Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:06

Ze hebben genoeg te eten en niks te vrezen hier..snap wel dat ze zich hier vestigen. Maar inderdaad, die dieren horen eigenlijk in uitgestrekte echte natuur. Wat in NL al lang niet meer bestaat..

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:39

Lieser schreef:
Captain schreef:
Wat goed dat Bokt dit nu overneemt van Facebook, top!! +:)+ *\o/*

Echt? Ik vind Facebook nou niet echt een betrouwbare nieuwssite. Het is op geen enkele nieuwssite terug te vinden, dus hoe veel waarde moet je aan zo'n bericht hechten? Zeker met termen als 'vermoedelijk' lijkt het meer op stemmingmakerij.


Ik snap je bericht ergens wel hoor. In veel.gevallen is Facebook niet betrouwbaar, ruien mensen elkaar op, veel nep nieuws... maar in dit geval vind ik het dan wel weer oké. Meten met twee maten? Misschien. Maar ik vind het zelf wel belangrijk om te laten horen dat de wolf niet allemaal rozengeur en maneschijn is en dat het blijkbaar dus aan het escaleren is. Iets dat mensen niet in de kranten lezen want inmiddels zijn we of afgestompt (ach, weer een schaap), of te ver van ons bed (ach, drente). Het is bizar hoeveel mensen niet doorhebben dat er op dagelijkse basis wolven worden gespot of aanvallen worden gedaan. Die hebben nog altijd het idee dat het 'af en toe een schaap is'. Iemand die ik ken gaat naar het DFW met d'r paard op vakantie, paard 24/7 buiten. Toen ik zei dat ik dat daar echt niet meer zou durven. Ja, maar 'wolven pakken toch geen paarden'...

Dus ja. Ik vind het wel fijn dat dit soort berichten va Facebook onder de aandacht worden gebracht.

Heel heftig voor de eigenaren. Ik zou nooit meer zonder zorgen een kleine pony daar hebben....

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:54

Elisa2 schreef:
Ze hebben genoeg te eten en niks te vrezen hier..snap wel dat ze zich hier vestigen. Maar inderdaad, die dieren horen eigenlijk in uitgestrekte echte natuur. Wat in NL al lang niet meer bestaat..


Wat in grote delen van de wereld niet meer bestaat.. En zelfs daar is er invloed van de mens.

Wij mensen vinden dat wolven daar horen maar die denken daar zelf schijnbaar anders over.
Veel diersoorten passen zich, net als mensen, aan.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:36

Arnhem deze week 4 pony’s gedood volgens lijst van de instantie die DNA afneemt na een vermoedelijke aanval van wolf of wolven.

Citaat:
10-04-2024 ARNHEM. VIER PONY'S TEGELIJK GEDOOD DOOR WOLVEN ‼️

=> melding op de nieuwste lijst van BIJ12 <=

Eigenaar / eigenaren: Heel veel sterkte met dit verlies ‼️


Wie weet er meer over deze vreselijk aanval? Eventueel per PB.
Publicatie is altijd alléén na uitdrukkelijke toestemming!
.

Overige aanvallen op pony's in die regio de afgelopen 4 weken

10-04-2024 4 pony's tegelijk gedood bij Arnhem

05-04-2024 1 pony dood bij Ede

23-03-2024 1 pony dood bij Wekerom

11-03-2024 3 pony's tegelijk gedood bij Harskamp
.
Link naar tabel van BIJ12
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wol ... de-melden/
.
Volg "Wolf en paard" op Facebook. [


Bron lijst BIJ12

Wolf en paard
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=WC7FNe

Edit foto bron BIJ12 toegevoegd

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 12-04-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:41

Ik lees het net op Facebook! Weer 4 pony’s… verschrikkelijk!

Christiene
Berichten: 7725
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:45

Rizette schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar overdag is er ook al een pony gepakt. Wanneer moeten ze dan nog naar buiten?

Helemaal niet meer daar komt het op neer. Ook al eens in Drenthe een pony gepakt net nadat de eigenaar deze voor zijn werk naar buiten had gedaan. Open loopstallen voor koeien en paarden kunnen straks ook niet meer. Dit gaat nog veel meer uit de hand lopen. De wolf is koning.

Zelfs alleen met open tralies waar ze met hun hoofd buiten kunnen of een bovenluik kan niet als je geen wolf werende omheining hebt om je stallen.

En wolfwerend is het ook niet zomaar .

