Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:51

Sizzle schreef:
Hoe dan?
Als je van mieteneter naar mier gaat dan is het nog steeds een probleem. Dan wordt je wellicht een slak, oh wacht die eten ook andere slakken, dan wordt je een lintworm, oh damn, nou ja dan maar een bacterie, oh wacht….. dat gaat ook niet, en dan eindig je als prion die eigenlijk geen levensvorm is maar wel potentieel dodelijk. Zoiets?

Is het Jainisme ook niet dat clubje waarbij vrouwen als gevaarlijk wezen gezien worden en eerst als man moeten reincarneren om te kunnen ‚verlichten‘?

Never mind, is sowieso erg off-topic.

Ik snap je vragen, maar ik denk ook dat je religieuze dingen niet rationeel moet willen begrijpen. Daarmee bedoel ik niks negatiefs naar het geloof toe. Maar religie is gebaseerd op geloof (gevoel dus meer) en jouw vragen zijn meer wetenschappelijk gestuurd (op feiten).

Ik ben zelf ook net wat meer richting wetenschappelijk, maar heb ook gemerkt dat dat juist niet werkt als je praat over religie.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:15

Een “oudste” praktiserend geloof is daarom nog niet het oudste geloof. Wellicht is er al veel langer ‘geloof’. Van zodra mensen begraven werden met rituelen (denk bvb aan het insmeren met rode oker bij enkele van de oudste opgravingen van de mens of het lichaam omringen met voorwerpen), is reeds een teken van spiritualiteit. Ook de neanderthalers wordt meer en meer over gevonden dat ook zij hun doden met rituelen begroeven.
Als men ervan overtuigd is dat er na het leven iets (beters) op je wacht, kon de dood toen misschien als een eer aanvoelen zelfs voor degene die mee moest sterven (al heeft een dier daar zelf geen zeggenschap over).

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:52

Degenen die niet tevreden zijn met mijn (beschrijving van) het Jainisme zouden even de moeite kunnen nemen om het via Google op te zoeken, daar staat alles veel duidelijker beschreven dan dat ik het kan vertellen. Wel jammer dat werkelijk elk gesprek over religie, welke dan ook, allerlei negatieve reacties oproept. Ik ben in elk geval heel blij met allebei mijn religies die elkaar voor mij heel goed aanvullen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:47

Vwb de dieren in het graf:
we hebben geen enkele indicatie mbt het precieze moment van begraven.

In Nederland kennen we tradities zoals het familiegraf;
wellicht kwamen in die tijd ook bijzonder geliefde dieren in het familiegraf...

Dus niet: ik ga dood, mijn dier moet sterven;
maar 'gewoon' dit dier is zo bijzonder, die komt in hetzelfde graf.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:50

Janneke, als er tijdverschil was geweest dan zouden ze dat waarschijnlijk weten door de structuur van de grond en dergelijke.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:55

... tijdsverschil als in een paar weken, maanden of jaren.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:01

anjali schreef:
Degenen die niet tevreden zijn met mijn (beschrijving van) het Jainisme zouden even de moeite kunnen nemen om het via Google op te zoeken, daar staat alles veel duidelijker beschreven dan dat ik het kan vertellen. Wel jammer dat werkelijk elk gesprek over religie, welke dan ook, allerlei negatieve reacties oproept. Ik ben in elk geval heel blij met allebei mijn religies die elkaar voor mij heel goed aanvullen.


Ik heb mijn best gedaan en heb niets kunnen vinden over dat roofdieren een probleem zijn.
Voor zover ik kan vinden heb je als dier niet het bewustzijn van een mens en daarmee kun je dus ook geen eed van non-violence doen.
Ofwel, je bent geen slechterik omdat je per ongeluk een leeuw bent.

Wat ik wel fascinerend vind is dat als je als een heel slecht mens was, je vrijwel per definitie daarna een plant zou worden. Ik kijk dan toch ineens met aan andere blik naar mijn sneeuwklokjes.

Zonder gekheid: ik vind het principe prachtig.
Waarschijnlijk is dat statement over roofdieren gewoon een verkeerde interpretatie van non-violence. Het is zelfs onlogisch omdat uitgerekend grote roofdieren een hoog aanzien hebben.
Immers is geweld vanwege zelf-verdediging ook geen „zonde“.

Mocht er een bron bestaan dat expliciet zegt dat roofdieren en andere vormen van leven dat zich voedt met ander leven een slecht karma hebben dan mag je dat graag plaatsen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:02

Janneke2 schreef:
... tijdsverschil als in een paar weken, maanden of jaren.


Ik denk dat je dat kunt zien door de verstoring van de grondlagen. Maar ik ben geen archeoloog.