CHIO Rotterdam: Het was magisch om Anky en Bonfire te zien rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

CHIO Rotterdam: Het was magisch om Anky en Bonfire te zien rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 18:55

CHIO.nl
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Vrijwilliger wordt je niet, dat ben je, dat zit in je genen. Er zijn maar weinig vrijwilligers die zich beperken tot één evenement of vereniging. Zo ook Marie Louise Bijnen. Niets is haar te veel, nee komt in haar woordenschat eigenlijk niet voor. Ze voelt zich nergens te goed voor, werkt als een kerel en houdt van gezelligheid en een biertje na afloop. In de winter is het iets moeilijker om haar te strikken, want wie haar sociale media volgt, ziet dat ze dan veelvuldig in de sneeuw te vinden is. Gelukkig is het CHIO Rotterdam in de zomer. Tijd om eens te bellen met Marie Louise Bijnen!

Marie Louise “Ik ben 39 jaar, geboren in Rotterdam en daar woon ik nog steeds, om de hoek bij het CHIO eigenlijk. Ik werk voor de overheid en heb drie shetlanders: Kybur, Julinte en Pimm’s. Met de eerste twee men ik, de laatste is pas één jaar. Verder zijn mijn hobby’s skiën, op het strand wandelen en reizen. Ik kom al op het CHIO Rotterdam sinds m'n tiende. Toen was dat met mijn moeder, maar al snel ging ik ieder jaar met vriendinnen en daar vooral naar de landenwedstrijd springen en de Kür op zaterdagavond.

Vrijwilliger sinds 2011
In 2011, tijdens het EK dressuur, ben ik begonnen met vrijwilligen. Ik was toen al twee jaar vrijwilliger bij Jumping Amsterdam en zag op Bokt een oproep voor vrijwilligers bij het CHIO. Ik ben begonnen als servicemedewerker / hostess. Dat heb ik een aantal jaren gedaan en toen ben ik ook gaan helpen bij het stallingsteam. Twee jaar heb ik het beide gedaan, een jaar vanwege een operatie aan mijn knie helemaal niet en de laatste jaren doe ik alleen nog het werk op stal.

Ons werk op stal begint ieder jaar met het nummeren van de stallen. Daarna ontvangen we de vrachtwagens en helpen de grooms met alles uitpakken en het klaar maken van de stallen. Er kunnen maar beperkt vrachtwagens op het terrein dus het is zaak dat de doorstroom vlot verloopt. Tijdens het concours voorzien we de grooms van hooi en zaagsel als zij daarom vragen en zorgen we dat alles netjes en rustig is. Als het CHIO er voor de ruiters op zit, helpen we de grooms weer met inpakken. Het in- en uitpakken wordt erg gewaardeerd door de ruiters, het is best zwaar werk en bijna ieder weekend staan zij met hun grooms voor deze taak.

Anky en Bonfire
Het leukste van het vrijwilligerswerk vind ik de feestjes, zowel op als buiten het terrein. Maar ook de landenwedstrijd springen en vroeger de Kür op zaterdagavond in het bos. Anky en Bonfire in het bos een kür op muziek zien rijden, magisch was dat! Eerlijk gezegd haalt de huidige zaterdagavond met de kür in het hoofdstadion het niet bij de sfeer in het bos. Ook het contact met de grooms, ruiters en andere vrijwilligers vind ik heel leuk.

Meer dan het CHIO
Naast het CHIO Rotterdam vrijwillig ik bij Jumping Amsterdam en organiseer ik wedstrijden voor shetlandpony’s voor het stamboek. In het verleden heb ik ook geholpen bij Outdoor Brabant, PSC Den Goubergh en in Eindhoven. Dit jaar ga ik voor de eerste keer helpen in Beekbergen (mennen). Amsterdam en Rotterdam vind ik het leukste concoursen, maar menwedstrijden zijn ook heel leuk, heel toegankelijk. Ach, eigenlijk heeft ieder evenement zijn charme …

De Sjiem
Springen is mijn favoriete discipline en dan vooral de teamwedstrijd. Jeroen Dubbeldam, Eric van der Vleuten sr., Carl Hester en Patrik Kittel zijn mijn favoriete ruiters en dan vooral om de persoon, ze zijn zo lekker nuchter. De Sjiem is lang mijn favoriete paard geweest. Meer recent keek ik graag naar Clooney van Martin Fuchs. Verder heb ik momenteel niet echt favorieten, maar dat komt ongetwijfeld weer. Zoiets moet bij mij altijd groeien en de laatste jaren zijn er door Corona natuurlijk weinig evenementen geweest.

Ik hoop dat het CHIO nog heel lang blijft bestaan en dat ons concours uniek blijft, het moet niet te gewoon worden. Daar bedoel ik dan mee dat ik hou van de mix van gewoon en zakelijk publiek. Dit jaar zijn het Strodorp en het feestplein op een andere plek op het terrein en ik verwacht dat dat goed zal uitpakken. Vooral het plein dat aan de korte zijde komt, vind ik leuk, ik verwacht dat dat extra sfeer zal geven. Ook hoop ik dat er nog een keer een groot kampioenschap aan het CHIO toegewezen wordt. Na de EK’s in 2011 en 2019 wil ik over een paar jaar wel weer eens iets extra’s.

Aftellen
Voor nu tel ik de dagen af tot het CHIO 2022. Het CHIO Rotterdam is voor mij dé perfecte combinatie van paardensport en feest in het Kralingse Bos. Na alle Corona beperkingen hoop ik dat het weer een ouderwets feestje wordt met als kers op de taart zowel bij het teamspringen als in de Grote Prijs een Nederlandse overwinning”.

Marie Louise is een rustig persoon, maar haar enthousiasme is duidelijk. Ze vrijwilligt met passie en ondanks haar drukke agenda maakt ze altijd tijd voor weer een leuk evenement. Zonder mensen zoals jou geen evenementen Marie Louise, respect en dank daarvoor. Rust de komende dagen nog even goed uit, want het is bijna zover, voor je het weet ben je weer stallen aan het klaar maken. Voor GLOCK’s Dreamboy N.O.P, Hexagon’s Ich Weiß, Beauville Z, Sterrenhof’s Dante en al die andere toppers.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.