Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:26

Lieser schreef:
karrij schreef:
Ook in een hondenlosloop gebied,MOET een hond onder äppel staan! En wil niet zeggen dat je er als ruiter niet mag komen.

Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.

Ben jij wel eens belaagd door een hond/honden? Inclusief een eigenaar die erbij staat maar niks doet?

Het is bijzonder moeilijk je paard rustig te houden wanneer er een (in mijn geval) Duitse herder in de staart hangt, om je heen springt en in de benen/flanken probeert te bijten, kan ik je vertellen.

De hond valt aan en is daarmee het probleem, niet het paard dat ervan schrikt.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:29

Dit lijkt héél erg op wat een kennis van mij in omgeving Baarn onlangs overkwam tijdens een buitenrit. Vraag me af of het dezelfde honden zijn?

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:49

Echt schandalig wat er is gebeurd. Maar dit is hier continue orde van de dag.

Even als voorbeeld;

De lange duinen in Soest is een losloop honden gebied. Prachtig stuk. Maar de ruiterpaden lopen naast een wandelpad en álle wandelaars betreden zich op de overige ruiterpaden.

Met een beetje geluk sjokt “vicky” achter je aan het bos door en reageert niet op de wanhopige kreren van zijn baas. :+ succes met terug vinden.

Maar vaak komen ze van voren al rennend op je af. Soms ook blaffend. Luisteren voor geen meter want hebben maar 1 doel.

Het kleine deel van die loslopende honden kan je passeren en geven geen krimp!

De reden dat ik nu de pony in de trailer zet en naar een gebied rijd waar aanlijnplicht is óf gewoon de honden nauwelijks aanwezig zijn.

Niet omdat mijn dier honden niet gewend is. Nee, omdat de honden mijn paard niet met rust laten.


Maar je zal ook de eerste niet zijn waarbij je brave aangelijnde hond wordt aangevallen door de loslopende en de baas zegt “hij doet niks, wil alleen maar spelen”

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:58

Saaams schreef:
Echt schandalig wat er is gebeurd. Maar dit is hier continue orde van de dag.

Even als voorbeeld;

De lange duinen in Soest is een losloop honden gebied. Prachtig stuk. Maar de ruiterpaden lopen naast een wandelpad en álle wandelaars betreden zich op de overige ruiterpaden.

Dat is echt een dramastuk inderdaad. Die van mij hebben daar ook eens een heel naar ongeluk gehad met niet-aangelijnde honden.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:25

Lieser schreef:
karrij schreef:


Ook in een hondenlosloop gebied,MOET een hond onder äppel staan! En wil niet zeggen dat je er als ruiter niet mag komen.

Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.

Onbegrijpelijk deze reactie.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:31

Ja je moet een paard onder controle hebben.
Maar een roedel honden die om je heen blijft cirkelen is wel heel wat anders dan 1 hond die even aan komt rennen.


En dan ook nog zo'n lakse eigenaar. Ja die mag van mij wel aangepakt worden.

En pas al eens een topic en dan ook weer deze, dat ik snap waarom er niet meer met meer dan 3 honden gewandeld mag worden.
Dat soort eigenaren lijkt overal schijt aan te hebben. En zoveel onder appèl dat lukt ze niet.

Sterkte voor de ruiter. En ook voor het paard.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:49

Een paard is een vluchtdier! Heel logisch gedrag als deze bedreigd wordt door hondachtigen. Er is maar 1 schuldige hier en dat is de honden eigenaar.

Wat een naar ongeluk! Ik hoop dat de zwaargewonde amazone spoedig herstelt en dat de paarden er verder niks aan overhouden.

Hoop ook dat er wel wat restricties zullen volgen voor de honden eigenaar, of het betalen van de DA rekeningen ofzo.

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:36

Lieser schreef:
Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.


Als we het artikel mogen geloven dan liep er een man met meerdere honden. Die man stond verderop te bellen en deed absoluut niets toen hij zijn honden langdurig hoorde blaffen en de ruiters om hulp hoorde roepen.

Nee, ik snap dat gehak ook niet :+

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:52

Bielsje schreef:
Lieser schreef:
Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.


Als we het artikel mogen geloven dan liep er een man met meerdere honden. Die man stond verderop te bellen en deed absoluut niets toen hij zijn honden langdurig hoorde blaffen en de ruiters om hulp hoorde roepen.

Nee, ik snap dat gehak ook niet :+


Als dat waar is dan hoop ik op niet alleen een boete maar een gevangenisstraf.
En sowieso levenslang houdverbod.

