Het paard van Monique1963: Callas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 12:38

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Foto: Monique1963


In deze rubriek lichten we elke maand een bekend of minder bekend Bokt-paard uit. Hoe heeft de Bokker in kwestie zijn of haar paard gevonden? Wat doen ze graag en wat is hun favoriete moment samen? Deze maand een paard waar we niet omheen kunnen: Tinker Callas!

Wij kunnen natuurlijk leuke paarden op Bokt zoeken, maar weet jij nou het paard of de paarden van een Bokker die écht in deze rubriek moeten? Stuur dan een pb aan Suikerspinda.


Naam: Callas des Chenus
Roepnaam: Callas
Ras: Volbloed Gypsy Cob
Leeftijd: 11 jaar

Al in 2017 opende Mo het welbekende topic [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?, waarin we haar Tinkermerrie Callas goed leerden kennen. Voor degenen die dit topic toch al 6 jaar vakkundig hebben weten te missen, stellen we Callas nog even voor. Callas heet voluit Callas des Chenus en is geboren in 2012. "In Frankrijk moesten paarden die werden geboren in 2012 een naam met een C krijgen", begint Mo. "Vanwege een superhoog gil-hinnikje op de eerste dag van haar leven, werd dit merrieveulentje vernoemd naar de operazangeres Maria Callas, die bekend stond om haar hoge C."

Callas is een inmiddels elfjarige Gypsy Cob, zoals dat in Frankrijk heet. Tinkers die in Frankrijk zijn geboren, mogen officieel geen Irish Cob heten. Ze is 'Noir Pangaré Pie Tobiano'. Haar vader is Chywoon Diddikai, die samen met zijn nakomelingen op de site van de fokker te zien is. Hier is overigens ook een foto te zien van Callas als baby met haar moeder!

Het is ook bij deze fokker dat Mo in 2015 haar Callas heeft gevonden. Totaal niet haar bedoeling. Ze legt uit hoe ze aan Callas is gekomen: "Ik zocht een circa 12-jarige, goed beleerde tinkerruin. Deze fokker had een TREC-kampioen staan, dus supercool en hij was precies wat ik wilde... tot hij mij bij het voeten krabben de poetsplaats afmepte. Laat maar zitten." Maar Mo was vanuit haar woonplaats in Zuid-Frankrijk helemaal naar de grens met België gereden, een goede 1000 kilometer, en dat was nu voor niets. De fokker vertelde nog een lieve merrie te hebben staan, maar een merrie deed niet meteen haar hart sneller kloppen. "Mwah, ik heb niets met merries", was haar eerste ingeving.

Afbeelding
Foto: Monique1963
Maar vastgebonden achter een knetterende quad kwam een bomproof merrie met prachtige manen en zwierende sokken aanlopen. Een hoogbenige jongedame met superfijne, puntige oortjes die aan Arabierenoortjes deden denken, intelligente uitstraling en een heel klein beetje een ramsneus. Mo vertelt: "Wauw, ik was verkocht, wat een wereldpaard!" En zodoende ging de 3,5-jarige Callas mee naar huis, op dierendag nog wel.

Mo herinnert zich het als de dag van gisteren: "Er was uiteraard door de fokker allemaal positiefs beloofd over Callas. Met testrijden schrok ze wel van een bus, had een keiharde mond en ze kon niet galopperen, maar door mijn roze wauwbril zag ik dat allemaal niet. Daarbij, ik wilde alleen maar buitenritten maken toch?" Die roze bril bleef niet lang op. Door meerdere keren een ongelukkige samenloop van omstandigheden werd Callas binnen een halfjaar een onzeker paard dat van alles schrok. Dit leidde er zelfs toe dat Mo met een gecompliceerde beenbreuk in het ziekenhuis belandde. Dat was de druppel, en Callas werd te koop gezet.

Interesse was er wel voor Callas, maar verkopen ging niet. "Er belden kopers, maar waarom vertelde ik steeds de lelijke waarheid?", vraagt Mo zich af. "Wilde ik haar niet kwijt?" Inmiddels was ze aan het revalideren vanuit de rolstoel en zocht ze schrikhulp bij een paardencoach. Zodra het lopen ging, gingen ze met de trailer naar Montpellier. Een maand lang gingen ze vijf keer per dag op (schrik)les. "Ik leerde daar vooral veel andere inzichten over mezelf. En omdat er verder niets en niemand op die manege was en we tot elkaar aangewezen waren, Callas en ik, ontwikkelde ik een diepe band met haar. Ze is mijn tiende paard en nog niet eerder heb ik een paard als zij gehad. Want wat een expressie heeft ze."

