Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 22:06

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Getipt door Laurora

Afbeelding
Elin en Laura. Foto: Privébezit Laura Venema


Afgelopen zaterdag ochtend kreeg Laura Venema de schrik van haar leven. Toen ze om 6:00 bij haar paarden kwam om ze te voeren, kwam haar merrie Elin niet met de rest meegelopen. Na wat ronkijken, zag Laura de merrie zo'n 40 meter verderop staan en ze wist meteen dat het mis was. Ze vertelt aan Lid Nieuwsredactie Banjer: "Ik dacht meteen 'jij bent kreupel', en dat was ze. Toen ik haar onderzocht, zag ik dat ze een gigantische wond had. Er zat een gapend gat op de plek waar haar uier hoort te zitten. Het was net of de uier eraf was gesneden. De veearts kwam meteen en die heeft de wond schoongemaakt en gehecht, ze kon er met haar hele hand in."

De oorzaak van de wond is niet bekend, maar de veearts zei direct dat de wond niet door een trap van een ander paard kon komen. Een grondige inspectie van de wei leverde niets op: er stonden geen palen scheef, en er zat niets los. Er lagen alleen bloedspetters op de plek waar Elin stond. Laura is er niet zeker van dat het hier om mishandeling gaat, maar met het wegvallen van alle andere mogelijke oorzaken, blijft alleen dit over.

Zaterdag middag vertoonde Elin opvallend gedrag. "Toen een vriend van ons op bezoek kwam, deinsde ze terug voor hem. Dit doet ze anders nooit. Elin is een allemansvriend, die nergens bang voor is. Toen een vriendin van ons langskwam, was er niets aan de hand. Toen later die dag een RTV Noord langskwam, ook mannen, verschool ze zich weer achter mij. Voor mij is dat een extra aanwijzing in de richting van mishandeling."

Oplettende buurtbewoners hebben rond 7:30, toen alles al gebeurd was, een onbekende man zien fietsen, met een emmer aan zijn stuur. "Hij stond heel lang naar de wei te turen. Hij keek niet naar het hechten, maar echt naar de wei zelf."

Met Elin gaat het nu redelijk. "Ze eet, drinkt en ze loopt. Dat is goed. Ze had antibiotica en pijnstillers, maar ze is door de antibiotica aan de diarree geraakt, dus daar moesten we mee stoppen. Ze had een drain in haar wond, maar die is er vandaag uitgehaald. Voor de rest moeten we heel veel spoelen met koud water en betadine. Elin moet in beweging blijven, want er komt nog steeds vocht uit de wond en dat is goed. Ze krijgt een enorme zwelling over haar hele buik. We hopen dat het op deze manier goed blijft gaan."

Een andere bijkomstigheid is dat Elin drachtig is. Hoe het zal gaan als het veulen er is, weet Laura nog niet: "Ik heb het er gister nog met de veearts over gehad, maar zij kan er nog niets over zeggen. We moeten eerst kijken hoe Elin deze periode zelf doorkomt, dan kunnen we kijken naar wat er mogelijk is en wat we kunnen doen."


Venema en haar partner durven hun paarden nog wel buiten te laten. "We moeten wel, we hebben geen stal en we willen ze niet op stal. De buurtbewoners zijn nu extra alert en ze zijn super betrokken. Er zat al een slot op de wei en we hebben wildcamera's opgehangen. Het is en blijft een wei natuurlijk, dus als je kwaad in de zin hebt en je bent niet bang voor een beetje stroom, dan kom je er toch wel in. Ik ken de psyche van zo'n freak natuurlijk niet, maar ik heb gehoord dat zo iemand vaak niet nog een tweede keer toeslaat. Laten we hopen dat hij helemaal niet meer toeslaat!"

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:54

Vreselijk. Arm dier. Hopelijk komt het straks goed als het veulen er is. Er vanuit gaande dat dit door een "mens" is gedaan hoop ik dat die zieke geest snel gepakt wordt voor er meer slachtoffers vallen.

