Nathalie Vorenhout: ‘de knop ging om en het ging vanzelf’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14061
Geregistreerd: 20-04-16

Nathalie Vorenhout: ‘de knop ging om en het ging vanzelf’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 17:46

Phryso
Sport

Afbeelding
Alwin 469, vader van Hendrik fan ‘e Goëngamieden.
Foto: Princequillo


Op de Nederlandse Kampioenschappen in Ermelo haalde Nathalie Vorenhout met Hendrik fan ‘e Goëngamieden (Alwin 469 x Tsjalke 397) – sportnaam Hidde – op vrijdag 23 februari een mooie vierde plaats in de L2 dressuur met een score van 68,5%. ‘Hidde heeft een geweldige mentaliteit’, aldus Nathalie over de zesjarige hengst die ze samen heeft met Pieter ten Hoeve. ‘Hij was behoorlijk fris met het inrijden, dan denk je al gauw ‘wat nu als hij te druk wordt’. Maar toen hij de baan in kwam ging er een knop om’, vertelt ze. ‘Hij had focus, was niet bang of kijkerig zoals veel andere paarden in zo’n entourage, maar was helemaal bij de les. Het ging vloeiend, gemakkelijk, mooi van de hand af en eigenlijk ging het haast vanzelf.’

Rustig opleiden
Eén van de juryleden had Nathalie en Hidde met 216 punten zelfs op de eerste plaats gezet. ‘Ik had niet verwacht dat we zo hoog zouden eindigen’, aldus Nathalie die de hengst al vanaf zijn derde jaar rijdt. ‘Hij is luxe en hoogbenig, in zijn eerste jaar bij mij heb ik hem twee keer per week gereden. Heel rustig heb ik het zo opgebouwd. Ik wil de paarden heel en gezond houden, dat vraagt geduld.’ Afgelopen november is ze serieus met de hengst – zonder hengstengedrag- gaan starten. ‘Hij galoppeert heel gemakkelijk’, noemt ze één van zijn kwaliteiten. ‘Het ging meteen al als een speer.’

Keuze in kampioenschappen
Nathalie stond de afgelopen weken voor wat keuzes met welke paarden ze op welke kampioenschappen zou gaan starten. In de finale van de Horses2fly KFPS sportcompetitie dressuur in Sonnega reed ze in de Z1 naar het zilver met Ziezo van Zomerstaete (Hessel 480) en haalde met Ype fan ‘t Fjildhûs (Maurits 437) het brons binnen in de Z2. Hidde hield ze ‘achter’ voor de Nederlandse kampioenschappen nadat ze reservekampioen waren geworden van Drenthe. ‘Je weet dat je in Ermelo 11 kampioenen en ook nog 11 reservekampioenen gaat tegenkomen. Ik had het al mooi gevonden wanneer we in de middenmoot zouden eindigen. Die vierde plek was dan ook een prachtig verrassing.’ Tussen de bedrijven door werd er door Nathalie en haar vriend flink geklust aan de nieuwe woonplek in Onna met paardenstallen waar ze inmiddels naartoe zijn verhuist. ‘Ik heb de paarden nu bij huis, dat scheelt veel tijd en is wel zo gemakkelijk bij het trainen.’