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:36

Zoolgangster schreef:
Nienke1979 schreef:
Giga vervelend voor de betrokkenen

Wel maakt dit artikel weer duidelijk hoe belangrijk het is om je paard aan honden te laten wennen en je hond aan paarden


De paarden waren gewend aan honden, staat in het artikel.
B-)

Maar schijnbaar andersom niet en stonden ze al helemaal niet onder appél

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:47

Bielsje schreef:
Lieser schreef:
Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.


Als we het artikel mogen geloven dan liep er een man met meerdere honden. Die man stond verderop te bellen en deed absoluut niets toen hij zijn honden langdurig hoorde blaffen en de ruiters om hulp hoorde roepen.

Nee, ik snap dat gehak ook niet :+

Onbegrijpelijk
Ik begrijp sowieso dat gebel niet als je met je dieren bezig bent

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:49

Ik had er vandaag ook weer 1, een joekel van een hond blaffend om ons heen en proberen in haar benen te happen en een eigenaar die z'n hond niet kan pakken. Ik blijf dan wel staan ( weinig keus) maar voel me dan wel onveilig als zo'n baas z'n hond niet snel kan aan lijnen. Uiteindelijk toen ze hem had vroeg ik waarom ze zo'n hond los laat als hij achter dieren aan gaat...meestal krijg ik hem wel zei ze....dit soort mensen verpest het buiten rijden gewoon en maakt het ook gevaarlijk. Gelukkig heb ik een nuchter paard, maar bij een jonkie was dit waarschijnlijk ook anders afgelopen.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:02

Ik heb het anders ook al regelmatig meegemaakt dat losloopgebied en ruiterpad in hetzelfde park/ natuurgebied liggen. En dat ruiters geen rekening (willen) houden met een loslopende hond en baas en gewoon in draf of galop voorbij komen zetten. En zeker als ze van achter komen heb ik dan héél weinig of geen tijd om mijn hond bij me te roepen. Zie ik ruiters optijd, roep ik optijd mijn hond bij en is er niets aan de hand. Maar komen ruiters in draf of galop, dan is het erg lastig om nog optijd te zijn met bijroepen.

Dus als ruiter heb je zelf óók enigzins invloed op hoe een losloper reageert, draven en galopperen langs een loslopende hond is niet verstandig.

Ik hoop dat de gevallen ruiter snel mag herstellen.

pinto_1

Berichten: 2560
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:05

Pff, herkenbaar.

Drie loslopende bouviers die om je paarden staan te springen en blaffen. En een eigenaar die lachend roept: ze doen niets hoor.
Eh ja, ze doen al wat.

En dat vaker met loslopende honden, eigenaren die het normaal vinden dat honden rondom paarden staan te blaffen en springen. En ja, mijn paarden zijn bekend met honden, maar van dit gedrag worden ze erg onrustig.

Edit op bovenstaand bericht; ik zal nooit draven of galopperen langs wandelaars met of zonder hond

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:11

mvdende schreef:
Ik heb het anders ook al regelmatig meegemaakt dat losloopgebied en ruiterpad in hetzelfde park/ natuurgebied liggen. En dat ruiters geen rekening (willen) houden met een loslopende hond en baas en gewoon in draf of galop voorbij komen zetten. En zeker als ze van achter komen heb ik dan héél weinig of geen tijd om mijn hond bij me te roepen. Zie ik ruiters optijd, roep ik optijd mijn hond bij en is er niets aan de hand. Maar komen ruiters in draf of galop, dan is het erg lastig om nog optijd te zijn met bijroepen.

Tja. Ik gok het niet meer. Elke hond krijgt van mij het nadeel van de twijfel. Dat is inderdaad een gevalletje: de slechten verpesten het voor de enkeling die wel z'n hond opvoedt.

Te paard zorg ik er altijd voor een lange zweep bij mij te hebben.

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:19

Helaas kom ik dat hier ook vaak tegen, mensen die hun hond los laten lopen en er geen controle over hebben. Mijn paard is ook honden gewend maar kan behoorlijk pissig worden als ze haar te dicht benaderen en haar irriteren (alleen als ze om haar benen rennen). Ik heb ook altijd een zweep bij, je weet maar nooit…

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:21

Mijn pony werd laatst belaagd door 5 loslopende honden... Eigenaar keek niet op of om, liep geen stap harder ondanks mijn waarschuwing dat mijn pony kan trappen, riep vanaf 10 meter haar honden terug. Na meerdere keren roepen kwamen ze dan, maar een sorry kon er niet vanaf. Ik heb toen verdomd veel geluk gehad dat mijn pony in de freeze ging, ipv flight. Ook ik heb altijd een zweep bij, oa voor opdringerige honden. Maar dit waren simpelweg teveel tegelijk.

