[VIDEO] Lars Kersten schrijft geschiedenis in WB-wedstrijd Gothenburg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14059
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO] Lars Kersten schrijft geschiedenis in WB-wedstrijd Gothenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 00:39

*Persbericht KNHS
Sport

Afbeelding
Lars Kersten en Hallilea tijdens de prijsuitreiking na hun overwinning in de
wereldbekerwedstrijd in Gothenburg. Foto: Kim C Lundin/FEI/Flickr


Springruiter Lars Kersten (Eghel) zorgde in het met tienduizend Zweden volgepakte Scandinavium in Gothenburg voor een sensatie door met zijn merrie Hallilea zondagmiddag de FEI Longines Wereldbekerwedstrijd en zijn eerste vijfsterren Grote Prijs te winnen. Hij verwees nummer 1 van de wereld, Henrik von Eckermann, naar de tweede en de andere Zweedse grootheid Peder Fredricson naar de derde plaats. Kim Emmen maakte op plaats 6 het succes voor TeamNL compleet. “Ik heb er gewoon geen woorden voor dat ik hier in Gothenburg mijn eerste vijfsterren Grote Prijs win”, aldus Lars, die wel de woorden vond.

Lars Kersten gaf na zijn foutloze eerste ronde van de FEI Longines wereldbekerwedstijd aan dat hij ervoor zou gaan in de barrage. En dat deed de 24-jarige Limburger ook. Met de door zijn vader Pieter gefokte 12-jarige schimmelmerrie Hallilea reed Lars als derde van de zeven deelnemers de perfecte barrage: volop in de aanval, voorwaarts en op zoek naar de korte afstanden. Hij klokte 35.44 seconden op de finishlijn.
Daar kwam Zweedse routinier, multi-kampioen en voormalig nummer 1 van de wereld Peder Fredricson met Catch me Not S net niet aan. Hun tijd was 35.99 seconden en ook zonder springfouten.

Het uitzinnig Zweedse publiek zette zijn zinnen op de grote favoriet en nummer 1 combinatie van de wereld Henrik von Eckermann en King Edward, de regerend wereldkampioenen van 2022. Het leek er ook op dat de in Horst, Limburg wonende Zweed op de overwinning afstevende. Teleurstelling bij de Zweden en euforie in het kamp Kersten toen de tijd bleef staan op 35.72 seconden. Dat was 28 honderdste langzamer dan Lars Kersten, die daarmee geschiedenis schreef.

“Om hier voor deze twee legendes van de sport te staan en te winnen voor zo’n ongelooflijk publiek is altijd een droom geweest”, vertelt Lars Kersten tijdens de prijsuitreiking. “Ik heb er gewoon geen woorden voor dat ik hier in Gothenburg mijn eerste vijfsterren Grote Prijs win. Ik hoop dat ik het Zweedse feestje niet bedorven heb.” Maar dat deed Lars wel. Toch kon hij rekenen op een fenomenaal applaus van het sportieve Zweedse publiek dat zich realiseerde wat voor een bijzonder prestatie Lars had neergezet.

“Het is ongelooflijk. Mijn merrie Hallilea sprong geweldig, om hier in Gothenburg de wereldbekerwedstrijd te winnen is echt heel bijzonder”, laat Lars weten voor FEI-tv. “Dit is mijn eerste overwinning in een vijfsterren Grote Prijs. Ik heb al veel goede klasseringen gehad, en dit is echt de eerste grote prijs. Dit voelt zo bijzonder. Ik heb een Zweedse vriendin en ze is er hier natuurlijk bij met haar familie.” Ook Lars moeder Bernice genoot op de tribune, net als zal zijn vader, voormalig internationaal springruiter Pieter Kersten, die Lars op het voorterrein begeleidde.

TeamNL-amazone Kim Emmen (Dinteloord) en de sterke en zeer goed springende Imagine plaatsten zich ook voor de barrage, met het paard dat ze pas drie maanden onder het zadel heeft. Op de eerste hindernis viel al een balk en daarna reed Kim beheerst naar de finish wat goed was voor de zesde plaats. Zaterdagavond eindigde Kim met haar andere toppaard Inflame Go op de derde plaats in de door Wim Greve (Markelo) met Highway TN N.O.P. spectaculair gewonnen 1.55m hoofdrubriek van de zaterdag.

Het was de rubriek waarin Lars Kersten al de aandacht van het Zweedse publiek op zich vestigde met de vijfde plaats met Funky Fred Marienshof Z. Maar op zondagmiddag schreef Lars geschiedenis met zijn eerste vijfsterren overwinning in een Grote Prijs.

Het was de enige en laatste overwinning voor TeamNL dit seizoen in de FEI Longines wereldbekerkwalificaties, waarin geen van de Nederlandse combinaties zich heeft weten te plaatsen voor de finale in april in Riyadh. Gothenburg was de veertiende en laatste kwalificatiewedstrijd van het seizoen. Willem Greve is op de 28e plaats in de eindstand de beste ruiter van TeamNL maar kwam met Grandorado TN N.O.P. in Gothenburg te kort om zich te plaatsen voor de finale, waarvoor normaliter de beste 18 mogen van Europa zich in april melden.

Uitslag FEI Longines Wereldbekerwedstrijd Gothenburg, 1.60m
1. Lars Kersten (Eghel), Hallilea (v.Zirocco Blue VDL), 0 – 0, 35.44 sec
2. Henrik von Eckermann (Zwe), King Edward (v.Edward), 0 – 0, 35.72 sec
3. Peder Fredricson (Zwe), Catch me Not S (v.Cardento), 0 – 0,39.99 sec
6. Kim Emmen (Dinteloord), Imagine (v.Cassini Gold), 0 – 4, 42.93 sec

Klik hier voor de volledige uitslag

Eindstand FEI Longines wereldbekerkwalificaties, Noord-Europese League
1. Henrik von Eckermann (Zwe), 86 pnt
2. Harry Charles (GBR), 73 pnt
3. Peder Fredricson (Zwe), 73 pnt
23. Willem Greve (Markelo), 28 pnt
31. Lars Kersten (Eghel), 20 pnt

Klik hier voor de volledige eindstand


BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VIDEO] Lars Kersten schrijft geschiedenis in WB-wedstrijd Gothenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:47

Even video bekeken, lijkt een erg slim meedenkende merrie , echt netjes gereden.