Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:55

Ik ben het volledig met je eens. Ik vind wolven ook prachtige dieren, maar Nederland is daar niet geschikt voor. Laat ze los in een reservaat zoals de Oostvaardersplassen, kunnen ze daar de hertenpopulatie beheren :D

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:57

Dat stond pas ook al in een artikel bij de doodgebeten pony wolvenschadetaxateur Carel Verplak:

Citaat:
Wolf laat zich door niets tegenhouden

"De veronderstelling dat het roofdier rechtsomkeert maakt bij een zogenaamd wolfwerend hekwerk dat is voorzien van stroom, verwijst Verplak naar het rijk der fabelen. Wolven laten zich door geen enkele hindernis tegenhouden.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:07

Celebi schreef:
Ik blijf het gek vinden dat de slacht een reden is dat de wolf hobbydieren zou mogen verscheuren. Stel, het zijn alleen slacht dieren die hij pakt en de overheid de boeren daar financieel volledig op compenseert dan is er geen financieel verlies voor het bedrijf, je houdt dan 'alleen' nog maar het verschil van eventuele rustige verdoofde slacht of in angst uit elkaar gescheurd worden over. Vreselijk om over te denken dat verschil maar goed, ik probeer me even in te beelden in de mensen die dat wel normaal vinden.. Het is alleen zo dat er nu ook zoveel hobbydieren gepakt worden... Schapen, hertjes, paarden, katten, etc.. Die mensen zitten niet eens te wachten op een banketstaaf vergoeding. Die willen echt hun dier terug en dat kan niet. En zelfs de boeren van het slachtvee zullen dit niet willen, maar de hobbydieren waar mensen een band mee hebben en waarvan het als kinderen voor ze zijn is nog een gradatie erboven.

Ik word al misselijk bij het idee dat mijn paard op een dag verscheurd kan worden door een wolf. We staan nu nog in de randstad, maar wel in het groene hart. De dag dat de wolven hier komen zijn de weilanden hier ook niet meer veilig en met alle 'nuchtere' randstedelingen hier die die wolf maar wat mooi vinden en best mag komen hou ik hier eigenlijk nog meer mijn hart vast dan in het oosten van het land. Ik denk niet dat er hier ook maar 1 hek geplaatst mag worden van de gemeente of dat stalhouders de investering überhaupt kunnen of willen doen om dat zomaar te bekostigen.. Als die wolven hier eenmaal zitten, wat een kwestie van tijd is lijkt me, dan hebben ze hier denk ik een gigantische feestmaal want alles, werkelijk alles, gaat gewoon naar buiten en staat niet veilig.

Het is wachten, maar komen gaan ze. Het Groene Hart..... breek me de bek niet open. Wij hebben een HSL spoorlijn door het dorp lopen. In het Groene Hart ligt hij onder de grond. De koeien staan in het weiland, op een tunnel. Wij dorpsbewoners kijken tegen een razende HSL aan, zonder tunnel (ja, in een verdiepte bak met een lelijk geluidsscherm. Overigens is dat scherm er pas in tweede instantie geplaatst). Alles voor het Groene Hart. Dus hekken daar? Vergeet het maar.

@ Justkid, jij maakt de opmerking over slachten. Dat is krom en heeft niets met wolven te maken. Het gevaar van een opmerking als deze is dat je jezelf als discussie partner diskwalificeert.
Als het onderwerp bijvoorbeeld meisjes besnijdenis zou zijn en wat wij daar tegen kunnen doen, dan kan en mag het antwoord niet zijn "meisjes besnijdenis is niet erg, want jongens worden ook besneden."
Het is namelijk geen wedstrijd wie het meest erge/zielige onderwerp te berde kan brengen. Het gaat i dit geval om wolven die over hekken heen springen en dieren doden. Niet over mensen die kippen slachten en opeten.
Houd het bij het onderwerp, dan krijg je geen ruis op de lijn en kan je met elkaar in gesprek blijven in plaats van tegenover elkaar te staan.

