Weens koetspaard op straat gestorven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26318
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:00

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Fiakers op de Michaelerplatz in Wenen in 2013, wachtend op passagiers.
Foto: Gerd Eichmann/Wikimedia Commons


In het Oostenrijkse Wenen is op woensdagmiddag 20 maart 2024 een paard op straat overleden. De schimmel trok samen met een soortgenoot een fiaker, een huurkoets voor een tweespan paarden. Het dier zakte plotseling in elkaar en stierf vrijwel meteen.

Enkele passanten probeerden het dier nog te redden en kwamen aan met water, maar helaas was de hulp tevergeefs. MA 60, het Weense departement voor diergeneeskunde en dierenwelzijn, gaat er vanuit dat het dier stierf door hartfalen. Officiële dierenarts Susanne Drechsler laat aan Krone.at weten dat ze contact heeft gehad met de eigenaar, en dat het dier volgens hem 's ochtends kerngezond haar stal had verlaten. Daarom zal er geen autopsie worden uitgevoerd.

De eigenaar van het paard vertelt aan Krone.at “het overleden paard was onze Trudi. Een hele lieve merrie met veel karakter. Ze liep vanmorgen gezond en wel de staldeur uit. Er was absoluut niets mis met haar en we zijn diep bedroefd. Het is nog moeilijker om woorden te vinden om dit verlies uit te drukken naar het publiek. Vooral omdat misschien niet iedereen beseft dat dit verlies gelijk staat aan dat van een familielid. De koetsier zelf is in shock en heeft verlof gekregen. Hij handelde op de best mogelijke manier in deze uitzonderlijke situatie en in overeenstemming met de noodrichtlijnen in het tekstboek. Hij bleef kalm tijdens het tragische incident en hield op die manier ook het tweede paard kalm tot er eindelijk hulp kwam. Het tweede paard is direct naar huis gebracht, na de bevestiging van de dood van Trudi.”

Dierenbeschermers ageren al langer tegen de koetsritten in de stad en zien deze het liefst verdwijnen. Viervoeters, een wereldwijde dierenbeschermingsorganisatie, is een van hen. Veronika Weissenböck, campagneleider bij de Oostenrijkse tak van Viervoeters heeft op hun website een verklaring afgegeven naar aanleiding van dit voorval. “Wij zijn geschokt. Moet er werkelijk eerst een paard sterven, voordat duidelijk wordt hoe gevaarlijk de huurkoetsen zijn voor de paarden? In 2021 overhandigden we meer dan 83.000 handtekeningen aan de stad Wenen van supporters die opriepen tot betere leef- en werkomstandigheden voor koetspaarden. Mensen accepteren niet langer een volledig achterhaalde traditie over de ruggen van wezens met gevoel”, zo laat zij weten. Volgens hen zijn er verschillende stressfactoren en gevaren die meespelen in de stad. Lawaai, hectisch (binnen)stadsverkeer, hard en glad asfalt en geen toegang tot het zo belangrijke ruwvoer zijn al dagelijkse kost en simpelweg dierenmishandeling, zo stellen zij. Ook spreken zij zich duidelijk uit tegen de wens van de Weense koetsverhuurders om op de Werelderfgoedlijst van UNESCO opgenomen te worden. Volgens Viervoeters zou dit niet alleen leiden tot nog meer tragische ongelukken of zelfs doden, maar zou dit ook betekenen dat dierenmishandeling toekomstbestendig wordt gemaakt, onder het mom van cultureel erfgoed. Verbeteringen aan de werkomstandigheden van de paarden of zelfs een verbod op het rijden met fiakers in het stadscentrum zou dan nauwelijks mogelijk zijn, staat er in de verklaring te lezen. Daarom eisen zij nu opnieuw dat deze paarden uit het stadsverkeer verdwijnen.


