Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:34

Femke_Tweety schreef:
Nee.

Mensen die tiktokfilmpjes opnemen en daarin mensen uitmaken voor fat bitch, die dat publiekelijk plaatsen, die zijn aanstootgevend.

Los van mijn eigen gewicht.

Bijzonder dat je nu oordeelt op basis van het feit dat ik heb aangegeven zelf te zwaar te zijn.


Filmpjes van mensen die het hebben over stupid nigga zijn aanstootgevend.
Filmpjes waarin gesproken wordt over fat bitch zijn aanstootgevend.
Filmpje waarin gesproken wordt over mager lijk zijn aanstootgevend
Filmpjes waarin gesproken wordt over achterlijke spleetoog zijn aanstootgevend
Etc.

Kortom oordeel gekoppeld aan uiterlijk kenmerk.


Dat staat los van mijn gewicht.

Filmpjes van"ponypletters"zijn ook aanstootgevend.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:35

Anjali, je bent grof.

Bij deze getemd.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:36

Niemand zegt hier toch dat dunne mensen geen aanstootgevende opmerkingen om hun oren kunnen krijgen, @superpony? Nu maak je het zelf persoonlijk.
Het gaat hier namelijk om mensen met overgewicht (en ook mensen die door hun lengte überhaupt al te zwaar zullen zijn).

Als die zoon van de eigenaar dit op Tiktok zou hebben gezet, zou dat geen kwestie van ‘als je er bij was..’, want dan staat het dus gewoon op internet. Maar wellicht is dat inmiddels verwijderd?

Ik vind het goed dat je geweigerd wordt als je om welke reden dan ook niet op een paard past. En tja, van te voren vragen/melden dat je niet ‘te dik mag zijn’?
Ik weet het niet hoor, wellicht kan je mensen vragen om een bepaalde lijst met algemene voorwaarden te lezen. Waar dan dus ook staat dat je een x% van het paard zijn gewicht mag wegen om het te berijden.
Mocht iemand hier niet aan voldoen, kan je ze weigeren.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:39

Deze situatie lijkt me er een van ‘twee vechten, twee schuld’ er zal vast eea aan vooraf zijn gegaan waar wij niet van weten. We zien alleen het online moddergooien over en weer dus dat maakt het lastig om hier iets objectiefs over te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:45

IHN schreef:
ik ben het er volledig mee eens dat als je echt te dik bent, je niet meer kunt paardrijden. En iemand zegt hier: kleine echt te dikke vrouwen mogen niet, maar mannen met wat overgewicht wel...het gaat ook om de verhouding spier/vet. Spieren kun je controleren (dus beter bewegingen van paard volgen), vet zwabbert alle kanten op..is niks aan te controleren, en daarmee stoor je dus het paard. Ik vind dan ook al die tabelletjes onzin. Wij mensen hebben graag handvatten, maar het gaat om het gehele plaatje. En in die context zou ik me ook kunnen voorstellen dat de Ranch geen duidelijke richtlijnen heeft.

Wat betreft de tik tok video: niet netjes (heb hem niet gezien trouwens). Maar, en nu ga ik puur af, of de foto van de betreffende dame. Zij ziet er ook niet uit als iemand die braaf afdruipt als ze een "nee"te horen krijgt. Is volgens mij een dame met een behoorlijk grote bek, en dan naderhand als Ranch nog te kakken worden gezet..dan begrijp ik ergens zo'n jongen ook nog wel.

Verder vind ik dat Anjali hier behoorlijk hard wordt aangepakt. Ik ben zelf te dik, maar voel me totaal niet aangesproken. Ze heeft feitelijk gelijk: elk pondje gaat door het mondje. Van lucht word je niet dik.
Ik hoor haar nergens ontkennen dat er daarnaast ook echt nog wel andere oorzaken zijn, waardoor afvallen niet lukt, of waardoor je aankomt. Maar het merendeel is toch echt te wijten aan een ongezond eetpatroon in combinatie met te weinig bewegen. En dat is neem ik aan de groep waar Anjali op doelt (en ja, dan gaat het zelfs over mij, want ik merk nu pas hoeveel een uurtje meer bewegen en die beker chocolademelk laten staan en brood vervangen door salade scheelt).

