Paard aangevallen in Oosterbeek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:39

Bovendien melden heel veel mensen het niet dat er een vermoedelijke aanval van een wolf is geweest, die gevallen zie je terug op de lijst van BIJ12.
Paar maand later staat er dan een uitslag achter, kwestie van lijst in de gaten blijven houden.

EPM en Wij(s) met wolven zijn interessant om te volgen, naast de meldingen pagina Geen Wolf (landelijk) en meldingen wolven in Westerveld (noord Nederland en alleen na toestemming eigenaar) dan zijn er ook Wolf en paard en geen wolf in cultuurlandschap, die plaatsen ook enkel na toestemming eigenaar.

EPM (European predation map) heeft ook een website.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:42

Pareltjes schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=



Het is toch gewoon nieuws?
Een paard aangevallen verwonding aan het been.

Gewoon nieuws.

Dat de feiten nog onderzocht moeten worden is een ander verhaal. Er staat duidelijk dat het onderzoek loopt maar er wel een verdenking is.
Zoals jij het stelt mag er dus niets meer gepubliceerd worden totdat alle feiten bekend zijn ( aangetoond )?
Nou dan kunnen we de kranten wel allemaal opdoeken, journaals en serieuze journalistiek. Daar worden gebeurtenissen aan het licht gebracht. Schuldvraag hoeft niet direct te worden opgelost. Er is IETS gebeurd, dit is de beleving van de persoon in kwestie en de journalistiek brengt het aan de oppervlakte.


Als er paarden nieuws uit weet ik waar uit het buitenland geplaatst mag worden dan is dit uit Nederland zeker nieuws ja :j

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:48

8nnemiek schreef:
Pareltjes schreef:

Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=



Het is toch gewoon nieuws?
Een paard aangevallen verwonding aan het been.

Gewoon nieuws.

Dat de feiten nog onderzocht moeten worden is een ander verhaal. Er staat duidelijk dat het onderzoek loopt maar er wel een verdenking is.
Zoals jij het stelt mag er dus niets meer gepubliceerd worden totdat alle feiten bekend zijn ( aangetoond )?
Nou dan kunnen we de kranten wel allemaal opdoeken, journaals en serieuze journalistiek. Daar worden gebeurtenissen aan het licht gebracht. Schuldvraag hoeft niet direct te worden opgelost. Er is IETS gebeurd, dit is de beleving van de persoon in kwestie en de journalistiek brengt het aan de oppervlakte.

Aannames is iets anders dan nieuws. Daarom zeg ik ook: post dan alleen de feiten.

Als er iemand is vermoord dan staat er toch ook niet in de krant ‘het zal pietje wel geweest zijn want die heeft een strafblad’ := Dat is iets wat men op Facebook plaatst ja, niet op een betrouwbare nieuwssite.

En wat honden betreft; ik heb het al meerdere keren met mijn eigen ogen gezien hoor; honden die achter paarden aan gaan, en achter ander vee. Dat er nu wolven rondlopen maakt de kans natuurlijk groter dat het een wolf is, maar een hond behoort ook zeker nog tot de verdachten wat mij betreft.
En een open wond kan zelfs komen door een ongelukkige schuiver. Mijn paard is er laatst nog vandoor gegaan door een luchtballon, en vroeger eens door hagel met een flinke wond tot gevolg, en zo zijn er tig zaken waarvan een paard op hol kan slaan. Het was ook echt pokkeweer afgelopen week. Dus wacht gewoon die dna test even af.
En het stomme is dan ook nog; áls het dan toch iets anders is geweest, dan hoor je er niks meer over, en blijft bij iedereen hangen dat het wel weer een wolf zal zijn geweest.[/quote]

En dat is dus niet waar. Als het een hond geweest is komt het uitgebreid in het nieuws en in de kranten. Als het een wolf geweest is hoor je er, behalve op de wolven pagina's, helemaal niets van. Net als laatst dat lammetje wat dood gebeten was door een hond. De wereld was te klein, terwijl er inmiddels ik weet niet hoeveel schapen dood gebeten zijn door de wolf.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:53

