Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 17:06

Facebookpagina Geen Wolf
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Opnieuw is een pony overleden na een vermoedelijke wolvenaanval. Dit minipaardje stond in Wekerom in de gemeente Ede in Gelderland.

Dit is niet de eerste keer dat in deze gemeente wolven pony doodbijten en verscheuren. In Otterlo, Wekerom en Harskamp, allen gelegen in de gemeente Ede, zijn alleen al in maart en april vijf pony’s gedood, met deze erbij komt de teller op zes. Daarnaast zijn ook drie pony’s zwaargewond geraakt bij een aanval. Zij overleefden het wel.

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan in het wolventopic: [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2


Gerelateerde artikelen:
[VN] Paarden en pony’s aangevallen, vermoedelijk door wolven
[VN] Een pony dood en drie gewond in Gelderland, vermoedelijk door wolf
[VN] Vier dode pony's vermoedelijk werk van wolf

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:10

Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:37

Beestje stond in Ede gemeente Ede. Het is daar nog geen Wekerom.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:40

Goed nieuws voor weidedierhouders in de provincie Gelderland.
Vanaf vandaag kunnen ze een aanvraag doen voor tegemoetkoming in de kosten van wolfwerende afrastering.
Maximaal € 20.000,- per dierhouder beschikbaar, in totaal stelt de provincie € 3 miljoen voor de komende drie jaar beschikbaar.
Regeling geldt dus van aarvarken tot waterbuffel. Voor alle weidedieren.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:44

Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:47

Lieser schreef:
Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.


"Vermoedelijk" heeft de eigenaar geen zin in bedreigen. Zoals wel vaker gedaan wordt bij aangevallen dieren.
En dan komt het verder niet in het nieuws nee. Logisch toch, hoewel het eigenlijk zeer triest is.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:09

Lieser schreef:
Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.


als 'nieuws' heel vaak gebeurd, bijna dagelijks. Dan gaat de nieuwswaarde er snel vanaf. Mensen raken afgestompt na de zoveelste foto van een verscheurd dier. Dus de nieuwssites doen er weinig meer mee. Helaas.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:11

Het komt niet in het nieuws maar is later wel te controleren in de lijsten van BIJ12. Bij afname van DNA wordt vaak al vermeld dat het vermoedelijk om een wolf gaat gezien het gebied en de verwonding. Soms worden er ook sporen aan getroffen. Zolang er vermoedelijk een wolf staat en niet zeker weten een wolf is het ook niet onwaar.

Maar het kan natuurlijk ook stemmingmakerij zijn. Dan neem je het gewoon niet voor waar aan en laat je het bericht links liggen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:24

Lieser schreef:
Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.



Zou je misschien ALLE wolfaanvallen willen vergelijken met nieuwswebsites die het melden.
Want statistisch gezien loopt er dan misschien 1 roedel in heel Nederland.
Er wordt namelijk niks gemeld.

Jouw conclusie: deze pony heeft nooit bestaan want het staat op alleen facebook.

Wil je de foto's van alle andere paarden en pony's zien, die 1 paragraaf waard waren op, volgens jou, wel nieuwswaardige sites?

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:29

Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

+:)+
sluit ik mij bij aan!

En vermoedelijk, ja logisch.
Pas als de DNA binnen is is het zeker wolf, of niet, maar dat laatste is helaas zo vaak niet.

Net als er bij andere nieuwssites ook staat vermoedelijke dader, pas bij beschuldiging door de rechter is het de dader.
Dit is niet anders.
Daarover willen roeptoeren om het te bagatelliseren is wel anders....

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:55

tienus63 schreef:
Goed nieuws voor weidedierhouders in de provincie Gelderland.
Vanaf vandaag kunnen ze een aanvraag doen voor tegemoetkoming in de kosten van wolfwerende afrastering.
Maximaal € 20.000,- per dierhouder beschikbaar, in totaal stelt de provincie € 3 miljoen voor de komende drie jaar beschikbaar.
Regeling geldt dus van aarvarken tot waterbuffel. Voor alle weidedieren.

