Puur geluksmoment: de geboorte van je eerste, zelfgefokte veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14074
Geregistreerd: 20-04-16

Puur geluksmoment: de geboorte van je eerste, zelfgefokte veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 18:40

KNHS
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Iedereen die met paarden werkt, maakt ze wel eens mee: die kleinere, of soms juist grotere geluksmomenten samen met je geliefde viervoeter. Voor de een is dit begroet worden met een hinnik wanneer je de staldeuren opent, voor de ander is dit het starten van de dag met het voeren van de paarden, en voor weer een ander is dit juist wat totaal anders. Geluksmomenten, ze zijn er dus groot en klein en in de eerste categorie valt toch wel de geboorte van je eerste zelf gefokte veulen. Dit ging zeker ook op voor de nu 30-jarige Linsey Bloemheuvel, toen ze een gezond veulen uit haar eigen merrie mee ter wereld mocht brengen. Zij vertelt ons meer over dit uiteindelijk bijzonder verlopen geluksmoment.

Het begon met een lang gekoesterde wens
In augustus 2012 werd voor Linsey een lang gekoesterde wens werkelijkheid: ze kocht haar eerste eigen paard. Ze was op zoek naar een rijpaard waar ze direct mee aan de slag zou kunnen. Ze reed op dat moment bij een fokker, met veel plezier, en kon met zijn paarden zelfstandig aan de slag. Tijdens haar zoektocht werd ze door een andere fokker geattendeerd op een veulen van drie maanden oud, luisterend naar de naam Hailey-Else BB. Linsey: "Bijzonder is dat ik haar op één dag oud gezien heb bij haar fokker en toen nog niet wist dat dit mijn toekomstige paard zou worden. Ik kreeg na drie maanden een filmpje doorgestuurd, met de vraag of ik misschien interesse had, en ben diezelfde week nog gaan kijken en was verkocht."

Niet bepaald dus het gewenste paard waar ze direct mee aan de slag kon, maar doordat ze een fijn adres had waar ze met haar passie bezig kon zijn, was een aantal jaren wachten geen probleem. In overleg met haar ouders werd de knoop definitief doorgehakt. Na jaren bijrijdpony’s en -paarden ging ze eindelijk voor haar eigen paard.

Fokken van een eigen veulen
Uit de ene vervulde wens kwam de andere te vervullen wens voort. In haar achterhoofd speelde bij Linsey al lange tijd de gedachte om eens een eigen veulen te fokken, en nadat haar vader het voorstelde trok ze de stoute schoenen aan. Diezelfde week ging ze naar haar toenmalige stalhouder met de vraag of een veulen fokken op zijn locatie gerealiseerd kon worden. Linsey: "Het antwoord waar ik stiekem op hoopte maar niet verwacht had volgde: het was geen probleem." In het vroege voorjaar van 2020 ging het balletje rollen. Haar eigen, inmiddels achtjarige Hailey-Else BB, een voorlopige keurmerrie met D-OC predicaat van de hengst Uphill, werd ook door mensen om haar heen bestempeld als interessant genoeg om mee te fokken en zou moeder worden!

Een niet voorspoedig proces
De hengstenkeuze lag open. Voor advies ging Linsey naar de fokker van haar merrie. Het oog viel op een jonge hengst, die qua afstammingen bloedspreiding interessant was en ook de merrie in model zou kunnen verbeteren. Het inseminatieproces verliep echter niet voorspoedig. De combinatie sloeg niet aan en na drie mislukte pogingen werd overgestapt op de jonge hengst Imani AW (v. Asgard’s Ibiza) "Dat was toen jammer", aldus Linsey. "We kozen voor Imani omdat deze hengst qua model de merrie zou kunnen verbeteren. Hij had een nuchter karakter, wat hoog op ons wensenlijstje stond." En met een lach: “toch was het totaal niet een hengst die ik op het eerste oog uitgekozen zou hebben, een echte ’rooie’. Maar een goed paard heeft geen kleur, en gezond fokken blijft het belangrijkste."

Wanneer de ovulatie naderde, werd ‘s ochtends de Duitse hengstenhouder gebeld en aan het einde van de middag was het sperma gereed voor inseminatie. In die maanden werden vele ritjes gemaakt voor zowel de controles (echo’s), als de inseminaties. Uiteindelijk bleek Hailey-Else BB bij een scan in augustus eindelijk drachtig. De uitgerekende maand was juni 2021.

