Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:05

KNHS
Sport

Afbeelding
Marlies van Baalen met Habibi DVD. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het in groten getale aanwezige publiek op Jumping Amsterdam kon vandaag genieten van mooie sport tijdens de FEI Wereldbeker Grand Prix. De overwinning ging naar Charlotte Fry. De in Nederland wonende Britse amazone reed de KWPN-hengst Everdale naar een score van 77.761%. Het beste Nederlandse resultaat kwam op naam van Marlies van Baalen, ze eindigde op de zesde plaats.

Marlies van Baalen reed haar 12-jarige Habibi DVB naar de mooie score van 73.609% en verbeterde daarmee knap hun Grand Prix-scores van dit wereldbekerseizoen. Vooral de passage-onderdelen werden door de jury met mooie punten gewaardeerd. Direct achter Van Baalen eindigde Emmelie Scholtens met de hengst Indian Rock op de zevende plaats met 72.674%.

De beste vijftien combinaties mogen morgen van start in de Kür op Muziek. Dat betekent dat we naast Marlies van Baalen en Emmelie Scholtens ook Marieke van der Putten met Torveslettens Titanium RS2 N.O.P. en Devenda Dijkstra met Hero morgen terugzien in de piste van de Amsterdamse RAI.

De FEI Wereldbeker Kür op Muziek start vandaag om 12.20 uur.
Klik hier voor de volledige uitslag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:58

Ik vond Everdale erg onprettig om naar te kijken.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:21

_San87_ schreef:
Ik vond Everdale erg onprettig om naar te kijken.


Ik ook. Ik vind haar geen fijne amazone. Alle paarden worden erg kort in de hals gereden, met de kin op de borst. Dat zoiets heeft kunnen winnen... :n

nevica

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:03

_San87_ schreef:
Ik vond Everdale erg onprettig om naar te kijken.


Op de insta van FEI kun je in de reacties zien dat je niet de enige bent. :=

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:34

Ik ben ook geen fan van Everdale, hij blijft ook hoog in het kruis en heeft inderdaad geen mooi front.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:36

Dat heb ik al een tijdje maar bijna iedereen loopt er weg mee. Ik vind het net een marionette pop met die beentjes.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:10

Wat & wie hebben jullie dan gezien dat wel een ideaalbeeld voor de dressuurllefhebber kan zijn?

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:18

Ik begrijp echt niet meer dat dit nog zo hoog gepunt wordt. Ziet er niet uit.
Maar goed ik word steeds allergischer voor dit soort ‘sport’-wedstrijden. Dus dat helpt al niet mee.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:24

paars schreef:
Ik begrijp echt niet meer dat dit nog zo hoog gepunt wordt. Ziet er niet uit.
Maar goed ik word steeds allergischer voor dit soort ‘sport’-wedstrijden. Dus dat helpt al niet mee.


Zijn we weer vertrokken voor een rondje toppers afkraken? Niets is gemakkelijker, maar we worden er heus niet beter van.

Wat waren - naar uw mening - de positieve uitschieters?

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:09

Qua beeld en harmonie vond ik Marlies met Habibi de beste. Misschien niet de beste beweger en nog veel foutjes. En Marlies eindelijk niet meer zo'n mega stoelzit!

Marieke en turvenshuppeldepup begonnen heel mooi alleen paard werd ook weer erg kort in de hals. Wel grappig om te zien hoe die op totilas lijkt.

En wat vinden jullie van Indian rock?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:11

lletam schreef:
Qua beeld en harmonie vond ik Marlies met Habibi de beste. Misschien niet de beste beweger en nog veel foutjes. En Marlies eindelijk niet meer zo'n mega stoelzit!

Marieke en turvenshuppeldepup begonnen heel mooi alleen paard werd ook weer erg kort in de hals. Wel grappig om te zien hoe die op totilas lijkt.

En wat vinden jullie van Indian rock?
Marlies heeft ook de publieksprijs voor harmonie en fairness oid gewonnen, toch?

Het publiek was het dan iig met je eens.

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:14

_San87_ schreef:
lletam schreef:
Qua beeld en harmonie vond ik Marlies met Habibi de beste. Misschien niet de beste beweger en nog veel foutjes. En Marlies eindelijk niet meer zo'n mega stoelzit!

Marieke en turvenshuppeldepup begonnen heel mooi alleen paard werd ook weer erg kort in de hals. Wel grappig om te zien hoe die op totilas lijkt.

En wat vinden jullie van Indian rock?
Marlies heeft ook de publieksprijs voor harmonie en fairness oid gewonnen, toch?

Het publiek was het dan iig met je eens.


Ja klopt. Goed initiatief die prijs, hopelijk zorgt dat ervoor dat vriendelijk rijden meer punten gaat krijgen dan benen zwaaiers

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:44

koend schreef:
paars schreef:
Ik begrijp echt niet meer dat dit nog zo hoog gepunt wordt. Ziet er niet uit.
Maar goed ik word steeds allergischer voor dit soort ‘sport’-wedstrijden. Dus dat helpt al niet mee.


