Kür-componist Cees Slings brengt zestien favorieten uit op Spotify

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Kür-componist Cees Slings brengt zestien favorieten uit op Spotify

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 22:06

Eurodressage.com
Algemeen

Afbeelding
Marlies van Baalen met BMC Kigali. Hun door Cees Slings
gecomponeerde kür, Kigali’s Sinatra show, is een van de
zestien küren die uitgebracht gaan worden op Spotify.
Foto: Antoinette van https://www.equestrianphoto.nl/Flickr


Op 6 juli 2022 werd Cees Slings 70 jaar. De Nederlandse componist, arrangeur en producer trakteert liefhebbers van dressuur en muziek op een echt pareltje. Hij brengt zestien van zijn favoriete küren uit! Deze zijn in de afgelopen zestien jaar gecomponeerd en geproduceerd door Cees Slings zelf en het team van zijn Slings Music Cast.

Uitgebreide terugblik
Het markeert de start van een uitgebreide terugblik op zijn werk sinds 2005, het jaar waarin Slings Music Cast werd opgericht. Dat was voor Cees het begin van een nieuw tijdperk in de kürmuziek. Daarvoor vierde hij al successen met de küren die hij maakte voor Anky van Grunsven, eerst met Bonfire en later met Salinero. Hij had toen al een goede reputatie opgebouwd als componist in de TV- en reclamewereld. Zijn muzikale signatuur kwam duidelijk naar voren in de jaren ’80 en ’90, onder meer in internationale drama’s, comedy’s en series, maar ook in radiocommercials.

Hij benaderde de muziekcomposities voor de kür als een muzikant, hiermee was hij verantwoordelijk voor alle küren die Anky van Grunsven reed tussen 1995 en 2004. Dit was inclusief de beroemde Bonfire Symphonie (Olympisch zilver in de kür, Atlanta 1996), Something Old, Something New (Olympisch goud in de kür, Sydney 2000) en L’Esprit Chanson (Olympisch goud in de kür, Athene 2004). Tussendoor maakte hij ook nog diverse andere spectaculaire en winnende küren.

Deze zestien küren van zijn meest memorabele klanten tussen 2005 en 2016 zijn nu geremasterd en uitgebracht op Spotify en iTunes. Elke kür heeft zijn eigen unieke verhaal over de totstandkoming – het idee, de details, de muziek en de muzikanten en de choreografie. Sommige van deze verhalen zullen in september 2022 op Eurodressage verschijnen.

Geremasterde kürproducties
Dit zijn de zestien geweldige en geremasterde kürproducties:
01 - Coby van Baalen (Nederland) – Black Temptation
02- Marlies van Baalen (Nederland) – Kigali’s Sinatra show
03 - Marlies van Baalen (Nederland) – The Wild, Wild West
04 - Victoria Max-Theurer (Oostenrijk) – Mary Poppins
05 - Laura Bechtolsheimer (Verenigd Koninkrijk) – The Shadows 50th Anniversary
06 - Victor Alvarez (Spanje) - Guerreros de la Paz
07 - Beatriz Ferrer-Salat (Spanje) - Baile de Mascaras
08 - Matthias Alexander Rath (Duitsland) – Rhapsody in Blue
09 - Matthias Alexander Rath (Duitsland) – 1001 Nights
10 - Catharine Rasmussen (Noorwegen) - Horseshoe Blues
11 - Princess Nathalie zu Sayn Wittgenstein (Denemarken) - Dansez Maintenant
12 - Lia Koudoni (Griekenland) - Miami Vice
13 - Tinne Vilhelmson Silfvén (Zweden) – It’s Broadway
14 - Tinne Vilhelmson Silfvén (Zweden) – Who’s Anton
15 -Tinne Vilhelmson Silfvén (Zweden) – Take 5 and 6 legs
16- Tinne Vilhelmson Silfvén (Zweden) – Good Vibrations

In een exclusief gesprek met Eurodressage vertelt Slings: “Toen we met het remasteren van deze nummers begonnen, kwam ik langs zoveel muzikale details die ik in de loop der jaren was vergeten. Bij de meeste dressuurwedstrijden zijn de muzieksystemen niet zo goed, dus een hoop details gaan verloren. Nu deze geremasterd zijn, worden alle details weer duidelijk hoorbaar. Wij vonden het echt heel leuk om deze nummers opnieuw te spelen. Ik kan niet wachten om in de komende maanden de verhalen achter deze küren te delen.”

