De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:03

Ze hebben het ook gewoon goed.
Alleen verschilt goed per paard, zoals het ook per mensen verschilt.

Het ene mens wil graag de wereld over reizen en vind dat het goede leven, de ander is blij dat hij thuis is na een weekje zeeland.
De een danst graag op de bar, de ander zit liefst thuis onder een dekentje film te kijken op vrijdagavond. De ene gaat de deur niet uit zonder volledige make-up, de ander doet nooit meer dan haar in de staart.

Mits je respect hebt voor het paard als individu, weet ik dat de paarden het inderdaad uitermate goed hebben.
En zelfs dan nog op één stal kijk je per paard waar de behoefte ligt en verschilt dat per paard. De een heeft voorkeur voor dit, de ander voor dat.

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:03


Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:06

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat hier iets anders aan ten grondslag ligt. De goede paarden worden vaak al snel goed verkocht in de handel en vertrekken naar het buitenland.

De meeste paarden die niet goed genoeg zijn komen bij de amateursporter terecht.
Ik vind dat altijd wel een interessant vraagstuk, ook bij ons in de sport: lopen we geen talent mis door paarden al op relatief jonge leeftijd te beoordelen en eventueel af te schrijven? En is het wel wenselijk dat we paarden fokken die we het liefst op jonge leeftijd zien pieken?

Ik vind al een mooi voorbeeld in het artikel staan, Holy Moley. Hadden we hem op het hoogste niveau gezien als hij bij een andere ruiter had gestaan of een andere eigenaar had gehad, of was hij wellicht al op jongere leeftijd afgeschreven als "niet goed genoeg" en aan een amateur verkocht?


Nou de omstandigheden maken enorm veel uit of een paard een topper wordt of niet. Ik denk wel dat er genoeg paarden bij amateurs lopen waar meer uit te halen is. En sommige zullen net dat laatste niet hebben. :-)

Het eerste deel gaat in ieder geval bij de dressuur en springsport allemaal om handel. Mensen kopen graag beloftes voor veel geld.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:07

Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?


Ja ja en ja :j


En ik ben van mening dat ze het niet goed hebben.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:09

_San87_ schreef:
pillow schreef:
Ja natuurlijk hebben die paarden het gewoon goed en worden top verzorgd, anders kunnen ze geen topsport beoefenen. Net als met melkvee in die luxe stallen, die hebben het ook goed en worden goed verzorgd, anders geven ze te weinig melk. Als dieren topprestaties moeten leveren kun je ze nou eenmaal niet 24-7 buiten op een pp laten lopen.

Medisch is alles top voor elkaar. De beste zorg, fysiek zijn die paarden tiptop gezond.

Wat mentaal betreft... Nauwelijks vrije beweging en sociaal contact, het is vaak lopendeband werk qua opzadelen, rijden, naverzorgen, dat is toch wel de norm in de topsport. Dat is imo niet gezond. En om gezond te zijn hoeft een paard echt niet 24/7 buiten te staan.


Dit inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:13

Sunnda schreef:
Ze hebben het ook gewoon goed.
Alleen verschilt goed per paard, zoals het ook per mensen verschilt.

Het ene mens wil graag de wereld over reizen en vind dat het goede leven, de ander is blij dat hij thuis is na een weekje zeeland.
De een danst graag op de bar, de ander zit liefst thuis onder een dekentje film te kijken op vrijdagavond. De ene gaat de deur niet uit zonder volledige make-up, de ander doet nooit meer dan haar in de staart.

Mits je respect hebt voor het paard als individu, weet ik dat de paarden het inderdaad uitermate goed hebben.
En zelfs dan nog op één stal kijk je per paard waar de behoefte ligt en verschilt dat per paard. De een heeft voorkeur voor dit, de ander voor dat.
De voorbeelden die je hier aanhaalt gaan over persoonlijke voorkeuren als aan basisbehoeften voldaan is, niet over die basisbehoeften. Er zijn immers maar weinig mensen die graag in een klein kamertje wonen, een uurtje per dag een blokje om doen, de buurman even gedag zeggen en daarna weer in hun kleine kamertje gaan zitten, en daar ook gelukkig of mentaal gezond van worden. 9/10 mensen die zo leven, zijn niet gezond. Het gros van de mensheid heeft immers een instinctieve behoefte aan sociaal contact, fysiek contact en beweging, zowel voor hun fysieke als mentale gezondheid.