Ik word een beetje moe van tere zieltjes die gelijk zich persoonlijk gekwetst voelen. Alles mag gezegd worden, bn ers worden aan de lopende band belachelijk gemaakt, maar dik zijn mag niks over gezegd worden...als je gekwetst bent doordat iemand zegt dat ieder pondje door het mondje gaat, omdat je een medische aandoening hebt, wordt het tijd voor therapie..wat boeit het wat anderen vinden. En als je gekwetst bent, omdat je DENKT dat je er niks aan kunt doen..kom uit de slachtofferrol en ga het aanpakken, of wees tevreden met jezelf ongeacht wat anderen ervan vinden.


Wat betreft dat eerste meen ik wel eens gelezen te hebben dat dat dus echt een fabeltje is, en dat gewicht voor een paard gewoon gewicht is. Met of zonder zwabberend vet. Snap ik ook wel, want ik had ooit een collega die bodybuildster was maar toch ook wel een flink wintervachtje had zullen we maar zeggen. Die had en veel vet en veel spieren, en zit dan weer waarschijnlijk netter dan iemand zonder vet en zonder spieren en zo kun je eindeloos bezig blijven. Denk niet dat zwabberend vet een indicatie moet zijn. Gewicht is gewicht.

"ieder pondje gaat door het mondje" is echt een hele simpele gedachtegang die niet ten goede komt van de (de)stigmatisering (en daarmee ook begeleiding, maatschappelijke kansen, eigenwaarde) etc. van dikke mensen. Bovendien kun je het ook niet letterlijk nemen (Gaan bij iedereen heel wat meer pondjes door het mondje per jaar dan de weegschaal aangeeft) en als metafoor vind ik hem dus ook maar matig -O- .
Denk dat de groep "yolo. Liever te dik in de kist dan een feestje gemist" echt een heel stuk kleiner is dan menigeen denkt aangezien er altijd en overal zo moeilijk denigrerend over dikke mensen wordt gesproken. En qua gezondheid is het ook niet chill. Dus er zullen weinig mensen een bewuste keuze maken om dik te zijn. Opbouwende support lijkt me dus in alle situaties een stuk wenselijker dan een belerend vingertje.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:47

Ik vraag me oprecht af waarom dit artikel geplaatst is.
In gewone topics ontspoord het altijd al over als het over gewicht gaat.
Mods komen er aan te pas want de opmerkingen (beiderzijds) zijn niet mals en het topic verdwijnt.

Reacties zoals die Anjali zijn kortzichtig en ronduit beledigend.
Niet iedereen is voor zijn lol te zwaar.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:50

Het blijft een lastig iets in mijn ogen want ook zijn gewicht en lengte absoluut meetbaar, een stukje relativiteit ten opzichte van andere meetpunten moet toch echt wel meespelen wanneer je wilt zeggen dat iemand niet op een paard past. Vandaar mijn voorkeur voor postuur.

Voorbeeld: ik ben een bolletje op pootjes. Ik zit vanwege mijn postuur, mijn korte pootjes, niet fijn op een Shire want mijn benen komen nauwelijks onder de zweetbladen van het zadel uit en op een grote brede rug zit ik bijna in spagaat. Dat moest ik dus maar niet doen.

Iemand met een normaal postuur qua lengte en gewicht is net iets te groot en te zwaar voor mijn ponybeest, dat moeten we ook maar niet doen.

Zo vind ik dat je elke keer een individuele afweging moet maken. Is dat subjectief? Ja, maar zo lang je daarover helder communiceert en de rationale achter je beslissing duidelijk kunt maken zodat de ander het kan begrijpen (of ie daar daadwerkelijk begrip voor heeft, is een ander verhaal) vind ik dat dit moet kunnen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:14

Onali schreef:
Ik vraag me oprecht af waarom dit artikel geplaatst is.
In gewone topics ontspoord het altijd al over als het over gewicht gaat.
Mods komen er aan te pas want de opmerkingen (beiderzijds) zijn niet mals en het topic verdwijnt.

Reacties zoals die Anjali zijn kortzichtig en ronduit beledigend.
Niet iedereen is voor zijn lol te zwaar.

