Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 21:14

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen/Community

Afbeelding
Kayli. Foto: Privébezit gohya


Afgelopen weekend kreeg Yvonne Kroon, op Bokt bekend onder de naam gohya de schrik van haar leven. De bewoners van haar ponyopvang Second Chance zijn slachtoffer geworden van mishandeling. "Op vrijdag vonden verzorgsters dat Kayli wel erg raar deed. Ze ging heel vaak liggen, wilde niet eten, dronk wel erg veel, en ze keek raar uit haar ogen. We dachten 'die is op' (ze is 31 jaar), ze is aan het opgeven. We wilde nog even wachten met laten inslapen omdat we twijfelden of ze inderdaad 'op' was. In de avond begon ze weer een beetje te eten, ging niet meer liggen en op zaterdag was ze weer helemaal de oude. Toen ging er bij mij een lampje branden dat ze wel eens "gedrogeerd" kon zijn geweest, of iets te eten heeft gehad wat niet goed was", vertelt Yvonne Kroon.

Daarmee was het nog niet gedaan. Op zaterdag vond een van de verzorgster grote takken en stenen in de schuilstal en bij het controleren van de paarden zag ze dat Zanos een grote wond had. De andere paarden waren gelukkig in orde. Yvonne hoorde later dat er een groepje kinderen in het weiland was gezien. "Toen begon ik meer te denken dat het gebeuren van Kayli wel heel toevallig zou zijn. We weten niet zeker óf het die kinderen waren, maar vermoeden het wel. Dat zou dan baldadigheid zijn, lijkt me. We weten niet wie ze zijn, dus we kunnen geen ouders aanspreken", aldus Yvonne.

Met Zanos en Kayli gaat het gelukkig inmiddels weer helemaal goed. Yvonne heeft de nodige maatregelen getroffen om de kans dat dit in de toekomst weer gebeurt aanzienlijk te verkleinen. "Er hangt een camera. Eerder hing er ook al één, maar die werd gestolen. Nu heb ik er een staaldraad aan gemaakt met hangslot. Ook hangen er lampen met bewegingssensor."

Aangifte
De politie heeft een online aangifte ontvangen van Yvonne Kroon. De aangifte is doorgespeeld naar de dierenpolitie, en zij hebben het op hun beurt weer doorgegeven aan de wijkagent. Ze nemen de zaak heel serieus, tot tevredenheid van Kroon. "Gistermiddag hebben ze me zelfs nog een keer gebeld."

Boos en verdrietig
Yvonne wordt boos en verdrietig van de mishandelingen. "Waarom doet men dit? Maar ik stop niet met de opvang!", klinkt het strijdvaardig. Ze wil nog wel wat kwijt aan de gebruikers van Bokt: "Laat je nooit uit veld slaan, geef niet op bij tegenslagen. Paarden hebben je nodig voor hulp. Een paard redden veranderd de wereld niet, maar het veranderd wel de wereld van dat paard."

Afbeelding
Zanos. Foto: Privébezit gohya

Afbeelding
De steen waarmee de wond van Zanos waarschijnlijk is gemaakt.
Foto: Privébezit gohya


Spoiler:
Afbeelding

De wond van Zanos. Foto: Privébezit gohya

Wintu

Berichten: 2957
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:10

Jammer dat sommige ouders kinderen geen respect voor dieren mee geven. In en intriest dat dit gebeurd. Heel veel sterkte en succes en top dat je die oudjes opvangt!!

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:19

Wintu schreef:
Jammer dat sommige ouders kinderen geen respect voor dieren mee geven. In en intriest dat dit gebeurd. Heel veel sterkte en succes en top dat je die oudjes opvangt!!


Is het 100% zeker dat die kinderen verantwoordelijk zijn? Stokken en stenen in de schuilstal zullen de paarden niet zelf doen.

Maar kunnen kinderen aan drogerende middelen komen? En is er bloed afgenomen van het paard om zeker te zijn dat ze gedrogeerd is geweest.

Mbt die wond, is het gezien dat die wond veroorzaakt is door die steen?

Want het lijkt net of boven die wond nog een littekenachtig iets zit, kan er geen scherp voorwerp zitten aan de stal of bij de palen?

Ik hoop voor de paarden en de verzorgers / eigenaar dat het rustig blijft in de wei

Wintu

Berichten: 2957
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:27

Rocamor schreef:
Wintu schreef:
Jammer dat sommige ouders kinderen geen respect voor dieren mee geven. In en intriest dat dit gebeurd. Heel veel sterkte en succes en top dat je die oudjes opvangt!!