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:18

Jammer dat hij aangeeft dat mensen maar mee moeten kijken/meemaken hoe goed de paarden het hebben maar hij niet het voortouw neemt om het te laten zien.

Ik heb op meerdere internationale stallen gewerkt (waarvan twee "olympisch topruiter-stallen") en de verschillen vind ik levensgroot, net zoals in de rest vd sector. Hangt volledig van de visie af van de stalhouder/eigenaar af maar ik vond ook de discipline een verschil maken. Mijn meest positieve ervaringen qua paardenwelzijn waren eventingstallen, minst positief dressuur (en handelsstallen maar die valt niet onder topsport) hoewel er laatste tijd wel meer oog voor kwam.

Ik denk niet dat het realistisch zal zijn om de meeste van deze paarden in grote kuddes te gaan houden, maar een knappe middenweg is er zeker wel en zie je ook vaker voorbij komen tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 27-05-23 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:19

Mkango schreef:
Popstra schreef:
Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!
Stromanargument (= een drogreden), je bent nog steeds nergens inhoudelijk op ingegaan. :')

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-05-23 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41651
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:20

Popstra schreef:
Mkango schreef:
Stromanargument (= een drogreden), je bent nog steeds nergens inhoudelijk op ingegaan. :')

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Maar is het kul? De topsport doet heel erg haar best vooral veel te verkondigen dat de paarden het echt heel goed hebben. Maar ze laten het nooit zien :).

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:23

maar zelfs de humane atleet heeft naast de training de sociale contacten nodig om te presteren, het moet fysiek en mentaal goed in balans zijn,
om te kunnen blijven presteren moeten de herstelperiodes ook op een natuurlijke manier kunnen plaats vinden, en niet alleen door therapeuten ect. - althans dat lees ik artikelen over topatleten.

Mentaal ontspannen is zeker een plus voor topatleten om het fysiek ook te kunnen volhouden.
Dan zal het op sportstallen best wel lastig zijn om individuele wensen per paard te kunnen waarborgen

wie in de top meedraait zal wel moeten, want het is een leuke bron van inkomsten
Laatst bijgewerkt door mce op 27-05-23 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:24

Hier nog iemand die op een top stal heeft meegelopen... Schrijnende dingen gezien... Diep triest.
Paarden kwamen daar wél buiten,ook de hengsten, maar toch...de omgang was vreselijk.

miereneter

Berichten: 2557
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:26

Popstra schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



Nee, speel vooral niet op de man. Je voelt je wel heel erg aangevallen door kritiek op de topsport, merk ik. Maar geef dan eens voorbeelden van in welk mate die paarden het dan zo goed hebben? Want in dit topic heb je nul argumenten gegeven. Alvast bedankt.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:28

Prima dat hij dierenwelzijn aankaart en daar een mening over heeft, maar enige onderbouwing zou toch wel fijn zijn. Nu is het simpelweg roepen en dat moeten we maar geloven, dat heeft inderdaad een hoog wc-eend gehalte. Gemiste kans, want als zijn paarden er zo goed bij staan dan was dit een mooie kans om te vertellen hoe hij daar aandacht aan besteed.

In het algemeen; Als we willen dat onze sport blijft bestaan gaan er dingen veranderen. En dat is ook goed. We leren tenslotte steeds meer bij, en daar mag je best op inspringen. Paarden in stands vinden we gelukkig niet meer normaal, maar dat was ook ooit heel gewoon. Gebitsverzorging is ook normaal geworden, etc.

Wat mij betreft kan sport met paarden best blijven bestaan maar moet elk dier dat voor sport of show wordt gebruikt ook natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Dus in het geval van een paard in elk geval buiten lopen en contact met soortgenoten. En nee, ik verwacht geen groepen dekhengsten in een paddock paradise :+ Maar meer dan een stapmolen en rondje wandelen aan de hand moet toch mogelijk zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:28

Hoe harder je roept dat aLlEs gEwOoN goED gAaT hoe sneller je de sport vaarwel kan zwaaien.