De dracht verliep voorspoedig. Dit keer geen bijzonderheden. Tot en met de vijfde maand kon de merrie nog fijn doorgetraind worden, om vervolgens tot en met de achtste maand af te bouwen om de merrie wel zo goed mogelijk in conditie te houden.

Een glamping naast de stal
Linsey was, zo zegt ze zelf, goed voorbereid op de geboorte van het veulen. Via haar beste vriendin, toentertijd ook bijrijdster, kon een caravan worden geleend. Ongeveer een week voor de uitgerekende datum werd deze naast de stal. Hun eigen glamping, noemt Linsey het gekscherend. "Het waren erg gezellige en lange zomeravonden, en kort voor de geboorte konden we ‘s morgens heerlijk wakker worden in de natuur, tussen de paarden opeen prachtig landgoed. Met mijn vriendin heb ik zo een aantal nachten gewaakt, vertrouwend op de birth alarm-singel en een camera gericht op de stal."

De geboorte
Geen vuiltje aan de lucht, zou je denken, maar juist op de dag dat haar vriendin voor een paar dagen naar Texel ging, bleek het veulen te komen. Linsey was niet alleen, maar met haar partner. Overdag waren ze nog te gast op een bruiloft, drie straten verwijderd van de stal. "In de middag, kort voor het fotomoment met alle gasten, ging het alarm opeens af", vervolgt ze. "In een nette jurk, op hoge hakken en zelf vijf maanden in verwachting sprong ik de auto in en net zo snel er weer uit. Rennend naar de paddock waar ze die dag stond. Ze zat onder het zand van het rollen, maar stond bij aankomst rustig te eten." Na wat observeren, vertrok ze weer om exact op tijd voor het fotomoment terug te keren. "Iedereen stond al opgesteld. Timing zullen we maar zeggen."

Na het avondfeest keerden Linsey en haar partner terug naar de caravan. Ze sliepen amper een uur toen het alarm afging. Op het camerabeeld zag ze tot haar verbazing al één been uit haar merrie steken, terwijl die nog overeind stond. Omdat zijzelf geen ervaring met fokken had, werden direct volgens plan de dierenarts en stalhouder gebeld. Lopend van caravan naar de stal bleek de merrie al te zijn gaan liggen. Toen ging alles snel en was het veulen binnen een paar minuten geboren.

De naamkeuze
"Mijn eerste reactie? Wauw, een mooi hoogbenig donkerbruin veulen, en dat uit een bruine moeder en een vos vader. Het blijft bijzonder, een complete verassing. Toen de merrie even de tijd had gekregen alleen met het veulen te zijn, keken we naar het geslacht. Het werd beschuit met blauwe muisjes!"

Conform de 2021 jaargang van het KWPN stamboek moest de naam beginnen met de letter R. Linsey: "Op het moment van de scancontrole zaten wij voor een vakantie op het Griekse eiland Rhodos. Dus mocht het een hengst worden, stond deze naam al vast als roepnaam. Op papier heet hij echter Raise Me Up LB. Dit ter nagedachtenis aan een voor mij heel dierbaar echtpaar, die tijdens de coronapandemie beiden plots zijn overleden. Op de uitvaart werd het nummer ‘You Raise Me Up’ gespeeld, een lied dat ik zelf altijd mooi heb gevonden. Up slaat ook terug op Hailey’s vader Uphill en de initialen op het eind zijn de eerste letters van mijn voor- en achternaam."

Hoe is het nu met?
Op dit moment is Rhodos nog steeds in Linsey haar bezit. Hij staat in de opfok en is uitgegroeid tot nu al een mooi formaat paard. "Hij is op 12 juni geboren dus mag deze zomer nog fijn op het land staan om lekker met zijn kameraden te spelen. Komt ook nog eens goed uit, want wij verwachten ons tweede kindje deze zomer." Na de zomer wilt Linsey hem naar huis halen en met hem aan de slag gaan. Maar eerst mag hij dus nog genieten van een lange zomervakantie, precies drie jaar na die voor zijn eigenaresse zo gelukzalige geboorte.