Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:44

Mars schreef:
En mocht t adoptiepaard nu een trap tegen de Porsche van de buurman van adoptant geven kan de buurman zijn schade dus ook op PZB verhalen? Ik vraag me af hoeveel adoptanten hiervan op de hoogte zijn.


Denk dat het interessant is om dat bekend te maken :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:46

Valt dat niet onder je aansprakelijkheidsverzekering?

lor1_1984

Berichten: 12065
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:47

Cayenne schreef:
Valt dat niet onder je aansprakelijkheidsverzekering?

Normaal niet want het is niet je eigen paard. :)

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:50

En hoe zit dat dan bij iemand die een paard in training heeft? De houder op dat moment?

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:50

Zo zwart wit is het niet. Veel kan afgedekt worden in een contract. Er is zelfs jurisprudentie te vinden over dit onderwerp, waarbij de rechter de eigenaar niet aansprakelijk stelde en het Hof wel.

Reken er maar op dat dit keurig is afgedekt.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:51

DuoPenotti schreef:
En hoe zit dat dan bij iemand die een paard in training heeft? De houder op dat moment?


Nee de eigenaar blijft ten alle tijde aansprakelijk

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:51

Dat valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar, PZB dus.
Als een verzekering die Porche vergoed en er achter komt dat degene die de schade gedeclareerd heeft geen eigenaar is dan beschuldigen je van fraude.
Niet zo grappig dus want dan zit je met de gebakken peren.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:42

Percy schreef:
Dat valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar, PZB dus.
Als een verzekering die Porche vergoed en er achter komt dat degene die de schade gedeclareerd heeft geen eigenaar is dan beschuldigen je van fraude.
Niet zo grappig dus want dan zit je met de gebakken peren.


Ik heb dit ooit mee gemaakt. Pony waar ik op zat, van een manege, schrok en trapte een deuk in een auto. Schade is vergoedt door de verzekering via mijn ruiterbewijs en niet via die van de eigenaar.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:52

DuoPenotti schreef:
En hoe zit dat dan bij iemand die een paard in training heeft? De houder op dat moment?

Van wat ik ooit heb begrepen zit de crux erin of je (de trainer) er een vergoeding voor krijgt. Dan ben je beroepsmatig bezig en ben je zelf aansprakelijk. Zoiets...

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:55

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen. Zo zwart-wit is het niet. De eigenaar is aansprakelijk, tenzij ...

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 06:22

Maar hoe zit het dan als paard ingeslapen wordt wie mag of moet die beslissing nemen de adoptant of de eigenaar?

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:12

Daar moeten zij blijkbaar toestemming voor geven, wat ze vaak niet willen. Daar zijn hier op bokt een paar voorbeelden van geweest. De bruiklener wilde het paard in laten slapen, maar zij wilden dat niet en dat heeft nog heel lang geduurd.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:42

Met die hele adoptieconstructie is het punt vooral dat je je als adoptant in een hele nadelige en onzekere positie plaatst:

Je adopteert voor een marktconforme prijs een paard wat vaak al gebreken heeft.
Deze mag je niet zomaar doorverkopen, inslapen etc, want je bent immers geen eigenaar.

Bij een verandering in je (privé)situatie kun je enkel duimen of hopen dat PZB het paard van je terug wil nemen. Daarover geeft PZB aan dat ze dat enkel doen als ze plek hebben voor het paard en je reden gegrond vinden.

Iedere idioot kan op elk moment besluiten z’n eigen paard van de hand te doen. Maar binnen zo’n contract met PZB is die ruimte er niet.
Wil PZB het paard niet terug, bv omdat ze je reden ongegrond vinden of omdat ze toevallig vol zitten, dan zit je ‘klem’ en blijf je verantwoordelijk en kosten maken voor dat adoptiepaard.


Het kan best zijn dat de hele adoptieconstructie rammelt en dat het niet rechtsgeldig is. Maar dan zou je dus wel juridische stappen moeten ondernemen, om dat aan te tonen.
En wie garandeert dat je ook in het gelijk gesteld wordt?

Dan zou je dus voor een paard
1) een marktconforme prijs betalen
2) initieel geen eigenaar zijn
3) met daarbovenop nog juridische kosten en de tijdsinvestering en de hele reutemeteut,
om de gok te nemen dat je daarmee ook iets bereikt.

Duur paard, veel moeite, 0 zekerheid. Nee bedankt.

