Horrorstoeterij Viegård Stutteri verkocht aan adviseur van Byrialsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14099
Geregistreerd: 20-04-16

Horrorstoeterij Viegård Stutteri verkocht aan adviseur van Byrialsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 09:35

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Viegård Stutteri, de Deense stoeterij waar gruwelijke taferelen van dierenverwaarlozing werden ontdekt nadat een klokkenluider op sociale media de politie dwong in actie te komen, is verkocht.

Eigenaar John Byrialsen liet zijn bedrijf failliet verklaren in oktober 2023, en het onroerend goed, inclusief de gehele paardenstapel (die in beslag was genomen), moest worden verkocht. De werf werd verkocht in een executoriale veiling op vrijdag 19 april 2024. Een kennis van Byrialsen, Georg Rosenkilde, kocht het pand.

Ben Hur ApS
Ridehesten berichtte dat de 74-jarige Georg Rosenkilde uit Frederiks (ten zuidwesten van Viborg), "die jarenlang Viegård Stutteri en zijn eigenaar John Byrialsen heeft gekend en geadviseerd", een nieuw bedrijf was begonnen met de naam Ben Hur ApS, met als doel het runnen van een stoeterij, het trainen en verhandelen van paarden.

"Rosenkilde ontkende destijds glashard dat het bedrijf was opgericht met de intentie om paarden te kopen van de controversiële Viegård Stutteri, die het afgelopen jaar zoveel onrust heeft veroorzaakt", schreef Ridehesten. "Eergisteren (19 april 2024) heeft Rosenkilde echter de gebouwen en het land van de stoeterij gekocht. Dat gebeurde tijdens een gedwongen veiling in de rechtbank van Viborg, waar de akte van Vievej 24 in Skals van eigenaar wisselde. Het geheel werd geveild voor 8.510.000 Deense kronen (1,14 miljoen euro) aan de koper Ben Hur ApS."

Viegård Stutteri is gevestigd op 14,4 hectare land. De tegenbieder van Ben Hur Aps was Euro Steel 1988.

Paardenbestand
De controversiële zakenman Hans Helmgaard Kristiansen, een adviseur en directeur van het bedrijf ALB 2024 ApS, kocht eerder in maart een grote groep paarden uit Byrialsen's in beslag genomen bestand met een niet nader genoemde groep eigenaren. TV2 schreef: "John Byrialsen heeft nu ook zijn ervaring en kennis van paarden beschikbaar gesteld aan Hans Helmgaard Kristiansen als vrijwillige sparringpartner." Kristiansen heeft naar verluidt gezegd: "hij (Byrialsen) is geen adviseur, maar ik gebruik zijn kennis van de specifieke paarden die ik heb gekocht als dat nodig is."

Helmgaard Kristiansen is een voormalig lid van het nationale Deense springteam, dat volgens TV2 "in de schijnwerpers kwam te staan toen hij een ban van twee jaar kreeg voor fraude met sportpaarden". Hij vervalste de identiteit van zes paarden.

Kristiansen verhuisde de paarden naar Bratbjerggaard. Slechts een week nadat de Viegård paarden waren overgebracht naar Bratbjerggaard, bracht de gemeente Jammerbugt een bezoek en kwamen ook de politie en de Deense dienst voor diergeneeskunde en levensmiddelen langs voor een onaangekondigd bezoek. Er werd gemeld dat de "59 paarden op de stoeterij niet geregistreerd stonden in het centrale veeregister (CHR) en dat de paardenpaspoorten niet aanwezig waren, zoals de wet vereist". De paarden zagen er wel gezond uit, en de stallen waren in orde.

Horrorboerderij
De executoriale verkoop volgde op het faillissement na een grote politie-inval in augustus, toen de kadavers van 50 paarden werden opgegraven. De inval was de langverwachte officiële interventie waar het publiek om had gevraagd om de tien jaar durende dierenverwaarlozing door John Byrialsen, eerst in Polen en daarna voortgezet in Denemarken, te ontmaskeren en te beëindigen.

Sinds augustus zijn er aanhoudend protesten in de buurt van de boerderij. Een demonstrant werd zelfs overreden door een auto en belandde in het ziekenhuis.


Afbeelding

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Horrorstoeterij Viegård Stutteri verkocht aan adviseur van Byrialsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:43

Heeft nou de nieuwe partij, gelieerd aan de oude uitbater, zowel de stoeterij als de in beslag genomen paarden gekocht zodat die straks weer op de stoeterij staan, onder advies van de oude eigenaar?
Of lees ik het verkeerd, dat hoop ik dan maar.

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:03

Marigold schreef:
Heeft nou de nieuwe partij, gelieerd aan de oude uitbater, zowel de stoeterij als de in beslag genomen paarden gekocht zodat die straks weer op de stoeterij staan, onder advies van de oude eigenaar?
Of lees ik het verkeerd, dat hoop ik dan maar.


Ja ik vind het artikel wat moeilijk te volgen maar ik denk dit er dus ook uit te halen. Vaag of niet dan? En ik hoop ook dat ik het helemaal verkeerd begrijp.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:30

Ik heb het ook een paar keer moeten lezen voor ik het begreep. Met al die (voor een Nederlander) lastige namen is het wat moeilijk te volgen, zeker als ze de achternemen (soms maar deels) gebruiken. Zoals ik het begrijp zijn er 3 mensen betrokken:
- John Byrialsen, oud eigenaar. Degene die de paarden heeft verwaarloosd.
- Georg Rosenkilde (74), een kennis van John die het pand heeft gekocht. … "die jarenlang Viegård Stutteri en zijn eigenaar John Byrialsen heeft gekend en geadviseerd"
- Hans Helmgaard Kristiansen, een voormalig lid van het Deens springteam. 2 jaar geband wegens fraude met sportpaarden. Hij heeft een grote groep van de paarden van John gekocht. John heeft zich aangeboden als adviseur.

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:11

Stybba schreef:
Ik heb het ook een paar keer moeten lezen voor ik het begreep. Met al die (voor een Nederlander) lastige namen is het wat moeilijk te volgen, zeker als ze de achternemen (soms maar deels) gebruiken. Zoals ik het begrijp zijn er 3 mensen betrokken:
- John Byrialsen, oud eigenaar. Degene die de paarden heeft verwaarloosd.
- Georg Rosenkilde (74), een kennis van John die het pand heeft gekocht. … "die jarenlang Viegård Stutteri en zijn eigenaar John Byrialsen heeft gekend en geadviseerd"
- Hans Helmgaard Kristiansen, een voormalig lid van het Deens springteam. 2 jaar geband wegens fraude met sportpaarden. Hij heeft een grote groep van de paarden van John gekocht. John heeft zich aangeboden als adviseur.


Zo lees ik het ook… en dus gaan de heren waarschijnlijk weer verder als vanouds.. te triest voor woorden.