Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:07

Thumbelina was 43 cm, dus nog wat kleiner. Om een zo dusdanig vervormd paardje een boomstam van zijn eigen gewicht te laten trekken is echt ziek en dierenmishandeling. Ze kunnen al niet zonder extreem veel zorg leven, laat staan dat je ze dan ook nog eens zo hard laat werken. Sowieso vind ik dat dwergjes beter kunnen worden ingeslapen wegens de vele fysieke problemen kunnen ze vaak niet eens fatsoenlijk paard zijn.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:18

Bah..

Vind de foto indeze ook wel behoorljk misleidend, plaats dan geen “afbeelding ter illustratie”.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:18

Ik vind dit ook heel erg sneu. En vooral onnodig. Er kan tegenwoordig getest worden op het dwerggen, dus ik snap niet dat mensen dat niet doen.

Ik zie trouwens ook vaak Amerikaanse filmpjes langskomen op social media met dwergjes. Waarbij het gewoon om te huilen is hoe sommige pony's erbij lopen. :(

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:32

TinkerTreas schreef:
Ik vind dit ook heel erg sneu. En vooral onnodig. Er kan tegenwoordig getest worden op het dwerggen, dus ik snap niet dat mensen dat niet doen.


Sinds vorig jaar heeft het minipaarden stamboek in Nederland een verplichting hierop voor alle nieuwe te keuren hengsten ingevoerd, dus er wordt wel degelijk getest bij verantwoordelijke stamboeken en fokkers.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:35

Is het Guiness Book of Records bekend dat deze paarden niet gezond zijn?
Of plaatsen die wel meer ongezonde dieren die dan een record hebben en geven ze daar geen snars om?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:38

Laureas schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik vind dit ook heel erg sneu. En vooral onnodig. Er kan tegenwoordig getest worden op het dwerggen, dus ik snap niet dat mensen dat niet doen.


Sinds vorig jaar heeft het minipaarden stamboek in Nederland een verplichting hierop voor alle nieuwe te keuren hengsten ingevoerd, dus er wordt wel degelijk getest bij verantwoordelijke stamboeken en fokkers.


Dat is alleen maar goed!
Volgens mij is het bij het NSPS nog niet zo helaas.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:47

Ik vind het ook wat vreemd om misvormde dieren ‘te belonen’. Dat doen ook niet bij honden toch? Of is er ook een wereldrecord kleinste hondje?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:47

Jeetje... t lijkt wel een teckel. Arm dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:48

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook wat vreemd om misvormde dieren ‘te belonen’. Dat doen ook niet bij honden toch? Of is er ook een wereldrecord kleinste hondje?

Volgens mij wel lelijkste hond verkiezing, dat wordt vaak gewonnen door misvormde naakthonden.

Kleinste hond zal er vast ook wel zijn. Net als grootste hond, grootste paard, oudste paard e.d..

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:49

DuoPenotti schreef:
Is het Guiness Book of Records bekend dat deze paarden niet gezond zijn?
Of plaatsen die wel meer ongezonde dieren die dan een record hebben en geven ze daar geen snars om?
Denk wel bekend, maar eigenlijk is het probleem niet dat ze die meerekenen. Een record is immers een record, en omdat het om extremen gaat gaat dat helaas vaak samen met gezondheidsproblemen. Maar die moet je wel meenemen. Uiteindelijk is een recordboek gewoon een documentatie van feitelijke meetingen, als je daar restricties buiten de recorddata zelf op legt wordt het al snel onrepresentatief aan de werkelijkheid.

Het probleem is naar mijn idee meer dat zo'n record als een archievement wordt gezien (mede maar niet enkel door hoe Guiness het market) waardoor met er expres op gaat fokken. Eigenlijk zouden ze dit soort gevallen enkel moeten noteren en compleet geen (media)aandacht aan geven. Of als ze wel erover willen publiceren dat doen met voorlichting op de problemen die erbij komen. Maak het educatief. Het kleinste ooit gemeten is Xcm, maar daardoor kreeg het paard Y problemen. Zodat als er perongelijk een minipaardje wordt geboren door bijv. een genetische afwijking dit gedocumenteerd kan worden, maar je het fokken erop ontmoedigd.

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:50

Wat een sneu geval, het arme dier heeft al zoveel te lijden en dan wordt er ook nog zo mee geshowd alsof het een prestatie is.

Ik snap niet hoe de nieuwsredactie van Bokt zich hier zo door laat meeslepen zonder zelf enige sidenote toe te voegen over dwerggroei.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:04

TinkerTreas schreef:
Laureas schreef:
Sinds vorig jaar heeft het minipaarden stamboek in Nederland een verplichting hierop voor alle nieuwe te keuren hengsten ingevoerd, dus er wordt wel degelijk getest bij verantwoordelijke stamboeken en fokkers.


Dat is alleen maar goed!
Volgens mij is het bij het NSPS nog niet zo helaas.


Klopt, het NSPS doet dit (nog) niet. Maar het NSPS heeft al wel sinds jaar en dag een nakomelingen onderzoek (al heel ver voor er getest kon worden, en voor het NMPRS bestond) waar hengsten die dwergen gaven er uit gegooit werden.

Dat betekend niet dat er echt absoluut nooit meer een dwerg geboren kan worden omdat het niet waterdicht is, maar sinds ik fok ben ik geen NSPS dwerg tegen gekomen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:08

Dennis: bedankt voor je reactie. Ik ben nog redelijk nieuw in het shetlander wereldje, dus dat wist ik niet.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:28

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook wat vreemd om misvormde dieren ‘te belonen’. Dat doen ook niet bij honden toch? Of is er ook een wereldrecord kleinste hondje?


Dat weet ik nog zo niet, als je kijkt naar een teckel, is dat ook niet gewoon een hondje met dwerggroei waardoor de ledematen verkort zijn? Dat zie je wel meer bij die honden met zulke korte poten, dat ze krom staan en dat is eigenlijk ook typisch voor een dwerggen, of dat nu bij een paard of mens is.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:47

Ik vind het diertje ook maar een zielige uitstraling hebben, inderdaad niet iets om trots op te zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101759
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:09

De foto is aangepast naar een oogfoto.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:42

Op de link van WDR staat een filmpje. Ik vind het maar sneu.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Pumuckel is het kleinste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:38

Dat filmpje is echt niet om aan te zien, hij loopt al niet helemaal fijn maar als die naar gras kijkt krijgt hij ook nog een flinke snok in de mond om door te lopen. Snap niet waarom de paardenwereld hier niet van gruwelt, als eigenaar zou ik hier echt niet trots op zijn. Dat arme ding kijkt ook niet erg gelukkig.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:55

Jorex schreef:
Thumbelina was 43 cm, dus nog wat kleiner. Om een zo dusdanig vervormd paardje een boomstam van zijn eigen gewicht te laten trekken is echt ziek en dierenmishandeling. Ze kunnen al niet zonder extreem veel zorg leven, laat staan dat je ze dan ook nog eens zo hard laat werken. Sowieso vind ik dat dwergjes beter kunnen worden ingeslapen wegens de vele fysieke problemen kunnen ze vaak niet eens fatsoenlijk paard zijn.


Inderdaad, met zo'n misvormd lichaam en beentjes ook nog een boomstam moeten trekken... :(