Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14171
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 13:05

Equnews
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op prinsjesdag heeft het demissionair kabinet verschillende maatregelen aangekondigd. Enkelen werden reeds bekend gemaakt. Voor de hippische sector valt meteen op dat er een btw verhoging komt op stro en voer ... Vanaf 2025 zal het btw-tarief van 9 procent stijgen naar 21%.

Momenteel geniet voedsel voor dieren een verlaagd tarief, ingevoerd door de zware inflatie. "Het is duidelijk dat de hobby-ruiter en professionele hippische ondernemer dit zal voelen. Een stijging van 12% is merkbaar, zeker op een levensnoodzakelijk product voor het onderhoud van de paarden."

Maar gemiddeld zullen de lonen ook 1,8% netto stijgingen genieten. De schatting geeft aan dat de lonen ongeveer 5,4% zullen stijgen (wat voor de hippische ondernemer dan weer een nefaste tendens is, immers stijgt zo ook de loonkost procentueel). Dit tegenover een inflatie van 3,6% zal het netto loon 1,8% stijgen.

De stijging van deze kosten zet wel druk op de competitiviteit ten aanzien van de buurlanden. "De kost voor het onderhoud van paarden zal globaal gezien stijgen. De lonen van de grooms en ruiters gaan omhoog, het voedsel gaat omhoog. Als je dat even gaat uitrekenen is er globaal gezien een kosten stijging van om en bij de 8,8%. Behalve België ligt deze stijging bij de buurlanden op ongeveer 5%. Dit wil zeggen dat de Nederlandse paardenhandelaren - in de huidige context - vanaf 2025 net geen 4% duurder zullen moeten zijn om een zelfde marge over te houden. Of anders, de Nederlandse handelaren zullen net geen 4% minder marge hebben om paarden aan te kopen. Een negatieve tendens om je competitief op te stellen in de internationale markt." klinkt het.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:14

Mijn ervaring is dat de lonen helemaal niet of niet voldoende zullen stijgen.

Vind dit echt een hele slechte ontwikkeling!

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:21

Voedsel voor gezelschapsdieren als kat, hond, cavia zit al op 21%. Alleen productie dieren, waar konijn en paard nu nog onder vallen, geldt 9% voor.
Geen auto, geen vliegvakantie, suikertaks, geen huisdieren meer ivm de dierenartskosten en nu dit weer. Het leven wordt er niet leuker op.

Toffeltje

Berichten: 528
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:41

Eigenlijk wel heel gek dat het nog niet eerder naar 21 % is gegaan. Over het algemeen zijn paarden toch wel echt een luxe. Als je dan kijkt dat voer voor gezelschapsdieren al op 21 % zat, dan is dit wel een logische stap.

DuoPenotti

Berichten: 29993
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:49

Maar paarden vallen onder vee.
Niet voor niets ubn nummer. En dat je ze niet in je tuin mag begraven maar in speciale crematoriua of rendac.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:10

Dit is voor mij oa een reden om geen paard meer aan te schaffen.
Ik kan het gewoon niet meer opbrengen om de maandelijkse kosten te dragen.

Sinds mijn paard overleden is heb ik uiteraard dat stalgeld "over" maar ik deed aan elke einde salaris nog een week maand overhouden en moest destijds extraatje doen van mijn vakantiegeld en bonus. Ging goed, en wilde hem niet kwijt maar soms was het echt wel een dingetje om de3 boel rond te breien in mijn eentje met eigen huis en wonen in het gooi....

Maar.... dat geld gaat nu deels op aan de verhoging energie ( van 80 naar 150 euro), een uitvaartverzekering ( 20.00 di ik nooit had), duurdere boodschappen etc etc dus ik spaar nog maar 250 per maand van dat geld.
Daar kun je geen paard meer voor houden....

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:33

dioni schreef:
Voedsel voor gezelschapsdieren als kat, hond, cavia zit al op 21%. Alleen productie dieren, waar konijn en paard nu nog onder vallen, geldt 9% voor.
Geen auto, geen vliegvakantie, suikertaks, geen huisdieren meer ivm de dierenartskosten en nu dit weer. Het leven wordt er niet leuker op.


Inderdaad, straks mogen we allemaal aan de bedelstaf en de koning ( 1,1 miljoen) en het kabinet ( 120.000) zitten er warmpjes bij van onze belastingcenten. Om nog maar niet te spreken van de rest van het geboefte dat van onze belastingcenten leeft.............