Gebruikte bronnen:

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:03

Nou sorry, maar een hartaanval krijgen ze ook in de wei of stal. Kan echt totaal losstaan van de omstandigheden. Vind het gewoon cru dat dit misbruikt wordt om de dierenmishandelingskaart te trekken.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:11

Elisa2 schreef:
Nou sorry, maar een hartaanval krijgen ze ook in de wei of stal. Kan echt totaal losstaan van de omstandigheden. Vind het gewoon cru dat dit misbruikt wordt om de dierenmishandelingskaart te trekken.


Dit dus. Stomme pech dit die je niemand gunt, maar het dier is echt niet dood omdat het een karretje trok.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:12

Elisa2 schreef:
Nou sorry, maar een hartaanval krijgen ze ook in de wei of stal. Kan echt totaal losstaan van de omstandigheden. Vind het gewoon cru dat dit misbruikt wordt om de dierenmishandelingskaart te trekken.


Daar ben ik het mee eens. Dat een paard zomaar in elkaar zakt heb ik vaker gehoord en die mensen waren er ontzettend wijs mee.. Die paarden in Wenen staan er ook tiptop bij.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:03

Kennissen van mij zijn pas ook een kerngezond paard verloren, zakte ook tijdens het werk zo maar in elkaar. Niet alles is rozengeur en maneschijn bij koetspaarden, maar de dood van dit paard kan een compleet onschuldige oorzaak hebben.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:07

Elisa2 schreef:
Nou sorry, maar een hartaanval krijgen ze ook in de wei of stal. Kan echt totaal losstaan van de omstandigheden. Vind het gewoon cru dat dit misbruikt wordt om de dierenmishandelingskaart te trekken.


Dit inderdaad.. lullig voor de eigenaar die zover te lezen is prima voor z'n dieren zorgt.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:16

Elisa2 schreef:
Nou sorry, maar een hartaanval krijgen ze ook in de wei of stal. Kan echt totaal losstaan van de omstandigheden. Vind het gewoon cru dat dit misbruikt wordt om de dierenmishandelingskaart te trekken.

:')
Maar daar zijn er geen tere zieltjes die dit zien en er een meting over moeten hebben

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:28

Ja, zowel dieren als mensen kunnen zomaar onverwacht overlijden helaas. Dat hoeft echt niet een reden te hebben.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 06:56

Het lastige is dat er geen autopsie wordt uitgevoerd. De dierenarts heeft van de eigenaar gehoord dat het dier gezond was. En denkt dat het hartfalen is. Maar dat zijn geen bewijzen :(

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:21

Bij mensen die onverwacht in elkaar zakken en overlijden wordt ook niet standaard een autopsie gedaan.. waarom zou dat bij een paard wel moeten dan?

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:23

Billy schreef:
Bij mensen die onverwacht in elkaar zakken en overlijden wordt ook niet standaard een autopsie gedaan.. waarom zou dat bij een paard wel moeten dan?

Omdat mensen niet door koetsiers aan het werk worden gezet, misschien?

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:51

Lieser schreef:
Billy schreef:
Bij mensen die onverwacht in elkaar zakken en overlijden wordt ook niet standaard een autopsie gedaan.. waarom zou dat bij een paard wel moeten dan?

Omdat mensen niet door koetsiers aan het werk worden gezet, misschien?


Nee, maar wel door hun baas. En als je op je werk in elkaar zakt hoeft er ook niet per se een autopsie gedaan te worden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 08:33

Het is nu niet heet.
Dus kan geen reden zijn. Wat anders wel kan. Waar ik protesten tegen begrijp.

Als het paard er verder goed uitziet. Dan is het gewoon pech dat het in het openbaar gebeurt en niet thuis.

En ja het koetsen paard zal eerder openbaar overlijden dan welk ander paard ook. Dus lijkt het misschien vaker voor te komen en zullen de domme groeperingen dat niet los kunnen zien

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:59

DuoPenotti schreef:
Het is nu niet heet.
Dus kan geen reden zijn. Wat anders wel kan. Waar ik protesten tegen begrijp.