Dat is inderdaad goed. Ik hoop wel dat dat geld dan uit de zakken van de wolvenliefhebbers komt en niet uit die van de belastingbetalers.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:56

anjali schreef:
tienus63 schreef:
Goed nieuws voor weidedierhouders in de provincie Gelderland.
Vanaf vandaag kunnen ze een aanvraag doen voor tegemoetkoming in de kosten van wolfwerende afrastering.
Maximaal € 20.000,- per dierhouder beschikbaar, in totaal stelt de provincie € 3 miljoen voor de komende drie jaar beschikbaar.
Regeling geldt dus van aarvarken tot waterbuffel. Voor alle weidedieren.

Dat is inderdaad goed. Ik hoop wel dat dat geld dan uit de zakken van de wolvenliefhebbers komt en niet uit die van de belastingbetalers.


ik vind het belachelijk dat daar belastinggeld voor wordt uitgegeven! Het inhuren van een (paar) jager(s) is veeeeel goedkoper.

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:03

anjali schreef:
tienus63 schreef:
Goed nieuws voor weidedierhouders in de provincie Gelderland.
Vanaf vandaag kunnen ze een aanvraag doen voor tegemoetkoming in de kosten van wolfwerende afrastering.
Maximaal € 20.000,- per dierhouder beschikbaar, in totaal stelt de provincie € 3 miljoen voor de komende drie jaar beschikbaar.
Regeling geldt dus van aarvarken tot waterbuffel. Voor alle weidedieren.

Dat is inderdaad goed. Ik hoop wel dat dat geld dan uit de zakken van de wolvenliefhebbers komt en niet uit die van de belastingbetalers.


Betalen wolvenliefhebbers geen belasting?? Waar kan ik me opgeven!?

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:06

Mij boeit het niet zo dat mijn belastinggeld daarheen gaat. Liever daarnaartoe dan naar onzinnige dingen.

Zolang de wolven hier lopen vind ik dat we alles ertegen moeten beschermen.

Ik vind het oprecht prachtbeesten alleen een beetje jammer dat ze hier lopen voor ons maar voor hun geldt dat natuurlijk ook.

Je gaat mij niet wijsmaken dat ze het fijn vinden om hier op deze manier te zitten en dat ze niet veel gelukkiger zouden zijn op een bestemming die wolfwaardig is.

Tot dat dit probleem opgelost is lijkt het me een redelijke oplossing al heb ik nu al eens gezien dat de wolfwerende hekken zo wolfwerend nog niet zijn.

Lastige situatie en helaas lijkt het erop dat er nog lang geen andere oplossing gaat komen aangezien ze er de komende 3 jaar voor uittrekken.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:09

En hoeveel dierhouders kunnen iets krijgen; als volle pond wordt uitgekeerd zijn het maar 150 dierhouders.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:13

Het kan mij werkelijk niet schelen of ik subsidie krijg en of de hoogte van een hek is toegestaan. Het kan me wel schelen dat ik ze niet genoeg bescherming kan bieden en hun veilig kan houden en mezelf gerust.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:18

Lieser schreef:
Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.


Wil je de foto,s zien?

Vermoedelijk schrijven ze alleen omdat het twee maanden duurt voordat afgenomen DNA binnen is. Maar aangezien dit al de 7e pony is in deze buurt in twee maanden weer iedereen wel dat het om de wolf gaat. Daar is geen DNA meer voor nodig.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:40

als het geen wolf zou zijn, wat is het dan??? een hond?

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:18

juval schreef:
als het geen wolf zou zijn, wat is het dan??? een hond?


Een ontsnapte chihuahua. Levensgevaarlijk die dingen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:22

Lieser schreef:
Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.