Mer1980

Berichten: 18895
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:53

Oh jeetje wat vreselijk zeg. Arm dier. Heel veel sterkte.... En zonder uier wordt het heel lastig om een veulen te voeden. Vreselijk....

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:30

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 23-08-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:37

Mer1980 schreef:
Oh jeetje wat vreselijk zeg. Arm dier. Heel veel sterkte.... En zonder uier wordt het heel lastig om een veulen te voeden. Vreselijk....


elders kwam ik dit stukje tegen.
Citaat:
,,Echt heel erg. Ze heeft veel pijn.’’ De dierenarts constateerde een grote snijwond bij de uier van het IJslandse paardje. ,,Ze kon haar hele hand erin steken en is anderhalf uur bezig geweest om het gat te hechten’’, vertelt echtgenote Emmy Venema. Een van de tepels moet als verloren worden beschouwd en de uier en het weefsel eromheen is erg opgezet. De merrie verwacht volgend voorjaar een veulen.

speurneusc

Berichten: 5418
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:31

miss een wolf die van onder gegrepen heeft.. tuurlijk kan een paard door trauma angstig worden voor mannen, da is vaak een man en die voert handelingen uit die met pijn te maken hebben.

thequeensmum
Berichten: 3574
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:37

Wat een akelig verhaal, arm dier. Hoop dat alles met haar en het veulen goed komt.
Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat dit door een mens gedaan is. Of het moeten meerdere mensen geweest zijn? Paard blijft toch niet rustig staan als jij met een mes aan het werk gaat? Dit doet toch wel extreem veel pijn. Meeste paarden zouden je helemaal aan gort trappen. Ik zie dit niet voor me al heb ik ook niet direct een andere verklaring

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:38

speurneusc schreef:
miss een wolf die van onder gegrepen heeft.. tuurlijk kan een paard door trauma angstig worden voor mannen, da is vaak een man en die voert handelingen uit die met pijn te maken hebben.

Ik dacht ook gelijk aan een wolf eerlijk gezegd

kiki1976

Berichten: 16895
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:41

Waren toch ook al eerder paarden mishandeld die gesedeerd waren.
En daarnaast neem ik aan dat als het een wolf was geweest en geen snee was geweest en dat de da dat wel herkend had als beet

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:54

speurneusc schreef:
miss een wolf die van onder gegrepen heeft.. tuurlijk kan een paard door trauma angstig worden voor mannen, da is vaak een man en die voert handelingen uit die met pijn te maken hebben.


Dan zou het geen snee zijn. Bij ene beet zullen er echt rupturen moeten ontstaan in het vlees. Zoals ik het lees is dat nu niet aan de orde

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:12

Bah wat naar.
Een beet en een snijwond is totaal anders. Daar weet de da het verschil wel in.
En een mes, in 1 keer goed uithalen, dan is het gebeurt voordat het paard weg loopt of slaat.

Bah bah.


Hopelijk gaat 1 speen nog werken.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:23

Jemig..je zou je paard maar zo aantreffen..en nog drachtig ook. Ik hoop echt dat het goedkomt en ze normaal haar veulen kan zogen. Ik zou toch wel echt camera's ophangen als je denkt dat dit door een mens gedaan is...

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:26

een trap kan ook verwondingen geven, waarvan het lijkt of het heel wat anders het veroorzaakt heeft

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:44

Het lijkt mij inderdaad ook dat er wel een duidelijk verschil te zien moet zijn tussen een “nette” snijwond die doelbewust door een mens toegebracht werd en een beet van een wolf. Daar zal heel wat meer aan gescheurd vlees, bijtwonden en andere sporen die duiden op een aanval van een roofdier bij komen kijken, en dat lees ik in het artikel niet terug.

