Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14061
Geregistreerd: 20-04-16

Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 19:27

FEI
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Met plasmadonaties kan je verschillende aandoeningen behandelen. In Noord-Amerika is infusie van paardenplasma een gebruikelijke behandeling geworden, die in veel gevallen het leven van paarden redt. Hieronder wordt uitgelegd hoe plasmadonatie bij paarden werkt en hoe paarden donor kunnen worden in dit fascinerende proces.

Wat is plasmadonatie bij paarden?
Plasma is het vloeibare deel van bloed dat andere bloedbestanddelen bevat, zoals rode en witte bloedcellen, en bloedplaatjes. Net als menselijk plasma wordt ook paardenplasma verzameld en therapeutisch toegediend aan andere dieren.

Donorpaarden krijgen een katheter in een ader ingebracht, waarna bloed wordt afgenomen via een proces dat bekend staat als plasmaferese (ook wel plasma-uitwisseling genoemd). Anders dan bij het doneren van bloed, wordt het plasma afgescheiden en worden de overgebleven cellen teruggevoerd naar de bloedbaan van het paard.

Hoe wordt gedoneerd plasma gebruikt?
Hoewel een deel van het plasma wordt gebruikt voor onderzoek, wordt het meeste verkocht aan dierenartsen om te worden toegediend voor de behandeling van verschillende aandoeningen. Het plasma bevat essentiële antilichamen die paarden helpen genezen van ziekte of verwondingen, waaronder infecties, operaties, veel bloedverlies en extreme inspanning.

In veel gevallen bevat het gedoneerde plasma specifieke antilichamen tegen ziekteverwekkers zoals:

  • Rhodococcus equi
  • clostridium botulinum type B toxine
  • westnijlvirus
  • escherichia coli
  • salmonella
  • clostridium perfringens
  • clostridium difficile
  • rotavirus

Om bescherming door deze antilichamen te bereiken, worden donorpaarden eerst immuun gemaakt tegen de ziekteverwekkers in kwestie. Na verloop van tijd ontwikkelen ze antilichamen, waardoor ze het vermogen opbouwen om deze bacteriën of virussen te bestrijden. De antilichamen worden vervolgens via het gedoneerde plasma (hypergeïmmuniseerd plasma) doorgegeven aan andere paarden die extra hulp bij immuniteit nodig hebben.

Immunoglobuline G (IgG) wordt soms ook gegeven via gedoneerd plasma. Het is een veelvoorkomend antilichaam, dat door het immuunsysteem van een paard wordt gebruikt om allerlei ziekten te bestrijden. (Mensen krijgen nog steeds vaak IgG-injecties voordat ze op reis gaan om ziekten zoals hepatitis A te bestrijden).

Paardenplasma met een hoge IgG-concentratie wordt vaak aan veulens gegeven, soms routinematig als onderdeel van een fokprogramma en vaak als een pasgeborene ziek is, of is blootgesteld aan een ongewenst niveau van ziekteverwekkers in zijn omgeving.

In sommige gevallen is het pasgeboren veulen niet in staat om bij de moeder te drinken en op natuurlijke wijze antilichamen via de moedermelk te krijgen. In andere gevallen heeft het veulen een extra boost nodig, die kan worden gegeven door gedoneerd plasma.

Plasma-infusies worden soms ook gebruikt om uitbraken in stallen te voorkomen, of de ernst van symptomen te verminderen. Als één paard bijvoorbeeld positief test op een besmettelijke ziekte, kan plasmadonatie de immuniteit versterken als het preventief wordt toegediend aan de rest van de kudde.

Een voordeel van een behandeling met plasma-infusie voor dierenartsen en patiënten is dat het letterlijk in de wei gegeven kan worden, zonder dat het paard naar het ziekenhuis vervoerd hoeft te worden. Hierdoor kunnen dierenartsen op het platteland met beperkte middelen ziekten bij paarden behandelen, die enkele tientallen jaren geleden nog fataal zouden zijn geweest. En paardenplasma wordt beschouwd

Waar komen donoren van paardenplasma vandaan?
Sommige Noord-Amerikaanse donaties van paardenplasma vinden hun oorsprong in dierenklinieken of, wat gebruikelijker is, in universitaire dierenziekenhuizen. Er zijn ook verschillende commerciële faciliteiten die paardenplasma verzamelen en verkopen.

Plasvacc, met het hoofdkantoor in de staat Californië, is het enige bedrijf met een vergunning van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) voor de productie van paardenplasma. Om een vergunning te krijgen, moeten zowel de faciliteit als het product voldoen aan specifieke kwaliteitsnormen, waaronder het houden van een kudde in quarantaine.

