Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:03

Elisa2 schreef:
Omdat een paard die achter de loodlijn duikt zich ontrekt waardoor je de oefeningen niet goed er uit kan rijden dus die redenatie gaat niet op.

Het gaat er om dat er veel meer factoren een rol spelen dan alleen die loodlijn om te beoordelen of een paard goed voorgesteld wordt of niet.

Een paard dat achter de loodlijn kruipt zonder dat die er bewust achter wordt getrokken, is per definitie niet aan het been en dat krijg je uiteindelijk op je brood in elke oefening, elke rechte lijn, elke overgang, elke hoek en eigenlijk bij alles.

Zo weet ik vrij zeker dat de paarden die voor dit 'onderzoek' bekeken zijn in de basissport voornamelijk middels een valse knik te diep gingen en niet omdat ze bewust rollkur getraind werden. De basissport in Engeland is helemaal niet zo gericht op het na-apen van rollkur. De ruiters in de basis zijn meer bezig om hun paardje aan de teugel te krijgen en dan ligt de valse knik op de loer. Ook niet goed, maar heel goed op te lossen met de juiste instructie. En ruiters in de laagste klassen van de basis zijn nu eenmaal geen doorgewinterde professionals.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:45

Precies!

Ik denk het ook hoor, dat laatste wat jij zegt Veronica.

Op zich goed dat ze onderzoek doen, maar imo hebben ze de focus verkeerd liggen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:51

Maar als ze hoger scoren (wat dit onderzoek concludeert) dat vervalt de incentive natuurlijk om met goede instructie aan de slag te gaan. Want waarom zou je naar iets toewerken wat je minder punten oplevert?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:54

Elisa2 schreef:
Precies!

Ik denk het ook hoor, dat laatste wat jij zegt Veronica.

Op zich goed dat ze onderzoek doen, maar imo hebben ze de focus verkeerd liggen.

Ze onderzoeken appels en peren en de peren hebben gewonnen :?

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:36

Gini schreef:
Maar als ze hoger scoren (wat dit onderzoek concludeert) dat vervalt de incentive natuurlijk om met goede instructie aan de slag te gaan. Want waarom zou je naar iets toewerken wat je minder punten oplevert?


Waarom zou je naar iets toewerken waar je paard slechter van wordt? Algemene lichaamstaal bij de paarden die voor de loodlijn gereden werden was duidelijk minder positief.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:38

Waar lees je dat? Er worden verschillende onderzoeken in de openingspost aangehaald, maar de conclusies die ik lees is dat paarden die voor de loodlijn gereden worden meer ontspanning toonden.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:30

Misschien kunnen we de sport laten jureren door AI binnenkort. Die kijkt neutraler en eerlijker, maar kan wel complexe begrippen als schwung en implus begrijpen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:05

Hmmm, op grote tournooien hangt nu al standaard een videoscherm.

Misschien moet de bijbehorende film ook maar worden gebruikt door de jury.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:22

Gini schreef:
Waar lees je dat? Er worden verschillende onderzoeken in de openingspost aangehaald, maar de conclusies die ik lees is dat paarden die voor de loodlijn gereden worden meer ontspanning toonden.


Op de vorige pagina heb ik een van die onderzoeken gedeeld. Daar staat zeker niet in dat paarden die voor de loodlijn gereden worden meer ontspanning toonden. Juist niet!

AI gaat nooit lukken want geen enkel paard is hetzelfde gebouwd, kan nooit objectief en uniform gemeten worden. Lijkt me beter om met een teugeldrukmeter te gaan werken en te gaan oordelen over teugeldruk. Dan is er snel genoeg achter te komen wie er met de hand houdingen forceert.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Juryleden belonen rijden achter de loodlijn nog te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:03

Mijn excuses, ik heb nochtans mijn bril op, maar ik vind dat onderzoek niet terug. Kan je het linkje nog eens reposten?