Ja. Het is belangrijk dat duidelijk is waar en hoe vaak aangevallen wordt door de wolf. Vermoedelijk is enkel omdat DNA-test zekerheid moet geven. But if it looks like a duck and quacks like a duck... It ain't a kitty kat.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:32

Arme pony!
Ik zou in dat gebied geen kleine pony meer in de nacht buiten durven hebben.

GabberGill schreef:
Mij boeit het niet zo dat mijn belastinggeld daarheen gaat. Liever daarnaartoe dan naar onzinnige dingen.

Zolang de wolven hier lopen vind ik dat we alles ertegen moeten beschermen.

Ik vind het oprecht prachtbeesten alleen een beetje jammer dat ze hier lopen voor ons maar voor hun geldt dat natuurlijk ook.

Je gaat mij niet wijsmaken dat ze het fijn vinden om hier op deze manier te zitten en dat ze niet veel gelukkiger zouden zijn op een bestemming die wolfwaardig is.


Aangezien ze zich prima lijken te handhaven en de aantallen toenemen denk ik dat de wolf zelf er niet zoveel problemen mee heeft.
Die nemen de dingen zoals ze zijn en hebben een keuze ergens anders heen te trekken.

Bij paarden wordt regelmatig het argument ze hebben hoe het anders kan en schikken zich naar de situatie. Dat is bij de wolf dan natuurlijk niet anders.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:33

Maar overdag is er ook al een pony gepakt. Wanneer moeten ze dan nog naar buiten?

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:43

DuoPenotti schreef:
Maar overdag is er ook al een pony gepakt. Wanneer moeten ze dan nog naar buiten?

Helemaal niet meer daar komt het op neer. Ook al eens in Drenthe een pony gepakt net nadat de eigenaar deze voor zijn werk naar buiten had gedaan. Open loopstallen voor koeien en paarden kunnen straks ook niet meer. Dit gaat nog veel meer uit de hand lopen. De wolf is koning.

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:50

Volgens mij zijn veel van de aanvallen op de pony's op klaarlichte dag gebeurt.

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:15

fransje23 schreef:
Arme pony!
Ik zou in dat gebied geen kleine pony meer in de nacht buiten durven hebben.

GabberGill schreef:
Mij boeit het niet zo dat mijn belastinggeld daarheen gaat. Liever daarnaartoe dan naar onzinnige dingen.

Zolang de wolven hier lopen vind ik dat we alles ertegen moeten beschermen.

Ik vind het oprecht prachtbeesten alleen een beetje jammer dat ze hier lopen voor ons maar voor hun geldt dat natuurlijk ook.

Je gaat mij niet wijsmaken dat ze het fijn vinden om hier op deze manier te zitten en dat ze niet veel gelukkiger zouden zijn op een bestemming die wolfwaardig is.


Aangezien ze zich prima lijken te handhaven en de aantallen toenemen denk ik dat de wolf zelf er niet zoveel problemen mee heeft.
Die nemen de dingen zoals ze zijn en hebben een keuze ergens anders heen te trekken.

Bij paarden wordt regelmatig het argument ze hebben hoe het anders kan en schikken zich naar de situatie. Dat is bij de wolf dan natuurlijk niet anders.


Dat maakt niet ideaal en is precies wat ik bedoel. Dat is met bijna ieder wild dier wat tussen ons moet leven. Heb een keer een filmpje van een wolf in een portiek of woonwijk gezien en dat zag er alles behalve zorgeloos uit. Vandaar mijn uitspraak dat ze het zelf ook niet fijn zullen vinden zich tussen ons te moeten manoeuvreren en er zeker wel betere plekken voor wolven zijn dan hier. Dat is ook de reden dat ik het sneu vind. Allern vind ik het ook sneu voor alle dieren die aangevallen worden en hoop ik echt dat er een oplossing komt voor alles,
maar dat zal onmogelijk zijn. Ondanks dat ik het doodzonde vind van dit mooie dier denk ik dat de enigste optie om ervan af te komrn afschieten is.