Als het paard er verder goed uitziet. Dan is het gewoon pech dat het in het openbaar gebeurt en niet thuis.

En ja het koetsen paard zal eerder openbaar overlijden dan welk ander paard ook. Dus lijkt het misschien vaker voor te komen en zullen de domme groeperingen dat niet los kunnen zien



Juist. Maar tussen die dommerikken zitten gewiekste types, die drommels goed weten dat een paard ook zomaar dood kan gaan, maar gebruiken het voorval toch om hun 'gelijk' te bewijzen.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:25

Hartfalen of een hartaderbreuk. Was het nog ontzettend warm geweest had ik nog kunnen snappen dat ze met water aan komen zetten maar nu midden in de winter? Dit was gewoon dikke vette pech dat het niet thuis was gebeurt maar Gaia, Peta en consorten maken er weer handig misbruik van en dat stuit mij meer en meer tegen de borst. Als je ze werkelijk nodig hebt voor de zielige gevallen zie je ze niet.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:39

Lieser schreef:
Het lastige is dat er geen autopsie wordt uitgevoerd. De dierenarts heeft van de eigenaar gehoord dat het dier gezond was. En denkt dat het hartfalen is. Maar dat zijn geen bewijzen :(


Het vermoeden van hartfalen komt vast niet uit de lucht vallen, je kan veel zien zonder sectie. Een dier open snijden geeft niet altijd meteen een antwoord dat je zoekt.

Soms gaan dieren (en mensen net zo) gewoon dood, zomaar, plotseling. Dat kan op elk moment van de dag, wat ze ook maar aan het doen zijn. Deze paarden verzetten echt niet dusdanig ontzettend intensief werk dat ze daar aan bezwijken.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:36

petraaken schreef:
Hartfalen of een hartaderbreuk. Was het nog ontzettend warm geweest had ik nog kunnen snappen dat ze met water aan komen zetten maar nu midden in de winter? Dit was gewoon dikke vette pech dat het niet thuis was gebeurt maar Gaia, Peta en consorten maken er weer handig misbruik van en dat stuit mij meer en meer tegen de borst. Als je ze werkelijk nodig hebt voor de zielige gevallen zie je ze niet.


Hier erger ik me ook aan, en de pony's die levend opgegeten worden door de wolf daar hoor je ze niet over. -:(- Dat is de "natuur", dat is niet erg... |o

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:45

Het is eigenlijk een mooie manier om te gaan.. ik hoop dat mijn paard ook ooit op zo'n manier gaat (behalve midden in het bos als ik er op zit ) Beter dan sterven met koliek ofzo

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:50

Rubs schreef:
Het is eigenlijk een mooie manier om te gaan.. ik hoop dat mijn paard ook ooit op zo'n manier gaat (behalve midden in het bos als ik er op zit ) Beter dan sterven met koliek ofzo


Mijn eerste is zo gegaan. :j Ik hoop op een herhaling als de tijd daar is. Ze wordt dit jaar 20 dus liever nog een tijdje wachten :o

7ofhearts

Berichten: 2770
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:28

Wat mij in dit soort berichten dan weer zo irriteert zijn de opmerkingen over “ domme groeperingen “ , “ tere zieltjes “ , “ dommerikken “, “ Gaia/ Peta en consorten “

Zijn paardenmensen dan werkelijk zo alwetend over alles waar het paardenwelzijn betreft?
Nee.
Absoluut niet.
Los van dit voorval wat heus wel eens een hartstilstand of aderbreuk kan zijn geweest gaat er nog heel veel fout in de paardenwereld.

Waarom zoveel groeperingen in een artikel over een kam scheren.?
In mijn ogen ben je dan net zo een grote dommerik.