Dat Mo veel van Callas houdt, ondanks alles, is te voelen in hoe ze over haar praat. "Callas vertelt precies wat ze wel en niet wil. Is een clown, is slim, kan iedere deur open maken, bokt fruit uit bomen, ziet alles, merkt ieder verschil ten opzichte van de vorige dag op, denkt vooruit en denkt enorm mee, wil overal bij helpen, maar helaas voor haar pakt dit meestal verkeerd uit. Hoe vaak we niet zeggen: Callas weer, hoor!" Dat ze hoogsensibel is en alles ziet, zorgt er ook voor dat ze van alles schrikt. Niet van statische situaties, want een schrikparcours is geen probleem, maar in het echte leven zijn er overal spoken. "Die spoken zijn er altijd gebleven, waardoor rijden, laten we zeggen, op zijn zachtst gezegd een grote uitdaging is gebleven."

En om nu eens in de openheid te gooien dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is als je een paard koopt, opende Mo in 2017 het eerder genoemde bokt-topic over Callas: 'Het tij keren, kan dat?', om met haar ervaringen anderen te helpen. Om adviezen te krijgen. En gewoon, om haar hart eens te luchten. Bokkers volgden en reageerden massaal. Zelfs zodanig, dat er gevraagd werd om al die ervaringen in een boek op te schrijven, wat Mo vervolgens ook deed. Het boek heeft dezelfde naam als de titel van het topic. Het topic zelf is overigens nog altijd actief: Mo schrijft wekelijks een update, vaak inclusief beeldmateriaal. Na al die jaren volgen nog steeds zo'n 150 mensen trouw het wel en wee van Callas en hun avonturen in Frankrijk.

Afbeelding
Foto: Monique1963
Helaas is het altijd meer 'wee' gebleven dan 'wel'. Behalve gezondheidsproblemen zoals tien keer koliek en heftige hoefproblemen, heeft Callas begin vorig jaar een ongeluk gehad. Ze zag gezellige voorbijgangers die ze om aandacht wilde vragen door te maaien met haar been. Mo legt geëmotioneerd uit: "Daarbij bleef ze in het schriklint hangen en heeft daardoor haar pees met een stukje bot afgescheurd. Niet operabel. Einde oefening. Mijn allessie, mijn expressieve, intelligente, once-in-a-lifetime, talking beauty met zoveel capaciteit, op slechts 10 jaar oud verworden tot een grasmaaier. Voor mij traumatischer dan voor haar, want Callas vindt grazen het leukste dat er is, dus zij is happy in haar kudde."

Als we vragen naar haar favoriete moment met Callas, vertelt Mo: "Gelukkig heb ik inderdaad mijn fijne herinneringen aan haar. We reden ontzettend graag samen buiten, urenlang de Franse uitgestrekte bossen verkennen. Ik zal nooit vergeten hoe ontzettend stoer ze kon zijn als er geen spoken zijn. Bijna verticaal een lange, rotsige helling op? Door een oude spoortunnel van meer dan een kilometer lang? Trappen op en af? Door een diepe beek en bijna meegevoerd worden door het stromende water? Plots in een sinkhole vallen tot aan je boeg met je baas op je rug en gewoon eruit krabbelen en doorgaan? Callas deed het allemaal voor mij! Nu spelen we nog met de bal, hebben we dagelijks onze momentjes en natuurlijk haar 'tneuk' (tussen-navel-en-uier-knuffel). Ik geniet intens van haar dagelijkse ongein, nog steeds en altijd, en ook van de liefde die ik van haar krijg."

Mo blijft daarom de avonturen van dit Boktpaard - hetgeen ze een eretitel vindt - en de rest van haar kudde delen in het volgtopic. Ze wilde nog graag toevoegen dat ze het erg leuk vindt als jullie blijven meelezen!

Afbeelding
Foto: Monique1963

DJZ

Berichten: 3128
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:07

Wat een leuke, nieuwe rubriek +:)+

En een heel mooi, eerste verhaal om te lezen <3

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:27

Wat leuk zeg deze rubriek. En ondanks dat ik toch het topic af en aan heb gevolgd een fijne samenvatting.

Cheytjuh

Berichten: 4032
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 00:14

Erg leuk deze rubriek :j

Mooi en herkenbaar ook als de roze bril af is en het even niet gaat. Prachtig verhaal, geniet van elkaar in de toekomst !

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 00:23


senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 00:27

Wat een leuk initiatief en een terechte keuze. Mooi geschreven en een welverdiende opsteker voor Monique!

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 07:11

Callas, een paard met karakter.
_/-\o_

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:26

Suikerspinda wat een mooi artikel is het geworden!!! Heel erg dank.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:31

Wat een leuke rubriek. Ik heb het topic niet gevolgd en Callas is voor mij geen bekend paard. Maar mooi om zo kennis te maken. Wat een verhaal!