Voor een paard maakt de reden van het te zware gewicht op zijn rug niets uit. Voor hem is het te zwaar,punt.Daar gaat het hier om.Dik of dun in de rest van de maatschappij is iets heel anders en daar heeft een paard niets aan.Overigens,ik ben vroeger bij ballet geweest en een van de redenen dat ballerina's niet te zwaar mochten worden was dat ze vaak "gelift"moesten worden door de mannelijke dansers en die konden dat ook niet als ze te zwaar waren.Ik heb verder helemaal niets tegen dikke mensen en vind te dik vaak zelfs mooier dan te dun.Maar goed,ik blijf verder weg uit de discussie want het ging mij uitsluitend om paardenwelzijn en daar lijkt het nu niet meer om te draaien.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:24

Ik denk dat Anjali wel gelijk heeft, maar wel te korte antwoorden geeft. Het draait immers wel om de welzijn en dat is denk ik wat ze bedoelt. Alleen wordt het niet goed verwoord ;)

Net zoals dat er net tegen mij fel werd gezegd dat ik maar niet mag rijden als ik liever niet mijn gewicht aan mensen openbaar. Wat is het verschil? Dat ik wel op goed gewicht ben?
Imo is dat precies hetzelfde.

En ja, prima als je me daar om weigert, snap ik wel. Maar andere mensen moeten daar dan ook open in zijn.

BeFunny

Berichten: 10523
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:26

Loretta schreef:
BeFunny schreef:
Ik weeg 70 kg maar ben 1,79 lang. Nou ik weiger toch om op een IJslander mee te gaan lopen ;)
Daar zou dus ook best rekening mee gehouden kunnen worden.


70 kilo is echt niet zwaar. En meelopen op een Ijslander is lichterlijk overdreven.


Nee dat is niet overdreven met die steltes van mij 1.30 van een IJslander daarbij kan ik al mee lopen met mijn lengte van 1,79.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-06-22 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:27

anjali schreef:
Maar goed,ik blijf verder weg uit de discussie want het ging mij uitsluitend om paardenwelzijn en daar lijkt het nu niet meer om te draaien.


Opmerkingen als deze

anjali schreef:
En ieder pondje gaat toch echt door het mondje.


Hebben niets met paardenwelzijn te maken.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:29

anjali
paardenwelzijn is zeker belangrijk maar hoe je het brengt ook.
Toen ik beveiliger was en ik zou zo bot uit de hoek zou komen als jij nu. Als mensen een regel over treden of uit emotie niet zo handig reageren dan had ik elke dag klappen gehad denk ik.
En ja als ik ze ergens op aansprak had ik het gelijk echt wel aan mijn zijde.
Maar die mensen deden ook iets omdat ze dachten dat het wel kon.
En aan mij dat op een vriendelijke manier te brengen. Zonder ze te kwetsen of boos te maken.

Ja betreft paardenwelzijn zie ik hier ook niemand zeggen dat men niet zo moet zeuren, dus iedereen geeft je daarin al gelijk.
Maar waarom je dan moet hakken op eigen schuld, te veel vreten enz, dat is gewoon onnodig en onwaar vaak ook nog. En dat blijven doen is bewust kwetsend. Is dat niet iets van; Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Zou jou juist aan moeten spreken denk ik.

Overigens ook zonder overgewicht kun je te zwaar zijn voor een bepaald type paard en met overgewicht wel passen op een bepaald type paard.
Ik heb ook overgewicht en met zadel kom ik bij mijn ene paard op 15% uit...dus....
Maar ik moet inderdaad niet op een smalle sport e-pony gaan zitten.
Maar iemand met een gezond gewicht van 75 kilo moet ook opletten bij bepaalde smallere typjes.
Het gaat om gewicht per combinatie, niet alleen maar over overgewicht van de ruiter.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:32

Terecht dat ze geweigerd werd als ze te zwaar is voor de paarden. Die ranch had echter wel van tevoren duidelijk kunnen maken dat er een gewichtslimiet is en netter kunnen reageren. Er zal wel het een en ander zijn voorgevallen, maar dan nog hoor je als bedrijf netjes te blijven.

