[Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

[Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 19:28

*Bokt
Bokt Community

Disclaimer: mijn weergave van/over pony’s, specifieke hengsten, en rassen en hun eigenschappen is echt mijn mening. Hier hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.

Afbeelding
Vlagberg's Fore (Westerhuis Mercury x kroon, pref. v. Aester el Nino) van bokker Quir.
Foto: Annash


Daar is ‘ie dan, de eerste échte blog vanuit mijn oogpunt en mijn ponyfokkerij ‘Stal De Vliege’. Ik had even een paar dagen nodig om bij te komen van de hengstenkeuring van het NWPCS, want wat waren het prachtige dagen! Net als vorig jaar heb ik gezellig met wat vriendinnen twee dagen knappe pony’s bekeken. Hotelletje erbij, lekker uit eten… het enige nadeel was de wekker om 5.45 uur (vrijdag) en 7.00 uur (zaterdag). :O

Een extra element dit jaar dat het nog spannender maakte was dat Alice (bokker Quir) haar NWR-hengst Vlagberg’s Fore (v. Westerhuis Mercury x kroon, pref. v. Aester el Nino) mee had (Finn als bijnaam). Hij is klaargemaakt door Pronk Stables, nadat hij bij Alice in Zweden is opgegroeid. Ik heb zijn ontwikkeling de afgelopen jaren gevolgd, en er is natuurlijk niets leuker dan samen naar zo’n belangrijk moment als de hengstenkeuring toe groeien. Hij stond er prachtig voor, liet zich goed zien op het straatje, maar in de baan steigerde hij nadat hij schrok en kwam daarbij met zijn voorbeen over het touw. Na een harde landing vloog mijn hartslag omhoog, want ik zag gelijk dat hij niet helemaal zuiver was… desondanks werd hij wel aangewezen voor de tweede bezichtiging, wat natuurlijk een geweldig resultaat is! Even rustig aan gedaan, maar hij bleek en bleef toch wat onregelmatig toen hij later op de dag naar de veterinair ging, dus hij is doorverwezen naar de nakeuring. Niet helemaal het resultaat waar we op hadden gehoopt, maar het allerbelangrijkste is dat Finn goed hersteld.

Verder heb ik echt genoten van alle verschillende secties. De Welsh pony is een ras waar ik zelf veel mee heb, al is het maar omdat het de pony’s zijn waar ik vroeger zelf al mee reed. Daarnaast is mijn merrie Vogelenzang’s Carlijn (sport, pref. v. Orchard Red Prince) zelf natuurlijk ook een Welsh NWR. Bij de B’s heb ik genoten van de driejarigen kampioen, Rondo’s Grandeur (v. JS Bastian x Priestwood Sonnet). De nieuw goedgekeurde NWR-hengst Job (v. Spoorzichts Jupiler) draafde er erg goed over. Opvallend vond ik hier om te zien hoeveel hij leek op zijn opa aan moederkant, Heidehof’s Don Diëgo. Coelenhage’s Chaplin, die vorig jaar werd goedgekeurd, was weer aanwezig, en ook dat vind ik een erg fijne NWR en rijpony. Bij de Part Bred werd Keizerskroon Moonlight (v. Hendi’s Arrow) kampioen bij de nieuw goedgekeurde hengsten. Ook hem kende ik al, want hij is in eigendom van Monica Groothuis, waar ik Carlijn ook van heb gekocht, en Pronk Stables (waar Finn ook werd klaargemaakt). Kortom; het is weer een klein wereldje, met mooie successen!