Ik las ook hierboven ergens de opmerking (weet niet meer van wie) "dat mensen vinden dat wolven rot-beesten zijn en dat mensen wolven haten." Woorden van gelijke strekking, ik heb geen strak citaat. Niet iedereen die niet wil dat zijn of haar dier opgegeten wordt door een wolf is een wolven hater. Ik bijvoorbeeld woon in de randstad, heb (nog) geen last van wolven, vind het prachtige, machtige dieren. Haat ze geenszins en ik vind dat er 0 van deze prachtige dieren in Nederland kunnen zijn. Het een sluit namelijk het ander niet uit. Randstedeling, wolven mooi vinden, geen wolven in NL willen hebben.... .het kan allemaal samengaan.
Kortom; niet generaliseren, niet stigmatiseren, in gesprek blijven met elkaar. En... onderschat de wolven niet. Alles wat wij nu zeggen en beweren zullen deze fantastische, slimme en vindingrijke dieren binnen een aantal jaar logenstraffen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 10-04-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:13

Wij waren langzaam aan het kijken of we ergens richting de Veluwe of ander bosrijk gebied daar een huis met grond konden vinden om te gaan wonen maar sinds de aanvallen zo aantrekken zijn we daarmee gestopt. Echter heb ik ze denk ik nog liever daar aan huis staan waar je zelf bij wijze van spreken nog een betonnen muur de grond in kan slaan dan dat mijn paard hier in het groene hart staat waar straks over een aantal maanden niks gedaan mag worden aan de wolven. Daar had ik eerder eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan maar misschien toch de huizenjacht weer openen. :')

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:44

Maar een betonnen muur(bij wijze van spreken)mag je ook in je eigen weiland aan huis niet slaan búiten het het groene hart. Er worden strikte regels gehanteerd door gemeenten en provincies.
Je mag hooguit een wolfwerende afrastering plaatsen die door de “experts” is aangeduid als zodanig, waarvan dus allang gebleken is dat je een hoop geld uitgeeft voor een afrastering waar die wolf vrij moeiteloos over of doorheen komt.
Ze komen ook over de hekken op de Hoge Veluwe en zelfs dergelijke hekken die ook niet wolfwerend genoeg blijken te zijn zul je in geen enkele provincie mogen plaatsen om je wei te omheinen, laat staan nóg hoger.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:17

Ik vind wel dat je ze het zo moeilijk mogelijk moet maken. Dieren zoveel mogelijk op stal s,nachts. Zorgen voor toezicht en qua omheining. Tja, meidoorn hagen zouden het beste werken volgens de wolven expert. Vervelend is alleen dat het lang duurt voordat deze volgroeid zijn.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:42

manubres schreef:
Ik ben het volledig met je eens. Ik vind wolven ook prachtige dieren, maar Nederland is daar niet geschikt voor. Laat ze los in een reservaat zoals de Oostvaardersplassen, kunnen ze daar de hertenpopulatie beheren :D

Afschuwelijk. Dat zou prijsschieten worden voor die wolven want de herten en paarden daar kunnen nergens heen, net zo min als onze weidedieren.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:44

Maar als, indien Meidoornhagen echt werken, loont het de moeite om daar de groei-tijd in te investeren.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:47

Absoluut! Ik vind dit dan ook iets interessants om me verder in te verdiepen.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:48

Nee ik snap dat daar ook niet alles mag hoor. Gelukkig komen we hier vanuit de randstad vanuit vrij kleine oppervlaktes met veel paarden dus alles wat je daar aan de andere kant van het land kan doen is al snel groter en ruimer en een winst op zich. Ik zou dan vanaf nu gaan zoeken naar een locatie waar het bouwoppervlak groot genoeg is dat je dus daar nog iets moois mag realiseren los van een weide. Dan heb je in ieder geval iets wat een soort van veilig is. Maar ja dat is ook een soort utopie want vind het maar eens.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:53

Ik vind de meidoornhagen een prima oplossing, mocht het inderdaad echt werken, maar het kost idd een hoop tijd om het hoog en breed genoeg te laten worden en in de tussentijd moet je dus wel iets anders hebben om de wolf zoveel mogelijk te ontmoedigen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:02

En vervolgens zo'n stekel in je paardenhoef hebben, is niet beter dan een spijker....

Waarom moet wij gekke dingen uit gaan halen voor de natte droom van re-wilders?
Laat ze zelf wat hectare kopen en daar zich uitleven. Maar als ze het geld gaat kosten ipv bij een ander is het vast ineens zo mooi niet meer.