Zijn we weer vertrokken voor een rondje toppers afkraken? Niets is gemakkelijker, maar we worden er heus niet beter van.

Wat waren - naar uw mening - de positieve uitschieters?


Isabel werth (de tweede) vond ik heel fijn, die had van mij mogen winnen. Ook don olimbrio (met nana iets…?) vond ik heel fijn. En marlies van balen. En flore de winne met flynn.

Everdale vond ik anders ook wel een mooie proef (denk trouwens dat de punten in het artikel niet kloppen, was ergens in de 80% ipv 77%). Volgens mij is die hengst van bouw en karakter ook wel gewoon zo. Ik vind charlotte fry echt een hele goede amazone.

Indian rock van emmelie scholtens daarintegen vond ik heel erg raar gereden, heel veel op spectakel met voorbenen naar alle kanten. Doet me hard aan de paarden van glock denken maar ben daar niet zo’n fan van.

Die franse ruiter was ik wel heel verbaasd van, pauline basquin. Die stuitert km’ers omhoog in haar zadel in zowel draf als galop. Het paard liep op zich niet verkeerd maar ik begrijp niet dat die ruiterhouding op dit niveau een plaats heeft.

Ponytante

Berichten: 230
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:48

Poekkie, artikel gaat over de GP vrijdag, daarom "verkeerde" %.

Ik vond de muziek van Habibi een beetje... te. Habibi come dance with me, in perfect harmony, friendship is forever... Blijft topsport en paardje presteert niet, blijft er weinig van die friendship over. En nee, ik ken het stal verder niet, misschien zijn ze een uitzondering maar kan de power&paint debacle nog voor de geest halen

Ik vond die Flore de Winne wel een leuke, ook fijne iets andere muziek. Bij die Franse dacht ik alleen: handig, zo'n zwarte rijbroek :D

Qua muziek , fijn dat de tempo verandert per onderdeel, maar wordt soms erg knipplakwerk, bijv die met backstreetboys (weet niet meer wie) maar ook Isabell met Bonnie Tyler. Herken je nét het liedje gaat de volgende al door en een lijn later ben je terug bij lied 1 :') . Dat had Flore (en Marlies) beter voor elkaar.

Bij Isabelle die pirouettes met overgang piaff-galop en later terug. Hoe dan :wow: ? Zij is technisch wel erg sterk (en zit minder op het spektakel. Bij haar zou ik soms wat meer lossigheid willen zien, is wel erg strak allemaal.)

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:22

Aah ok ik heb gisteren gekeken, niet vrijdag. Foutje.

Overigens over die friendship: de meesten van de toppaarden krijgen echt wel een prima pensioen bij hun eigenaars daarna.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:00

lletam schreef:
Qua beeld en harmonie vond ik Marlies met Habibi de beste. Misschien niet de beste beweger en nog veel foutjes. En Marlies eindelijk niet meer zo'n mega stoelzit!

Marieke en turvenshuppeldepup begonnen heel mooi alleen paard werd ook weer erg kort in de hals. Wel grappig om te zien hoe die op totilas lijkt.

En wat vinden jullie van Indian rock?


Indian Rock heeft echt mega veel talent maar het ziet er imo allemaal erg moeizaam uit. :o Hele mooie stukken maar in het geheel mist voor mij het vloeiende, makkelijk uitziende paard. Ben ook niet zo'n Emmelie fan. Moet wel zeggen dat zij hem reedt met de stangteugel heel los.

Marlies vind ik veel beter gaan rijden nu ze bij Rieky lest, wereld van verschil.

Titanium heeft veel potentie maar ook daar mis ik een beetje het vloeiende en ook hij wordt hoog in het kruis in de galop.

Everdale is gewoon zo qua bouw inderdaad, spreekt mij daarom niet aan. Ik geloof wel dat het technisch wel goed is.

Ik vond die Franse amazone het nog niet zo slecht doen, fijn paard ook.

Ik heb ze niet allemaal gezien maar wie mij erg aansprak qua harmonie en fijn rijden was zo'n Duitse amazone op een echt prachtig paard genaamd. Florine. Bianca Nowag.
Nu komt die waarschijnlijk niet in het team voor de OS, Duitsland staat er wel heel goed voor met vele goede combinaties.

Ponytante

Berichten: 230
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:18

Ze hebben tegenwoordig allemaal van die nepstaarten. :roll: Die van Indian Rock raakte de grond bij pirouettes en piaff (niet bijna maar echt).

Waarom hebben de springpaarden dat niet ook? :+

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:20

Dat is een retorische vraag toch? :+

Zal wel weer een nieuwe hype zijn, nepstaarten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:27

Denk dat het al anders oogt wanneer Everdale voor meer ruimte krijgt. Zoals in Amsterdam kreeg ik het er iig benauwd van.


