houdend. Net zoals kogelwerend niet alle kogels tegen zal houden, maar er wel een flinke stap in maakt. Daar zijn verschillende gradaties in.

Gebruik je 5 draadjes tot 120cm, voor nu het minimum om het wolfwerend te noemen, dan geeft dat een heel ander effect dan door middel van tegels minimaal 60cm aan de buitenzijde en 30cm aan de binnenzijde van een omheining te bestraten zowel tegen ondergraven als tegen stroomlekkage van onkruid als ongemerkt kuiltjes hebben waar de wolf er toch onderdoor kan, in combinatie met 120cm gaas en vanaf 10cm hoogte iedere 15cm schrikdraad aan de buitenkant tot 150-160cm. Met uiteraard goed stroom op het draad.

Het eerste is kogelwerend van het niveau luchtdrukgeweer, het tweede van het niveau flink pistool. Nee, alsnog geen scherpschutterskogels.

Qua foto's van slappe netten waar dieren in verstrikt zaten ken ik overigens ook van gewone tijdelijke schapennetten. Slordig geplaatste netten zijn altijd een risico, maar was dat ook al pre-wolf.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:40

Janneke2 schreef:
Wintu schreef:


Dat staan ze hier bij sommigen wel hoor, meerdere soms ook. En dan nog gaat dat niet altijd goed, stieren die elkaar verwonden. Maar ook de pasgeboren kalveren zijn nog steeds prooi van de wolf, vorig jaar leek het bij sommige kuddes te stabiliseren/ minderen, maar dit jaar is de kalversterfte weer hoger, ondanks het verbeterde kuddegedrag van de runderen.




... zo gaat dat in de natuur: de runderen keren terug naar hun kuddegedrag - en de wolf probeert toch aan eten te komen.
De diersoort kan er tegen, maar voor je fries stamboek melkvee weer 'terug naar het natuurlijke gedrag' hebt, duurt een aantal generaties.

En tja, stieren erbij heeft zo haar consequenties.
(Ik weet nog van de boer die het kalf wilde scheiden van de melkkoe in aanwezigheid van de stier. "Dat ging niet goed..." |()

Precies Janneke, wat iedereen dus ook al zegt, de kuddes in Nederland kunnen er niet tegen, fries stamboekvee of andere rassen, maakt niet uit, dus we hebben geen bal aan de informatie dat ze dat misschien van oudsher wel kunnen ;)

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:32

Nyaleti schreef:
Is dat in de natuurgebieden?

Op een melkvee of jongvee bedrijf is een stier er tussen gewoon niet realistisch. Dan zit je niet met een dood kalf maar een geplette boer :=


Maar 1 stier is ook niet genoeg... In wilde kuddes runderen is, anders dan bij paarden, de verhouding koeien en stieren ongeveer gelijk. En natuurlijk betekent dat niet dat er nul runderen ten prooi vallen aan wolven. De kans wordt kleiner, ze zijn samen wolfwerend niet wolfproof.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 30-04-24 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:40

@Mellow, ja die lulhannes wordt o.a. door mij als voorbeeld gebruikt.
Omdat het bij hem het meest duidelijk is.
Neemt niet weg dat er nog een behoorlijk aantal zelfde lulhannessen zijn - ook bij mij in dorp een paar km verder op van Kootwijkerbroek.
Maar juist die dwarsbomen even het verhaal van wolfwerende hekken plus de overheid die geen duidelijke regels stelt omtrent compensatie en subsidie.
Hier op de Veluwe is dus wild zat
Je zou zeggen, dat hier zou moeten kunnen met wolf.

Ware het niet dat de wolf (en ieder roofdier) dus een oportunist is.
Waarom zou die kilometers achter een hert aanrennen als bvb schapen letterlijk voor het oprapen zijn.

Maar wolf leert ook en geeft dit door aan de volgende generatie, positief als ook negatief.

Dus heb je wolfwerende omheiningen waar hij/zij een behoorlijke klap krijgt... onthoud die dat en gaat naar de volgende, krijgt die daar ook klappen weer na de volgende.
Krijgt die overal klappen, dan gaat hij/zij mijden.
Maar zijn er een of 2 ertussen waar hij GEEN klapen krijgt, dan leert die dus NIET en gaat volgende weer in om het te proberen. Heeft ie success dan zullen alleen die gespaard (van deze specifieke wolf dan maar niet van anderen) waar hij een klap gekregen heeft.