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:39

Ik weet niet meer wie en in welk wolventopic ik het las, maar daar zei iemand dat er in haar land winddoek tegen de afrastering werd geplaatst zodat de wolven niet goed genoeg kunnen zien wat er achter het hek ligt en het ze bemoeilijkt om de sprong te wagen.

Het klinkt in elk geval best logisch dat als een wolf niet kan zien of hij de sprong kan maken ivm niet kunnen zien waar hij landt dat hij dit ook niet snel zal doen.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:43

vilheide schreef:
Ik weet niet meer wie en in welk wolventopic ik het las, maar daar zei iemand dat er in haar land winddoek tegen de afrastering werd geplaatst zodat de wolven niet goed genoeg kunnen zien wat er achter het hek ligt en het ze bemoeilijkt om de sprong te wagen.

Het klinkt in elk geval best logisch dat als een wolf niet kan zien of hij de sprong kan maken ivm niet kunnen zien waar hij landt dat hij dit ook niet snel zal doen.


Moet je heel het landschap vol willen hebben staan met percelen met winddoek? Heeft dat ook geen effect op de rest van het wild?

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:50

Wintu schreef:
vilheide schreef:
Ik weet niet meer wie en in welk wolventopic ik het las, maar daar zei iemand dat er in haar land winddoek tegen de afrastering werd geplaatst zodat de wolven niet goed genoeg kunnen zien wat er achter het hek ligt en het ze bemoeilijkt om de sprong te wagen.

Het klinkt in elk geval best logisch dat als een wolf niet kan zien of hij de sprong kan maken ivm niet kunnen zien waar hij landt dat hij dit ook niet snel zal doen.


Moet je heel het landschap vol willen hebben staan met percelen met winddoek? Heeft dat ook geen effect op de rest van het wild?


Natuurlijk zal dit effect hebben op ander wild want je zal dat doek tot de grond moeten plaatsen en strak genoeg om de wolf alsnog niet de kans te geven er onderdoor te kruipen. En mooier zal het er idd niet op worden.

Er blijft hoe je het ook went of keert geen goede blijvende oplossing mogelijk.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:34

DuoPenotti schreef:
En vervolgens zo'n stekel in je paardenhoef hebben, is niet beter dan een spijker....

Waarom moet wij gekke dingen uit gaan halen voor de natte droom van re-wilders?
Laat ze zelf wat hectare kopen en daar zich uitleven. Maar als ze het geld gaat kosten ipv bij een ander is het vast ineens zo mooi niet meer.

I know, er zitten vele nadelen aan. Zo is het snoeien ervan een must om de haag dicht te houden maar een vreselijk klerewerk wat eigenlijk alleen door een loonwerker gedaan kan worden (= duur).
De stekels in de hoef kan je redelijk voorkomen door een meter vóór de haag twee stroomdraden te spannen zodat de paarden daar niet gaan lopen. Is weer lastig met snoeien, dus moet het met prikpaaltjes en dat is lelijk.
Rechtsom of linksom is het gedoe, kost veel geld en veel tijd. Maar het is denk ik de minst lelijke oplossing. En muizen, hermelijnen en egels kunnen er door. De rest dan weer niet :(

josien_m_
Berichten: 2421
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:40

vilheide schreef:
Ik weet niet meer wie en in welk wolventopic ik het las, maar daar zei iemand dat er in haar land winddoek tegen de afrastering werd geplaatst zodat de wolven niet goed genoeg kunnen zien wat er achter het hek ligt en het ze bemoeilijkt om de sprong te wagen.

Het klinkt in elk geval best logisch dat als een wolf niet kan zien of hij de sprong kan maken ivm niet kunnen zien waar hij landt dat hij dit ook niet snel zal doen.


Ja dat ben ik! En meidoorn heb ik ook aangeplant trouwens en rozensoorten, alles met stekels dus. Dat bemoeilijkt hopelijk ook het gegraaf. In het voorjaar eten de paarden een tijdje meidoorn. Ik heb ze van paard en plant hier in de buurt. Ze eten de meidoorn trouwens later ook nog wel als ik takjes afknip. Met stekel en al...

ikkedus
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:55

Maar als er een periode is dat paarden ze eten is het dan nog veilig genoeg?
Ik dacht dat bij heggen eigenlijk altijd wel ruimte lieten voor beestjes en dat er dan ook ruimte onder kan ontstaan.
Maar hé ik heb totaal geen verstand van meidoorn.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:59