Eerder in dit topic werd er gevraagd hoe het zit met trekpaarden. Trekpaarden zijn gebouwd om te trekken, niet om te dragen. Hun draagkracht is juist lager dan dat van rijpaarden en ze kunnen dus ook verhoudingsgewijs minder dragen. Ik ben weleens percentages van 12,5% tegengekomen. Een trekpaard van 800 kg zou dan 100 kg kunnen dragen.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:35

superpony schreef:
Kaygee schreef:
Hoe dan ook, als je als zoon van de eigenaar daarna een filmpje op tiktok gaat plaatsen en roept "when you're not a fat b*tch you can ride at deep hollow ranch" met giechelende meisjes op de achtergrond, dan ben je ook niet helemaal goed bezig.


Maar je weet niet wat daaraan vooraf is gegaan. Dat het niet netjes is, is een feit, maar het komt echt wel ergens vandaan.


Heb je het filmpje gezien?
Ongeacht aan wat daaraan vooraf gegaan is... Dit doe je niet. Dit is niet alleen naar haar toe maar in het algemeen fatshaming.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:39

Op de manege waar ik vroeger heb leren rijden moet je nu 1x per kwartaal op de weegschaal. Vind ik een hele goede regel :j Zij stellen ook dat als je dat niet wil, deze manege simpelweg niet bij je past. Ze maken zich wat dat betreft echt hard voor de dieren. Nou is het ook een populaire manege dus ze zitten niet om klanten verlegen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:41

Oeh, Anjali, dat is niet zo'n handige opmerking. Er zijn ook mensen die door medicatie te dik zijn geworden. Heel verdrietig en als men dan ook nog een onjuist oordeel heeft dat het door eten komt, dan is dat nog een trap na. Mensen die te dik zijn weten zelf waar het door komt, dat hoeft een ander niet te vertellen. Ik heb ook overgewicht (door medicatie) en vind het ronduit zielig om op een paard te stappen, ondanks dat ik hoor dat het nog makkelijk kan. Ik zou graag zien dat meer mensen met overgewicht eerlijk naar hun paard zijn en niet alleen aan hun eigen plezier denken of zich over laten halen om toch op te stappen. Er zijn nog genoeg alternatieven om wat met paarden te doen. Dus ga alsjeblieft niet oordelen, maar denk mee in mogelijkheden.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:55

Waarom niet alles gewoon bij de feiten noemen. Ga gewoon op de weegschaal staan als dat gevraagd wordt. Zie je een getal, kijk daarna of vooraf naar het postuur van de persoon. Kun je snel genoeg zien of het gewicht uit spieren of vet komt. Heb je daarvoor een paard? Ja oké dan kan diegene rijden nee, dan helaas pindakaas.

In dit verhaal vermoed ik zo dat een gesprek hierover aan beide kanten niet echt prettig is vergaan.

Trouwens als een groot paard ook teveel weegt betekent dat absoluut niet dat er dan een zwaardere ruiter op kan, juist een lichtere heeft ie dan nodig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:11

BeFunny schreef:
Nee dat is niet overdreven met die steltes van mij 1.30 van een IJslander daarbij kan ik al mee lopen met mijn lengte van 1,79.

Zo groot ben je nou ook weer niet :(:)
Ik ben 1.85, en rijdt probleemloos onze ijslanders.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:12

Kuggur schreef:
BeFunny schreef:
Nee dat is niet overdreven met die steltes van mij 1.30 van een IJslander daarbij kan ik al mee lopen met mijn lengte van 1,79.

Zo groot ben je nou ook weer niet :(:)
Ik ben 1.85, en rijdt probleemloos onze ijslanders.

Ligt ook nog aan je lichaamsverhoudingen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:14

Bullebeest schreef:
Ligt ook nog aan je lichaamsverhoudingen

Dus je denkt dat ik hele korte beentjes heb... _O-

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:16

Ik heb inderdaad ijsco’s gereden met mijn 1.75 en voelde me daar toch echt te groot voor.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:21

AlwaysH schreef:
Ik heb inderdaad ijsco’s gereden met mijn 1.75 en voelde me daar toch echt te groot voor.
Simpelweg wat je gewend bent speelt de hoofdrol in wat je voelt.
Ik ben pas begonnen met paarden nadat ik naar IJsland ben geëmigreerd.
Geloof me, ik vind het gemiddelde nederlandse rijpaard bizar groot.

