Toppers van 75 jaar CHIO Rotterdam: Gerco Schröder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Toppers van 75 jaar CHIO Rotterdam: Gerco Schröder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 20:45

CHIO Rotterdam
Algemeen

Afbeelding
Gerco Schröder met GLOCK's Cognac Champblanc in 2017.
Foto: Richard Julliart/FEI/Flickr


Hij was lange tijd een vaste waarde van de TeamNL springruiters en had daarom misschien al eerder aan de beurt moeten zijn, maar ons land is gezegend met veel goede springruiters die mooie prestaties geleverd hebben in het Kralingse Bos. Misschien moest het zo zijn, op de dag dat we hem spreken is het precies tien jaar geleden dat hij te horen kreeg dat zijn toppaard London voor hem behouden was gebleven. De Oostenrijker wijlen Gaston Glock kocht toen de kwaliteitsvolle vos voor Gerco Schröder. Vandaag spraken wij Gerco.

Als we hem bellen, stapt hij net van een paard af en met op de achtergrond het geluid van paardenhoeven beginnen we het gesprek in stijl. Natuurlijk willen we eerst graag weten hoe het met hem gaat. Gerco, lachend: “Je bedoelt dat jullie weinig van me horen? Het gaat goed hoor, zowel met mij als mijn paarden. Ik heb een stel fijne achtjarige paarden. Nog niet klaar voor de dikke sport, maar zeker wel met de potentie om daar naar toe te groeien. Een paard wat tegen dat topniveau aan zit is Jackpot, de stoere schimmel waar Albert Zoer inmiddels anderhalf jaar geleden negende mee werd in de Grote Prijs van Indoor Friesland. Wij hebben Jackpot voor de helft gekocht en ik heb hem meteen meegenomen naar Oliva eerder dit jaar. Dat leek goed en we gaan kijken hoe dit verder loopt.”

Op z'n veertiende deelnemer in Rotterdam
“Ik reed als heel jong mannetje al in Rotterdam. Ongeveer veertien jaar moet ik zijn geweest, het was bij de pony’s. Met auto en trailer gingen we naar Rotterdam en je mocht dan 's ochtends een gewoon parcours rijden en 's middags werd er relais gesprongen. Ik vergeet nooit dat ik gekoppeld werd aan Jos Lansink.

Als ik aan het CHIO denk, denk ik aan de locatie. Midden in de stad, in het bos, een schitterende plek. Ik heb goede herinneringen aan jullie concours. Door mijn prestaties, maar zeker ook door de medewerkers. Organisatie, vrijwilligers, iedereen is altijd even enthousiast, je merkt echt dat ze het leuk vinden om er te werken. Net als zovelen denk ik ook aan het pannenkoekenhuis De Big. Het was niet de vraag of je er ging eten, maar wanneer je er ging eten, dat was vanzelfsprekend. Toen ik hoorde dat De Big verkocht was, vroeg ik me meteen af of je er nog wel kunt eten.”

Successen met het team
“Ik heb veel leuke en mooie herinneringen aan Rotterdam, maar het mooiste zijn toch wel de successen met het team. Ik heb een paar keer dubbel nul gereden en dat in een landenwedstrijd in eigen land, dat blijft speciaal. Overigens is in eigen land winnen extra mooi, maar slecht rijden is extra zuur. Ik heb gevierd, maar ben er samen met Jeroen Dubbeldam ook ziek van geweest. We baalden zo, dat we toen we eenmaal in het hotel waren nog zuur waren.

Ik heb vaak in Rotterdam gereden en dus ook veel toppaarden meegehad. Geneve, Monaco, London, Berlijn, Cognac Champblanc, allemaal hebben ze in het Kralingse Bos gelopen. Garanderen kan ik niets, maar ik zou het mooi vinden om er nog eens te starten. Ik heb een paar leuke jonge paarden, maar we zijn natuurlijk ook een handelsstal en alles moet betaald worden. Deze paarden worden niet aangeboden, maar als er iemand voor komt ……. “

Medailles op Olympische Spelen en WK
“Ik heb natuurlijk al veel mooie dingen meegemaakt, zowel met het team als individueel. De twee allermooiste waren voor mij de individuele zilveren medaille met London op de Olympische Spelen van 2012 in Londen en het teamgoud op de Wereldruiterspelen in Aken in 2006. In Aken was het een lange, zware dag waarop ik in de tweede manche als allerlaatste van start moest. Ik bleef nul en we wonnen, dat maakte alles goed, geweldig.”

