Verrassende en vooral grote aanwinst bij bereden politie Manchester

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Verrassende en vooral grote aanwinst bij bereden politie Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 22:59

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een Shire-horse tijdens een show. Dit is niet Trooper uit dit artikel.
Foto: Heavy Horses Design/Bokt Wiki


De Greater Manchester Police (GMP) heeft recentelijk een nieuw paard aangeschaft voor hun Tactical Mounted Unit (TMU). De tienjarige kruising Shire luistert naar de naam Trooper, heeft zijn eerste beoordeling goed doorstaan en went al prima aan zijn nieuwe stal en weide.

Het paard heette eigenlijk Joey, maar naar de traditie bij de TMU is hij hernoemd naar Trooper. Dit is een personage uit een van de boeken van Charles Dickens. Trooper is het grootste paard dat ze ooit hebben gehad bij de GMP. Hij is 18,2 hands hoog, omgerekend bijna 1,85 meter.

Hij komt van het Cumbrian Heavy Horses Riding Centre. De bereden politie heeft hier al vaker paarden aangeschaft. Claire Hamer, stalmanager bij de GMP, vertelt aan Horse and Hound: “als we paarden nodig hebben, zoeken we normaal gesproken dieren tussen de zes en tien jaar oud, die zadelmak en doorgereden zijn. Rassen zoals die van Trooper hebben vaak nog niet veel intensief werk gedaan, maar ze zijn zadelmak, gewend aan een bit en ze hebben het juiste temperament.” Ze zoeken niet specifiek naar paarden zoals deze, maar hebben ook andere paarden. “We hebben ook sportpaarden”, vertelt Claire. “Deze gebruiken we om de agenten te trainen in stap, draf, galop en springen. En we hebben het type zoals Trooper. Deze zijn stabieler, sneller te trainen en ik durf te zeggen dat ze ook voorspelbaarder zijn. De sportpaarden kunnen soms wat eigenzinniger zijn, hebben een mening over vele zaken en dat houdt ons scherp. Het maakt ons ook betere ruiters.

Trooper arriveerde in december bij de TMU en staat daar dus nu zo’n zes weken. In het begin wordt een paard getest op verschillende criteria. Een probleem bij Trooper bleek dat hij niet graag in een trailer geladen wilde worden en dat is natuurlijk lastig als je vaak moet patrouilleren en daar per trailer heen gebracht wordt. Maar met de bewezen en op onderzoek gebaseerde trainingsmethoden is het reizen per trailer geen probleem meer voor Trooper. Wel waren de trailers wat klein voor hem, maar door het verschuiven van de tussenwanden kan ook hij comfortabel reizen.

Dit is echter nog niets, vergeleken met de tijd die trainers Alistair Hunstone en Kay Livesey nodig gaan hebben om hem volledig operationeel te krijgen. Tijdens het proces wordt het paard stapsgewijs klaargemaakt. Ze beginnen in de binnenmanege van het politiebureau Hough End. Daarna zal hij ook meegaan op patrouille, eerst in de rustigere delen van de regio Manchester, daarna ook op drukkere plaatsen. Alistair legt uit: [i]“het kan tussen de zes maanden en twee jaar duren voordat een paard volledig klaar is voor het werk als politiepaard. Het is nu een kwestie van hem vaker meenemen de straat op, naar voetbalvelden, groepen mensen ontmoeten en beoordelen hoe hij op ons reageert.”
Ook moet hij leren netjes stil te blijven staan als zijn ruiter eraf springt en er vandoor gaat, bijvoorbeeld om iemand te arresteren. Dan blijft de andere ruiter vaak met twee paarden achter.

Als de mensen Trooper zien surveilleren, dan moeten ze zich niet laten afschrikken door zijn formaat en hem gewoon even komen begroeten. Hij wordt omschreven als een grote, vriendelijke reus en een paard dat gek is op aandacht van mensen. Als hij volledig inzetbaar is, zal Trooper verschillende taken uitvoeren binnen de TMU. Dit zijn bijvoorbeeld zichtbare patrouilles, helpen de publieke orde te bewaren, agenten helpen met het verzamelen van inlichtingen en publieke optredens zoals bezoeken aan scholen. Door zijn hoogte zal zijn ruiter een voordeel hebben tijdens het werken op openbare plekken.

