Geesje (Nammen 308) viert 30ste verjaardag in goede gezondheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Geesje (Nammen 308) viert 30ste verjaardag in goede gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:06

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op 7 februari vierde stamboekmerrie Geesje (Nammen 308 x Reitse 272) haar 30ste verjaardag. ‘Ze is al 2 jaar met pensioen, en nog redelijk gezond’, vertelt haar verzorgster Tonnie de Haan. ‘Veel liefde, goed voer, goede verzorging en elke dag nog de wei in’, noemt ze de belangrijke ingrediënten om oud te worden.

Al tien jaar leasepaard
Geesje is niet van Tonnie (60). ‘Ik lease haar bij een pensionstal in de buurt van Hattem. Geesje is een fantastisch paard, heel allround, je kon haar voor de kar zetten of onder het zadel rijden.’ Zo’n dikke 10 jaar geleden stopte de vorige eigenaar met mennen en stond Geesje dus stil. Dat was voor Tonnie dé kans op een ‘eigen’ Fries paard. ‘Ik ben haar direct gaan leasen en heb toen de volledige zorg en onderhoud overgenomen. Dat is inmiddels al 10 jaar geleden.’

Dol op bosritten
Geesje was toen overigens al aardig op leeftijd. ‘Maar ze genoot enorm van alle ritten in het bos, ook in volle galop. We hebben heel veel bosritten gemaakt, samen met onze hond, een labrador. Geesje genoot en ik genoot.’ De vraag was natuurlijk hoelang de merrie het zou volhouden. ‘Nog heel lang dus’, geeft Tonnie aan. ‘Twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe heup en daarmee is Geesje ook meteen met pensioen gegaan, 28 jaar was ze toen. Ze gaat nu nog elke dag de wei in en krijgt slobber omdat haar tanden minder worden. Maar ze gaat nog steeds drie keer in de week het bos in, aan de hand en nadat ze een flinke poetsbeurt heeft gehad.’

Zes veulens gehad
Geesje komt trouwens uit een goed nest. Haar volle broer is Krist 358 en Gradus 356 is een volle zus van de moeder van Geesje. Zelf heeft de merrie ook zes veulens op de wereld gezet, twee merries en vier hengsten. Maar dat was voordat Tonnie zich over Geesje ontfermde. ‘Op haar leeftijd is ze natuurlijk een paard van de dag, maar als ze zo blijft kan ze het nog jaren volhouden.’

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Geesje (Nammen 308) viert 30ste verjaardag in goede gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:11

Ze is AL twee jaar met pensioen alsof het lang is. Toen was ze dus al 28. _O- geweldig.