En dat kleine wereldje doet me denken aan mijn eerste post ([VN] Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s), waar ik vroeg om input voor deze blogs. Daar gaf Iris82 aan te willen weten hoe je nou contacten op doet. Nou… eigenlijk is het simpel. :o Ga naar evenementen zoals deze! De HK van de Welsh was de eerste in Nederland waar ik naar toe ben geweest. Er is niks mooiers dan pony’s bekijken en bijkletsen met mensen die je in de winter vaak toch een stuk minder ziet, doordat het keuringsseizoen is afgelopen. Ga er eens heen (al dan niet alleen), geniet van de pony’s, observeer zodat je kunt uitvinden wat je wel en niet aanstaat (want laten we eerlijk zijn: wat mij goed past, hoeft niet te zijn wat jij zoekt in een pony), en… wees eens spontaan en spreek mensen aan. Ik ben zelf een makkelijke prater, dus ik ervaar geen drempel daarin, maar over het algemeen zijn mensen best bereid een praatje te maken. Monica heb ik volgens mij ontmoet door haar op Instagram te volgen, en uiteindelijk tijdens een fokkersavond bij Ferienhof Stucker aan te spreken. Als ik dat niet had gedaan, dan had ik Carlijn nooit kunnen kopen. :D
(Side note: als je mij ooit ziet, trek me gewoon even aan mijn mouw en zeg dat je op Bokt zit. Hartstikke gezellig.)

Een paar data om in je agenda te zetten:
16-18 februari: HK Rheinland, Wickrath (DLD)
22 februari: HK NRPS, Dronten
24 februari: HK New Forest, Dronten
16 maart: DPC Stallions Night, Houten
23 maart: Hengstengala NRPS, Dronten
30 maart: HK Connemara, Ermelo

Dat geeft mij een mooi lijntje om door te gaan op een andere vraag van Iris82, namelijk de verschillende ponyrassen en hun kwaliteiten. Nogmaals de disclaimer die bovenaan ook staat: dit is mijn mening.

De Welsh pony vind ik altijd een mooie pony – gemiddeld genomen het mooiste in type, met prachtige chique koppies waar je de hele dag wel naar kunt blijven kijken! De Welshopdruk is ook echt heel belangrijk bij dit stamboek en wordt duidelijk meegenomen in het keuringsbeleid; het is een rasstamboek. Met de NWRs kan ik zelf niet zoveel qua fokkerij, omdat veel bloedlijnen die Carlijn heeft bij hen ook terugkomen. Bij de Part Bred heb ik wat meer keuze, zo vind ik D&R Sportpony’s/Orchard Bellingcat (v. FS Champion de Luxe) een erg fijne pony die zich het laatste jaar ook mooi heeft doorontwikkeld. (Hoewel ik daar door moedersvader, Red Prince, alsnog niks mee kan, maar oke. :') )

De Duitse pony’s wisselen meer qua type, hebben meer body en zijn wat minder chique. Daarentegen hebben ze in mijn ogen wel meer beweging, met name vaak een betere stap en galop, wat ik zelf ontzettend belangrijk vind voor het fokken van een sportpony.

De NRPS is meer een gebruiksstamboek, met als doel de sportpony. Ook hier zie je daardoor dat de types meer variëren en er verschillende bloedlijnen samenkomen, allemaal met hetzelfde doel. Als ik het NRPS stamboek en hun pony’s vergelijk met een jaar of tien, vijftien geleden, vind ik dat dit zich in kwaliteit zeer positief heeft ontwikkeld. Steeds meer zie je ook pony’s met Duitse bloedlijnen binnen het NRPS, dus het is natuurlijk niet zo gek dat dit mij aanspreekt.

Met de New Forest en Connemara heb ik zelf een stuk minder ervaring. In het verleden heb ik wel verschillende Foresters gereden; dit vond ik erg fijne allround pony’s met nuchtere karakters, en vaak echte tijgers op de sprong. De Connemara kan ik weinig over zeggen; ik heb wel eens het Open Nederlands Connemara Kampioenschap gejureerd en Otto van Strijthagen (v. Erin of Hazelfield) is me tot op de dag van vandaag bijgebleven. Ik heb hem net weer even opgezocht, en hij is ook ZZ-licht (tussen de paarden) geklasseerd, dus dat verklaart wel waarom hij me toen al opviel.

A.s. zondag dus de Duitse keuring in Wickrath; daar gaat Alice/Quir heen met Libenti’s Milagro, haar zelfgefokte hengst van Strandgaards Mangold uit Odette van de Beekerheide (v. Orchid’s Floris); ‘van de Beekerheide’ is weer echt een NRPS-lijntje. Ik ben hier wederom van de partij om dit te volgen en natuurlijk om van de zijlijn aan te moedigen.