Gevolg was wel dat ze direct op hol ging bij de eerst volgende hond. Een herder, die wel onder appél stond, maar haar strak aankijken was voldoende. Ja, ik kreeg haar binnen meters weer terug. Ja, we kwamen wel langs deze hond met enig stuntwerk. Maar de veroorzaker, degene met de 5 honden, die heeft geen idee wat ze heeft aangericht.

In draf of zelfs in galop langs wandelaars/ honden is net zo goed not done, nee...

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:27

Ik ga altijd stappen inderdaad in de hoop dat ze me zien of roep even als ze voor me uit lopen. De dame van vandaag had me ook gezien, maar kreeg haar hond niet te pakken. Dat soort honden kunnen dus niet los vind ik.


martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:06

Het gaat om twee jachtpaarden, deze paarden lopen slipjachten en zijn dus zeker gewend aan honden. Zelfs aan een grote groep overenthousiaste honden.
Ze zijn in het bos opgejaagd door vier bordercolies. Amazones zijn gevallen en de paarden in paniek doorgerend met de honden er nog achteraan. Een van de paarden is op het afvalt onderuit gegaan, daar komen de verwondingen vandaan.

Geen idee of dit een losloopgebied is, maar naar mijn mening horen honden die niet onder appèl staan niet los. Gewoon niet.
Veel sterkte voor de amazones en de paarden. Hoop dat iedereen er weer helemaal bovenop komt.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:22

Helemaal mee eens. Wat een verschrikkelijk ongeluk.

Hoop toch dat daar consequenties aan vast zitten voor de honden eigenaar

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:50

karrij schreef:
Lieser schreef:
De exacte locatie van het incident is niet bekendgemaakt. Misschien reden de paarden wel in een honden losloopgebied? Dat komt hier in de regio best vaak voor namelijk.


Ook in een hondenlosloop gebied,MOET een hond onder äppel staan! En wil niet zeggen dat je er als ruiter niet mag komen.

Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.[/quote]

Heb jij het artikel wel gelezen? En ja je moet je dier onder controle hebben, paard EN hond en dat had deze honden(roedel) eigenaar niet! Als hij/zij zijn roedel onder controle had, dan had de amazon haar paard onder controle kunnen houden en was niet aan de kletter gegaan! Als iedereen zijn/haar dier onder controle heeft gebeuren dit soort zaken niet. Ik wil jou wel eens horen als je op je paard zit en een roedel blaffende en happende honden (vreemde honden) om je heen staat!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:59

martinev schreef:
Het gaat om twee jachtpaarden, deze paarden lopen slipjachten en zijn dus zeker gewend aan honden. Zelfs aan een grote groep overenthousiaste honden.
Ze zijn in het bos opgejaagd door vier bordercolies. Amazones zijn gevallen en de paarden in paniek doorgerend met de honden er nog achteraan. Een van de paarden is op het afvalt onderuit gegaan, daar komen de verwondingen vandaan.

Geen idee of dit een losloopgebied is, maar naar mijn mening horen honden die niet onder appèl staan niet los. Gewoon niet.
Veel sterkte voor de amazones en de paarden. Hoop dat iedereen er weer helemaal bovenop komt.

Één van de amazones is gevallen omdat haar paard drie keer recht omhoog kwam. De derde keer kwam ze scheef te zitten en viel. De paarden gingen er toen vandoor, de andere amazone maakte tijdens die hol een val.

Beide zijn ervaren amazones die het gebied goed kennen. De paarden zijn inderdaad jachtpaarden. Aan de kleur van de vacht te zien is het gewonde paard het paard wat vóór de hol zijn amazone eraf had gesteigerd.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-03-24 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:01

roekes schreef:
Zou me niks verbazen als het de wolf was die daar rondloopt en de media er een hond van heeft gemaakt.

Een wolf met een halsband om en een eigenaar er bij. Tja, in theorie kan dat.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:10

Zelfs ik, hondenliefhebber al van kleins af aan, heb een aversie tegen honden tegenwoordig.

Heb je een paard bij je, dan is dat voor een hond nog wel een interessant onderwerp. Dus logisch dat een hond die niet onder appel is daar op afgaat.

Hier aan zee is het nog een graadje erger. Ook mijn windsurfspullen en ik zelf zijn niet veilig. Niet als het even op het strand ligt en al helemaal niet als ik met de spullen naar het water loop of vv. Bijna elke keer raak dat er een hond blaffend of happend naar mij of mijn spullen om me heen hangt. En de eigenaar, als die al in de buurt is, doet helemaal niets.

Als je hier het strand op gaat op een mooie dag, is het noodzakelijk op een lange zweep mee te nemen. Niet voor het paard, maar om de honden weg te houden bij je paard.

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden deze situatie in heel NL?! -:(-