Er worden jaarlijks heel wat schapen en ander vee door honden gebeten of gedood hoor, maar daar hoor je ook niet altijd iets over. Ik heb het oa gezien bij de schapenboer naast de stal waar mijn paard stond. Die had regelmatig loslopende honden in zijn wei. Als ie geluk had dan was hij er op tijd bij om de eigenaren aan te spreken, maar hij heeft ook wel eens verteld over dode schapen, en dat is dan gewoon pech hebben. Daar werd verder niks mee gedaan en kwam al zeker niet in het nieuws. Hooguit bij grote verliezen, bijvoorbeeld in schaapskuddes op de heide. Dan heb ik het wel over 10/20 jaar geleden.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:54

Dreamboy schreef:
En dat is dus niet waar. Als het een hond geweest is komt het uitgebreid in het nieuws en in de kranten. Als het een wolf geweest is hoor je er, behalve op de wolven pagina's, helemaal niets van. Net als laatst dat lammetje wat dood gebeten was door een hond. De wereld was te klein, terwijl er inmiddels ik weet niet hoeveel schapen dood gebeten zijn door de wolf.

Ze moeten de aandacht natuurlijk wel verleggen....

En ja van mij mag er vanaf vandaag een landelijk aanlijnplicht komen.
Schijtziek word je van die lui die hun hond niet onder appèl hebben.
En de gewonde en doden dieren door de hond kunnen in de meeste gevallen dus gewoon voorkomen worden.

Maar dat komt inderdaad groot in het nieuws.
500 dode dieren dit jaar, zijn we in april, door de wolf, daar zijn amper berichten over te vinden.

Zo ook vorig jaar.
Grote woede "Schotse hooglander in Amsterdam verdronken na aanval door hond"
Ja dat is onnodig en verschrikkelijk. Had voorkomen kunnen worden. Aanlijnen die hap.
Maar dezelfde dag, niets in de media.
Schaap verdrinkt in sloot, achter wolfwerend raster...door wolf.... stttttt geen aandacht aan geven.....

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:56

Het is idd wel nieuws.
Alleen de feiten zijn niet duidelijk.
Had het gehouden op

"Paard aangevallen"

En de rest pas zodra wel duidelijk is of het door een wolf of mogelijk toch agressieve hond is gebeurd.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:01

BeFunny schreef:
Het is idd wel nieuws.
Alleen de feiten zijn niet duidelijk.
Had het gehouden op

"Paard aangevallen"

En de rest pas zodra wel duidelijk is of het door een wolf of mogelijk toch agressieve hond is gebeurd.

Dus een merrie dat vermoedelijk is aangerand door een mens omdat het snijwonden heeft bij de vulva ook dan niets zeggen, alleen maar paard gewond....

Terwijl daar gebleken is dat het zeer zelden door menselijk toedoen is.
En bij wolven precies andersom....
Toch word dat er wel bijgeschreven.
En dan is het oke en nu niet...bijzonder....

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:06

Ik vind een bericht waar zoveel bij staat wat nog nog niet eens uitgezocht is erg sensatie belust.

Ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n bericht dan niet helemaal klopt.

Een bijtwond aan een been kan ook door een hond komen. Dat maakt het niet minder erg voor het paard en de eigenaar. Maar het maakt het wel minder interessant nieuws en ook is het dan een geval van incident met de wolf minder.

Als het wel de wolf blijkt te zijn wat echt goed kan dan is het toch ook fijn er als je dat met zekerheid kunt zeggen. Een paard die is aangerand door een mens dat wordt na onderzoek ook duidelijk en dan kan dat met zekerheid gebracht worden. ik ben bij nieuwsberichten een groot voorstander van het brengen van feiten. Al het andere is speculatie. En dat doen mensen zonder nieuws al genoeg ;)

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:11

Nee hoor, van veel paarden hoor je daarna niets meer en hebben ze nooit duidelijkheid in of het een mens was of dat ze zelf hebben geschuurd oid.

ja een bijtwond kan door een hond komen, daarom is het bericht ook niet sensatie belust omdat die mogelijkheid ook gewoon open gelaten word.
En Dna, als er dat nog is na zoveel tijd, duurt lang. Dus waarschuwing op te letten is wel op zijn plek.
Ook als het een hond zou zijn, dat wil ik ook wel weten dan dat er zo'n beest rond loopt.

Dus prima bericht dus

Wintu

Berichten: 3010
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:17


DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:23

[VN] Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)
vermoedelijk misschien....helemaal geen bron zelfs geen facebook.