In de eerste weken van zijn training werd hij gereden door meerdere trainers en er werd gekeken hoe Trooper reageerde op verschillende prikkels. “We kijken naar hoe het paard reageert op zichtbare gevaren, vanuit verschillende hoeken en op diverse hoogtes. Wij zoeken geen dier dat totaal niet reageert. Het zijn paarden, we verwachten juist een reactie. We zoeken juist paarden die gelukkiger zijn met een kleine afstand tussen hen en het gevaar, en die niet meteen willen vluchten. We hebben geen magische vingers, het gaat erom dat ze ontspannen blijven en de reactie klein blijft”, vertelt Claire. Bij de rijschool werd hij al gereden door verschillende ruiters, maar bij de politie letten ze ook op of het paard zelfstandig genoeg is, als dat nodig is.

Claire hoopt dat Trooper aan het einde van de zomer ook kan worden ingezet bij concerten. [i]“Hij is een heel geduldig paard, meer een ‘wat is dit?’ dan een ‘wegwezen’ en heel vertrouwend. Hij kan stoppen en naar iets kijken, maar in plaats daarvan kijkt hij naar zijn begeleider.

Vanwege zijn formaat moesten ze wel het een en ander aanpassen bij de TMU, naast hun trailers. Zo waren er een grotere deken, hoofdstel en zadel nodig. Ook heeft de hoefsmid wat meer werk aan hem. Maar de grootste aanpassing was de stal. Er zijn enkele tussenmuren weggehaald om zo de stallen wat groter te maken. Trooper staat nu in een van deze ‘suites’.


Gebruikte bronnen:

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verrassende en vooral grote aanwinst bij bereden politie Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:05

Mooie dieren zo groot. Wat ik niet begrijp is dat er staat dat mensen even mogen komen aaien. Ik dacht dat in NL politiepaarden juist niet geaaid mochten worden door het publiek?

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:40

Mooi groot paard. Hij is nog een paar cm hoger dan in het artikel staat. Een hand wordt niet door 10 gedeeld, maar door 4, want het zijn 4 inches. 18.2 hands is dus 18 hands + 2 inches, oftewel 188 cm :)

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:42

Monique1963 schreef:
Mooie dieren zo groot. Wat ik niet begrijp is dat er staat dat mensen even mogen komen aaien. Ik dacht dat in NL politiepaarden juist niet geaaid mochten worden door het publiek?


Als je het netjes vraagt mag dit meestal wel, maar 'Nee' is ook een antwoord.

Prachtig beest wel uit de OP! <3

pien_2010

Berichten: 43334
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:45

Citaat:
Ook moet hij leren netjes stil te blijven staan als zijn ruiter
    eraf springt
en er vandoor gaat,


Hier moet ik zo om lachen. Hij is echt giga hoog dus ik denk dat er ook extra aandacht nodig is voor de ruiters om dit te doen zonder zichzelf te bezeren. Hahahaha

Ponytante

Berichten: 211
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:39

Laang geleden was ik op de Dam in Amsterdam. Toen stonden er koetsen nog (maar dit was dus +/- 20 jaar geleden). Kwam er een oud vrouwtje de koetspaarden wortels geven. Ziet ze aan de andere kant van het plein 2 politiepaarden. Voor een zeventiger was ze vlug en in no-time stond ze de politiepaarden evengoed met wortels te voeren. <3 Dus dat mocht iig (zo wil ik ook oud worden :D ). Vast wel een bekende van de politie :') .

Mooi zo'n grote vriendelijke reus. Volgens mij zijn politiepaarden (of dus paarden in het algemeen) wat anders dan honden. Honden mag je meestal niet aaien als ze aan het werk zijn maar paarden raken daarvan niet zo in de war.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Verrassende en vooral grote aanwinst bij bereden politie Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:15