Uiteindelijk, mits goed beleid EN dus overheid die doorpakt, zal op een duur dan de wolf alleen nog maar wild gaan jagen en de populatie alleen zo groot worsen dat deze qua aantal het gebied ook kan behappen.

Maaaaaar, vorodat nu iedereen tegen in gaat:

Dat is natuurlijk de meest positieve uitkomst/theorie en (nog) geen garantie,voor niets

want jonge wolven moeten uit het roedel en nieuw teritorium zoeken , dus die gaan weer op de wandel en zullen weer mensen en (onbeschermd) vee tegenkomen...


Maar het is een begin en met een beetje (of veel) geluk gaan deze "wandelaars " ook het land weer verlaten.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:45

Sasja je zegt dat wanneer het vee voldoende beschermd wordt wolven alleen wild zullen pakken. Hoe reguleert zich het aantal wolven dan? Door verhongering? (terwijl er voldoende mensen zonder stroomhekken om zich heen rondlopen?)

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:45

Dan zouden ze denk ik gaan trekken naar andere gebieden.

Ik vind het op zich klinken als een prima idee.. als de overheid dan ook deze hekken plaatst en betaald. Dan weten we 'zeker' dat het 'goed' wordt gedaan en hoeven mensen zelf niet duizenden euro,s te betalen voor een hek wat dan weer niet goed of afdoende lijkt te zijn.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:23

Jonge wolven moeten uit het roedel alleen al om inteelt te vorkomen.

Ik waag te betwijfelen dat de overheid alles gaat betalen maar met met aanpassingen van het compensatie ( die onder voorwarden)-en subsidiebeleid (die dus opschroeven) zou je al een heel eind kunnen komen

rien10
Berichten: 14769
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:20

Nikass schreef:
rien10 schreef:
@Niksss Ik ben me niet bewust van een “pro wolf” etiket wat ik zou plakken.
En, help me even, wat moet ik nog aan je beantwoorden? Want dat ben ik ff kwijt.


Je hoeft natuurlijk niet persé te reageren, maar jij had zo'n mooi verhaal over opa, en op mijn reactie daarop reageer je niet. Dat is dan wel een beetje teleurstellend.
En ja, je hebt het in je berichten over Pro Wolf. Wie bedoel je dan met die term, en wat houdt het volgens jou in?

DP: het antwoord is al zooo vaak gegeven, in meerdere topics.. en het staat ook heel duidelijk in het artikel van Sasja. De maatregelen zijn wolfwerend - dus waarom verwacht jij dat ze wolfproof zijn? - en ze werken wèl, mits de overgrote meerderheid ze inzet, in plaats van een handjevol temidden van de mensen die hun schapen en pony"s op een presenteerblaadje aan blijven bieden.

Zo, de pijnstillers doen zijn werk. Ik hoop dat je de teleurstelling van mijn "niet reageren" verwerkt hebt. Ik lag namelijk met een opengesperde bek bij de kaakchirurg. Inclusief na-pijn en ellende.
Ik heb het terug gelezen en ik begrijp oprecht niet wat je bedoelt met "je hebt niet gereageerd op een deel van mijn vragen" (Woorden van gelijke strekking). Dat ligt aan mij, ik weet het, maar ik zie het niet.

Mijn verhaal over "opa" is het volgende; er zijn mensen die dieren hebben en die hun dieren niet houden op een manier die erg verstandig is, of goed is, of veilig is, of diervriendelijk is, die dieren houden op een manier die wij niet verstandig vinden. Die mensen verketteren met te blijven hameren op "ze zijn dom bezig, ze dienen hun dieren op een presenteerblaadje aan de wolf aan" helpt niet.
Wat wel helpt? Dat weet ik niet precies. Handen uit de mouwen steken en oude-, minder draagkrachtige-mensen helpen? Oprecht; ik heb het antwoord daarop niet.

Wbt labels plakken. Ik ben nooit van de labels plakken, en ik plak ook geen pro-wolf of anti-wolf labels op mensen. Ik zie een heleboel nuances in de stellingen van mensen die wel wolven willen zien binnen Nederland en mensen die dat iet willen. Om mij als label plakkende pro-wolf mensen hatende persoon neer te zetten is niet juist.

Waarom verwacht ik dat wolf werende zaken wolf proof zijn? Dat verwacht ik niet. Ik denk dat wolf werend ook een verkeerde term is, want ze weren de wolven niet. Ik denk dat het wolf aanval vertragend moet zijn om het correct te houden.

Ik wil wel wolf proof maatregelen, zeker. Maar dat is niet te doen en niet te betalen. Dat neemt niet weg dat ik dat wens (zoiets als; ik wens de staatsloterij te winnen).

