Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:59

chevax schreef:



Uhm, die quote is verkeerd, want zei juist dat opmerkingen als wanprestatie totaal overtrokken zijn.[/quote]

ja, sorry. Dat gezeik met maar 2 quotes mogen hebben in een andere quote...dan moet je dus vanalles gaan weghalen om te kunnen plaatsen, en dat gaat dan kennelijk weleens verkeerd. Excuus :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:09

DuoPenotti schreef:
Ja Nederland. Ook in Amerika?

Ik heb gekeken op de pagina van de ranch in Montana waar ik in 2011 was en daar staat geen gewichtseis op de pagina.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:12

Ik lees hier over zelfreflectie en ik denk zeker wel dat het goed is de klant te informeren over een maximaal gewicht. Het is natuurlijk heel afhankelijk van de paarden die je hebt staan. Ik ken stallen waar 80kg de max is, maar er zijn ook paarden die meer kunnen tillen dan dat. Die moet je dan maar net hebben staan :)

Ik heb in Australië buitenritten begeleid. De meeste paarden in die kudde waren Clydesdale kruisingen. Sommigen direct gekruisd met Arabieren om ze wat atletischer te maken, sommige zwaarder gebouwd omdat de atletischere kruising 2e of 3e lijns was. Daar zaten er ook twee super fitte krachtpatsers tussen van 1,80m die prima op zo'n rit iemand van 110kg mee konden sjouwen, zolang diegene in staat was goed mee te zitten. Nou waren deze paarden allen ook heel goed in aangeven wat ze wel en niet oke vonden :+

Ik denk dus dat het heel goed is een max aan te geven en ook op te nemen dat je bij twijfel of aanwijsbare noodzaak (dierenwelzijn met oog op een lange rit) iemand op een weegschaal moet kunnen zetten.

Zelf op trektocht daar geweest waar iemand een lager gewicht op had gegeven dan de werkelijkheid en zijn daadwerkelijke gewicht tijdens de rit eens liet vallen. Toen zei de gids ook dat als hij dat had geweten, hij de man had geweigerd voor de tocht.

Het is moeilijk af te zien hoeveel iemand weegt en op basis van daadwerkelijke cijfers, postuur en rij ervaring kunnen dan keuzes gemaakt worden.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:59

Ik wilde jaren geleden een rit maken in de buurt van Las Vegas. Heb toen verschillende sites gevonden en bekeken, en geen enkele ranch had een gewichtslimiet. En ik wilde eigenlijk alleen in zee met een ranch die wél een limiet hanteerde, omdat ik het niet aan kan zien als er een paard met 100 kilo plus door de desert moet sjokken. Uiteindelijk tóch maar een ranch gekozen, nog per email geinformeerd naar limieten, en dat hanteerden ze echt niet.
Uiteindelijk viel het me mee, er werden geen zwaar obese toeristen in het zadel van 'gewone' Quarters etc gehesen. De zwaarste persoon (van, denk ik, idd een kilo of 100) kreeg een forse mule onder z'n kont.

Maar Amerikanen doen over het algemeen niet zo moeilijk over gewichten. Als je de gemiddelde 'cowboy' tijdens reining wedstrijden in de VS ziet... Dat er een knop op het zadel zit is dankzij de buik niet altijd zichtbaar, zeg maar :D

Ik heb trouwens even de website van Deep Hollow Ranch gegoogeld, ik zie zo snel niets op hun website staan over een gewichtslimiet.
Zag wel een nieuwsbericht dat ze excuses hadden aangeboden aan de 'Tiktok star' (mijn hemel, "star"!) voor de 'fat bitch' reactie van de medewerker.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:27

anjali schreef:
Jockeys moeten zeer streng blijven lijnen om op het juiste gewicht te blijven.Dat hoort er gewoon bij anders belasten ze de (vaak te jonge) paarden veel te veel en winnen ze geen race.Als je wilt paardrijden moet je daar wat voor over hebben.En ieder pondje gaat toch echt door het mondje.

Echt hoor ik kan je vertellen dat dit niet zo is althans niet bij iedereen ik probeer al 5 jaar met hulp van dietiste en personal trainers om af te vallen en ondanks dat geen resultaat zelfs meer gewicht.
Nu is gebleken dat ik een hormoon niet voldoende aanmaak en er dus echt niets aan kan doen.
We zijn nu 1,5 week bezig met injecties en wat blijkt ben al ruim 1,6 kg kwijt terwijl mijn eetpatroon niet veranderd is.
Zou niet zo snel conclusies trekken als ik jouw was.
Als stap ik niet op een paard met mijn huidige gewicht

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:39

dancertje schreef:
anjali schreef:
Jockeys moeten zeer streng blijven lijnen om op het juiste gewicht te blijven.Dat hoort er gewoon bij anders belasten ze de (vaak te jonge) paarden veel te veel en winnen ze geen race.Als je wilt paardrijden moet je daar wat voor over hebben.En ieder pondje gaat toch echt door het mondje.