Laten we blij zijn met organisaties die zich bezig houden met het paardenwelzijn.
We kunnen ons beter afvragen waarom!! Het nodig is dat deze organisaties überhaupt in het leven zijn geroepen.
Er gaat dom genoeg nog veel te veel mis in de paardensport dus zo heilig en alwetend zijn de paardenmensen ook weer niet.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Weens koetspaard op straat gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:47

Dat klopt. Maar extremisme in welke vorm dan ook keur ik af. Het Peta, wakker dier en dier en recht schaar ik onder extremisme en daar wil ik gewoon niks mee te maken. Het idee in basis zal nobel zijn maar ik ben van de manier van uitvoering geen fan. Dus nee; ik ben niet blij dat ze er zijn. Ze hebben in mijn ogen geen enkele toegevoegde waarde. Desinformatie verspreiden dat doen ze wel. Maar daar kunnen we prima zonder.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:57

7ofhearts schreef:
Wat mij in dit soort berichten dan weer zo irriteert zijn de opmerkingen over “ domme groeperingen “ , “ tere zieltjes “ , “ dommerikken “, “ Gaia/ Peta en consorten “

Zijn paardenmensen dan werkelijk zo alwetend over alles waar het paardenwelzijn betreft?
Nee.
Absoluut niet.
Los van dit voorval wat heus wel eens een hartstilstand of aderbreuk kan zijn geweest gaat er nog heel veel fout in de paardenwereld.

Waarom zoveel groeperingen in een artikel over een kam scheren.?
In mijn ogen ben je dan net zo een grote dommerik.

Laten we blij zijn met organisaties die zich bezig houden met het paardenwelzijn.
We kunnen ons beter afvragen waarom!! Het nodig is dat deze organisaties überhaupt in het leven zijn geroepen.
Er gaat dom genoeg nog veel te veel mis in de paardensport dus zo heilig en alwetend zijn de paardenmensen ook weer niet.



Dommerikken had ook tusssen aanhalingstekens gemoeten... het gaat om de lieden die misbruik maken van de dood van het paard om hun agenda door te drijven.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:22

Voor mij is iemand die dom is iemand met weinig verstand van waar hij het over heeft.
En dat is in veel gevallen bij die groepjes zo, want ze schreeuwen een hoop maar het meeste daar klopt niks van.

Doen ze dat bewust, ja sommige vast om te provoceren.
Andere zullen er als domme schapen achterna lopen. Want stond toch op de site van ; ...

Tja, wat men maar graag wil natuurlijk.

Dus je begrijpt dat ik je niet in je verdediging van die domme mensen kan vinden :D

7ofhearts

Berichten: 2770
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:30

Heb veel meer het idee dat men hierover in de verdediging schiet om deze groeperingen als “ belachelijk en overdreven “ te bestempelen.

Net zo als vroeger ( en nu ) op school.
Pesten om niet gepest te worden.
Kritiek uiten om geen kritiek te krijgen.
En vooral zieltjes winnen om zelf sterker te kunnen staan.

Denk dat beide partijen heus wel zinnige dingen kunnen zeggen.
En dat ieder op zijn beurt de plank wel eens finaal mis slaat…….. maar laat elkaar gewoon in zijn waarden.

Nogmaals…….. als de paardenwereld zo heilig was in ieders ogen waren deze lieden niet nodig.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:39

Oke :?

Dat is wel heel ver doorgetrokken....

Voor mij geldt al dat bovenstaande alvast niet, niet op school en nu ook niet.
Dus ja, hoe moet je daar dan op antwoorden?

Is de paardensport altijd goed bezig, zeer zeker niet.
En ook binnen de paardensport is daar een heleboel kritiek over.
Word alles doorgevoerd zoals sommige, vele, (geen idee hoeveel?) willen. Nee zeer zeker niet.
Maar daar hebben we deze stokers niet voor nodig. Want ze laten niemand in hun waarde.

Zouden ze wel met de waarheid komen, goed onderbouwde kritiek, zou ik ze omarmen.
Nu kan ik ze geen seconde serieus nemen....

En daar laat ik het bij.