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:01

sasja0705 schreef:
Jonge wolven moeten uit het roedel alleen al om inteelt te vorkomen.

Ik waag te betwijfelen dat de overheid alles gaat betalen maar met met aanpassingen van het compensatie ( die onder voorwarden)-en subsidiebeleid (die dus opschroeven) zou je al een heel eind kunnen komen


Ik heb naar die voorwaarden gekeken, er zijn zoveel regeltjes. Heel erg moeilijk om allemaal precies aan te voldoen.Zoals ze het nu doen werkt niet goed genoeg en is ook nogal ontmoedigend.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:48

sasja0705 schreef:
Jonge wolven moeten uit het roedel alleen al om inteelt te vorkomen.

Ik waag te betwijfelen dat de overheid alles gaat betalen maar met met aanpassingen van het compensatie ( die onder voorwarden)-en subsidiebeleid (die dus opschroeven) zou je al een heel eind kunnen komen

En dan ook uitbreiden van diersoorten. In Drenthe vallen de damherten nog niet onder de subsidie regeling.

Janneke2

Berichten: 22857
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:22

Citaat:
Precies Janneke, wat iedereen dus ook al zegt

... dat zeg ik niet.
:o

Ik ben niet pro wolf, maar wel bioloog.

Citaat:
de kuddes in Nederland kunnen er niet tegen


Tja...
zoals WIJ om ons moverende redenen dieren houden,
zijn de dieren niet veilig voor wolven.

En dat is niet 'omdat dit Nederland is',
maar vanwege de keuzes die WIJ maken.

Het zegt niets over de dieren zelf.

Een stier bij je koeien heeft nu eenmaal gevolgen.
Een stabiele merriekudde eisen ook (zelfs als er geen hengst bij loopt, of een stoere ruin).


Citaat:
dus we hebben geen bal aan de informatie dat ze dat misschien van oudsher wel kunnen


Tja, keuzes, hè.

Kies je er voor je dieren onnatuurlijk te houden,
dan zijn ze kwetsbaarder voor de wolf dan nodig, omdat WIJ dat graag willen.

Dat mag van mij.

Maar wees er dan eerlijk over, ipv 'het is toch natuurlijk om je dier 24/7 buiten te hebben en dat kan nu niet meer'.

Mijn merrie staat pal naast een natuurterrein, en staat 'snachts binnen.
Vind ik voor een gedomesticeerd dier niet zo vreselijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:13

Nikass schreef:
Rien: waar is het noaberschap gebleven? De burgermeester van Emmen vertelde er nog vol trots over! Desondanks laat iedereen opa aan zijn lot over?


Rien ik vind het heel lastig om in gesprek te blijven met iemand die mij steeds dingen/woorden toedicht, die ik niet gezegd heb. Nu heb je het weer over "pro wolf hater", eerder schreef je al dat het niet eerlijk is "om een waardeoordeel te hebben over alle mensen die het nog niet gelukt is om wolfwerende maatregelen te treffen", terwijl ik dat oordeel ook nooit gehad heb
En nu begin je weer over opa. Welnu, bovenstaande was mijn reactie.

Edit: jij gebruikt de term pro wolf. Ik vroeg jou alleen wie of wat je daarmee bedoelt.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Precies Janneke, wat iedereen dus ook al zegt

... dat zeg ik niet.
:o

Ik ben niet pro wolf, maar wel bioloog.

Citaat:
de kuddes in Nederland kunnen er niet tegen


Tja...
zoals WIJ om ons moverende redenen dieren houden,
zijn de dieren niet veilig voor wolven.

En dat is niet 'omdat dit Nederland is',
maar vanwege de keuzes die WIJ maken.

Het zegt niets over de dieren zelf.

Een stier bij je koeien heeft nu eenmaal gevolgen.
Een stabiele merriekudde eisen ook (zelfs als er geen hengst bij loopt, of een stoere ruin).


Citaat:
dus we hebben geen bal aan de informatie dat ze dat misschien van oudsher wel kunnen


Tja, keuzes, hè.

Kies je er voor je dieren onnatuurlijk te houden,
dan zijn ze kwetsbaarder voor de wolf dan nodig, omdat WIJ dat graag willen.

Dat mag van mij.

Maar wees er dan eerlijk over, ipv 'het is toch natuurlijk om je dier 24/7 buiten te hebben en dat kan nu niet meer'.