Is het 100% zeker dat die kinderen verantwoordelijk zijn? Stokken en stenen in de schuilstal zullen de paarden niet zelf doen.

Maar kunnen kinderen aan drogerende middelen komen? En is er bloed afgenomen van het paard om zeker te zijn dat ze gedrogeerd is geweest.

Mbt die wond, is het gezien dat die wond veroorzaakt is door die steen?

Want het lijkt net of boven die wond nog een littekenachtig iets zit, kan er geen scherp voorwerp zitten aan de stal of bij de palen?

Ik hoop voor de paarden en de verzorgers / eigenaar dat het rustig blijft in de wei


Niet perse in deze, maar in het algemeen.
Mijn paard stond in een stal naast een boerderij uit het luik te loeren, groep kinderen vond het leuk stenen naar hem te gooien, moeke stond er bij en dom te lachen. Ben toch maar even naar moeke en kinders toegestapt. Ik ben dan niet lief :D

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:06

@Rocamor niets is 100% zeker zonder bewijzen.
Omheining en schuilstal worden regelmatig gecheckt op scherpe uitsteeksels of op iets waar ze zich aan kunnen verwonden.
Op de foto's hierboven staat de verwonding niet op,weet niet of je die bij een ander bericht hebt gezien?
Het hoeven idd.niet die kinderen zijn geweest,kan ook zijn gebeurt nadat die kinderen weer weg waren. Ik vermoed zelf wel dat ze het waren,omdat ze ook in het weiland bij stal zijn gezien.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:18

De foto met de wond staat in de spoiler.

Ik vind de titel, op basis van hetgeen ik nu lees, erg overtrokken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:19

gohya schreef:
@Rocamor niets is 100% zeker zonder bewijzen.
Omheining en schuilstal worden regelmatig gecheckt op scherpe uitsteeksels of op iets waar ze zich aan kunnen verwonden.
Op de foto's hierboven staat de verwonding niet op,weet niet of je die bij een ander bericht hebt gezien?
Het hoeven idd.niet die kinderen zijn geweest,kan ook zijn gebeurt nadat die kinderen weer weg waren. Ik vermoed zelf wel dat ze het waren,omdat ze ook in het weiland bij stal zijn gezien.

Hoezo staat de verwonding er niet op?
De foto van de wond staat toch gewoon in die spoiler.

Het is gissen wat er gebeurd is. Maar zo'n wond door zo'n steen vind ik wel vreemd. Dan had de wond denk ik geen rechte randen gehad.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:41

Bij een 31 jarig paard dat zich vreemd gedraagd zijn 100 logische medische redenen te bedenken.
Drogeren door een stel kids is imo erg ver gezocht.

Denk persoonlijk dat het twee losstaande feiten zijn.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:50

Rocamor schreef:
De foto met de wond staat in de spoiler.

Ik vind de titel, op basis van hetgeen ik nu lees, erg overtrokken.


Ongeacht hoe de wonden zijn,het blijft mishandeling,stokken en stenen gooien naar een dier.

Had de spoiler niet gezien.
Hij heeft nog een snee achter op zijn bil,wel kleiner maar zelfde vorm.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:25

Ik lees vooral veel aannames en voorbarige conclusies.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:42

Idd, en ik volg iemand hierboven, kids die een paard drogeren vind ook ik enorm ver gezocht….. tuurlijk is stokken en stenen gooien totaal fout, maar dat is het enige die een feit zal zijn, al de rest is gissen en dat drogeren lijkt me een fabel eerlijk gezegd, dus ook ik vind de titel totaal er over.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:02

Kan het paard niet gewoon geschrokken zijn door de kinderen, zijn gaan rennen, onderuit gegaan met een paar wonden tot gevolg, en door het rennen en de stress even flink moe zijn geweest en wat vaker zijn gaan liggen om bij te komen?

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:03

gohya schreef:
Rocamor schreef:
De foto met de wond staat in de spoiler.

Ik vind de titel, op basis van hetgeen ik nu lees, erg overtrokken.


Ongeacht hoe de wonden zijn,het blijft mishandeling,stokken en stenen gooien naar een dier.

Had de spoiler niet gezien.
Hij heeft nog een snee achter op zijn bil,wel kleiner maar zelfde vorm.