Hun kudde van 70 paarden bestaat voornamelijk uit gepensioneerde ren- en sportpaarden. Ze hebben ook een paar familiepaarden die niet meer de aandacht kregen die ze nodig hadden, bijvoorbeeld toen een tiener naar de universiteit ging of de eigenaar niet meer kon rijden.

Eén keer per maand staan de paarden in de rij bij de stallen om een plasmadonatie te doen met behulp van het plasmafereseproces. Het meeste plasma is gehyperimmuniseerd, en elke zak is afkomstig van één enkele donor.

De onderdirecteur van Plasvacc, Heather Alspach, zegt dat plasma van één donor de voorkeur heeft. Hierdoor weten gebruikers precies waar de antilichamen vandaan komen en als ze de herkomst van hun gedoneerde plasma willen traceren, leidt hun zoektocht hen naar één paard. Alspach bevestigt ook dat hun paarden een geweldig leven leiden. "Ze vinden het leuk om in hun kudde rond te hangen. En ze mogen levens redden!"

"We hebben paarden van ver in de 20", voegt ze eraan toe. "Er is geen maximumleeftijd, zolang ze gezond en fit zijn en de vereiste antilichamen hebben."

Kan jouw paard plasma doneren?
Zou jouw paard een goede paardenplasma kunnen doneren vanwege unieke gezondheidskenmerken? Is jouw levendige oudere paard op zoek naar een bijbaantje als hij met pensioen gaat?

De eerste plek om informatie in te winnen over plasmadonatie is je plaatselijke paardendierenarts, of dierenkliniek. Zij kunnen je vertellen of ze plasma inzamelen, of je doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde plasmadonatiefaciliteit bij jou in de buurt om te zien of jouw paard in aanmerking komt.

Plasmadonatie van paarden groeit wereldwijd, en zelfs kleine dierenklinieken zijn programma's gestart om paarden in de omgeving te helpen.

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:56

Nieuwsredactie schreef:
Alspach bevestigt ook dat hun paarden een geweldig leven leiden. "Ze vinden het leuk om in hun kudde rond te hangen. En ze mogen levens redden!"


Gut, hoe edel. Antropomorfiseren, anyone?
Ja joh, ze vinden het leuk om 1x per maand een infuusnaald in een ader geduwd te krijgen.

Hadden we hier in NL geen morele bezwaren tegen 'bloedponies' voor het winnen van hormonen? Is dit héél anders?

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:44

Ibbel schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Alspach bevestigt ook dat hun paarden een geweldig leven leiden. "Ze vinden het leuk om in hun kudde rond te hangen. En ze mogen levens redden!"


Gut, hoe edel. Antropomorfiseren, anyone?
Ja joh, ze vinden het leuk om 1x per maand een infuusnaald in een ader geduwd te krijgen.

Hadden we hier in NL geen morele bezwaren tegen 'bloedponies' voor het winnen van hormonen? Is dit héél anders?



Je haalt me de woorden uit mijn mond. Ik dacht hetzelfde.
Ze doen net alsof ze deze 'afgedankte' paarden 'gered' hebben, zouden ze de dieren ook opvangen als ze er geen geld mee verdienen? Want daar draait het uiteindelijk altijd weer om....

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:09

Aan de andere kant worden ze hier goed verzorgd ipv langzaam door verwaarlozing te sterven ergens achteraf op een stukje grond. Amerika doet nog steeds moeilijk over het slachten van paarden en de kosten voor diervoer zijn ook daar de pan uit gerezen.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:19

In Nederland wordt er toch ook plasma gewonnen bij paarden voor veterinaire doeleinden?
Mijn veulentje heeft in totaal wel 4 zakken gehad toen hij op de kliniek stond, dat zal toch ook van een donor gekomen zijn :+

De organisatie hiervan is alleen anders, want ik heb in Nederland nog nooit een oproep gezien om je paard te laten doneren. Maar humane bloeddonatie is hier ook anders georganiseerd dan in Amerika.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:23

Bij mensen wordt plasmaferese door het Rode Kruis gedaan, en ik ben bloeddonor.

Maar als het zo is dat plasma verkocht zou gaan worden, wordt mijn Knollie géén plasma donor.

... wie voor paarden de functie van het Rode Kruis op zich gaat nemen:...?

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:34

Sanquin (voor de 'gewone' donaties, weet niet of ze ook plasma doen) verdient wel degelijk aan het bloed wat je doneert. Daar is al eens wat ophef over geweest hier op bokt, dacht ik :D

Als hier in NL plasma van paarden tegen kostprijs wordt gewonnen is dat ook nog een ander verhaal. Ik weet dat DGK ook wel eens berichten heeft gedaan over bloeddonaties van honden van privé-eigenaren. Met de oproep dat jouw hond ook kan doneren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:48

Janneke2 schreef:
Bij mensen wordt plasmaferese door het Rode Kruis gedaan, en ik ben bloeddonor.