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:40

Ik kan me je topic nog herinneren van hoe je haar te koop wilde zetten na het ongeluk. Goed om te lezen dat je doorgezet hebt en nog fijne ritten hebt kunnen maken met haar. Wel heel erg zuur dat het dan met zo'n stom ongeluk moet eindigen met haar been in het draad.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:55

DJZ schreef:
Wat een leuke, nieuwe rubriek +:)+

En een heel mooi, eerste verhaal om te lezen <3

Hi DJZ, ik dacht bij het vorige verhaal dat ik las ook dat dat het eerste was, maar er zijn er al vier voor mij geweest. Allemaal erg leuk om te lezen.

wortel115 schreef:
Wat leuk zeg deze rubriek. En ondanks dat ik toch het topic af en aan heb gevolgd een fijne samenvatting.

Hey die Wortel van de andere kant van de planeet, heb jij ook niet een boktpaard dat in deze rubriek past?

Cheytjuh schreef:
Erg leuk deze rubriek :j

Mooi en herkenbaar ook als de roze bril af is en het even niet gaat. Prachtig verhaal, geniet van elkaar in de toekomst !

Dank je Cheytjuh, op onze manier blijven we van elkaar genieten.

Suikerspinda schreef:
Dank je wel!

Het is niet het eerste verhaal, we hebben al een paar eerdere edities gehad (met een pauze ertussen). Er valt dus nig wat te lezen :D

viewtopic.php?f=245&t=2050669
viewtopic.php?f=245&t=2053035
viewtopic.php?f=245&t=2058341
viewtopic.php?f=245&t=2088935


Ik heb ook deze andere paarden hun topic bezocht. Echt leuke rubriek. Hoop dat er nog veel paarden aan de beurt komen.

senna21 schreef:
Wat een leuk initiatief en een terechte keuze. Mooi geschreven en een welverdiende opsteker voor Monique!

Dank je Senna voor je complimentje.

janouk schreef:
Callas, een paard met karakter.
_/-\o_

Nou, Janouk, dat is helemaal waar, ze heeft echt een heel uitgesproken karakter.

Daihyo schreef:
Wat een leuke rubriek. Ik heb het topic niet gevolgd en Callas is voor mij geen bekend paard. Maar mooi om zo kennis te maken. Wat een verhaal!


Hi Daihyo, het is inderdaad een heel verhaal, jammer dat Callas niet kan lezen, ze zou haar eigen commentaar gehad hebben ;-)

Elisa2 schreef:
Ik kan me je topic nog herinneren van hoe je haar te koop wilde zetten na het ongeluk. Goed om te lezen dat je doorgezet hebt en nog fijne ritten hebt kunnen maken met haar. Wel heel erg zuur dat het dan met zo'n stom ongeluk moet eindigen met haar been in het draad.


Hi Elisa, ja idd verschrikkelijk zuur. We waren nog niet zo lang verhuisd en de bedoeling was dat ik hier flink met haar aan de gang zou kunnen gaan, omdat we hier een rijbak gemaakt hadden. Maar helaas het leven loopt vaak anders dan je had gehoopt. Ik heb wel een ander paard gekocht een jaar terug. Daarover staat ook het een en ander in mijn kletstopic.
.

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:59

Callas <3 ik ben nooit zon fan van tinkers, maar dankzij Mo haar schrijfkunsten vind ik het zo tof om haar te volgen.
Leuk dat ze zo in het zonnetje gezet wordt, enorm verdient!

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:01

Sintara schreef:
Callas <3 ik ben nooit zon fan van tinkers, maar dankzij Mo haar schrijfkunsten vind ik het zo tof om haar te volgen.
Leuk dat ze zo in het zonnetje gezet wordt, enorm verdient!


Ssst Sintara, ze weet niet dat ze een tinker is. Ze denkt dat ze een Arabier is.

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:02

Hahaha, ja dat scheelt ook misschien :P

different1
Berichten: 3645
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:14

Ah Callas...
Een bijzonder dametje, en wat onwijs zuur dat ze zich zo geblesseerd heeft.

Ik vind deze rubriek echt leuk!
Al heel wat bijzondere paardjes voorbij gekomen, hopelijk blijft deze rubriek heel lang bestaan *\o/*

Kaatastrof

Berichten: 6265
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:24

Knappe Callas! Heel leuk geschreven :)

DemiSisa

Berichten: 1047
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:14

Wat een leuk paard en wat een onwijs leuke rubriek! :D

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:46

Sintara schreef:
Hahaha, ja dat scheelt ook misschien :P


_O-

different1 schreef:
Ah Callas...
Een bijzonder dametje, en wat onwijs zuur dat ze zich zo geblesseerd heeft.