Met snoeien en geleiden kan je de groeivorm wat dwingen. Je zal -om wolfwerend te zijn- de haag tot op de grond moeten laten groeien. Iets groters dan een muis of hermelijn, pad, kikker of hagedisje kan er dan niet meer door.

josien_m_
Berichten: 2421
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:03

ikkedus schreef:
Maar als er een periode is dat paarden ze eten is het dan nog veilig genoeg?
Ik dacht dat bij heggen eigenlijk altijd wel ruimte lieten voor beestjes en dat er dan ook ruimte onder kan ontstaan.
Maar hé ik heb totaal geen verstand van meidoorn.


Ze eten vooral de jonge takjes van boven.

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:36

josien_m_ schreef:
vilheide schreef:
Ik weet niet meer wie en in welk wolventopic ik het las, maar daar zei iemand dat er in haar land winddoek tegen de afrastering werd geplaatst zodat de wolven niet goed genoeg kunnen zien wat er achter het hek ligt en het ze bemoeilijkt om de sprong te wagen.

Het klinkt in elk geval best logisch dat als een wolf niet kan zien of hij de sprong kan maken ivm niet kunnen zien waar hij landt dat hij dit ook niet snel zal doen.


Ja dat ben ik! En meidoorn heb ik ook aangeplant trouwens en rozensoorten, alles met stekels dus. Dat bemoeilijkt hopelijk ook het gegraaf. In het voorjaar eten de paarden een tijdje meidoorn. Ik heb ze van paard en plant hier in de buurt. Ze eten de meidoorn trouwens later ook nog wel als ik takjes afknip. Met stekel en al...


Ik ben best benieuwd hoe het er bij jou uitziet, heb je een foto van je omheining met winddoek?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:40

vilheide schreef:
Er blijft hoe je het ook went of keert geen goede blijvende oplossing mogelijk.


jawel hoor, maar da's nog verboden :+

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:51

Kinke schreef:
vilheide schreef:
Er blijft hoe je het ook went of keert geen goede blijvende oplossing mogelijk.


jawel hoor, maar da's nog verboden :+


Als er zelfs wolven uit dierentuinen kunnen ontsnappen dan blijft er weinig over dan op een een paar meter diepte beton storten en een muur van een meter of 3 plaatsen met uiteraard overal flink stroom en ervoor een gracht van een aantal meter breed en diep uiteraard ook weer afgezet met stroomdraden of wellicht kun je die beter achter de muur maken.

Het begint dan wel heel erg te lijken op de kampen die de Duitsers in de tweede wereldoorlog bouwden.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:06

In mijn zoektocht naar een huis in Zweden, kwam ik bij een bezichtigingen makelaar tegen die in het verleden 15 jaar bij een wolvenpark in Zweden had gewerkt. Ik liet hem foto's van mijn omheining zien. Hij was er zich niet van bewust wat er in nederland-duitsland etc dit speelde met betrekking tot wolven, toen al, dit was in 2022.
Ik vroeg hem of volgens zijn opinie mijn hek geschikt was een wolven buiten te houden. Zijn antwoord was; voor een rondtrekkende wolf zeker wel. Maar als je een roedel in je achtertuin hebt en ze hebben honger dan gaan ze overal doorheen.

Ik heb eerder foto's geplaatst hier.
- 2 m hoog gaas met zeven draden op wolfhoogte zodat ze er niet doorheen kunnen bijten.
- twee draden op 45° naar buiten toe
- 3 mm gegalvaniseerd schapendraad aan de buitenkant/ onderkant tegen het ondergraven
-bovenbuis geaard
- alle doorgangen voorzien van draad tegen het ondergraven
- schrikdraadapparaat van 15 Joule

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:42

De kans dat ze jouw weide kiezen met dat hek boven de weides naast je waar maar 1 draadje staat of een lager hekje is natuurlijk een stuk kleiner geworden. Maar het is eigenlijk van de zotte dat men geforceerd wordt om zoiets te bouwen zodat ze 'hopelijk' eerder bij de buren naar binnen gaan.

Ik denk eigenlijk dat ze er pas wat aan gaan doen als de eerste kinderen slachtoffer worden op klaarlichte dag in een woonwijk ofzo. :\