Echt hoor ik kan je vertellen dat dit niet zo is althans niet bij iedereen ik probeer al 5 jaar met hulp van dietiste en personal trainers om af te vallen en ondanks dat geen resultaat zelfs meer gewicht.
Nu is gebleken dat ik een hormoon niet voldoende aanmaak en er dus echt niets aan kan doen.
We zijn nu 1,5 week bezig met injecties en wat blijkt ben al ruim 1,6 kg kwijt terwijl mijn eetpatroon niet veranderd is.
Zou niet zo snel conclusies trekken als ik jouw was.
Als stap ik niet op een paard met mijn huidige gewicht

Wat voor injecties zijn dat?

Anoniem

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 00:14

Ja hoor, met een te zwaar gewicht heb je niets op een paard te zoeken.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:46

elnienjo schreef:
dancertje schreef:

Echt hoor ik kan je vertellen dat dit niet zo is althans niet bij iedereen ik probeer al 5 jaar met hulp van dietiste en personal trainers om af te vallen en ondanks dat geen resultaat zelfs meer gewicht.
Nu is gebleken dat ik een hormoon niet voldoende aanmaak en er dus echt niets aan kan doen.
We zijn nu 1,5 week bezig met injecties en wat blijkt ben al ruim 1,6 kg kwijt terwijl mijn eetpatroon niet veranderd is.
Zou niet zo snel conclusies trekken als ik jouw was.
Als stap ik niet op een paard met mijn huidige gewicht

Wat voor injecties zijn dat?

het middel heet Saxenda

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:52

Ik vraag me af hoe we hier in de wedstrijdsport mee om moeten gaan. Gisteren reed er in de 1.00 klasse paarden iemand mee op een pony, het was niet om aan te gluren. Pony had het er duidelijk zwaar mee maar sprong wonderwel foutloos rond. Mevrouw had dus prijs en ook nog redelijke stijlpunten.

Ik begrijp wel dat het lastig is. Ik spreek zo iemand er ook niet op aan terwijl ik er wel wat van vind. Nou ben ik van mening dat je niet altijd je mening hoeft te delen :D maar ik vond dit toch grenzen aan dierenmishandeling. Als iemand z'n paard doormidden slaat zeg ik wel wat. Moeilijk.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:08

Daarom heb ik er ook wel moeite mee als mensen zeggen ja maar als ze kunnen rijden is dat anders. Tuurlijk beter dan gestuiter op de rug maar qua gewicht hetzelfde. Ik vind dat dan ook niet kunnen. Te zwaar is te zwaar

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:17

Pantykous schreef:
Ik vraag me af hoe we hier in de wedstrijdsport mee om moeten gaan. Gisteren reed er in de 1.00 klasse paarden iemand mee op een pony, het was niet om aan te gluren. Pony had het er duidelijk zwaar mee maar sprong wonderwel foutloos rond. Mevrouw had dus prijs en ook nog redelijke stijlpunten.

Ik begrijp wel dat het lastig is. Ik spreek zo iemand er ook niet op aan terwijl ik er wel wat van vind. Nou ben ik van mening dat je niet altijd je mening hoeft te delen :D maar ik vond dit toch grenzen aan dierenmishandeling. Als iemand z'n paard doormidden slaat zeg ik wel wat. Moeilijk.


ai, ik snap wel dat je hier niets van hebt gezegd. Ik zou ook niet weten wat ik er van zou moeten zeggen, of hoe :\
Ik heb het zelf niet gezien maar als je zegt dat het grenst aan dierenmishandeling, misschien is het dan toch handig als de jury er wat van zou zeggen bijvoorbeeld? Een opmerking in de style van, pony is aan de lichte kant voor jou? Of zou dit niet goed overkomen? Op die manier zeggen ze in principe niet direct iets over de ruiter, maar indirect toch weer wel... Ik kan me voorstellen dat als ze er een meer directe kreet op zetten dat ze klachten zouden krijgen?

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:22

Maar was het ook zo erg?
Misschien wel misschien niet.

Als ik dan las dat Amalia al te fors zou zijn voor haar grote brede paard. Dan zijn er ook mensen die onterecht zeiken.

Met deze spring combinatie geen idee uiteraard.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:25

DuoPenotti schreef:
Maar was het ook zo erg?
Misschien wel misschien niet.

Als ik dan las dat Amalia al te fors zou zijn voor haar grote brede paard. Dan zijn er ook mensen die onterecht zeiken.

Met deze spring combinatie geen idee uiteraard.






Nou. Heel toevallig reed Amalia ook gisteren mee op deze wedstrijd :D De dame op de (ranke) D-pony was echt flink forser dan onze prinses op haar stoere paard. Ze reed fijn, zat het paard niet in de weg en qua verhouding ging dat prima.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:27

DuoPenotti schreef:
Maar was het ook zo erg?
Misschien wel misschien niet.

Als ik dan las dat Amalia al te fors zou zijn voor haar grote brede paard. Dan zijn er ook mensen die onterecht zeiken.

Met deze spring combinatie geen idee uiteraard.


Ik vond Amalia ook te zwaar voor haar paard.
Dus niet onterecht.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:33

Purny mag ik je dan voor dit onderwerp even een zeikerd vinden :p

Echt dat past meer dan prima.