Is er gezien dat ze die stenen en grote stokken naar de - in de schuilstal staande - paarden hebben gegooid?

Want dan is dat net zo speculatief als mijn verhaal: wellicht hebben die kinderen de stenen en grote stokken in de stal gelegd en er niet mee gegooid noch een paard mee geraakt. Wellicht vonden ze die spullen op je land en hebben ze het steen- en stokvrij gemaakt.

Ik zie er echt nog steeds geen mishandeling in. Sorry.

Ik hoop echt dat je de reden kunt vinden van de wond(-en) van de ruin. Ik zou toch zoeken naar uitstekende scherpe delen, staan er bomen op je land?

@8nnemiek, het paard met de wonden en het paard dat zich zo vreemd gedroeg zijn toch 2 verschillende dieren?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:20

Het gaat om 2 verschillende paarden.
Er zijn echt geen scherpe dingen waaraan ze zich kunnen verwonden.
Het weiland is schoon, liggen nooit takken of stenen,wordt dagelijks gecontroleerd.
Er staan geen bomen in het weiland.
Het is niet de eerste keer dat er wat gebeurt,al jaren worden de paarden niet met rust gelaten,wordt er vernield en gestolen.Het begon 10 jaar geleden.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:24

Is dit op dezelfde plek als waar het eerder gebeurde Yvonne? Ik kan me je vorige topics nog wel herinneren.

Die camera is een goede zet denk ik, dan kun je tenminste echt zien wat er gebeurd. Ik hoop voor jou en je paarden dat ze nu met rust gelaten worden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:35

Ah sorry, ik had gemist dat het verschillende paarden waren. Dan nog kan de kudde natuurlijk op hol zijn geslagen waarbij er een paar onderuit zijn gegaan; de ene met spierpijn en de andere net vervelend uitgegleden op een heel klein, scherp steentje.
Maar als er regelmatig dingen gebeuren die niet in de haak zijn dan snap ik dat je meteen van het ergste uit gaat, en een nieuwe camera lijkt me een goed idee ja.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:36

Dat die stokken in de schuilstal liggen klopt natuurlijk niet.
Dat wil zeggen dat ze op je terrein zijn geweest. Of ze er van een afstand in hebben gegooid.
Daar zou ik heel boos om zijn.

Maar dat drogeren?
Waarmee dan?
Nee dat vind een hoop verzinsel.

Camera is een goed idee.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:41

Drogeren zou je alleen weten als de dierenarts gelijk getest zou hebben.

Bij zo'n oud paard kan het natuurlijk ook een attack zijn geweest van het ea, misschien als gevolg van iets..misschien ook niet. Daar ga je nooit achter komen denk ik.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:08

Politie en dieren politie gaan ook uit van mishandeling.
W.b.t. het oude paard,daar ben ik geen eigenaar van.Ik heb wel tegen de eigenaresse gezegd, bel de dierenarts,laat bloed trekken en nakijken.Maar ze vond het niet nodig.Als het mijn paard was,had ik gelijk een dierenarts laten komen,om er achter te komen wát het zou kunnen zijn.

Het is op dezelfde plek gebeurd waar al jaren de paarden niet met rust worden gelaten.
Ook de paardenbeul,die merrie's bij hun geslachtsdeel sneed met een scherp voorwerp,is hier geweest en had 1 van mijn merrie's te pakken gehad.
Ook politie en dierenarts zijn toen geweest.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit lag er allemaal in de schuilstal.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:04


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:57

De titel bij Hart van Nederland klopt niet.Het moeilijk kunnen ademen en het mishandelen zijn 2 aparte dingen.
Nu lijkt het dat Zanos door de mishandeling bijna niet kon ademen.
Hij is ook niet zwaar gewond geraakt.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden in opvang Second Chance slachtoffer van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:43

En het is niet eens zeker dat ze mishandeld zijn

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:44

Ik heb twijfels.
Naar mijn mening is de titel zwaar over troffen.
Als de eigenaar dit vermoed, waarom dan geen bloed trekken door de da, dan weet je het zeker of het paard gedrogeerd is.

Er liggen veel stokken in de schuilstal, maar die mooie wond denk ik toch eerder aan iets scherps in eigen weide.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:33

Het weiland heb ik vandaag helemaal gecontroleerd,omheining,schuilstal,de waterbakken,het weiland zelf,niks scherps te vinden.

Maar prima hoor,natuurlijk mag je denken dat ze niet mishandeld zijn.Hier laat ik het bij.