Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26331
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 20:28

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Rafel Yaari, de 52-jarige eigenaar van veulen Kemalia, is radeloos. Het zes maanden oude dier ontsnapte samen met drie leeftijdsgenootjes uit de wei. De andere werden snel teruggevonden, maar Kemalia is nog spoorloos.

De paarden ontsnapten op 16 februari 2024 rond 00:30 uur uit hun weide langs de Duitse snelweg A44 bij de afslag Kassel-Bad - Wilhelmshöhe. De dieren liepen de rijbaan op, waar een 38-jarige vrachtwagenchauffeur een van hen niet meer kon ontwijken. Hij raakte het dier, dat op de rechterrijbaan stond, licht aan de achterkant. Het jonge paard raakte hierbij lichtgewond. De vrachtwagen raakte wel beschadigd en moest worden afgesleept.

De vier jonge paarden gingen er na het ongeval vandoor in de richting van knooppunt Kassel-west. Uiteindelijk verlieten de dieren bij Baunatal-Rengershausen de snelweg en konden ze rond 1:45 uur gevangen worden. Ze werden tijdelijk bij een boer in de buurt ondergebracht, waar de eigenaar ze kon ophalen. Toen bleek dat een van de vier paarden vermist werd.

De eigenaar heeft samen met vrienden langs de snelweg gezocht, ook achter de vangrails. “Ik dacht dat ze misschien in paniek over de vangrail was gesprongen en zichzelf had verwond”, vertelt hij aan HNA. Het bruine merrieveulen werd echter niet gevonden. Meerdere oproepen in de media en op Facebook hebben tot nu toe niet geleid tot het terugbrengen van Kemalia. Ook zoektochten door de bossen, weiden, paden en tuinen binnen enkele kilometers rond de weide leverden niets op. Navraag bij voorbijgangers, hondenbezitters en wandelaars bleek ook tevergeefs.

Het raszuivere en gechipte merrieveulen deelde de wei met haar drie zussen, elk van een andere moeder, maar wel met dezelfde Arabische hengst als vader. Bovendien dronk zij nog bij haar moeder. De eigenaar, die Kemalia geboren heeft zien worden, vermoedt nu dat Kemalia is gestolen. In zijn Facebook-post vertelt hij ook dat daar aanwijzingen voor zijn. Hij heeft aangifte gedaan en looft een beloning uit voor de gouden tip die naar het dier leidt. De politie heeft de zaak in onderzoek.


Gebruikte bronnen:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:29

Ik hoop het natuurlijk niet, maar ik ben bang dat het veulen straks misschien letterlijk naar boven komt in een sloot of kanaal...
Negen van de tien keer worden verdwenen paarden en pony's daar weer terug gevonden.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:04

Betwijfel of die is gestolen, lijkt me logischer dat die of ergens in een sloot ligt, of ergens gewond is geraakt en alsnog daaraan bezweken ergens

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:20

Dat gestolen is meestal niet waar. En in deze ook wel erg onwaarschijnlijk.
Kans in het water of op een andere manier bezweken helaas groter.

Maar wel een nachtmerrie dit niet te weten wat er precies is gebeurt.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:06

Tsja misschien is ze wel gestolen en zijn de andere 3 daarbij ontsnapt, maar een sloot / kanaal is logischer.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:11

Mer1980 schreef:
Tsja misschien is ze wel gestolen en zijn de andere 3 daarbij ontsnapt, maar een sloot / kanaal is logischer.


Nou dat…

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:57

Ik ben ook bang dat ze haar niet meer levend terug zullen vinden..

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:42

Of een aanval door wolven waardoor ze zijn ontsnapt. GEstolen denk ik niet ( maar uitsluiten kan je ook niet denk ik). Vrees ook dat ze ergens in een diepe beek of rivier is terechtgekomen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:45

Citaat:
De eigenaar, die Kemalia geboren heeft zien worden, vermoedt nu dat Kemalia is gestolen. In zijn Facebook-post vertelt hij ook dat daar aanwijzingen voor zijn. Hij heeft aangifte gedaan en looft een beloning uit voor de gouden tip die naar het dier leidt. De politie heeft de zaak in onderzoek.


heftig!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:52

Zo triest dit. Als het nu al meer dan twee weken is, dan vermoed ik dat ze gewond is geraakt en ergens een plekje voor zichzelf heeft gezocht. Arm dier. Arme eigenaren.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Re: Veulen Kemalia verdwenen na uitbraak uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 16:50

is hierover al meer bekend?