Maar idd niet op een ranke D pony.
Jammer dat daar dan idd niets aan gedaan word.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:37

Ja maar wat kun je er ook aan doen. Ik snap wel dat officials zich daar niet aan branden zonder duidelijke regels. Dan moet je echt een weegschaal voor paard en ruiter bij een wedstrijd neerleggen, want 'op het oog' gaat misschien in extreme gevallen maar voor randgevallen krijg je dan natuurlijk heel veel gefrustreerde mensen.

Als je gewoon duidelijk uit kunt rekenen dat je X% buiten de marge valt is er weinig te discussieren.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:40

DuoPenotti schreef:
Purny mag ik je dan voor dit onderwerp even een zeikerd vinden :p

Echt dat past meer dan prima.


Maar idd niet op een ranke D pony.
Jammer dat daar dan idd niets aan gedaan word.


Dat mag hoor.
Maar ik vind ook dat je best ruiters op een wedstrijd mag weigeren als jury zijnde

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:42

purny schreef:
DuoPenotti schreef:
Purny mag ik je dan voor dit onderwerp even een zeikerd vinden :p

Echt dat past meer dan prima.


Maar idd niet op een ranke D pony.
Jammer dat daar dan idd niets aan gedaan word.


Dat mag hoor.
Maar ik vind ook dat je best ruiters op een wedstrijd mag weigeren als jury zijnde

Maar dat mag dus niet.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:43

Dat is zo. Pantykous
En met die paarden weegschaal kom je er ook niet.
De berekeningen gaan uit van een gezond gewicht van het paard.
Dat paard wegen werkt dan ook niet als het paard ook te fors is.

Wat wel een mooi idee is er wel een weegschaal voor paarden neer zetten.
Zodat mensen inzicht krijgen in wat hun paard weegt.
Misschien dat ze dan daarna wel thuis aan het rekenen gaan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-06-22 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:43

Het zou mooi als het in ieder geval bij de jury (voor inderdaad de extreme/duidelijke gevallen) genormaliseerd wordt om hier iets van te zeggen. Als er altijd maar een taboe op blijft liggen dan veranderd er nooit iets.
Ik ben eens bij een dressuurwedstrijd geweest waar een meisje gediskwalificeerd werd vanwege dat haar top, onder haar rijjasje, te laag was. Ze had zo te zien ook geen stevige sport BH aan en had wel een aardige cupmaat. Ondanks dit was het nog lang geen free-the-nipple tafereel, maar ze werd er wel om gediskwalificeerd. Dus daar wordt dan wel weer actie op ondernomen.... Misschien dat een bepaalde tophoogte in het reglement staat?? (ik ben hier niet van op de hoogte) maar het voelt voor mij nogal scheef..

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:44

Er staat idd in het reglement beschreven hoe je shirt/blouse eruit moet zien. Laag uitgesneden tops zijn dus niet toegestaan.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:47

Pantykous schreef:
Er staat idd in het reglement beschreven hoe je shirt/blouse eruit moet zien. Laag uitgesneden tops zijn dus niet toegestaan.


aha vandaar!
zou het niet mooi zijn als er dan ook iets in het reglement komt te staan dat je 'voor het oog' wel op je paard moet passen qua fysieke gesteldheid? dit leidt misschien wel tot verschillen, want wat is 'voor het oog'? maar het blijft sowieso mensenwerk.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:50

Ik heb als jury regelmatig (in mijn ogen) te zware deelnemers op paarden/pony’s in de ring gehad. Je kan er weinig van zeggen maar heb weleens eens een opmerking gemaakt dat de combinatie niet geheel passend is en dat het paard hier hinder van ondervindt. Maar dat zijn dan ook wel de gevallen waar het paard alleen een beetje stijf rond kon sjokken en met de verruimingen ietsje harder ging en de amazone de hele proef zat te bonken en te schudden. Dat zijn de proeven die je het liefst helemaal niet kijkt, laat staan dat je nog een poging moet doen om ze opbouwend te beoordelen.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:57

Dat is bij dressuur ook 'makkelijker' dan kan je nog iets melden op het protocol. Met springen is dat niet helaas.

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:08

purny schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar was het ook zo erg?
Misschien wel misschien niet.

Als ik dan las dat Amalia al te fors zou zijn voor haar grote brede paard. Dan zijn er ook mensen die onterecht zeiken.

Met deze spring combinatie geen idee uiteraard.


Ik vond Amalia ook te zwaar voor haar paard.
Dus niet onterecht.


Vind ik ook.

Wat ik ook een interessante vraag vind.. Sommige zeggen wel eens 'paard is stevig gebouwd' dus kan meer gewicht aan. Waarom zou een steviger paard ook per definitie meer gewicht aan kunnen? Dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn? Je leest het ook vaak in verkoop advertenties, blijf het raar vinden.

Als je het mag vergelijken met mensen, ik ken genoeg mensen die stevig gebouwd zijn maar lang niet zo sterk als een tenger iemand bijv.