Wolf is inderdaad straks de koning en de dieren zitten achter 4 muren en een raam

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:54

tienus63 schreef:
Arnhem deze week 4 pony’s gedood volgens lijst van de instantie die DNA afneemt na een vermoedelijke aanval van wolf of wolven.

Citaat:
10-04-2024 ARNHEM. VIER PONY'S TEGELIJK GEDOOD DOOR WOLVEN ‼️

=> melding op de nieuwste lijst van BIJ12 <=

Eigenaar / eigenaren: Heel veel sterkte met dit verlies ‼️


Wie weet er meer over deze vreselijk aanval? Eventueel per PB.
Publicatie is altijd alléén na uitdrukkelijke toestemming!
.

Overige aanvallen op pony's in die regio de afgelopen 4 weken

10-04-2024 4 pony's tegelijk gedood bij Arnhem

05-04-2024 1 pony dood bij Ede

23-03-2024 1 pony dood bij Wekerom

11-03-2024 3 pony's tegelijk gedood bij Harskamp
.
Link naar tabel van BIJ12
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wol ... de-melden/
.
Volg "Wolf en paard" op Facebook. [


Bron lijst BIJ12

Wolf en paard
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=WC7FNe

Edit foto bron BIJ12 toegevoegd

[ [url=m/LrYwCi.jpg]Afbeelding[/url] ]


;( de wolvenplaag gaat maar door..

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:24

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Ze hebben genoeg te eten en niks te vrezen hier..snap wel dat ze zich hier vestigen. Maar inderdaad, die dieren horen eigenlijk in uitgestrekte echte natuur. Wat in NL al lang niet meer bestaat..


Wat in grote delen van de wereld niet meer bestaat.. En zelfs daar is er invloed van de mens.

Wij mensen vinden dat wolven daar horen maar die denken daar zelf schijnbaar anders over.
Veel diersoorten passen zich, net als mensen, aan.


Natuurlijk, het is hier een snackbar voor ze en ze hebben niks te vrezen.

Hoe dat dan voor alle andere dieren en mensen is wordt door sommige mensen vergeten.. :(

Vreselijk weer van die 4 pony's in Arnhem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:25

Wat vreselijk |(

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:46

Bij12 bronbestand, geselecteerd op iedere vorm van paard die ze benoemen en op 2024. Verder niet in geselecteerd.

Afbeelding

Dit jaar tot dusver 12 dode pony's/paarden (+1 schaap in de getoonde cases) en 5 gewonden, dit dus nog exclusief die van dit bericht, wat de teller op 13 dode pony's en 8 gewonden zet voor dit jaar. DNA-uitslagen zijn nog niet bekend, behalve die van januari, waarbij de uitslag wolf was.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-04-24 15:00, in het totaal 3 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:53

Dank voor de helaas confronterende aanvulling Mizora.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:50

Rizette schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar overdag is er ook al een pony gepakt. Wanneer moeten ze dan nog naar buiten?

Helemaal niet meer daar komt het op neer. Ook al eens in Drenthe een pony gepakt net nadat de eigenaar deze voor zijn werk naar buiten had gedaan. Open loopstallen voor koeien en paarden kunnen straks ook niet meer. Dit gaat nog veel meer uit de hand lopen. De wolf is koning.

Zelfs alleen met open tralies waar ze met hun hoofd buiten kunnen of een bovenluik kan niet als je geen wolf werende omheining hebt om je stallen.

En wolfwerend is het ook niet zomaar .

Wolf is inderdaad straks de koning en de dieren zitten achter 4 muren en een raam[/quote]
En daar komen ze doorheen door die wolfwerende omheining,of over of onderdoor.. Boer in Drenthe deze week een vierde aanval op schapen elke keer kwamen de wolven door of over een wolfwerende omheining die even daarvoor door Bij 12 was gecontroleerd en in orde was bevonden, Hij is ten einde raad en denkt aan stoppen.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:51

tienus63 schreef:
Dank voor de helaas confronterende aanvulling Mizora.

Dit zijn alleen de aanvallen die bij Bij 12 gemeld zijn. Dat doet ook niet iedereen.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:58

Het lijkt helaas veel vaker voor te komen de laatste tijd dan er plots dieren op de lijst van BIJ12 staan, die in geen enkele keer meldingen groep gedeeld is.
Ik ben ‘blij’ dat die eigenaren het toch bij de instantie melden zodat ze toch meetellen in de cijfers.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:09

tienus63 schreef:
Het lijkt helaas veel vaker voor te komen de laatste tijd dan er plots dieren op de lijst van BIJ12 staan, die in geen enkele keer meldingen groep gedeeld is.
Ik ben ‘blij’ dat die eigenaren het toch bij de instantie melden zodat ze toch meetellen in de cijfers.