Maar als het zo is dat plasma verkocht zou gaan worden, wordt mijn Knollie géén plasma donor.

... wie voor paarden de functie van het Rode Kruis op zich gaat nemen:...?

Door Sanquin. Gewoon bloed, plasma en plaatjes.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:05

:o oma is bij het Rode Kruis begonnen als donor. _/-\o_

En Sanquin is een non profit organisatie. (Dat er geld omgaat 'zal best wel'.)

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:41

Die paarden worden eerst immuun gemaakt voor de ziektes. Dus een medische handeling waar zij zelf geen voordeel aan hebben. Het gaat niet alleen om de bloeddonatie dus.Ik zou mijn paard hier nooit voor lenen.

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:43

anjali schreef:
Die paarden worden eerst immuun gemaakt voor de ziektes. Dus een medische handeling waar zij zelf geen voordeel aan hebben.


Aha. Dus jij bent dan ook tegen vaccineren?

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:59

Nou moet ik zeggen dat ik het vooral ken van therapiën als 'platelet rich plasma' bij peesblessures.

Dat een dierenkliniek een voorraadje 'prp' heeft klaarliggen
vind ik net weer wat anders dan een serie pensionado's antistoffen tegen het West-Nijlvirus laten maken.

(Beiden zijn van voordeel voor het ontvangende dier. Maar als het om prp gaat, kan 'ieder willekeurig paard' donor zijn en hoeft niet eerst gevaccineerd te worden.)

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:02

PRP wordt bij mijn weten gewoon van de plaatjes van het dier gemaakt die ze zelf ingespoten krijgt. Wel zo veilig trouwens. Minder kans op afweerreacties.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:07

... en dat zou er voor pleiten dat de 'plasmabank' vooral ivm ziekten gebruikt zou worden.

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:10

De plasmabank uit het artikel kent een commerciele opzet.
Dit komt in NL sowieso niet voor.

DGK heeft proefdieren (paarden dus) die daarvoor gebruikt worden, die vallen dus onder de proefdierwetgeving, inclusief DEC beoordeling.
Het plasma daarvan wordt voor de patienten van DGK gebruikt, dat gaat niet gratis, maar er zit ook geen verdienmodel achter en al helemaal geen hype van 'we redden oude paarden, en die paarden mogen andere paarden redden, hoera!"

Zoolgangster

Berichten: 9607
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:27

Ibbel schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Alspach bevestigt ook dat hun paarden een geweldig leven leiden. "Ze vinden het leuk om in hun kudde rond te hangen. En ze mogen levens redden!"


Gut, hoe edel. Antropomorfiseren, anyone?
Ja joh, ze vinden het leuk om 1x per maand een infuusnaald in een ader geduwd te krijgen.

Hadden we hier in NL geen morele bezwaren tegen 'bloedponies' voor het winnen van hormonen? Is dit héél anders?


Dit lijkt me inderdaad niet anders... ik dacht er meteen aan, en inderdaad, aan de morele bezwaren tegen de houderij van bloedponies... enige verschil is misschien dat de plasmapaarden niet per se drachtig hoeven te worden gemaakt, omdat het niet om de hormonen gaat, maar om antistoffen tegen ziektes.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:16

gomir schreef:
In Nederland wordt er toch ook plasma gewonnen bij paarden voor veterinaire doeleinden?
Mijn veulentje heeft in totaal wel 4 zakken gehad toen hij op de kliniek stond, dat zal toch ook van een donor gekomen zijn :+

De organisatie hiervan is alleen anders, want ik heb in Nederland nog nooit een oproep gezien om je paard te laten doneren. Maar humane bloeddonatie is hier ook anders georganiseerd dan in Amerika.


Volgensmij wel. Ik meende dat ze sowieso in Wolvega een groepje donorpaarden hebben.

De veteriniare zorg in Nederland is heel anders dan in Amerika, dus de zorg en behandeling van donorpaarden ongetwijfeld ook.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:21

Ibbel schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Alspach bevestigt ook dat hun paarden een geweldig leven leiden. "Ze vinden het leuk om in hun kudde rond te hangen. En ze mogen levens redden!"


Gut, hoe edel. Antropomorfiseren, anyone?
Ja joh, ze vinden het leuk om 1x per maand een infuusnaald in een ader geduwd te krijgen.

Hadden we hier in NL geen morele bezwaren tegen 'bloedponies' voor het winnen van hormonen? Is dit héél anders?