Koppig en conservatief zijn gaat niet helpen. Hand in eigen boezem, erkennen dat het misgaat, en dán veranderen. Ook het hele "alleen mensen die er geen verstand van hebben denken dat het welzijn niet goed is, zij begrijpen het gewoon niet"- argument kan de prullenbak in want dat slaat simpelweg nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:29

Popstra schreef:
Mkango schreef:
Stromanargument (= een drogreden), je bent nog steeds nergens inhoudelijk op ingegaan. :')

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
En nog steeds ben je nergens inhoudelijk op ingegaan. Waar is de leugen die ik plaats dan? Want als ik "eeuwig dezelfde kul" plaats, moet je dat toch kunnen citeren en kunnen weerleggen met voorbeelden en argumenten. :) But you can't.

Overigens heb ik in twee recente topics hierover gereageerd... waar je zelf ook op gereageerd hebt, dus béétje pot verwijt de ketel, Popstra. :')
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-05-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:43

BaileyMix schreef:
Hoe harder je roept dat aLlEs gEwOoN goED gAaT hoe sneller je de sport vaarwel kan zwaaien.

Koppig en conservatief zijn gaat niet helpen. Hand in eigen boezem, erkennen dat het misgaat, en dán veranderen. Ook het hele "alleen mensen die er geen verstand van hebben denken dat het welzijn niet goed is, zij begrijpen het gewoon niet"- argument kan de prullenbak in want dat slaat simpelweg nergens op.



het is heel jammer dat de paardensport business is geworden, het paard verworden tot een financieel zeer lucratief ding, leuk speeltje voor de rijkste - als je nu de prijzenpot van de Global Champions Tour zit en wie de sponsors zijn...
Dan zal de hand in eigen boezem steken nog wel even op zich laten wachten, ben ik bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:03

Dit is een persoonlijk interview, geen opiniestuk over paardenwelzijn.

Uit dat interview wordt vervolgens één quote gehaald en als hoofdtitel op bokt geplaatst (typisch journalistiek uiteraard).

Maar hierdoor vergeet je wel de intentie van de boodschap.

Marc wilde gewoon de gelegenheid aanwenden om een positief bericht de wereld in te sturen, na alle ophef van voorbije jaren. Hij wil graag oproepen tot samenhorigheid, en mensen in de (top)sport aansporen om te tonen, te bewijzen, dat het wel goed gaat allemaal.

Hij beweert niet dat hij het zelf zo goed doet, en op het einde van een interview ben je ook helemaal niet in de gelegenheid om gedetailleerde en concrete voorbeelden te geven. Dit was meer als slot bedoeld.

Ik vind dat er veel kritischer naar de paardensport en paardenhouderij mag worden gekeken, en als de topsportstallen meer inkijk willen geven, dan heel graag.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:04

De FEI Nations Cup cyclus voor springruiters gaat met ingang van 2024 stevig op de schop. Een nieuwe naam, minder landenwedstrijden, meer prijzengeld en een aangepaste wedstrijdformule zijn de voornaamste wijzigingen die door de FEI worden doorgevoerd.
https://www.horses.nl/springen/knhs-een ... wedstrijd/

denk niet dat er veel gaat veranderen ;(

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:17

Robin_S schreef:
Dit is een persoonlijk interview, geen opiniestuk over paardenwelzijn.

Uit dat interview wordt vervolgens één quote gehaald en als hoofdtitel op bokt geplaatst (typisch journalistiek uiteraard).

Maar hierdoor vergeet je wel de intentie van de boodschap.

Marc wilde gewoon de gelegenheid aanwenden om een positief bericht de wereld in te sturen, na alle ophef van voorbije jaren. Hij wil graag oproepen tot samenhorigheid, en mensen in de (top)sport aansporen om te tonen, te bewijzen, dat het wel goed gaat allemaal.

Hij beweert niet dat hij het zelf zo goed doet, en op het einde van een interview ben je ook helemaal niet in de gelegenheid om gedetailleerde en concrete voorbeelden te geven. Dit was meer als slot bedoeld.