En als dadelijk dan alle hengstenkeuringen zijn geweest (bij het NRPS lopen er denk ik ook heel interessante bij), kan ik hopelijk na gaan denken over een hengstenkeuze… Carlijn is inmiddels 262 dagen drachtig, dus ze heeft nog 58 te gaan tot ‘veilig’… Spannend!

Ga je ook naar één van de hengstenkeuringen? Dan hoor ik het graag. En vragen zijn natuurlijk altijd welkom. :)

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:43

Wat een ontzettend leuk stuk weer, het enthousiasme spat eraf! :j

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 01:15

Leuk artikel :) Ik was als fotograaf aanwezig, dus ik kon je niet aan je mouw trekken :+

Ik ben ooit helemaal in mijn eentje naar een Welsh Keuring (Show) in Duitsland gegaan. Sinds die dag 3 zeer dierbare vrienden er bij en nog verschillende vriendschappen en kennissen er bij. Soms moet je gewoon doen!

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:32

Leuke blog hoor!
Volgens mij was de Welsh hengstenkeuring ooit eens het eerste evenement waar ik in mijn eentje naar toe ging. Toen durfde ik overigens niemand aan te spreken volgens mij :') .
Inmiddels gelukkig wel en dus ook wat contacten opgedaan. Ben je van plan om naar meer Welsh shows/keuringen te gaan?

LaDonna75

Berichten: 2185
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:44

Leuke Blog Shanna! Ik heb je heel kort gesproken op de CHK, en ben het helemaal met je eens, Bellingcat is een fantastische hengst ;)

Bellingcat vorig jaar:
Afbeelding

En dit jaar:
Afbeelding

Ik hoop de NRPS keuring te kunnen bezoeken, zo niet dan volg ik het online en ga ik misschien naar het gala. Ik heb een tribunekaart voor de Stallions Night dus daar zie ik je misschien ook nog.

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 14:11

VivianHesen schreef:
Leuk artikel :) Ik was als fotograaf aanwezig, dus ik kon je niet aan je mouw trekken :+

Ik ben ooit helemaal in mijn eentje naar een Welsh Keuring (Show) in Duitsland gegaan. Sinds die dag 3 zeer dierbare vrienden er bij en nog verschillende vriendschappen en kennissen er bij. Soms moet je gewoon doen!


Haha! Ja, ik ken jou wel, maar ik weet niet of je mij kent? Volgens mij hebben we elkaar nooit echt gesproken... (maar ik heb het geheugen van een goudvis, dat na mijn hersenschudding afgelopen zomer er niet op is vooruit gegaan). Ik ken natuurlijk ook je prachtige rozetten!

En heel gaaf om zo van je een verhaal te horen hoe je contacten hebt gelegd.

Josien_ schreef:
Leuke blog hoor!
Volgens mij was de Welsh hengstenkeuring ooit eens het eerste evenement waar ik in mijn eentje naar toe ging. Toen durfde ik overigens niemand aan te spreken volgens mij :') .
Inmiddels gelukkig wel en dus ook wat contacten opgedaan. Ben je van plan om naar meer Welsh shows/keuringen te gaan?


Mensen aanspreken moet je ook echt een beetje leren, zeker als dat niet in je karakter zit. Knap dat je toen al wel alleen gegaan bent, dat is echt al een grote stap.

Qua evenementen ligt het een beetje eraan, sowieso zal ik op de nodige DPC evenementen wel zijn denk ik, en die vallen vaak ook wel weer samen met een keuring. Dat Mega Welsh event lijkt me ook wel een keer heel gaaf om heen te gaan! Heb zelf niks om te showen, maar kijken vind ik altijd super leuk. Ik ben afgelopen jaar (oktober?) voor het eerst naar zo'n meer Engelse show geweest, dat was echt wel interessant om te zien hoe ze daar keurden. Compleet anders weer.
Welke shows ga jij heen?

@LaDonna: ja was kort maar krachtig vrijdag, haha. DPC Stallions Night ben ik uiteraard ook, dus wellicht kom ik je op de tribune tegen.

Quir

Berichten: 17373
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:54

Leuk om weer stuk te lezen! <3

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:18

Annash schreef:
Josien_ schreef:
Leuke blog hoor!
Volgens mij was de Welsh hengstenkeuring ooit eens het eerste evenement waar ik in mijn eentje naar toe ging. Toen durfde ik overigens niemand aan te spreken volgens mij :') .
Inmiddels gelukkig wel en dus ook wat contacten opgedaan. Ben je van plan om naar meer Welsh shows/keuringen te gaan?


Mensen aanspreken moet je ook echt een beetje leren, zeker als dat niet in je karakter zit. Knap dat je toen al wel alleen gegaan bent, dat is echt al een grote stap.

Qua evenementen ligt het een beetje eraan, sowieso zal ik op de nodige DPC evenementen wel zijn denk ik, en die vallen vaak ook wel weer samen met een keuring. Dat Mega Welsh event lijkt me ook wel een keer heel gaaf om heen te gaan! Heb zelf niks om te showen, maar kijken vind ik altijd super leuk. Ik ben afgelopen jaar (oktober?) voor het eerst naar zo'n meer Engelse show geweest, dat was echt wel interessant om te zien hoe ze daar keurden. Compleet anders weer.
Welke shows ga jij heen?



Ja dat klopt!
Hier meestal bezoeker van de Engelse shows en soms show ik mijn cob merrie ook aan de hand. Wie weet ooit ook onder de man :) .
Mocht ik je zien, dan zal ik proberen te onthouden om je aan te spreken :D !

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:50

Leuk stuk!

Ik had graag naar de NF HK willen gaan, maar die valt gelijk met ons district kampioenschap. En zonder fokplannen gaat de sport toch voor voor nu.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:35

Leuk stuk weer en gezellig jullie gezien te hebben in het hotel!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78556
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:11

Wat een leuk verslag Shanna! Had de uitslagen wel gezien, maar moest helaas werken, dus kon ik niet live kijken.
Ik was met name benieuwd hoe Finn van Quir het zou doen, wat ontzettend zuur dat hij niet rad bleek na dat incident. Hopelijk kan hij op de nakeuring vlammen!

Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:13

Leuk stukje en erg mooie pony Quir!

Ik kijk weleens bij het NRPS naar de pony's als het zo uit komt. Inderdaad veel wisselende types en beweging.

Quir

Berichten: 17373
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:48

Ahh dankjewel! Nog steeds heel blij met hem. <3

Inderdaad wel flink balen dat hij niet meer helemaal goed liep, maar alsnog wel doorverwezen naar de tweede en hij kreeg zelfs applaus ondanks hij nog niet de helft liet zien van wat hij kan. Maar we gaan er voor op de nakeuring!

Eerste twee foto's van Vivian. :):)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:56

Ja echt een prachtig dier! Vind zijn kleur., bles en benen ook helemaal geweldig.

Hopelijk hebben jullie wat meer geluk op de nakeuring.

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 19:41


VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:21

Quir schreef:
Ahh dankjewel! Nog steeds heel blij met hem. <3

Inderdaad wel flink balen dat hij niet meer helemaal goed liep, maar alsnog wel doorverwezen naar de tweede en hij kreeg zelfs applaus ondanks hij nog niet de helft liet zien van wat hij kan. Maar we gaan er voor op de nakeuring!

Eerste twee foto's van Vivian. :):)
[ [url=m/MWMvih.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UTaPnz.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3
Heel jammer inderdaad! Ik zal 'm vanzelf voorbij zien komen op de nakeuring.

P.s. Iedereen mag me altijd aanspreken, zeg er vooral even bij welke bokker je bent :D

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:52

Heel erg leuk om te lezen. En @Quir wat een pech voor Finn :-(
Doen jullie een verslagje ook van de keuring met Milo?

Ik ben met mijn dochter een aantal keren bij de NF HK geweest. We hebben geen merrie, maar wel een NF ruin. Lange tijd getwijfeld of we er een NF merrie bij zouden nemen en dan evt ook een keer een veulen fokken. Ik ben enorm dol op het ras maar mijn dochter is inmiddels 18 en echt te groot voor de pony's dus we hebben inmiddels een jonge merrie (paard, v Jardonnay vdl) die net zadelmak is.

Voor iedereen die twijfelt om iemand aan te spreken op zo'n HK; gewoon doen hoor. Op de NF HK's is de sfeer gemoedelijk en er zijn genoeg mensen die je graag eea vertellen. Gewoon doen dus :o