Kars Bonhof werkt elke dag met plezier bij Team Nijhof

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14058
Geregistreerd: 20-04-16

Kars Bonhof werkt elke dag met plezier bij Team Nijhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 17:28

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De ster van Kars Bonhof is rijzende. De 26-jarige stalruiter van Team Nijhof heeft een overtuigend jaar achter de rug en werd met de KWPN-hengst Hernandez TN N.O.P. zelfs geselecteerd voor het EK in Milaan. Tot daadwerkelijke deelname kwam het uiteindelijk niet, maar dit jaar richt hij zijn pijlen op de Olympische Spelen. Ook dankzij een heel stel andere hengsten zit de gedreven ruiter helemaal op zijn plek bij Team Nijhof.

Het was beslist geen bekeken zaak dat Kars Bonhof zo’n vier jaar geleden aan de slag zou gaan bij de vooraanstaande hengstenhouderij in Geesteren. “Ik had niets met de fokkerij en het rijden van hengsten had nu ook niet direct mijn voorkeur. Dus zonder grote verwachtingen ging ik het gesprek aan met familie Nijhof en ik was positief verrast. Qua ambities in de sport bleken we helemaal op één lijn te zitten. Het zijn échte paardenmensen en ik krijg van hen alle ruimte om me verder te ontwikkelen. De beslissing om voor hen te gaan werken, is er eentje gebleken waar ik nog geen dag spijt van heb hoeven hebben”, vertelt de ruiter enthousiast.

Sportmensen
Het eerste contact met familie Nijhof ontstond dankzij Henk jr.’s zoon Cameron. “Cameron kende ik al een tijd via het voetbal. Elke maandag gingen we met een groep ruiters en paardenjongens voetballen, maar ik had me nooit verdiept in hun bedrijf. Toen ze met het voorstel kwamen om eens om tafel te gaan, was ik wel een beetje sceptisch, omdat het een hengstenhouderij is, maar dat bleek nergens voor nodig. Het zijn echte sportliefhebbers en zeker Cameron, die is zó gedreven. Ik heb direct goede paarden onder mijn hoede gekregen en heb inmiddels echt plezier aan het rijden van hengsten.

Terug in vorm
Nadat ze in de zomer van 2022 in Rotterdam en Dublin mochten debuteren op CSI5*-niveau sprongen ze datzelfde seizoen ook hun eerste wereldbekerwedstrijd, presteerden ze sterk in de CSIO4* EEF Finale in Warsaw en eindigden ze als zesde in de Sires of the World in Lanaken. Kars en de Kannan-zoon zetten hun goede prestaties voort in 2023, waar opnieuw werd begonnen in Vejer de la Frontera. Na opvallende prestaties in onder meer Rotterdam (vierde in de Grand Prix) en Falsterbo (dubbel nul in de Nations Cup en achtste in de Grand Prix), werden ze zelfs geselecteerd voor het Europese kampioenschap in Milaan. Dat zou Kars’ eerste kampioenschap bij de senioren worden, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Een kleine blessure gooide roet in het eten, maar inmiddels is het duo back on track.

Goede verwachtingen
Zo heeft Kars grote verwachtingen van hengsten als Poker de Mariposa TN (v.Nabab de Rêve), Dorian Grey TN (v.Dominator Z) en de eind vorig jaar met 91 punten bij het KWPN ingeschreven Cero Blue TN (v.Chacoon Blue). “Met Poker heb ik een beetje blessurepech gehad, maar hij wordt dit jaar negen en ik hoop dat we op sportief vlak mooie stappen kunnen zetten. Hij gaat straks mee naar de Sunshine Tour en kan dan mooi in de schaduw van Hernandez verder doorgroeien. Dorian Grey is een jaartje jonger, maar daar heb ik ook hoge verwachtingen van. Daarnaast heb ik een stel zeer goede paarden die dit jaar zeven worden, dat lijkt echt de beste jaargang tot nu toe. De in 2017 geboren paarden komen uit de eerste jaargang waaruit Nijhof bewust de betere heeft aangehouden, dus het is heel mooi om te zien dat daar die keuzes ook echt goed lijken uit te pakken.

Hengstengeweld
Daarnaast heeft Kars een stel jongere hengsten te rijden waarmee hij onder andere in de Blom Hengstencompetitie Springen aan de start verscheen. Onassis laat hele goede dingen zien en geeft ook een goed gevoel, dat is zeker een paard voor de toekomst. O’Connor is qua type iets klassieker, maar heeft veel vermogen en is super voorzichtig. Een jaar ouder is Newmarket VM, die zich ook continu goed blijft ontwikkelen. Ik kan niet voorspellen waar het gaat eindigen met zulke paarden. Het gevoel is in elk geval heel goed en ik ga er iedere dag met veel plezier mee aan het werk. Van de net vierjarige hengsten heb ik hoge verwachtingen van Drummer, die afgelopen winter is goedgekeurd bij het KWPN. Ik heb hem zelf getraind voor het verrichtingsonderzoek en hij heeft extreem veel bloed, voor zo’n groot paard al helemaal. Dat is straks voor de grote sport heel gunstig, want dat heb je nodig in de Nations Cup-wedstrijden.”

Plaatje compleet

Naast een stel zeer goede paarden en een grote dosis ambitie, motivatie en gedrevenheid, draagt ook het goede team op stal bij aan de successen van Kars. “Op stal hebben we een hele fijne tweede ruiter, bij wie ik de andere paarden met een gerust hart kan achterlaten wanneer ik op concours ben. We werken met een jong en gemotiveerd team en daardoor loopt het eigenlijk allemaal gesmeerd. Voor wat de paarden en de planning betreft overleg ik veel met Henk, maar hij laat me ook heel vrij. Dat geeft veel vertrouwen. We weten zo onderhand ook wel wat we aan elkaar hebben. Ik kijk uit naar hoe de paarden zich komend seizoen gaan ontwikkelen en hoop met Hernandez te kunnen laten zien wat we waard zijn deze zomer. Natuurlijk hoop ik het oranje jasje weer meerdere keren uit de kast te kunnen halen in 2024. Maar dat ik iedere dag met zoveel plezier met zulke goede paarden mag werken, is en blijft het allermooiste”, besluit Kars Bonhof.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.