Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 21:50

*Bokt.nl
Community

Afbeelding


Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden, zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.


Namens uitgeverij Mediaboek mochten wij het boek Het Nieuwe Voeren recenseren. Dit boek presenteert zich als een praktisch handboek voor een beter paardenwelzijn en maakt deze ondertitel grotendeels waar.

Het boek is geschreven door Drs. Annette van Weezel Errens en is een zeer uitgebreid naslagwerk rond de diverse aspecten van paardenwelzijn en voeding. Er zitten vele uren aan (wetenschappelijk) onderzoek in, het boek is zeer zorgvuldig samengesteld en bevat zowel toegankelijke achtergrondinformatie als verdiepende inhoud.

De opbouw van het boek is prettig. In de eerste hoofdstukken gaat de auteur in op de anatomie van het paard, de spijsvertering en organen die hierin een rol spelen. Het boek gaat daarna verder in op externe factoren die invloed hebben op het paard. Het behandelt de vele verschillende vormen van paardenvoer, veterinaire aandoeningen en het bepalen van een geschikt rantsoen. Bepaalde onderdelen krijgen extra ruimte in het boek door middel van een verdieping, dit is prettig uitgelicht door een andere kleur pagina. Overslaan van deze complexere inhoud is daarom ook makkelijk, evenals terugzoeken. De bijna 300 pagina's lezen prettig en de vele foto's en illustraties zijn een aantrekkelijke aanvulling.

De uitgebreidheid van het boek op sommige vlakken is ook de reden waarom het boek eruitziet als een flinke pil. Veel van de aspecten zijn op zichzelf interessant, maar het boek leest niet altijd gemakkelijk aan één stuk door.
Praktischer is om het te gebruiken als naslagwerk, mede doordat de opzet, inhoudsopgave, index en bijlagen het zoeken makkelijk maken. Echter bevat het boek ook onderdelen die gevoelig zijn voor een bepaalde tijdsgeest, zoals de hoofdstukken Paardenwelzijn en de wet én Diervoederwetgeving. Het besluit om deze hoofdstukken toe te voegen, geeft een compleet, maar bij tijd en wijlen wel zwaar en minder tijdloos boek.

Interessant is dat er ook aandacht is voor paardenhouderij en duurzaamheid, aspecten die niet vaak worden uitgelicht. Het boek bevat een afsluitende pagina met reclame voor een voerfabrikant, maar dat stoort niet. Het is zelfs een begrijpelijke keuze gezien het vele werk dat in het boek zit.

Het boek is heel geschikt voor zowel de beginnende paardeneigenaar op zoek naar achtergrondinformatie als de ervaren eigenaar die diepgang zoekt. Het boek geeft geen kant en klaar passend voedingsadvies, maar geeft de eigenaar de handvatten om voermanagement op te stellen dat passend is bij het houden van het paard, waarbij het belang van ruwvoer hoge prioriteit heeft. Daarnaast is het ook nog eens mooi vormgegeven, dus ook een mooie aanvulling in de boekenkast.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:53

Reclame voor een voederfabrikant? Laat me raden... Equilin. "toevallig" haar eigen bedrijfje.
Jammer hoor.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:12

heb je het al boek gelezen dan?

ik vind het interessant,ik heb het besteld :j

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:30

Nee, en dat ga ik ook niet doen. Ik houd niet zo van "wij van wc-eend adviseren wc-eend" :n

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:37

Het ziet er goed uit maar mijn broek zakte af toen ze toch ruimte bood aan kwakzalverij en onbewezen ideetjes.

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:22

Arabesk schreef:
Het ziet er goed uit maar mijn broek zakte af toen ze toch ruimte bood aan kwakzalverij en onbewezen ideetjes.

Kan je hier voorbeelden van noemen?
Ben wel nieuwsgierig wat voor kwakzalverij een 'wetenschapper'(ze is dan wel Drs. Annette van Weezel Errens maar we weten niet waarvoor ze die drs. is) aanhaalt eigenlijk

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:08

Achterom schreef:
Nee, en dat ga ik ook niet doen. Ik houd niet zo van "wij van wc-eend adviseren wc-eend" :n


Absoluut mee eens... als een boek ( over wat ook ever) reclame bevat, is het mede door dat bedrijf dan betaald - ook al is het de eigen.
En dus is er niets onafhankelijks meer en niets anders als verkapte reclame.
Jammer

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 08:12

Diergeneeskunde begrijp ik van de intro, dus passend bij de inhoud.

Ik vond het een prettig boek die vele kanten belicht. Ze heeft één pagina waarin ze verwijst naar, blijkbaar haar voer, verder wordt in het gehele boek de ruimte altijd aan de lezer gelaten wat, waar of van wie je zal voeren. En ook een kort stuk over alternatieve therapieën, tja, ikzelf lees dat met een korrel zout, maar als je kiest om allerlei veterinaire aspecten te behandelen begrijp ik wel dat je voor de volledigheid dit erbij noemt.
Het is absoluut niet zo dat het boek een handboek is voor alternatief voeren en welk poedertje je waarvoor moet gebruiken.

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:38

Ik ken Annette persoonlijk en het is een nuchter en bevlogen iemand met een hele grote dosis kennis. Ze is een enorme voorstander van het zo natuurlijk mogelijk houden en voeren van paarden. Dit boek draagt bij aan het beseffen van met name het belang van voldoende ruwvoer, en niet zozeer over het voeren van supplementen. Wel over het aanvullen van tekorten op het ruwvoer. Ik vind dit basiskennis en allesbehalve reclame voor het bedrijf.