Waarom zie ik hier geen mensen steigeren dat zo'n bericht stemmingmakerij is?
Is het dan juist geen stemmingmakerij meteen te roepen; wolf dat kan niet is hond!
Terwijl er dit jaar al 500 dieren zijn gedood door een wolf...geen 500 door een hond...

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:25

"is hond" is net zo goed stemmingmakerij. Zo zet je honden in een kwaad daglicht.
Dus ja, dit is gewoon nieuws. We weten het niet zeker, maar ook dan is het nieuws.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:26

Ik heb dat toppic niet eerder gezien.
Daarbij zegt niemand dat het de wolf niet kan zijn. Ik vind het zelfs best heel aannemelijk. Alleen ik vind het sensatie belust om dat al te benoemen met daarbij dan wel het bericht dat het niet zeker is. Eigenlijk een bericht vol onzekerheden. Laat die onzekerheden weg en je krijgt een veel minder interessant artikel :j

Het nieuws is "Paard aangevallen"
Al het andere is speculatie.
Dat was mijn punt, niks meer of minder. En ja dat is heel vaak zo bij nieuwsberichten. En daar heb ik ook al vaker iets over gezegd. Maar dat doe ik idd niet bij elk nieuwsbericht.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:31

Wat een sensatiebericht van facebook zeg. Die eigenaresse doet alleen maar aannames, er is nog niks onderzocht.

Ik ken dat dorp goed en het lijkt mij dan weer zeer ónwaarschijnlijk dat het een wolf is geweest. Een hond lijkt me gezien de situatie daar juist veel aannemelijker. Maar goed, iedereen is bang en denkt gelijk aan de wolf, als er een kat verdwijnt in een stadscentrum dan denk men tegenwoordig aan een wolf.

Ik zeg niet dat de wolven geen probleem zijn maar in deze situatie en dit 'nieuws' bericht.. slechte journalistiek.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:00

BeFunny schreef:
Het is idd wel nieuws.
Alleen de feiten zijn niet duidelijk.
Had het gehouden op

"Paard aangevallen"

En de rest pas zodra wel duidelijk is of het door een wolf of mogelijk toch agressieve hond is gebeurd.


Eens.

De nieuwswaarde voor Bokt is dat er een paard gewond is. Of dat nou door een mens, vos, hond, konijn of buizerd is aangericht. ‘Paard aangevallen door roofdier’ lijkt me prima dekkend.

Retrospectief kan er dan alsnog aandacht geschonken worden aan het bericht als de dader bekend is.

Desnoods een maandoverzicht ofzo, 'van de 15 nieuwsberichten in maart bleek in 10 gevallen een wolf de paarden te hebben aangevallen, 3x hond en 2x onbekend.’
Dit geeft toch aandacht aan de issues, maar berust puur op feitelijke informatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:06

Even aanhakend op wat Ibbel zegt over Bij12, die nemen dna af. Maar kijken daarnaast veel verder dan dat oa naar sporen, haren aan de draad, wonden ( plek van de wonden, hoe zien de wonden eruit) pas met de dna uitslag weet je het 100% zeker. Maar die uitslag duurt weken voor het binnen is. Op basis van het bredere beeld kan Bij12 ook al met grote zekerheid zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk wolf is geweest. Dit even om aan te geven dat als een expert van Bij12 aangeeft dat alles wijst op wolf, die kans dus ook zeer groot aanwezig is.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:16

DuoPenotti schreef:
Nee hoor, van veel paarden hoor je daarna niets meer en hebben ze nooit duidelijkheid in of het een mens was of dat ze zelf hebben geschuurd oid.

ja een bijtwond kan door een hond komen, daarom is het bericht ook niet sensatie belust omdat die mogelijkheid ook gewoon open gelaten word.
En Dna, als er dat nog is na zoveel tijd, duurt lang. Dus waarschuwing op te letten is wel op zijn plek.
Ook als het een hond zou zijn, dat wil ik ook wel weten dan dat er zo'n beest rond loopt.

Dus prima bericht dus

"Vroeger" werden schapendodende honden afgemaakt, althans in Engeland was dat zo. Of dat in Nederland ook zo was weet ik niet. Als een hond dat niet mag dan mag een wolf het toch ook niet lijkt me.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:28

Geen idee of dat in Nederland vroeger zo was, maar nu niet meer in ieder geval. Ze kunnen wel bijvoorbeeld een muilkorfplicht krijgen.