Hoe denk je dat ze aan plasma komen om de “dummy” veulens erdoor te krijgen? Of bloed om bloedtransfusies te doen?

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:49


s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:01

Ik ben zelf plasmadonor en vraag me vooral af hoe dat precies gaat bij paarden? Ik moet zelf namelijk 45 minuten stilzitten, tussendoor knijpen in het balletje als het bloed eruit gaat en dan arm juist ontspannen als het terugkomt. Maar met een paard is de kans toch heel groot dat hij beweegt en de naald dan iets verschuift?

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:02

prugelpiet schreef:
Volgens mij wel. Ik meende dat ze sowieso in Wolvega een groepje donorpaarden hebben.

De veteriniare zorg in Nederland is heel anders dan in Amerika, dus de zorg en behandeling van donorpaarden ongetwijfeld ook.


Klopt, in Wolvega doen ze het ook. En zijn ze er open over.
Ik ben er blij mee, het heeft een veulen van ons het leven gered...
https://paardenkliniekwolvega.nl/veterinaire-bloedbank/

Hier staat hoe bij bv honden bloed wordt afgenomen:
https://www.evbn.nl/informatie-voor-donoreigenaren/
Ik denk dat je er toch weinig op tegen kunt hebben als het zo gebeurt.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:56

s1993 schreef:
Ik ben zelf plasmadonor en vraag me vooral af hoe dat precies gaat bij paarden? Ik moet zelf namelijk 45 minuten stilzitten, tussendoor knijpen in het balletje als het bloed eruit gaat en dan arm juist ontspannen als het terugkomt. Maar met een paard is de kans toch heel groot dat hij beweegt en de naald dan iets verschuift?


De naald wordt nastgenaaid voor die tijd bij een paard.

Ofja, tis te zeggen, de katheter wordt vastgenaaid, niet de naald zelf natuurlijk.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 02:02

Ibbel schreef:
Sanquin (voor de 'gewone' donaties, weet niet of ze ook plasma doen) verdient wel degelijk aan het bloed wat je doneert. Daar is al eens wat ophef over geweest hier op bokt, dacht ik :D

Als hier in NL plasma van paarden tegen kostprijs wordt gewonnen is dat ook nog een ander verhaal. Ik weet dat DGK ook wel eens berichten heeft gedaan over bloeddonaties van honden van privé-eigenaren. Met de oproep dat jouw hond ook kan doneren.


Sanquin is mijn werkgever.(deze maand nog) Ik doe o.a. de afnames van volbloed, plasma- en tromboferese. Het klopt dat Sanquin een non-profit organisatie is en het klopt ook dat het afgenomen materiaal geld oplevert. Het personeel zijn nl. geen vrijwilligers. De organisatie Sanquin zelf verdient niets. Alle inkomen gaan er ook weer netjes uit. Denk aan salaris, apparatuur, materiaal, donorcafe, attenties voor de donoren, reclame materiaal etc.

Nu terug naar plasma afname bij paarden... Ik vind dit lastig. Plasma afname kan ondanks dat de rode bloedcellen terug gegeven worden een impact hebben op het lichaam. Ze zullen er niet ziek van worden, maar wel wat slapjes. Ik denk dat ik mijn paard (toevallig een pensionado) wel in zou zetten als ik daarmee het leven van het paard van een vriendin / stalgenoot zou kunnen redden.
Echter zou ik hem niet structureel als donor opgeven. Dit klinkt misschien egoïstisch, maar hij kan niet zelf aangeven of hij wil doneren.
Aan de andere kant bestaat dan de kans dat er speciaal paarden gefokt gaan worden voor plasma donatie, inderdaad zoals bij een bloedtapperij zo is.
Het zou een mooie oplossing kunnen zijn wanneer er een lokatie is waar paarden een fijn leven in "vrijheid" kunnen hebben, niet hoeven te werken voor de mens maar wel eens in de zoveel tijd plasma doneren. Daar zou ik nog wel mee kunnen leven, echter alleen met de voorwaarde van een goed leven.

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:00

Dikke kans dat het voor de pensioen paarden een beter leven is dan het alternatief dat vele hebben.
Dan staan er denk ik teveel ergens met half eten zonder verzorging.
Ben ik voor... Vind het nogal wat elke maand.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:29

Ik vind dit ook ethisch wel een randgeval..

De dieren worden eerst immuun gemaakt, kan me voorstellen dat dit haaks kan staan op het hebben van een "goed leven". En iedere maand bloed geven aan een infuus..hmm.

Ik begrijp wel dat het nodig is maar ja..hm gemengde gevoelens.