London en Milano favoriet
Bijzonder successen behaal je met bijzondere paarden. We vragen Gerco voor wie hij dat hele speciale plekje in zijn hart heeft. Gerco: “Natuurlijk voor London, ook door de manier hoe hij bij mij is gebleven. En nog steeds is. Hij geniet nu van zijn rust en dekt alleen nog maar. Dat doet hij op het GLOCK HORSE PERFORMANCE CENTER, maar buiten het dekseizoen is hij bij ons in Tubbergen. Naast London wil ik ook Milano noemen. Calgary, Aken, Geesteren, Barcelona, overal ter wereld hebben we samen geweldige resultaten behaald.

Gerco is ook vader van een zoon en een dochter, Thomas van vijftien en Lisa van dertien. Gerco: “Thomas heeft gereden, best leuk deed hij dat, maar nu voetbalt hij en soms doet hij aan motorcross. Op het rijden was hij uitgekeken. Lisa heeft twee paarden en werd twee weken geleden Nederlands kampioen in het 1 meter. Dat gaat leuk en ze heeft er plezier in, maar ze doet ook VWO en heeft het druk. We pushen dus niet, ze moet het leuk blijven vinden en we zien waar het schip strandt.”

Passie voor paarden
“Dat zelfde geldt overigens voor mij. Ook al bedrijf ik geen topsport meer, ik geniet ook van wat ik nu doe in de paarden. Het is mooi om met jonge, talentvolle paarden bezig te zijn. Zoals gezegd, ik zou het mooi vinden om nog eens terug te komen op het hoogste niveau, maar weet niet hoe het gaat lopen. Wat ik overigens ook mooi zou vinden, is als één van de kinderen van Wim, Ben of mij BWG Stables over zou nemen in de toekomst, zodat het bedrijf in de familie blijft.”

We kennen Gerco als een rustig persoon die niet graag op de voorgrond treedt. Echter hij vertelt met passie, het is duidelijk dat de liefde voor de sport nog even groot is als in zijn gloriejaren. Gerco: “Ik geeft tegenwoordig ook les en dat vind ik heel leuk. Natuurlijk zijn talentvolle paarden heel mooi om mee te werken, maar de ruiter moet ook passie hebben. Een heel goed paard met een ruiter die er niet voor gaat, dat is niet mijn ding. Dan heb ik liever een minder goed paard met een ruiter die heel gedreven is, ik hou van passie.”

Gek op barbecue
Als hij net zoveel drive heeft voor het lesgeven als het rijden, komt het wel goed. Topruiters zijn ook mensen en daarom stellen we regelmatig de vraag of ze een eigenschap hebben die wij niet weten en misschien niet verwachten. Gerco heeft er één en hij vertelt zo blij alsof hij zojuist een Grote Prijs heeft gewonnen, we horen hem door de telefoon glunderen. Gerco: “Ik ben gek op barbecueën en dat heb ik afgelopen zaterdagavond al gedaan, voor de eerste keer dit jaar!”

Het wordt tijd om het gesprek af te sluiten, al vinden we het ontzettend leuk om één van de vele topruiters die het Twentse land al voortgebracht heeft weer eens te spreken. We vragen de kleine, grote man het gesprek zelf af te sluiten. Gerco: “Ik hoop zeker nog eens aan de start te komen in Rotterdam en als het uitkomt, kom ik anders ook graag als publiek. Daarnaast feliciteer ik jullie allemaal met het 75 jarige jubileum en hoop ik dat daar nog vele jaren bij mogen komen.”