Dit in combinatie met de plotseling ontstane angst voor mannen, het feit dat er geen scherpe voorwerpen aangetroffen zijn waar de merrie zichzelf mee had kunnen verwonden, en dat meerdere oplettende buurtbewoners een verdacht persoon gesignaleerd hebben, doet me dan inderdaad vermoeden dat dit helaas weer een geval was van zoösadisme. Oftewel een paardenbeul. ;(

Maar dat blijft speculatie zo vanaf het internet. De eigenaar en dierenarts kunnen hier natuurlijk het beste over oordelen. Het is echt afschuwelijk om je arme beestje zo aan te moeten treffen, en dat de merrie drachtig is maakt het ook nog extra schrijnend. Wat een horrorscenario… bah.

pien_2010

Berichten: 43692
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:46

Wat naar dit!! Sterkte

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:46

Ik ben over het algemeen ook wel sceptisch bij dit soort verhalen, maar ik ken de eigenaresse en paard toevallig, en ik ben zondagmiddag langs geweest en heb de wond gezien, en het is echt te heftig en "netjes" om toegebracht te zijn door een ander paard.
Elin is echt de goedheid zelve, ik kan me best voorstellen dat iemand even snel een haal over de uiers haalt en dan al weer uit de buurt is voor het arme dier kan reageren.
Een wolf lijkt me onwaarschijnlijk, de eigenaresse heeft nog meer paarden, waaronder een jong en een heel oud shetje. Als het een wolf was had die een van hen gepakt.

Edit: zowel de dierenarts als hoefsmid zijn al jaren vrouwen, dus daar komt die angst niet vandaan.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 24-08-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst op verzoek aangepast

speurneusc

Berichten: 5418
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:56

Laurora schreef:
Ik ben over het algemeen ook wel sceptisch bij dit soort verhalen, maar ik ken de eigenaresse en paard toevallig, en ik ben zondagmiddag langs geweest en heb de wond gezien, en het is echt te heftig en "netjes" om toegebracht te zijn door een ander paard.
Elin is echt de goedheid zelve, ik kan me best voorstellen dat iemand even snel een haal over de uiers haalt en dan al weer uit de buurt is voor het arme dier kan reageren.
Een wolf lijkt me onwaarschijnlijk, de eigenaresse heeft nog meer paarden, waaronder een jong en een heel oud shetje. Als het een wolf was had die een van hen gepakt.

Edit: zowel de dierenarts als hoefsmid zijn al jaren vrouwen, dus daar komt die angst niet vandaan.


waarom denk je dat een wolf de shet of oud paard pakt? wolf pakt wat ie kan pakken en zoekt nix uit, en als ie snel onder een paard komt hapt, paard springt op en het zachte vlees van de uier scheurt rondom finaal af, de beet sporen zijn er dan niet staan op het deel dat de wolf tussen zijn tanden had.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:36

Omdat er geen stuk "weg" is en de wond echt meer op een snijwond lijkt dan een scheur of beet.
En ik kan me bijna niet voorstellen dat een wolf niet een kleiner langzaam ouder dier pakt, en bovendien opgeeft na èèn hap.
Maargoed, ik weet het natuurlijk ook niet zeker, ik weet alleen wat ik gezien heb.

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:07

Ik kan me herinneren dat een jaar of 6 terug een merrie van DVB ook een kaarsrechte snee had vanaf de vagina tot aan / tot voorbij het uier. Dat dier liep in een afgesloten loopstal geloof ik. Daar is destijds ook een heel discussietopic van geweest of dat wel of geen mishandeling is geweest. Die merrie hebben ze moeten laten inslapen als mijn geheugen nog goed werkt.

Laurora, jij kent dit dier begrijp ik, in hoeverre verwachten ze nog problemen straks als het uier vol schiet als het veulen geboren wordt?

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:33

De precieze diagnose en prognose ken ik niet. Er is wel zeker èèn tepel ernstig beschadigd, het is goed mogelijk dat ze daar last van gaat krijgen.
Dat is nu nog even een kwestie van afwachten hoe goed en snel het heelt.

Hevonen

Berichten: 5637
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard zwaar gewond in Lageland (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:52

Afschuwelijk, hoe het ook komt. Sterkte voor jullie!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:08

Als de merrie de dracht afmaakt. Volgens mij is het zo dat paarden niet veel ziekte tegelijk kunnen hebben en dan om goed te genezen het veulen verwerpen.
Laten we hopen dat het niet gebeurt, heel triest allemaal.