Mijn merrie staat pal naast een natuurterrein, en staat 'snachts binnen.
Vind ik voor een gedomesticeerd dier niet zo vreselijk.


Sterker nog, vele vam de gedomesticeerde paarden geven vrijwilig een stal snachts de voorkeur

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:31

Janneke2 schreef:
Citaat:
Precies Janneke, wat iedereen dus ook al zegt

... dat zeg ik niet.
:o

Ik ben niet pro wolf, maar wel bioloog.

Citaat:
de kuddes in Nederland kunnen er niet tegen


Tja...
zoals WIJ om ons moverende redenen dieren houden,
zijn de dieren niet veilig voor wolven.

En dat is niet 'omdat dit Nederland is',
maar vanwege de keuzes die WIJ maken.

Het zegt niets over de dieren zelf.

Een stier bij je koeien heeft nu eenmaal gevolgen.
Een stabiele merriekudde eisen ook (zelfs als er geen hengst bij loopt, of een stoere ruin).


Citaat:
dus we hebben geen bal aan de informatie dat ze dat misschien van oudsher wel kunnen


Tja, keuzes, hè.

Kies je er voor je dieren onnatuurlijk te houden,
dan zijn ze kwetsbaarder voor de wolf dan nodig, omdat WIJ dat graag willen.

Dat mag van mij.

Maar wees er dan eerlijk over, ipv 'het is toch natuurlijk om je dier 24/7 buiten te hebben en dat kan nu niet meer'.

Mijn merrie staat pal naast een natuurterrein, en staat 'snachts binnen.
Vind ik voor een gedomesticeerd dier niet zo vreselijk.

Het woord pro wolf heb ik helemaal niet gebruikt. Ik ben niet anti wolf, ik ben het echter niet ok met het feit dat de wolf zijn gang mag gaan, in de ruimste zin van het woord.

In Nederland is al 150 jaar geen wolf. We zijn op een bepaalde manier dieren gaan houden, je kunt in de dierhouderij niet dusdanig snel anticiperen op de wolf, zonder dat je dieren er aan welzijn op inleveren. "Tja, keuzes he" zeg je, zo makkelijk is die keuze niet altijd. 150 jaar geleden hebben ze de wolf uitgeroeid in een land wat veel minder mensen en vee had, waarom denk je dat de wolf hier nu wel zal passen.

Je moet tegenwoordig je dieren onnatuurlijk houden, juist vanwege de wolf. 24/7 buiten kan niet meer.

Over de runderen, zelfs de kuddes in de natuurgebieden waar meerdere stieren tussen lopen, zijn niet veilig voor de wolf. Het percentage gedode kalveren stijgt daar alweer en nee, dat is niet het friese stamboekvee. De ponies in de kudde van Mekel, konden zich niet staande houden. Dus ook al houd je je dieren natuurlijk, dat maakt niet zo heel veel uit, het wordt allemaal gepakt.

rien10
Berichten: 14769
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:48

Nikass schreef:
Nikass schreef:
Rien: waar is het noaberschap gebleven? De burgermeester van Emmen vertelde er nog vol trots over! Desondanks laat iedereen opa aan zijn lot over?


Rien ik vind het heel lastig om in gesprek te blijven met iemand die mij steeds dingen/woorden toedicht, die ik niet gezegd heb. Nu heb je het weer over "pro wolf hater", eerder schreef je al dat het niet eerlijk is "om een waardeoordeel te hebben over alle mensen die het nog niet gelukt is om wolfwerende maatregelen te treffen", terwijl ik dat oordeel ook nooit gehad heb
En nu begin je weer over opa. Welnu, bovenstaande was mijn reactie.

Edit: jij gebruikt de term pro wolf. Ik vroeg jou alleen wie of wat je daarmee bedoelt.


Wat er met het Noaerschap gebeurd is? Ik denk dat het een versleten begrip is, de samenleving wordt steeds individualistischer. Maar dat is erg off topic.
Ik ben geen pro wolf hater. dat leg ik je niet in de mond. Ik zeg dat ik dat niet ben. Ik mag zeggen wat ik niet ben, daarmee leg ik je geen woorden in de mond.
Ik zeg niet dat JIJ gezegd hebt, dat iedereen die geen wolf werende maatregelen treft, geen knip voor de neus waard is; ik zeg dat het gezegd wordt, hier op Bokt. Door wie? Geen idee, ik houd daar geen lijstje van bij.
Wat in mijn ogen een pro-wolf persoon is, is iemand die zonder de nadelen te willen zien, per se de wolf in NL wil behouden, ten koste van wat dan ook.