Een nieuw project: Zesspan-stripboek voor kinderen die van pony’s houden
“Het was een geweldig project tussendoor. In de laatste paar jaar ben ik verhuisd en had ik wat problemen met mijn gezondheid. Ook was ik aan het werken aan een spannend nieuw project, geïnspireerd door mijn jonge dochter Vera. Zij heeft een grote passie voor pony’s. Dit begon met een nummer dat ik voor Vera schreef, maar de laatste drie-en-een-half jaar is dat omgezet in een stripboek dat binnenkort uitkomt. De tekeningen zijn van illustratrice Melanie Broekhoeven, de beste kinderboekenillustrator van Nederland. Het gaat over een heel speciale manege: Het Zesspan. De 65 shetlandpony’s die daar staan zijn allemaal vosbont of vosroan!”

“Velen van jullie, maar ook veel internationale dressuurruiters hebben het showteam van het Zesspan al gezien. Zij zijn een graag geziene gast bij internationale wedstrijden als Aken, Indoor Brabant, Animal Event, Military Boekelo en Ermelo,” legt Cees uit. “In het stripboek zitten vele extra verrassingen en ik denk dat we hiermee heel veel jonge ponyruiters in vele landen erg blij zullen maken! Binnenkort zal ik meer informatie delen met Eurodressage!”

In Nederland komen het het boek en de bijbehorende muziek uit in begin september 2022. Internationaal is de release gepland voor maart 2023.

Toekomstige releases
Op de Spotify van Slings Music Cast komen verder nog uit in Augustus en September:

Van de Slings Music Cast – Dressuur ceremoniële muziekstukken en thema’s:
• WEG 2006 World Equestrian Games, inclusief WEG 2006 Ceremonial Leaders
• Karl der Grosse hymne and The Fountain Fanfare
• Invasion (opening)
• Aachen Weg Logo choreography
• Copa Ferrer Salat

Van Slings & Kerkhof
• Knuffelpleinliedjes Dierenpark Amersfoort

Van Slings & Kerkhof
• Anky’s Music – From Atlanta to Athens
• All Anky van Grusven freestyles between 1996 and 2004

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:51

Dus als je een kür nodig hebt dan haal je hem van Spotify? Of zitten er nog wel bepaalde rechten op?

Het Zesspan is erg leuk inderdaad. Daar heeft mijn dochter vroeger gereden. Een jaar of 6-7 was ze dacht ik.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kür-componist Cees Slings brengt zestien favorieten uit op Spotify

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:51

Zover ik weet mag kürmuziek gewoon copyrighted zijn. Maar ik weet niet of je dat ergens terug kan vinden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kür-componist Cees Slings brengt zestien favorieten uit op Spotify

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 00:00

Oeh fijne plaatjes om ff op te zetten tijdens het schoonmaken morgen! Vooral die van Laura Bechtolsheimer...

Bonfire's symphony staat ook op Spotify, heerlijk!

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:30

Danzez maitenant is ook zo'n mooie

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kür-componist Cees Slings brengt zestien favorieten uit op Spotify

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:53

Gecomponeerd of gearrangeerd van bestaande muziek tot kürmuziek? :D

Wel tof overigens! Zitten een paar mooie küren bij!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:39

Daihyo schreef:
Gecomponeerd of gearrangeerd van bestaande muziek tot kürmuziek? :D

Wel tof overigens! Zitten een paar mooie küren bij!


Beide volgens mij.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Kür-componist Cees Slings brengt zestien favorieten uit op Spotify

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 00:39

Heel leuk!
Geldt ook voor Het Zesspan. Superleuke manege, mijn dochter heeft er laatst gereden (1x maar, we wonen zo’n 2000 km verderop).