Bekende paardenfokker veroordeeld voor mishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26331
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Bekende paardenfokker veroordeeld voor mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 23:25

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Manfred von Allwörden (63), de bekende Duitse paardenfokker en ondernemer in de bakkerijwereld, is op vrijdag 22 maart 2024 door de rechtbank in Ratzeburg veroordeeld voor mishandeling van de paarden op zijn stoeterij in Grönwohld.

Volgens de openbaar aanklager heeft hij de paarden maandenlang verwaarloosd. Onder andere wormenkuren werden niet toegediend. De paarden waren ook ernstig vermagerd, onverzorgd en in erbarmelijke staat. In totaal waren 14 van zijn paarden er zo slecht aan toe, dat ze moesten worden ingeslapen, zo luidde de aanklacht tegen hem. Deze zaken speelden tussen 2020 en 2022. Op zijn fokkerij staan meer dan 1000 paarden volgens Bild.de. Al in 2021 kreeg hij een bestuurlijke maatregel opgelegd, als een soort laatste waarschuwing. Maar zelfs daarna werd het niet beter. Er zouden nog meer misstanden zijn geweest en zieke paarden die door een dierenarts uit hun lijden verlost moesten worden. De rechter van Ratzeburg bladerde het dikke dossier door en kwam tot de conclusie dat dit niet ongewoon is voor mensen die heel veel dieren bij elkaar houden.

Talloze paardenliefhebbers keken met spanning uit naar dit proces en hielden de megafokkerij van Von Allwörden al langer in de gaten. Op hun mobiele telefoons staan foto’s van magere paarden, gespleten hoeven en kale paddocks vol modder, die naar verluidt allemaal gemaakt zijn bij de fokker. Volgens hen draait het allemaal om massa en zijn de merries doorlopend drachtig.

De verdachte en zijn advocaat kwamen beiden niet opdagen bij de rechtbank. Naar verluidt heeft hij in februari 2024 een bypassoperatie ondergaan en is hij daardoor nu niet in staat de rechtszaak bij te wonen. Nadat de rechter tevergeefs op hen had gewacht, ging hij kort in overleg. Uiteindelijk was een ingeleverde verklaring van Von Allwörden niet genoeg om de zaak uit te stellen of hem vrij te spreken en is hij veroordeeld. Oorspronkelijk waren er drie procesdata gepland, maar meer dan een kwartiertje was uiteindelijk niet nodig. De fokker krijgt een waarschuwing, een voorwaardelijke boete van 112.500 euro (het alternatief is 150 dagen gevangenisstraf) en hij moet 30.000 euro overmaken naar enkele dierenbeschermingsorganisaties. De komende twee weken kan Von Allwörden nog in hoger beroep, daarna wordt het vonnis onherroepelijk.



Gerelateerde artikelen:
[VN] Bekende Holsteiner-fokker officieel aangeklaagd wegens verwaarlozing
[VN] Fokker Manfred von Allwörden beschuldigd van verwaarlozing paarden

Gebruikte bronnen:

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Bekende paardenfokker veroordeeld voor mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:47

Goed dat hij is aangeklaagd, maar wel een heel lichte straf gezien de hoeveelheid dierenleed die hij heeft veroorzaakt.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bekende paardenfokker veroordeeld voor mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:55

1000!!! paarden waarom, dat is toch ook niet bij te houden.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Bekende paardenfokker veroordeeld voor mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:32

Vresrlijk wat die paarden hebben moeten doorstaan, en maar blijven waarschuwen

Dat de merries doorlopend drachtig zijn zie ik op bokt ook vaak voorbij komen, het ene veulen is er net uit en de volgende wordt alweer "gemaakt"

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:48

Ik vind dit precies toch ook een lichte straf... Een voorwaardelijke boete en een waarschuwing. Die waarschuwing had hij al gekregen en heeft ie gewoon aan zijn laars gelapt. Waarom zou hij zich dat nu dan wel aantrekken? Ook vreemd dat ze geen beperking aan het aantal paarden dat hij mag houden opleggen.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:17

colunder schreef:
Vresrlijk wat die paarden hebben moeten doorstaan, en maar blijven waarschuwen

Dat de merries doorlopend drachtig zijn zie ik op bokt ook vaak voorbij komen, het ene veulen is er net uit en de volgende wordt alweer "gemaakt"



Dat dat wordt gedaan wordt veulenhengstigheid genoemd. De merrie is dan makkelijker drachtig te krijgen.
Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur hoor, maar als wij een merrie hebben die moeilijk drachtig te krijgen is doen wij dat ook, echter maar 1x.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:29

colunder schreef:
Vresrlijk wat die paarden hebben moeten doorstaan, en maar blijven waarschuwen

Dat de merries doorlopend drachtig zijn zie ik op bokt ook vaak voorbij komen, het ene veulen is er net uit en de volgende wordt alweer "gemaakt"

Een fokmerrie krijgt normaliter ieder jaar een veulen, daar is niks raar aan.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Bekende paardenfokker veroordeeld voor mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:40

Bij honden noemen ze dat broodfok en die hebben nog een paar maanden tijd tussen het afspenen van de pups en de nieuwe dracht, en dat noemen ze een fokteef.

Ik ben trouwens zwaar tegen broodfok, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap nooit dat het bij paarden normaal gevonden wordt om een merrie elk jaar maar weer te laten dekken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:50

colunder schreef:
Bij honden noemen ze dat broodfok en die hebben nog een paar maanden tijd tussen het afspenen van de pups en de nieuwe dracht, en dat noemen ze een fokteef.

Ik ben trouwens zwaar tegen broodfok, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap nooit dat het bij paarden normaal gevonden wordt om een merrie elk jaar maar weer te laten dekken.

Kan bij sommige paarden wel hun redding zijn. Zo eentje die niet slank te houden is en dus mega risico op bevangenheid heeft, doet het beter op elk jaar een veulen die de boel een beetje bij vreet, vergeleken met hoe veel mensen goedbedoeld lopen te k.u.t.t.e.n op weilandjes en oeps toch weer bevangen

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:58

pillow schreef:
1000!!! paarden waarom, dat is toch ook niet bij te houden.

Vertel dat Paul Shockemohle. Volgens mij vertelde hij laatst dat hij er 5000 heeft :D

Colunder vergeet niet dat een paard 1 nakomeling krijgt en een hond al snel 8+

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:17

Dorine92 schreef:
colunder schreef:
Bij honden noemen ze dat broodfok en die hebben nog een paar maanden tijd tussen het afspenen van de pups en de nieuwe dracht, en dat noemen ze een fokteef.

Ik ben trouwens zwaar tegen broodfok, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap nooit dat het bij paarden normaal gevonden wordt om een merrie elk jaar maar weer te laten dekken.

Kan bij sommige paarden wel hun redding zijn. Zo eentje die niet slank te houden is en dus mega risico op bevangenheid heeft, doet het beter op elk jaar een veulen die de boel een beetje bij vreet, vergeleken met hoe veel mensen goedbedoeld lopen te k.u.t.t.e.n op weilandjes en oeps toch weer bevangen


Dus omdat je je management hebt verkloot of er geen snars van begrijpt gooi je er ieder jaar een veulen in dat ook maar weer ergens goed terecht moet komen?
Wat een idiote kulreden.

Met ‘je’ bedoel ik ‘men’…. Ik weet immers niet of je het over jezelf of anderen hebt die dergelijke beslissingen maken op zulke domme gronden