Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:28

Dat is gewoon domme pech imo, kan altijd gebeuren..ook in de wei.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:32

Of op de renbaan... Maar ik weet het niet hoor.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:35


mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:06


_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:16


ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:28

Ik lees eigenlijk alleen maar dat als je dus bezig bent met het verbeteren van je sport het eigenlijk toch pas goed genoeg is als de complete sport verboden word.

Hoop dat meer mensen dat inzien :)

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:33

Als die verbetering nog steeds veel dode paarden op levert dan gaat de verbetering niet hard genoeg.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:36

Elisa2 schreef:
Als die verbetering nog steeds veel dode paarden op levert dan gaat de verbetering niet hard genoeg.


Dit jaar dus niet, het waren er 0. De artikelen die jij aanhaalt gaan over een ander land waar ze sowieso heel anders omgaan met de paarden en de ander over een andere tak van sport... het wordt wel een race genoemd, maar heeft niks te maken met deze race. Hele andere discipline.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:39

Oja? de artikelen die hier gedeeld worden gaan over dezelfde soort race de dag er voor waar nog twee paarden zijn omgekomen.

Volgens mij gaat het in mijn artikelen over renpaarden, of worden steeple chasers anders genoemd tegenwoordig?

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:41

josien_m_ schreef:
Laat ik de vraag dan anders stellen: hoeveel paardenlevens kost onze manier van omgaan met paarden in de dressuur- en springsport dagelijks? Overlijden van ouderdom of ouderdomskwalen daarbuiten gerekend. Heeft iemand enig idee daarvan?


Zou even erg zijn, dus waarom dat constante vergelijk met ander leed.

Deze race staat bekend om het aantal dode paarden die het oplevert. Dat dat eens niet gebeurt is zelfs nieuws, tis toch te triest voor woorden. Dat het elders niet beter gesteld is, doet hier niets aan af.

SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:50

Klopt wintu door te vergelijken met andere sport onderdelen sla je de discussie over deze race kapot.

Ik vind het echt bijzonder dat als een bepaalde race zoveel dode en naar ik aanneem ook gewonde paarden oplevert, dat men hiermee door blijft gaan.
De race sport zelf zou dit niet moeten willen. De straalt namelijk ook af op alle andere race wedstrijden.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:53

Elisa2 schreef:
Oja? de artikelen die hier gedeeld worden gaan over dezelfde soort race de dag er voor waar nog twee paarden zijn omgekomen.

Volgens mij gaat het in mijn artikelen over renpaarden, of worden steeple chasers anders genoemd tegenwoordig?


De ene gaat over Amerikaanse dravers en hartaanvallen daar, ander ras en andere races dus.

En de andere gaat over races ook in de VS, dus waarschijnlijk juist vlakke baan races want steeple is daar vele malen kleiner, waar ze niet dezelfde maatregelen nemen als in de UK. Die 2 staan compleet los van elkaar. Dan kunnen ze in de UK 100 dingen doen om het veiliger te maken, de VS is een hele losse wereld en zal geen enkele maatregel over nemen. Dus dat artikel heeft niks met deze te maken. Twee compleet losse organisaties die nooit iets met elkaar te maken hebben. Man, in de VS vinden ze in heel veel disciplines doping doodnormaal net als allerlei ingrepen waar je hier niet eens over na zou denken. In die races van jouw artikel bijvoorbeeld, sommige staten mogen se racen terwijl ze buut krijgen.
Staarten verlammen bijvoorbeeld al. Je kijkt de Nederlandse dressuur of western toch ook niet aan op wat ze in de VS verzinnen?

Dit nieuwsbericht gaat over 1 race waar er dus 0 waren. Niet het hele festival. Het is nieuws, omdat het normaal altijd in het nieuws was wanneer het fout ging. Als de eventing een nieuwsbericht heeft dat de hindernissen veiliger zijn gemaakt juicht men en hier is het niet goed.
Jij hebt het over veel en ook al zijn 2 er idd nog te veel, het is niet te vergelijken met dat VS bericht. Dit was 0,7% van alle paarden die meegedaan hebben aan het gehele festival.
En dan kom je wel op wat eerder benoemd is, wat zou het percentage bij andere sporten zijn? Waar paard later ingeslapen wordt? Ik ken ze ook die na een springwedstrijd thuis de volgende dag ingeslapen zijn met een breuk, maar dat wordt nergens geregistreerd en in de race wereld in de UK dus wel.