Ik vind deze rubriek echt leuk!
Al heel wat bijzondere paardjes voorbij gekomen, hopelijk blijft deze rubriek heel lang bestaan *\o/*


Dank je Different, ja erg zuur idd van de blessure. Behalve niet meer rijden kan ik daardoor ook weinig grondwerk doen, bijv blok kon ze heel goed, maar dat mag nu ook niet meer.


Kaatastrof schreef:
Knappe Callas! Heel leuk geschreven :)


Dank je Kaat, ja knapperd hè? Dat eilandje op haar lip vind ik het cuteste vlekje dat ze heeft.


DemiSisa schreef:
Wat een leuk paard en wat een onwijs leuke rubriek! :D


Dank je DemiSisa, ja ik ben het over allebei je opmerkingen 100% met je eens ;-)

Tinka

Berichten: 3789
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:51

Wat leuk dat je in deze rubriek staat Mo.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:24

Tinka schreef:
Wat leuk dat je in deze rubriek staat Mo.


Dank je, ik voel me ook echt vereerd!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:39

Wat een leuke rubriek! En wat leuk om hier Callas weer tegen te komen. Ik lees nog steeds mee met jullie avonturen en heb het boek ook *\o/*

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:44

Een dame als Callas verdient een eigen topic :D
Ik vind haar ook zo verschrikkelijk mooi. Ze doet me erg denken aan mijn Ierse dame :)

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paard van Monique1963: Callas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:52

Wat een leuke rubriek.
En wat een leuk stuk.
Ja ik ben zo iemand die het topic vakkundig niet gelezen heeft omdat ik zelden volg topics volg :D
Maar deze verkorte versie vond ik mooi om te lezen.

Jammer dat je nu hebt moeten stoppen met rijden.
Maar zoals een echte tinker vinden ze grasjes eten helemaal prima.
Maar je hebt zo te lezen heel wat mee gemaakt en overwonnen.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:08

MaiNat schreef:
Wat een leuke rubriek! En wat leuk om hier Callas weer tegen te komen. Ik lees nog steeds mee met jullie avonturen en heb het boek ook *\o/*


Hi MaiNat, leuk dat je nog steeds met ons meeleest, ik wilde op je profiel de foto's van je sheties bekijken, maar weet je dat ze het niet meer doen? Ze staan er niet meer.


Kinke schreef:
Een dame als Callas verdient een eigen topic :D
Ik vind haar ook zo verschrikkelijk mooi. Ze doet me erg denken aan mijn Ierse dame :)


Hi Kinke, Callas is verwend met een eigen volgtopic en nu hier ook ;-) Wat gaaf dat jij ook een Ierse dame hebt. Doet het uiterlijk je eraan denken of het karakter?

DuoPenotti schreef:
Wat een leuke rubriek.
En wat een leuk stuk.
Ja ik ben zo iemand die het topic vakkundig niet gelezen heeft omdat ik zelden volg topics volg :D
Maar deze verkorte versie vond ik mooi om te lezen.

Jammer dat je nu hebt moeten stoppen met rijden.
Maar zoals een echte tinker vinden ze grasjes eten helemaal prima.
Maar je hebt zo te lezen heel wat mee gemaakt en overwonnen.


Hi DuoPenotti, dank je. Je houdt van vlekken, vandaar je boktnaam, en Callas is ook zo, dus toch leuk dat je haar nu kent. En we hebben inderdaad enorm veel meegemaakt. Het verkorte verhaal en zelfs het boek zijn er maar een schijntje van. Overwonnen ook, maar of het tij ooit met haar gekeerd zou zijn, dan weet ik dus niet. Ik rijd overigens nog wel, alleen op mijn andere paard, dat ik gekocht heb nadat Callas niet meer bereden bleek te kunnen worden, nu ongeveer 1.5 jaar geleden gekocht.

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:34

Monique1963 schreef:
Hi Kinke, Callas is verwend met een eigen volgtopic en nu hier ook ;-) Wat gaaf dat jij ook een Ierse dame hebt. Doet het uiterlijk je eraan denken of het karakter?


Beide. Als je die van mij niet kent dan denk je dat ze heel stoer en relaxed is. Al dat haar geeft natuurlijk ook in eerste instantie een beetje een knuffelbaar en sukkelig beeld.
Maar ze is helemaal niet stoer, ze ziet elk grassprietje wat anders is dan gisteren en in de verte blijven dingen ook niet onopgemerkt. Als ze zich heel druk maakt, gisteren had ze bijvoorbeeld een dag binnen gestaan omdat het hier op een moeras begon te lijken. Toen ik de dames even in de wei ging doen, stond ze eerst wat gewone geluidjes te maken maar op geen gegeven moment geeft ze dan ook een soort gil. In de wei moet eerst alle druk in die hogedrukketel eruit. Mijn PRE/arabier dame is veel meer voorspelbaar en heel dapper.


Afbeelding

Afbeelding