Annette heeft inderdaad diergeneeskunde gestudeerd.

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:33

Ik vind het een interessant boek, heb het al een tijdje thuis liggen. Het is mooie aanvullende kennis over voer en met name het belang van ruwvoer inderdaad. Reclame vind ik wel meevallen en met een beetje gezond boerenverstand kun je zelf verder kijken naar andere merken met de kennis uit het boek. Datzelfde geldt voor een alternatieve aanpak.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:41


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:51

fleurtjeuh schreef:
Arabesk schreef:
Het ziet er goed uit maar mijn broek zakte af toen ze toch ruimte bood aan kwakzalverij en onbewezen ideetjes.

Kan je hier voorbeelden van noemen?
Ben wel nieuwsgierig wat voor kwakzalverij een 'wetenschapper'(ze is dan wel Drs. Annette van Weezel Errens maar we weten niet waarvoor ze die drs. is) aanhaalt eigenlijk


Osteopathie en cranio sacraal therapie. Dat zijn geen wetenschappelijk bewezen methoden

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:00

Ik vind het bijzonder dat juist jij hierover valt eigenlijk Arabesk :o

Ik ga het boek bestellen, boeiend bericht Bokt, voor dit soort dingen zit ik op Bokt :) . Verbreed mijn kennis weer.

MvdM_oud

Berichten: 47
Geregistreerd: 14-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:08

Achterom schreef:
Reclame voor een voederfabrikant? Laat me raden... Equilin. "toevallig" haar eigen bedrijfje.
Jammer hoor.

Dit is vrij gebruikelijk in de paardenboeken wereld. Zo hebben mediaboek maar ook andere uitgevers vaak ook een reclamepagina voor hun eigen uitgeverij/webshop achterin. Zo'n reclamepagina heeft niet per se invloed op de inhoud van het boek zelf.

Ik ben zelf erg van de supplementen, maar vond het wel een eye-opener om te zien dat ze op de Paardenkamp in Soest alle paarden op gewicht houden met alleen gras, hooi, pavo 18-plus in brokvorm, bietenpulp en zemelen. Niks kasten vol supplementen...

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:08

Ik heb het boek al een tijdje geleden gelezen. Helder boek met veel uitleg. Mooi naslagwerk.

Na het lezen van dit boek ben ik onze Aladdin gaan voeren aan de hand van dit boek. Aladdin is een NRPS met veel Arabisch en Engels Volbloed door zijn aderen. Hij bouwt snel spanning op en toen hij bij ons kwam, had hij veel last van maagzweren.
Deze manier van voeren heeft veel rust gebracht bij Aladdin in zijn lijf en daarmee in zijn koppie. Hij doet het er goed op. Hij is fit, vrolijk en zijn maag en darmen zijn tot rust gekomen.

Ik zeg: aanrader dit boek en het voer


Afbeelding


Meneer Anton krijgt wel volgens dit boek veel ruwvoer etc, maar hij krijgt geen Equilin basic (nog). Anton doet het goed op Marstall Gastro Muesli: en waarom veranderen als hij het daar goed op doet.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:54

Rianne het boek heet het nieuwe voeren? Wat is daar mee bedoeld?

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:14

Ik vind het altijd wel interessante informatie; ik vind voerbeleid heel belangrijk. Tegelijkertijd ook frustrerend denk ik omdat in veel gevallen je het voerbeleid - zeker als je paarden niet in eigen beheer staan - niet altijd kunt beïnvloeden. Ik ben veel met voer bezig en heb er wel eigen ideeen over. Ben benieuwd of ze aansluiten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:16

ruitje schreef:
Ik vind het bijzonder dat juist jij hierover valt eigenlijk Arabesk :o

Ik ga het boek bestellen, boeiend bericht Bokt, voor dit soort dingen zit ik op Bokt :) . Verbreed mijn kennis weer.


Ik ben fel anti alternatieve geneeswijzen en traditionele geneeskunde, onder dat laatste schaar ik hoefijzers ook.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:12

Arabesk je bent fel tegen alternatieve geneeswijzen en traditionele geneeskunde, wat blijft er dan over? en wat voor verband heeft dat met hoefijzers?

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:07

Arabesk schreef:
Ik ben fel anti alternatieve geneeswijzen en traditionele geneeskunde, onder dat laatste schaar ik hoefijzers ook.


Hoe moeten we deze uitspraak interpreteren Arabesk? Dat je helemaal niet naar een dokter gaat als je ziek bent. Niet naar een alternatieve en niet naar een traditionele?

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:09

het is wel een beetje off topic, eventueel doen jullie dit verder via pb?
anders word het weer zo’n voor en tegen topic en het gaat over het boek.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16187
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:45

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om ontopic te blijven reageren, d.w.z. over het boek en inhoud hiervan

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:47

Had graag geweten wat met het nieuwe voeren wordt bedoeld? Gaat het om het wat voeren of om de hoeveelheid of ...?

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Recensie: Het Nieuwe Voeren door Annette van Weezel Errens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:59

Met name dat het uitgangspunt ruwvoer is en je daarop aanvult ipv standaard uitgaat van (basis)brok en zoveel kilo's voeren. Op basis van de werking van het maag- darmstelsel van de paarden.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:53

bedankt. Daar kan ik wat mee.