"you will own nothing and will be (un)happy" komt wel steeds dichterbij. Straks ook de eigen woning in box 3 en de benzine en ov prijzen omhoog. Dan kunnen de meeste van ons echt alleen nog maar thuis zitten want al het andere in onbetaalbaar geworden.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:27

De agende draait op volle toeren. Werken loont allang niet meer. Er zijn ook niet voor niks zoveel mensen ge emigreerd naar het buitenland

Ze zullen beetje bij beetje steeds meer alles van je afpakken. Je auto, je dieren, je huis. Stelletje criminelen zijn het daar in DenHaag

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:42

En het was al heel veel duurder geworden vanwege Oekraïne.

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:05

Voor veel pensionstallen en manege’s zal het de nekslag betekenen.
Want voor heel veel klanten zijn de prijsverhogingen niet meer op te brengen.

De enige die zijn prijzen niet hoeft de verhogen is de Mora, aanbod van paardenvlees zal toenemen….

Ik zie in het als katalysator van de opkoopregeling voor bedrijven die normaliter door zouden gaan, maar die nu in de knel komen of dat de beoogde opvolger denkt, laat maar.
Als die bedrijven met de opkoopregeling de belasting en hypotheek kunnen betalen kiezen ze daarvoor. En dan mogen ze hopen dat er nog iets overblijft om van te leven.
Want woest aantrekkelijk is die regeling niet. Er zitten heel wat mitsen en maren aan.
Het is ‘leuk’ als je een spiksplinternieuw bedrijf en opstallen hebt.
Maar heb je bedrijf gemoderniseerd en uitgebreid van oud gebouw, dan krijg je de waarde van dat oude gebouw.

juval

Berichten: 13262
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:26

Afbeelding

ik opende net een topic over dit onderwerp. Het gaat zeker pijn doen bij hobbydierenhouders. Heel triest. Ik hoop dat dit plan nog voorkomen kan worden.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:58

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom een demissionair kabinet zich hiermee bezighoudt, dingen die in 2025 zouden moeten gaan spelen?
Volgens het boekje zouden ze zich uitsluitend bezig moeten houden met het van uitschrijven verkiezingen, voorbereiden begroting en lopende zaken.
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7j3l ... ir_kabinet

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:55

Inderdaad, laat ze nu toch geen belangrijke zaken meer beslissen, moet alles straks weer teruggedraaid worden

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 00:37

elbony schreef:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom een demissionair kabinet zich hiermee bezighoudt, dingen die in 2025 zouden moeten gaan spelen?
Volgens het boekje zouden ze zich uitsluitend bezig moeten houden met het van uitschrijven verkiezingen, voorbereiden begroting en lopende zaken.
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7j3l ... ir_kabinet


Omdat ze dat de vorige keer ook deden ! Ze kunnen alles Flikken hier

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 03:27

Zinzi_jewel schreef:
elbony schreef:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom een demissionair kabinet zich hiermee bezighoudt, dingen die in 2025 zouden moeten gaan spelen?
Volgens het boekje zouden ze zich uitsluitend bezig moeten houden met het van uitschrijven verkiezingen, voorbereiden begroting en lopende zaken.
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7j3l ... ir_kabinet


Omdat ze dat de vorige keer ook deden ! Ze kunnen alles Flikken hier


Klopt.. zo lang het volk niet in opstand komt, komen ze overal mee weg..

DuoPenotti

Berichten: 29993
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:15

Ik vind die hele prinsjesdag al een domme show.
Maar idd nu alleen maar meer.
Gelukkig staat dit inderdaad voor 2024. Dus stem wijs.

En ja wij hebben paar weken terug al vlas gehaald in België.
Waar we het anders halen is iets verder weg dan die in België.
Maar is anders goedkoper.
Nu waren de prijzen gelijk. Maar met tanken in België het vlas in België aantrekkelijker.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:57

DuoPenotti schreef:
Gelukkig staat dit inderdaad voor 2024. Dus stem wijs.


2025! Godzijdank.

Hopelijk wordt het voor die tijd terug gedraaid maar ik vrees met grote vreze dat dit simpelweg deel is van agenda 2030.
Of "wijs" stemmen helpt; ik weet het niet meer. En dan nog welke partij want intussen vertrouw ik er vrijwel geeneen meer.

Ons "demissionair" kabinet komt inderdaad overal mee weg, deels omdat er te weinig mensen in opstand komen, deels omdat veel mensen hun kop in het zand steken, deels omdat het een grote boevenbende is die aan alle kanten gesteund wordt door het WEF en aanverwanten.

Hopelijk is het weer een stukje angstzaaien want mogelijk zijn er nu al mensen die hun dieren weg gaan doen als ze dit lezen..........en dat is de misschien gewoon de bedoeling ( laten we het hopen!).

Zo worden er wel meer dingen bedacht/ besloten die weer teruggedraaid zijn; denk aan asbest, warmtepompen.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:02

Ja ik had ook de planning ooit weer een paard te nemen .maar dit maakt het gewoon onmogelijk.... daar gaat mijn droom ooit kleinschalig te gaan fokken ...