Niet iedereen wil dat. Het wordt ook bewust onder de pet gehouden. Kwijt raken van kalveren van de koeien in het DFW is al normaal en als je er niets van terug vindt valt er ook weinig te melden of te onderzoeken door BIJ 12.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:20

Nou, ik mag hopen dat het niet normaal is of vinden dat boeren rond DFW kalveren kwijt raken.

Misschien calculeert SBB verlies van dieren in, maar iedere (melk)veehouder doet zijn best voor gezonde koeien en kalveren.

Dat mensen het niet aan de grote klok willen hebben hangen, kan ik me voorstellen.
De verwijten die ze ontvangen zijn niet niks.
Maar ik hoop wel dat ze het dan toch bij BIJ12 melden.

Onlangs was er ook zo’n geval in mijn woonplaats. Dode dier staat op lijstje en werkelijk niemand heeft er iets over gehoord.
Benieuwd naar de uitslag.

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:03

Elisa2 schreef:
Ze hebben genoeg te eten en niks te vrezen hier..snap wel dat ze zich hier vestigen. Maar inderdaad, die dieren horen eigenlijk in uitgestrekte echte natuur. Wat in NL al lang niet meer bestaat..

Dat is ook het probleem het is heel makkelijk voor ze om hier te overleven

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:36

@mizora, via www.ep-map.com/map kan Europees per land en per predator gezocht worden naar aanvallen waarbij DNA is afgenomen van de slachtoffers.
De website is in het Frans, maar ieder land werkt het bij en je kunt bovenin de pagina of via Google voor Nederlands kiezen.

De lijst wordt continue en ook met terugwerkende kracht aangevuld en verbeterd.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:39

Meer over EPM European Predation Map https://www.ep-map.com

Citaat:
Waarnemingen over wolven (lynx/beer) en wolvenaanvallen kunt u vinden op: https://ep-map.com/map.
De Europese kaart wordt momenteel gevuld met terugwerkende kracht. Nog lang niet alles staat er al in, maar er wordt aangevuld van heden naar verleden.

Je kan met specifieke filters in de kaart zoeken op 'diersoort' (zowel predator als slachtoffer), keuze: 'aanval', 'roedel' of 'zichtmelding', mogelijkheid om op eigen regio in te zoomen en op tijdsperiode (van/tot -> dag, maand, jaar + na invoeringstartdatum verschijnt einddatum eronder). Ook de taal kan gewijzigd worden. (NB: choix = keuze, loup = wolf, equins = paarden/ezels, bovins = koeien)

De kaart laadt nog wat langzaam, maar zeker op de computer geeft hij goed inzicht, waar wolven zich momenteel ophouden ... Door op een rapportkaart te klikken krijgt u, indien bewijsmateriaal beschikbaar, meer informatie: foto's, persberichten, DNA-uitslag, link ed.

Heeft u aangevallen dieren die nog niet op de map staan: mail gerust naar epmregistratie@gmail.com of stuur een Messenger (met datum, foto's, video, eventueel persbericht, wel/geen DNA afname en/of uitslag) naar E P M European Predation Map.

Zie voor rapportkaarten => https://ep-map.com/map

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:28

tienus63 schreef:
Nou, ik mag hopen dat het niet normaal is of vinden dat boeren rond DFW kalveren kwijt raken.

Misschien calculeert SBB verlies van dieren in, maar iedere (melk)veehouder doet zijn best voor gezonde koeien en kalveren.

Dat mensen het niet aan de grote klok willen hebben hangen, kan ik me voorstellen.
De verwijten die ze ontvangen zijn niet niks.
Maar ik hoop wel dat ze het dan toch bij BIJ12 melden.

Onlangs was er ook zo’n geval in mijn woonplaats. Dode dier staat op lijstje en werkelijk niemand heeft er iets over gehoord.
Benieuwd naar de uitslag.

Niet de boeren, de koeien die gehouden worden in het bos door de eigenaren die daarvoor een contract hebben met de natuurorganisatie.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:37

Ik ben heel blij met de EPM map, staan veel meer aanvallen op dan ik bij kan houden en zo is veel duidelijker te zien wat er gebeurd, wanneer en waar. Zo zag ik dus ook al dat ze ook al op plekken zitten waar ik het niet zo 1,2,3 verwacht had. En ik kan me voorstellen dat als ik het niet verwacht dat de mensen die er wonen en dieren hebben er ook geen erg in hebben..