Dressuurruiter Nicky Snijder gaat voor Boekelo

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14228
Geregistreerd: 20-04-16

Dressuurruiter Nicky Snijder gaat voor Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 19:13

KWPN
Sport

Afbeelding
Nicky Snijder, hier met Jackson STH. Foto: Marlies Trap Fotografie


Natuurlijk zijn er enthousiaste fokkers die met veel liefhebberij een koers voor hun fokkerij bepalen, maar leuker is het natuurlijk om de liefde voor paarden en fokkerij te delen met één of meerdere familieleden. Dit is het geval bij de familie Klein-Snijder in Punthorst. Gezamenlijk beleven ze heel veel plezier aan onder meer het ZZ-spring- en 3*-eventingpaard Liefmans.

Bij Geeke Klein-Massier zorgden haar grootouders voor een pony in de wei en dat was het begin van haar levenslange liefde voor paarden. Na haar huwelijk speelden paarden nog steeds een belangrijke rol in haar leven. Echtgenoot Dick had daarvoor iets minder belangstelling. Zoon Jurgen daarentegen reed en mende enige tijd, maar stopte daarmee toen hij werd opgeslokt door zijn studie en later zijn baan. Dochter Jori werd al op jonge leeftijd in het zadel gezet en deed zodra ze het kon mee aan springwedstrijden; eerst met haar pony later met een paard.

Gedeelde passie
Inmiddels komt Jori uit in het 1.35m-springen met Liefmans en ook in de Lichte Tour-dressuur met Hope and Glory, ofwel Hertogin. Ze kocht deze merrie als jong paard, heeft haar zelf beleerd en opgeleid. Tussendoor heeft deze merrie ook nog twee veulens gekregen, van Charmeur en Indian Rock. Jori en Nicky Snijder kennen elkaar van de concoursen in de regio en kregen tien jaar geleden al verkering. Sinds juni zijn ze getrouwd en paarden zijn een gedeelde passie. Ze trainen de paarden van Geeke in de avonduren altijd samen. Bij Geeke thuis aan de keukentafel gaat het uiteraard dan ook vaak over die paarden.

Persoonlijk record
Zowel Jori als Nicky hebben hun emplooi gevonden in de paarden, allebei werken en wonen ze bij Stal Stouwehof van de familie Nekeman. Nicky bracht al meerdere paarden succesvol uit in de Subtop en weet tot en met de Grand Prix meer dan verdienstelijk mee te rijden. Toch is Nicky geen ‘normale’ dressuurruiter, want onlangs reed hij met Liefmans zijn vijfde internationale eventingwedstrijd, een korte driester in het Duitse Langenhagen, waar hij tevens zijn eerste MER, dat staat voor Minimum Eligibility Requirements, behaalde. Liefmans is gefokt door zijn schoonmoeder. De Duitse amazone, Ingrid Klimke staat bekend om haar veelzijdige kwaliteiten in het rijden; even makkelijk Grand Prix-dressuur als eventing op het hoogste niveau. Dit kunnen maar weinig ruiters ook zeggen, maar Nicky dus wel.

Betrouwbaar en werkwillig springpaard
Geeke vertelt over de moeder van Liefmans: “In haar ponytijd beleerde Jori alles zelf, maar voor de overstap naar de paarden wilde ik een paard met wat wedstrijdervaring en daar zocht ik nog een groen paard bij, die Jori weer helemaal zelf zou kunnen opleiden. Dit groene paard werd Wilhelmina, met wedstrijdnaam Wallstreet. Toen we voor het eerst bij haar gingen kijken, lieten de mensen daar haar vrijspringen. Ook toen we al gezien hadden dat ze dat heel goed deed, bleef ze maar doorgaan. Uiteindelijk moest de hindernis worden opgeruimd, toen stopte ze pas met springen. Wilhelmina is een dochter van Koriander uit Worina, een keur preferente prestatiemerrie van Joost. Ze bleek een merrie met veel temperament en overgevoelig voor lawaai, maar ook een heel eerlijk, super betrouwbaar en werkwillig springpaard. Jori heeft haar zelf opgeleid tot in het 1.35m. Op gegeven moment wilden we haar wel verkopen, maar dat viel nog niet mee. Want naast dat ze een pittige tante was, was ze met haar 1.62m eigenlijk niet groot genoeg voor de meeste ruiters.”

Niet in de goedkope handel
“Bovendien liep ze tijdens een bosrit, waarin eigenlijk niet bijzonders gebeurde, een peesblessure op. Bij de dierenarts werd geprobeerd een echo te maken, maar haar been was daarvoor te dik. Er werd pijnstilling en boxrust voorgeschreven, maar dat vond ik zo tegennatuurlijk. Dus ik heb haar in de wei gezet, zonder pijnstilling, zodat ze niet over haar grenzen zou gaan qua beweging, en haar alle tijd gegeven. Na een jaar heeft Jori haar weer opgepakt. In de sport kon ze zo weer verder. Wilhelmina heeft nooit meer een blessure gehad en alleen licht littekenweefsel herinnerde ons er soms nog aan. Door haar ‘mindere’ punten waren we wel bang dat ze in de goedkope handel zou verdwijnen. Dat wilden we absoluut niet, want we waren erg gek op haar. En wat doe je dan als je een merrie hebt? We besloten om haar te laten dekken. Overigens was ze toen al een sportmerrie, dus de basis was prima. Als hengst kozen we voor de net goedgekeurde Grodino, met name door het bloed erachter van Eldorado van de Zeshoek. Het uit deze combinatie geboren veulen was Liefmans.”

Niet met pensioen
In het winterseizoen gaat Jori met Liefmans naar de springwedstrijden, maar de zomer staat in het teken van eventing. Omdat zowel Nicky als Liefmans onervaren waren in de eventing, werd besloten om er goede begeleiding bij te zoeken. Nicky: “Dus nu trainen we in aanloop naar en tijdens het crossseizoen regelmatig bij Alice Naber in Biddinghuizen. Zij heeft veel ervaring en helpt ook met het maken van een goede planning voor de mooiste wedstrijden. Ze vindt me soms wel eens erg ambitieus, maar ik doe niks als ik denk dat Liefmans het niet aankan.”

Graag internationaal
Geeke: “We hebben nog nooit eerder een FEI-paard gehad. Liefmans was het eerste veulen van Wilhelmina en tevens de eerste met een FEI-paspoort. Eerder had ik voor mijn paarden geen internationale ambities. Maar nu vind ik het heel mooi om mee te maken.” Nicky: “Mijn eerste internationale wedstrijd was met Jongleur STH. Als zesjarige werd hij geselecteerd voor het WK Jonge Dressuurpaarden in Verden, maar toen strooide corona roet in het eten. Een jaar later mochten we alsnog gaan en dat was een bijzondere ervaring.” Jori: “Als Nicky ver van huis gaat met een paard, dan ben ik erbij. Onze huwelijksreis brachten we daarom door in het Duitse Westerstede, want daar vond op dat moment een eventingwedstrijd plaats, waaraan Nicky meedeed met Liefmans. Met z’n tweeën in een tentje; niet geriefelijk wel gezellig. Ik hoop dat we nog heel veel internationale wedstrijden mogen bezoeken!”