Dat gaat bij een wolf wat lastiger natuurlijk :+ Net als bij andere wilde roofdieren. Die hoeven ook niet allemaal dood, gelukkig.
Als ze eens gewoon de probleemdieren zouden aanpakken, dat zou al heel veel schelen. Maar helaas zullen veel mensen geen rust hebben totdat de wolf volledig uitgeroeid is.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-04-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:28

Dan kom je in het cirkeltje terecht met mensen die zeggen dat het natuurlijk is dat de wolf dieren dood om te eten en ze hier mogen en horen te leven. Maar honden die zijn gedomesticeerd en horen te luisteren. Daarvan is het niet geaccepteerd als ze verwondingen maken. Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Dat eerste totaal niet. In ieder geval niet zomaar honderden dieren die mensen prive willen houden.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:32

Nouja schijnt dat de wolf niet enkel dood om te eten.
De wolf hoort gewoon niet in ons overbevolkte land thuis.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als je in een regio woont waar de wolf zijn sporen al heeft achter gelaten en je bijvoorbeeld vee of paarden hebt dat je echt in de zenuwen zit door de wolf.

Wintu

Berichten: 3010
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:18

8nnemiek schreef:
Geen idee of dat in Nederland vroeger zo was, maar nu niet meer in ieder geval. Ze kunnen wel bijvoorbeeld een muilkorfplicht krijgen.

Dat gaat bij een wolf wat lastiger natuurlijk :+ Net als bij andere wilde roofdieren. Die hoeven ook niet allemaal dood, gelukkig.
Als ze eens gewoon de probleemdieren zouden aanpakken, dat zou al heel veel schelen. Maar helaas zullen veel mensen geen rust hebben totdat de wolf volledig uitgeroeid is.


Ook de probleem dieren worden niet aangepakt. Die mogen eerst drie maal flinke schade aanrichten achter raster eer er wat aan wordt gedaan.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:21

Schapenwol schreef:
Wat een sensatiebericht van facebook zeg. Die eigenaresse doet alleen maar aannames, er is nog niks onderzocht.

Ik ken dat dorp goed en het lijkt mij dan weer zeer ónwaarschijnlijk dat het een wolf is geweest. Een hond lijkt me gezien de situatie daar juist veel aannemelijker. Maar goed, iedereen is bang en denkt gelijk aan de wolf, als er een kat verdwijnt in een stadscentrum dan denk men tegenwoordig aan een wolf.

Ik zeg niet dat de wolven geen probleem zijn maar in deze situatie en dit 'nieuws' bericht.. slechte journalistiek.


Dit werd precies hetzelfde gezegd toen er twee grote paarden aangevallen waren bij de Valouwe. De expert zei vermoedelijk Wolf, werd niet geloofd. Uitslag inmiddels: Wolf DNA bevestigd.

Als de expert er bij komt en zegt vermoedelijk Wolf dan is het 98% kans dat dit gewoon klopt.

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:23

Schapenwol schreef:
Ik ken dat dorp goed en het lijkt mij dan weer zeer ónwaarschijnlijk dat het een wolf is geweest.


Ja?
Dan weet je ook waar de paarden staan, want de eigenaresse geeft zelf de locatie aan op haar eigen FB en nou ja wat vreemd :oo
Er zijn HEEL VEEL wolvenaanvallen, een fractie verwijderd van waar haar paarden staan. (Heelsum/ Renkum, beekdal)

Helemaal zo vreemd nog niet dat daar een nu een aanval op paarden is geweest.

Btw, de andere kant op zijn de koeien bij Wolfheze ook al meerdere keren aangevallen, en met succes, van SBB.

Als je dus de omgeving kent weet je dus ook dat er meerdere wolven daar zitten.

Moeten we de nieuwsredactie nu allemaal berichten laten plaatsen met oh ja, weet je nog. 2 maanden geleden zijn er ergens veulens gedood, tja dat kwam toch door een wolf. Oeps.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:14

Feit is wel dat er afgelopen tijd meerdere zichtmeldingen van een wolf gemeld zijn in het gebied rondom haar wei. Daardoor is het aannemelijker dat het een wolf is geweest dan wanneer de wolf nog niet eerder in de buurt is gespot.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:05

8nnemiek schreef:
Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=


Jij mag het raar vinden dat dit nieuws is, ik daarentegen vind het wel nieuws om even te lezen en evt. te volgen.