Elisa2 schreef:
Dat is een retorische vraag toch? :+

Zal wel weer een nieuwe hype zijn, nepstaarten.

Meer dan 10 jaar geleden had het GP paard dat ik groomde dat al. Maar die had ook gewoon geen staart van zichzelf :)).

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:35

Mijn vriend en ik zaten gister in de RAI, en waren erg weg van Flore! :j

Dat Everdale 1e werd waren we het wel erg mee oneens. Voelde onrustig, veel spanning en hectiek, en op sommige punten kwam hij echt niet mooi onder de massa (op het stuwende af, vond ik). Maar zelfs mijn halve leek van een vriend gokte op een 83/84% (die we terecht hadden gevonden) en was flink geïrriteerd van de 88% :')

Wij zaten op de korte zijde dus dachten eerst nog: misschien zag het er vanaf de lange zijde wel echt top uit. Maar heb wat clipjes gezien en we zijn beide niet van mening veranderd.

Verder was Werth echt tof om te zien, terwijl ik daar normaliter niet per se fan van ben. Maar het was technisch knap en het leek moeiteloos! Marlies vonden we ook erg fijn om te zien. Kittel kreeg ik dan weer pijn in m’n kaak van als ik die terug zag rijden na een verruiming, reed erg op de hand ipv zijn zit vond ik.

Op een positieve noot: ben al jaren niet naar dressuurwedstrijden geweest en vond het echt beter dan pak ‘m beet 6-10 jaar geleden! Sommige paarden (Everdale, Indian Rock) hebben een bouw/manier van bewegen die mij niet aanspreekt maar het is niet meer de overgrote meerderheid die als hypermobiele poppetjes door de baan gaan. En de harmony en fairness award is IMO een zeer goed initiatief. Daagt het publiek ook uit om anders naar de combinaties te kijken.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:48

Er is ook wel een kentering gaande gelukkig. :-)

Hebben jullie weleens proeven gezien waar Everdale er meer uitloopt met zijn neus er uit? Volgens mij kruipt hij er zelf nl ook nogal snel achter.

Wij hebben ook weleens een staart bij de slager gehaald om die vervolgens middels een soort extensions in te vlechten bij paard met korte staart. Maar dat zag er toen vond ik niet uit. :o :D

Ponytante

Berichten: 230
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:14

De staarten vielen me vorig jaar al op, plots had iedereen een lang en met liniaal afgeknipt ding achteraan hangen. Dit jaar was er (in de GP Kür) volgens mij 2 met eigen staart, Florine en Heiline's Danciera. Waarbij de laatste ook lekker kneuterig gevlecht was geweest voor een "golvend" indruk. :D (En uiteraard, misschien heeft één of 2 van zichzelf al een mooie, volle staart).

Dat staartgedoe heb ik vorig jaar gegoogled, is een hele industrie. En wordt dus "vast" gevlochten en dan opnieuw na enkele maanden, niet per wedstrijd of zo. Deze noemt bvb Van Olst (zie post oktober) https://www.facebook.com/horsetailnl , dus misschien keken we ernaar bij Everdale (ook al viel de korte hals mss meer op := ) .

ik zou graag denken dat dít een onderdeel is dat geen invloed heeft op de jurering. Maar ben maar een leek. :+

Overigens in de gouden 80/90's vond ik strakke staartvlechten juist leuk, die bovenkant dus voor een mooi boog. Dat is dan weer he-le-maal uit de mode (soms zie je het bij eventing nog).

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:42

Elisa2 schreef:
Er is ook wel een kentering gaande gelukkig. :-)

Hebben jullie weleens proeven gezien waar Everdale er meer uitloopt met zijn neus er uit? Volgens mij kruipt hij er zelf nl ook nogal snel achter.

Wij hebben ook weleens een staart bij de slager gehaald om die vervolgens middels een soort extensions in te vlechten bij paard met korte staart. Maar dat zag er toen vond ik niet uit. :o :D


ja die heb ik laatst ergens gezien. Was een gedeelt beeld dus naast elkaar. Ik ga eens kijken of ik die kan vinden.

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:53

Indian rock vind ik zo onnatuurlijk bewegen, het zwaait en draait alle kanten op. Los van of het zijn natuurlijke manier van bewegen is, dat is niet het beeld wat scoort maar hij staat wel op de long list voor Parijs.
Zelfde geldt voor Everdale. Of het nou zijn bouw is of niet, hij gaat heel vaak achter de loodlijn, kin bijna letterlijk op z'n borst, ook dat is niet het beeld wat momenteel scoort.

Ik wist niet dat Marlies nu bij Rieky traint, maar da's m.i. een goede zet.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Amsterdam geniet van mooie dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:56

Ik zie iedere ruiter die bij Rieky gaat lessen enorm opknappen qua rijden.

Springen vanmiddag was geweldig!!