Recensie Paardentypen van Erik Laarakker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Recensie Paardentypen van Erik Laarakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 11:56

*Bokt.nl
Bokt Community

Afbeelding


Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paarden boeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paarden boeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.


We willen vanuit bokt graag ook gebruikers de mogelijkheid geven om een recensie te plaatsen voor (informatieve) paardenboeken waar iedereen met interesse wat aan kan hebben.

Toen Noora Ehnqvist in 2018 bij Caron kwam zei ze o.a. “Water runs through him” ik begreep toen eigenlijk niet wat ze daarmee bedoelde. Later las ik iets over de 5 elementen en een blog over Waterpaarden en had ik een ahá momentje. Reden voor mij om een boek wat al heel lang in de kast staat weer eens te lezen.

Paardentypen is een prachtig vormgegeven hardcover boek met mooie kleurenfoto’s en duidelijke lay-out. Eric Laarakker is een holistisch dierenarts en dat is in dit boek ook goed te merken: alle onderwerpen worden besproken op een duidelijke manier. Het boek gaat over de 5 elementen die gebruikt worden in de Chinese geneeskunde: vuur, aarde, metaal, water enhout. Sommige types zijn Yin andere Yang.

Verschillende cyclussen van de elementen worden benoemd (welke elementen invloed op elkaar hebben op welke manier) en in welke fase van het leven een paard (of mens) zich in welk element bevindt. En hoe de ontwikkeling van de types gedurende hun levensfases ve rloopt Vervolgens worden de verschillende karaktertypes beschreven met hun belangrijkste kenmerken waaraan je ze kan herkennen en bij welk ras welk type wat vaker voorkomt. En ook hoe een paard in disbalans een karaktersprong kan maken en dus meer op een ander type lijkt en naar welk element het dan toe springt.

Er wordt gekeken naar de medische kant (voornamelijk de valkuilen) van de elementen en welke organen daar bij horen. Er wordt een hoofdstuk gewijd aan omgang, huisvesting en training (wat kan je beter wel en niet doen bij welk karaktertype). Ook is er een hoofdstuk over hoe je een element met voeding kunt ondersteunen, met aparte aandacht voor het gebit waarbij tanden/kiezen corresponderen met elementen. Ook wordt er gekeken bij welk element type jij als mens/ruiter past en worden de combinaties ruiter/paard besproken met voor- en nadelen.
Het laatste hoofdstuk helpt je met het bepalen welk paard jij hebt d.m.v. een vragenlijst en samenvatting van de 5 elementen. Ook wordt er in dit hoofdstuk aangegeven dat er mengtypes zijn.

Mijn conclusie: Een heel mooi en compleet boek maar toch heb ik er weinig mee. Ik ben niet zo van het hokjes denken en volgens mij zijn alle paarden die ik zelf heb gehad mengtypes van alle 5 de elementen . Natuurlijk herken ik dingen en hebben ze allemaal iets meer dit of dat maar het lukt mij niet om ze “in een hokje te plaatsen” en na het lezen van het boek weet ik ook niet welk type mens ik dan ben. Dus ben je erin geïnteresseerd dan is het zeker een mooi boek maar bij mij gaat hij terug de kast in en ik geniet elke dag van het vuur, aarde, metaal, water en hout in ons allemaal.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Recensie Paardentypen van Erik Laarakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:06

Fijne recensie heb je geschreven.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Recensie Paardentypen van Erik Laarakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:37

Toch zijn er paarden die gewoon 100% in een type passen, ik heb een echt metaal paard, was heel raar en herkenbaar om het te lezen.