Ja, elk paard is te veel in mijn ogen, maar de vooroordelen zijn wel wat hypocriet soms.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:05

Je kunt pas de waarde van dit gegeven bekijken wanneer je het vergelijkt met b.v. een andere discipline. Bij de dressuur zullen paarden in de wedstrijd vast niet doodvallen. Daaruit kun je niet concluderen dat dressuur gezonder is dan races. Alleen dat de wedstrijden minder risico geven. Daarmee zeg je niet iets over de hele discipline/sport of over boshobbelaars. Het gaat mij ook niet om wat erger leed is. Maar wel om dat het makkelijker wijzen is naar een ander (of andere discipline) dan naar jezelf kijken en jouw manier van gebruik van je paard. Iedereen mag gevoeliger worden voor paardenleed!

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:11

Hmja, te beginnen met wedstrijden waar paarden regelmatig dood neervallen wat mij betreft. :o

Ik deelde die artikelen om te laten zien dat renpaarden vrij regelmatig getroffen worden door een hart aanval. Niet om de races te vergelijken.

Lijkt me logisch dat bij grotere inspanningen ook grotere gezondheid risico's komen kijken.

Ik kan in ieder geval nog niet juichen als er 1 race is in 1 jaar waar er geen doden zijn gevallen als dat op dezelfde baan de dag er voor nog wel gebeurd is.

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:13

Dit is ook geheel de keuze van de NR/Bokt hoe dit nieuws gebracht werd.

Het artikel had ook als kop kunnen hebben: 'I am Maximus wint overtuigend de Grand National' en vervolgens iets over 'zoveel paarden aan de start' en 'zoveel gefinished'.

Dan krijg je misschien 1 of 2 reacties onder het artikel en dat is het.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:22

_Reneee schreef:


Dit is niet tijdens de grote race zelf......er zijn meerdere races tijdens dit "Grand National Festival" evenement. . Deze 2 overleden tijdens Ladies Day; https://www.itv.com/news/granada/2024-0 ... ge-the-hat.
Maakt het niet minder erg, maar is dus niet bij de "grote" race zelf. Die is op dag 3 om 16.00 uur: The Randox Grand National Steeple Chase (Grade 3)

https://www.thejockeyclub.co.uk/the-grand-national/ en het schema van alle races die worden gelopen tijdens deze 3 dagen: https://www.thejockeyclub.co.uk/the-gra ... -schedule/

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:31

Elisa2 schreef:
Hmja, te beginnen met wedstrijden waar paarden regelmatig dood neervallen wat mij betreft. :o

Ik deelde die artikelen om te laten zien dat renpaarden vrij regelmatig getroffen worden door een hart aanval. Niet om de races te vergelijken.

Lijkt me logisch dat bij grotere inspanningen ook grotere gezondheid risico's komen kijken.

Ik kan in ieder geval nog niet juichen als er 1 race is in 1 jaar waar er geen doden zijn gevallen als dat op dezelfde baan de dag er voor nog wel gebeurd is.


Dus eventing ook afschaffen dan? Met jouw argumenten zou je daar ook tegen moeten zijn.

Er zijn trouwens zat jaren geweest waar er geen enkel paard ingeslapen moest worden. Maar je moet niet de VS vergelijken met de UK, die hebben 0 met elkaar te maken in deze wereld, want ze hebben geen FEI achtig orgaan en zijn 2 echt losse organisaties die nooit met elkaar te maken hebben, behalve in de ogen van leken. Dat is echt vergelijken van de basis dressuur van land A met Nederland, terwijl de regels in de verste verte niet op elkaar lijken.

Is een blessure zoals gescheurde pees oid minder erg als ze daar maanden mee lopen voordat ze ingeslapen worden? Want dat wordt niet gerekend als een wedstrijd ongeluk (als het al ergens bijgehouden zou worden) terwijl het dan wel daar veroorzaakt is door bijvoorbeeld een val bij een hindernis oid.

Verder wat Apple schrijft idd.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:55

... wat mij altijd frappeert bij de Grand National zijn de 'loose horses'.
Dieren die min of meer uit vrije wil de race meelopen en dezelfde hindernissen springen. Accoord, ik heb wel eens gezien dat twee loose horses op een bepaalde plek rechtsaf gingen - richting stal.
En de jockeys zullen daar blij om geweest zijn, want a loose horse is een risico.

