Recensie Hoefbevangenheid, begrijpen, genezen, voorkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5023
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Recensie Hoefbevangenheid, begrijpen, genezen, voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 10:09

*Bokt.nl
Community


Afbeelding


Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden, zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.

Namens Remco Sikkel mochten wij het boek Hoefbevangenheid, begrijpen, genezen, voorkomen. geschreven door Remco Sikkel recenseren.


Remco Sikkel is sinds 2001 actief als hoefverzorger. Hij is een expert op het gebied van hoefbevangenheid en hoefkatrolontsteking. Met zijn boeken wil hij paardeneigenaren op een constructieve manier informeren.


Het boek bestaat uit 8 hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is een introductie waarin kort uitgelegd word wat hoefbevangenheid nu eigenlijk is. De geschiedenis, cijfers welke paarden een grotere kans hebben op hoefbevangenheid en hoe dit samenhangt met de domesticatie van de paarden. Duidelijk word eigenlijk meteen dat de manier waarop veel paarden nu gehouden worden vaak de oorzaak is van hoefbevangenheid.

Hoofdstuk 2 gaat over de anatomie en histologie van de hoef. Er word duidelijk verteld met afbeeldingen hoe de hoef in elkaar zit, uit welke onderdelen deze bestaat en wat de functies hiervan zijn.

Hoofdstuk 3 is een beschrijving van de verschillende fasen van hoefbevangenheid. Hoe dit eruit ziet (het klinische beeld) en over de pijn die het paard hieraan heeft en hoe dit beoordeeld word.

Hoofdstuk 4 legt uit over de 5 wetenschappelijke theorieën over het ontstaan van hoefbevangenheid en aan de hand daarvan dus de specifieke oorzaken.

Hoofdstuk 5 gaat over hoe de diagnose gesteld kan worden en het verloop van de ziekte inschatten.
Afbeelding


In hoofdstuk 6 word de behandeling omschreven. Onder andere hoe er eerste hulp gegeven kan worden. Er worden tips gegeven voor de hoefverzorging, bekapping en verschillende soorten beslag en hoefschoenen. Een goede tip vond ik de noodschoenen van badslippers die gegeven werd. Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn.
Ook word er gesproken over de complicaties die kunnen optreden tijdens de hoefbevangenheid.
De verschillende behandelmethoden (ook de ‘alternatieve’ behandelingen als fytotherapie en supplementen, worden uitgebreid omschreven, met de voor en nadelen.

Hoofdstuk 7 gaat over de leefomstandigheden van het paard en hoe dat verbeterd kan worden om hoefbevangenheid te voorkomen.

Hoofdstuk 8 gaat over hoefbevangenheid bij ezels en de verschillen hierin tussen ezels en paarden.
Achterin het boek staat nog een overzicht van de planten die in het boek genoemd zijn met afbeeldingen hiervan. Ook is er een verklarende woordenlijst van de gebruikte woorden en afkortingen en een uitgebreide inhoudsopgave op onderwerp.


Het is een ontzettend uitgebreid boek met veel informatie en afbeeldingen. Alles word duidelijk uitgelegd. Ik zou dit boek graag in huis hebben als naslagwerk in het geval er een paard op stal hoefbevangen zou worden of daar vermoeden van is.
Ik ging dit boek lezen als leek, heb gelukkig nog nooit zelf te maken gehad met een hoefbevangen paard ondanks dat ik er wel wat heb meegemaakt van stalgenoten natuurlijk. Ik heb nu een beter idee wat hoefbevangen inhoudt, waar het door komt en hoe het te behandelen en voorkomen is.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:12

Volgens mij zou iedereen dit boek in huis moeten hebben, deze man weet enorm veel van hoefbevangenheid af en soms nog meer dan dierenartsen. Waar paarden soms te snel ingeslapen worden of er een verkeerde keuze in medicatie is waardoor de hoefbevangenheid erger wordt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Recensie Hoefbevangenheid, begrijpen, genezen, voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:29

Ik ben al lang van plan om het te kopen, bedankt voor de recensie :).