DuoPenotti

Berichten: 29993
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:06

ElCid schreef:
DuoPenotti schreef:
Gelukkig staat dit inderdaad voor 2024. Dus stem wijs.


2025! Godzijdank.

Hopelijk wordt het voor die tijd terug gedraaid maar ik vrees met grote vreze dat dit simpelweg deel is van agenda 2030.
Of "wijs" stemmen helpt; ik weet het niet meer. En dan nog welke partij want intussen vertrouw ik er vrijwel geeneen meer.

Ons "demissionair" kabinet komt inderdaad overal mee weg, deels omdat er te weinig mensen in opstand komen, deels omdat veel mensen hun kop in het zand steken, deels omdat het een grote boevenbende is die aan alle kanten gesteund wordt door het WEF en aanverwanten.

Hopelijk is het weer een stukje angstzaaien want mogelijk zijn er nu al mensen die hun dieren weg gaan doen als ze dit lezen..........en dat is de misschien gewoon de bedoeling ( laten we het hopen!).

Zo worden er wel meer dingen bedacht/ besloten die weer teruggedraaid zijn; denk aan asbest, warmtepompen.

2025 ja...goedemorgen...duo :Z

Dat asbest komt ook nog wel weer aan de beurt, ga daar maar vanuit.
Maar hoe het eerder gegaan is was zeker niet oke

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:35

Dat asbest komt niet meer aan de beurt; ze hebben hun zakken flink gevuld en dat is nu klaar ( asbest ansich is nl. helemaal niet gevaarlijk zolang het maar blijft liggen; alles wat er nu afgehaald is, is ergens in een gat in de grond gestopt; voor de volgende generaties........) :j

"Ze" verzinnen steeds iets nieuws; het nieuwst voorbeeld is de warmtepomp die verplicht werd gesteld, ook dat is nu weer teruggedraaid nu er flink verkocht is en de zakken gevuld zijn. En dan komen ze opeens met het verhaal dat het voor veel huizen zinloos is..............gut, dat had ik ze ook kunnen vertellen. -O-

Nu kunnen we weer wachten op het nieuwe, en veel ergere, "asbest"; de zonnepanelen en windmolens.......allebei niet te recyclen en gemaakt van vervuilende stoffen waarbij het asbest vergeleken een eitje is.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:36

Absolem schreef:
Ja ik had ook de planning ooit weer een paard te nemen .maar dit maakt het gewoon onmogelijk.... daar gaat mijn droom ooit kleinschalig te gaan fokken ...


En dat is dus exact de bedoeling; dromen mag ook niet meer!

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:39

Goedemorgen, maak je geen zorgen Nederland gaat gewoon naar de kl*ote

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:42

Nou, we kunnen op de A12 gaan zitten.

Wanneer er geen 47 miljard meer naar de fossiele industrie gaat die alleen maar vervuild en recordwinsten boekt, dan kan de btw van gezonde humane voeding af. En kunnen we de 9% op diervoeding behouden.

Op de fiets richting A12 allemaal!

Iedereen loopt wel te mopperen op deze mensen, maar zij zijn de enigen die echt iets doen.

juval

Berichten: 13262
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:31

Ninx schreef:
Nou, we kunnen op de A12 gaan zitten.

Wanneer er geen 47 miljard meer naar de fossiele industrie gaat die alleen maar vervuild en recordwinsten boekt, dan kan de btw van gezonde humane voeding af. En kunnen we de 9% op diervoeding behouden.

Op de fiets richting A12 allemaal!

Iedereen loopt wel te mopperen op deze mensen, maar zij zijn de enigen die echt iets doen.


ik zou zeggen TE PAARD! :D

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:44

Zolang menig paardenliefhebber nog gretig 150 euro stukslaat op "een leuk setje van ES" en het ook normaal vindt om een dikke SUV te rijden om wekelijks naar een wedstrijd te gaan a 15 euro startgeld per start....
Dan moet er nog heel wat veranderen eer paardje hebben onbetaalbaar mag worden genoemd.

Los daarvan, "vroeguh" was paardrijden gewoon voor de mensen met een dikke portemonnee. Ik vind het maar raar dat het nu ineens voor iedereen moet zijn en blijven. Als je een bescheiden inkomen hebt, moet je gewoon af en toe kiezen waar je je geld aan uitgeeft.

Dat wil niet zeggen dat "Nederland naar de kl0te" gaat, dat betekent gewoon dat de inwoners van NL af en toe een pas op de plaats moeten maken. De levensstandaard in NL is nog altijd buitengewoon hoog.

Geen krokodillentranen om wat BTW verhoging svp. Dat kán domweg niet je grootste probleem zijn ;)