Dit jaar werd een loose horse tweede. (Met vijftig kilo te weinig gewicht op de rug, dus gediskwalificeerd, maar toch een prestatie van formaat.)
Verder heb ik een paar keer gezien dat een jockey zijn paard naar buiten stuurde, dwz om de hindernis heen en daarna in stap naar het middenterrein - een paardvriendelijke manier om de individuele race te beëindigen.
(Vroegah moest de jockey het dier tot stilstand brengen vóórdat de volgende sprong aan de orde was. De omweg maakt het vriendelijker.)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:20

Er zijn de laatsts jaren juist heeeel veel aanpassingen gedaan om de GN te verbeteren. Dit is oa ook te zien aan hoeveel paarden er gefinisht zijn en de kwaliteit aan paarden die in de GN liepen.
Leuk weetje een renpaard moet minimaal 7 jaar oud zijn om überhaupt aan deze ren deel te mogen nemen. Het oudste paard in de race was dit jaar de 12 jarige Roi Mage.

Er worden hier overigens wel veel dingen door elkaar gehaald. Het Cheltenham festival beslaat namelijk meerdere dagen. Op iedere dag worden meerdere races verreden. Slechts enkele rennen gaan over de GN hindernissen zelf. De hurdles zijn bijv al zo aangepast dat ze wegklappen als het paard een fout maakt.
Ik juigh het vooral toe dat er continu gestreefd wordt naar veiligere rennen en dat er non-stop onderzoek wordt gedaan in de industrie.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:23

Ik las het artikel ook als positief: er werd nagedacht over en gewerkt aan de veiligheid van paarden en inherent ook de jockeys.
Dat is vooruitgang.
Zijn we er al? Nee, er is nog veel mogelijk, denk ik.

Maar door direct het onderste uit de kan te willen en zelfs de hele rensport of bij uitbreiding alle sport met dieren op de helling te zetten, krijg je een tegenreactie en zetten een massa mensen de hakken in het zand. Dan krijg je alleen hevige discussies en gebeurt er niets.
Ik pleit voor verstandige en effectieve evolutie, in alle dierensporten. Dus niet te veel met het vingertje naar mekaar wijzen, dat brengt niets op.

En voor wie fundamenteel twijfelt aan de paardensport met de vraag hoeveel paarden sterven door de sport, keer ik de vraag eens om.
Hoeveel paarden mogen leven dank zij de paardensport?
Hoeveel paarden danken hun gezondheid aan de sport?

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:25

Toen de automobiel zo'n honderd jaar geleden terrein won, waren er mensen die dachten dat het paard zou uitsterven.
Gelukkig is dit niet gebeurd, maar zonder paardensport wordt het een soort dierentuin-dier...

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:47

Tja, ik blijf er bij dat wanneer een race dusdanig aangepast moet worden, omdat er anders zoveel paarden gewond of dood gaan. Je je achter de oren moet krabben of je die steeple chases dan nog moet willen. Het risico is voor het dier gewoon te groot. Ik persoonlijk vind dat je ze gewoon moet af schaffen.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:51

Wintu schreef:
Tja, ik blijf er bij dat wanneer een race dusdanig aangepast moet worden, omdat er anders zoveel paarden gewond of dood gaan. Je je achter de oren moet krabben of je die steeple chases dan nog moet willen. Het risico is voor het dier gewoon te groot. Ik persoonlijk vind dat je ze gewoon moet af schaffen.


Maar vind je dat van crossen ook? Die worden ook continu aangepast vanwege de ongelukken die er gebeurden en soms nog steeds.

Want dat snap ik dus niet goed, dat bij de ene sport veiligheidsmaatregelen toegejuicht worden vaak bij nieuwsberichten en bij de ander moet de hele sport gewoon afgeschaft.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:03

Het vergelijk gaat toch niet op? Bij deze desbetreffende race gaan er ieder jaar paarden dood met uitzondering van dit jaar.

Alleen de dag ervoor nog steeds dode paarden tijdens een race op dezelfde baan.

En ja, als het bij de eventing mis gaat. Wat gelukkig minder vaak voor komt dan heb ik daar ook mijn vraagtekens bij.

Ik zou zelf zo,n enorm schuldgevoel krijgen als een paard doodgaat door iets wat ik wil dat ik er acuut mee zou stoppen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:04

Elisa2 schreef:
Het vergelijk gaat toch niet op? Bij deze desbetreffende race gaan er ieder jaar paarden dood met uitzondering van dit jaar.

Alleen de dag ervoor nog steeds dode paarden tijdens een race op dezelfde baan.

En ja, als het bij de eventing mis gaat. Wat gelukkig minder vaak voor komt dan heb ik daar ook mijn vraagtekens bij.

Ik zou zelf zo,n enorm schuldgevoel krijgen als een paard doodgaat door iets wat ik wil dat ik er acuut mee zou stoppen.

Dat is dus niet waar wat je hier zegt.
Er zijn heel wat meer jaren geweest dat er geen doden waren in de GN zelf.