Ik vind dat er veel kritischer naar de paardensport en paardenhouderij mag worden gekeken, en als de topsportstallen meer inkijk willen geven, dan heel graag.


is ook prima dat hij dat aan de kaak stelt, snap ik ook wel want het is zijn boterham,
laat onverlet dat veel paarden het niet zo goed hebben als hij aangeeft en daar gaat het om.
althans daar zou het om moeten gaan

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:23

Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?

Aantal jaar als FEI groom meegelopen in de topsport voor team NL. Hoeveel spuiten er in gaan op wedstrijd, om maar goed te presteren, nee sorry, "het gaat gewoon goed" gaat er bij mij niet in.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:57

Elisa2 schreef:
Nou die pain face ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook niet beoordelen vanaf een foto. En alleen de oren naar achteren zegt echt niks over een pain face.

En inderdaad, ken helaas ook genoeg recreatiepaarden die het niet zo goed hebben. Veel op stal staan en bout gereden worden.

Net zoals de topsportstallen waar ze wel gewoon buiten komen en paard mogen zijn ook bestaan.

Dat kun je echt prima beoordelen van een foto. Gespannen mond (die moet juist met een bit ontspannen zijn, de oren naar achter negeer ik even, want dat kan komen omdat de aandacht bij de ruiter is.

Maar de opengesperde neus kán inspanning zijn, maar als ik ook een gespannen mond zie, stel ik me wel vragen idd.

DuoPenotti

Berichten: 29711
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:16

Hebben ze het goed.
Ja vast. Aan de verzorging van een stal met dik stro, controle door dierenarts enz zal er niets aan te kort komen.
Maar worden ze gehouden als een paard?

Op sommige stallen wel. Waar ze ook buiten komen elke dag in de wei met een ander paard.
Vaak hoog in de beschermers, maar dat snap ik wel. Heeft het paard ook geen last van.
Maar helaas zijn er ook teveel stallen waar ze alleen even aan de hand mogen grazen en verder in een piepkleine paddock en stapmolen staan en meer niet.

Hier om de hoek zit zo'n kleine internationale springstal.
3 paddocks van 10 x20. ja daar zie ik er in staan. Stapmolen draait altijd. Wei is er geen.
Rijden altijd met slof en meestal op een manier dat ik denk, gooi die gewone teugel er maar af, die doet niks....

Mijn definitie van goed is dan toch een meer compleet plaatje en dan zeg ik nee, op deze stal hebben ze het niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:35

Popstra schreef:
Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!


Ware karakters? Die zie je in de weide. Je bedoeld dat ze goed presteren? In de renbaan presteren ze ook ..totdat ze bijv een blessure krijgen. Dat zegt niks. Ik denk dat je er pas iets van kunt vinden als je daar zelf geweest bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:43

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Nou die pain face ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook niet beoordelen vanaf een foto. En alleen de oren naar achteren zegt echt niks over een pain face.

En inderdaad, ken helaas ook genoeg recreatiepaarden die het niet zo goed hebben. Veel op stal staan en bout gereden worden.

Net zoals de topsportstallen waar ze wel gewoon buiten komen en paard mogen zijn ook bestaan.

Dat kun je echt prima beoordelen van een foto. Gespannen mond (die moet juist met een bit ontspannen zijn, de oren naar achter negeer ik even, want dat kan komen omdat de aandacht bij de ruiter is.

Maar de opengesperde neus kán inspanning zijn, maar als ik ook een gespannen mond zie, stel ik me wel vragen idd.


Ees met Elisa2. Een foto is een momentopname. Gespannen kaakjes kunnen v alles zijn.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:54

ZwarteHeks schreef:
Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?

Aantal jaar als FEI groom meegelopen in de topsport voor team NL. Hoeveel spuiten er in gaan op wedstrijd, om maar goed te presteren, nee sorry, "het gaat gewoon goed" gaat er bij mij niet in.

Heb jou al vaker met dit soort opmerkingen voorbij zien komen en spuiten erin om te presteren? Vertel, wat voor spuiten ?