BeFunny

Berichten: 10523
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:25

Kuggur schreef:
BeFunny schreef:
Nee dat is niet overdreven met die steltes van mij 1.30 van een IJslander daarbij kan ik al mee lopen met mijn lengte van 1,79.

Zo groot ben je nou ook weer niet :(:)
Ik ben 1.85, en rijdt probleemloos onze ijslanders.


Ik weet dat er ook volwassen mannen op rijden. Maar ik doe het niet. Vind het zelf niet fijn en ook niet prettig voor de paardjes zo'n lang klungelig lijf erop. Sorry.
Maar dat ligt wellicht aan mij hoor.
Ik heb toen ik nog een lichter was eens op een grote IJslander gezeten van ruim 1.45 en zonder zadel en dat was heel kort. Echt te klein vond ik dat en zal dat nooit meer doen ;)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:26

Om de vraag iets breder te stellen : Mag je geweigerd worden omdat er geen passend paard voor je is? Ja. Of er uberhaupt wel een passend paard voor je zou bestaan is dan nog niet relevant. Dat paard is er daar niet. Denk dat de hele boel geploft is door combi slechte woordkeuze en pavlov reactie.

Qua rest artikel echter staat er een hoop onzin/verzachtende/vergoelijkende taal in die ten nadele is van de paarden. Helaas is de website offline gehaald al weer jaren terug, maar er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar max. gram/cm2 qua bloeddoorstroming in weefsels (alles stopt bij zo'n 140gram, dan sterft het weefsel dus af!) veilig stopt ergens bij 110gram. Nu is dat berekenen voor elk zadel & paard combi pittig en zal dat veranderen door beweging/voer/leeftijd. Alternatief is de berekening van % gezond lichaamsgewicht en metingen welke lengtemaat zadel past welk paard + welke lengtemaat bovenbeen + ruimte voor en achter = juiste plek voor gewichtsverdeling/evenwicht. Van daaruit is het nl vrij simpel om een marge lengte en gewicht aan elk paard toe te kennen incl. totaal max (deels ook omdat er een max. aan zadellengte zit ook al zou paard groter passen). Rijkunst, net als een goed aangemeten en gevulde rugzak maakt het dragen makkelijker/mogelijk, maar het gewicht an sich niks lichter.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:30

Appeltje_1 schreef:
Ik denk dat Anjali wel gelijk heeft, maar wel te korte antwoorden geeft. Het draait immers wel om de welzijn en dat is denk ik wat ze bedoelt. Alleen wordt het niet goed verwoord ;)

Net zoals dat er net tegen mij fel werd gezegd dat ik maar niet mag rijden als ik liever niet mijn gewicht aan mensen openbaar. Wat is het verschil? Dat ik wel op goed gewicht ben?
Imo is dat precies hetzelfde.

En ja, prima als je me daar om weigert, snap ik wel. Maar andere mensen moeten daar dan ook open in zijn.


Vond je dat serieus fel? Ik heb nergens gezegd dat je maar niet mag rijden, maar als IK een stal ziu hebben ik het voor iedereen gelijk zou houden. Want het vragen vraagt ook om leugens en weegschaal is objectief. Ik schreef zelfs nog dat men het zelf niet hoefde te weten.

Sorry, maar dat was echt absoluut niet fel. Dat is gewoon een normale discussie, waar jij misschien wat te kwetsbaar voor bent als een standpunt wat uitgelegd wordt al te fel is. Dat ging nergens over goed gewicht of niet,maar juist dat weegschaal objectief is. En dus ook iedereen erop zou moeten als ik een stal zou hebben, zodat er geen onderscheid gemaakt werd. Want jouw zelfvertrouwen is op dat moment minder belangrijk als het welzijn van mijn paarden.

Kom op, ik heb ervaringen met problemen met zelfvertrouwen en gewicht/weegschaal en geef dat ook aan. Maar het ging nergens om jouw goede gewicht of niet :+ Het ging puur om op de weegschaal staan en als je dat niet kan, kan je daar beter aan gaan werken ipv je aangevallen voelen omdat iemand aangeeft gelijkheid voor iedereen te willen ipv juist onderscheid op basis van uiterlijk en gewicht wat slecht in te schatten is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-06-22 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt