Mesthoop in brand op stal in Schalkhaar

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Mesthoop in brand op stal in Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 00:06

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet in Schalkhaar. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op stal De Kranenkamp in Schalkhaar is gisteravond even voor 19.30 uur brand uitgebroken op de mesthoop. De oorzaak is waarschijnlijk broei.

Ondanks dat de vlammen uit de bult met mest en stro kwamen, kon de brandweer al snel het sein "brand meester" geven. Om het nablussen te vergemakkelijken, is er een graafmachine gekomen om de mesthoop af te graven en te verspreiden, om zo het blussen makkelijker te maken.

Uit voorzorg werden enkele paarden geëvacueerd. Zij stonden in stallen die direct aan de mestbult lagen. De pensionklanten die waren gekomen om te helpen bij verdere evacuatie hoefden niet in actie te komen.



Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mesthoop in brand op stal in Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:29

Bijzonder. Ik weet dat het kan maar heb het nog nooit meegemaakt. Het is warm in een mesthoop maar zo warm dat het kan ontbranden heb ik nog nooit gezien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:41

Ik vind dit een slecht gebouwde zin.
Ondanks dat de vlammen uit de bult met mest en stro kwamen, kon de brandweer gaf al snel het sein "brand meester"

Zou er dit van maken:

Ondanks dat de vlammen uit de bult met mest en stro kwamen, kon de brandweer al snel het sein "brand meester" geven

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Mesthoop in brand op stal in Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:11

Je zou dit ook niet in deze tijd van het jaar verwachten. Eerder in een bloedhete zomer.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:43

Dit was afgelopen weekend op de stal waar mijn beide paarden staan.

Normaal is er altijd wel iemand op stal en de keren dat de stalbaas in de avonduren een keertje echt weg is, kun je op jaarbasis zo’n beetje op één hand tellen.

Een Stalgenootje heeft de brand ontdekt, een kort spraakbericht ingesproken op de groepsapp. “Er is brand, ik heb hulp nodig, verder niemand aanwezig” of zoiets.
Ze heeft 1-1-2 gebeld en de dichtstbijzijnde stallen ontruimd. Echt een held, ben haar super dankbaar!

De brand was relatief vooraan in de mestbult. Anders dan wat brandschade aan de oude stal gebouw die er gelijk naast ligt, is er verder geen schade en alle paarden zijn in orde

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mesthoop in brand op stal in Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:47

Wauw. Wat een doortastend persoon!
Dat heeft ze even koel in het hoofd goed opgelost!

Gelukkig geen grote schade en goed afgelopen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:47

Gelukkig dat je stalgenoot er was, zul je altijd zien uitgerekend de dag dat er niemand standaard aanwezig is krijg je dit. Het zal wel flink schrikken zijn geweest, jakkes.

Ik heb zelf gemerkt hoe vlot je een brandje hebt, ik had afgelopen herfst opeens mijn composthoop in de fik staan. :oo we roken opeens een rare brandlucht, een hoop rook en de eerste vlammen kwamen er al uit. Heel veel water en uit elkaar trekken heeft toen erger voorkomen. Er was wat droog gemaaid gras vochtig geworden (feitelijk vochtig hooi) bloedje heet geworden door broei en gaan branden.