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:52

Daar is hier al veelvuldig over gesproken in het topic, het zijn dus geen adoptiepaarden. Dat adopteren slaat nergens op want de paarden worden in bruikleen gegeven en niet via de stichting, maar via een andere BV. Dus dat hele adoptieverhaal gaat nergens over er wordt niet geadopteerd. Ik ben wel benieuwd hoe zo'n contract eruit ziet, daar kunnen ze in zetten wat ze willen. Blijkbaar vinden mensen dat prima, want er worden nog steeds paarden in bruikleen gegeven.

lor1_1984

Berichten: 12065
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:54

Veel mensen denken ook dat ze een goed doel steunen door daar een paard te 'adopteren' en PZB laat ze graag in die waan want dat levert inkomsten en reclame op natuurlijk.
Terwijl ze dus gewoon een kapot paard in huis halen voor een prijs waarvoor je zowat een gezond paard kunt kopen en er vervolgens niets over te zeggen hebt maar wel alle kosten moet dragen.
Zeer gunstige constructie voor PZB, zeer ongunstig voor de 'adoptant' zodra er wat aan de hand is.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:07

Ik zou dolgraag eens weten wat een jurist zegt over deze constructies

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:17

sasja0705 schreef:
Ik zou dolgraag eens weten wat een jurist zegt over deze constructies


Niet negatief bedoelt richting jou maar
dit is al zo vaak besproken hier. En er zijn ook verschillende mensen al heel lang bezig gegevens te verzamelen en alles uit te zoeken. Iedere keer staat er weer iemand op die het allemaal wel even uit zal pluizen en te proberen de stichting aan te pakken. Helaas horen we er nooit meer wat van hoe het ervoor staat.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:36

Dreamboy schreef:
sasja0705 schreef:
Ik zou dolgraag eens weten wat een jurist zegt over deze constructies


Niet negatief bedoelt richting jou maar
dit is al zo vaak besproken hier. En er zijn ook verschillende mensen al heel lang bezig gegevens te verzamelen en alles uit te zoeken. Iedere keer staat er weer iemand op die het allemaal wel even uit zal pluizen en te proberen de stichting aan te pakken. Helaas horen we er nooit meer wat van hoe het ervoor staat.


Dat is niet juist. Uiteindelijk is het beloofde artikel in de krant er gekomen.
Daarvoor is er informatie vergaard, er is met mensen gesproken, zijn bewijzen verzameld. Dus er is veel gebeurd en jullie hebben het resultaat kunnen lezen.
Maar wil je hier echt wat aan kunnen doen; dan moet je ook zelf in actie komen. Zeker als je zelf slachtoffer bent (geweest) van de stichting en zeker als je over bewijs beschikt, dat jou belangrijke informatie over het paard niet is verteld. Dus aangifte doen. Maar veel mensen doen dat niet. Zijn er toch bang voor deze stap te zetten. Dus ja dan zegt Ten Napel inderdaad: Er ligt niks bij de politie, geen aangifte.
Met klagen alleen gebeurt er inderdaad niets.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:52

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:

Ik zou dolgraag eens weten wat een jurist zegt over deze constructies


Niet negatief bedoelt richting jou maar
dit is al zo vaak besproken hier. En er zijn ook verschillende mensen al heel lang bezig gegevens te verzamelen en alles uit te zoeken. Iedere keer staat er weer iemand op die het allemaal wel even uit zal pluizen en te proberen de stichting aan te pakken. Helaas horen we er nooit meer wat van hoe het ervoor staat.


Dat is niet juist. Uiteindelijk is het beloofde artikel in de krant er gekomen.
Daarvoor is er informatie vergaard, er is met mensen gesproken, zijn bewijzen verzameld. Dus er is veel gebeurd en jullie hebben het resultaat kunnen lezen.
Maar wil je hier echt wat aan kunnen doen; dan moet je ook zelf in actie komen. Zeker als je zelf slachtoffer bent (geweest) van de stichting en zeker als je over bewijs beschikt, dat jou belangrijke informatie over het paard niet is verteld. Dus aangifte doen. Maar veel mensen doen dat niet. Zijn er toch bang voor deze stap te zetten. Dus ja dan zegt Ten Napel inderdaad: Er ligt niks bij de politie, geen aangifte.
Met klagen alleen gebeurt er inderdaad niets.[/quote]

Staat dat artikel ook online dan? Ik begreep dat het in een plaatselijke krant is verschenen? Ik heb zelf geen ervaring met ze dus aangifte doen heeft voor mij geen zin. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een hoop mensen zijn die geen aangifte durven te doen uit angst dat het paard weg gehaald wordt. Die nemen dan de gebreken die verzwegen zijn voor lief. Maar niet zolang geleden werd er hier ook nog om ervaringen gevraagd toch? Is dat dan niet een beetje het wiel opnieuw uitvinden of gaat dat over andere zaken?

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:55

Dreamboy schreef:
sasja0705 schreef:
Ik zou dolgraag eens weten wat een jurist zegt over deze constructies


Niet negatief bedoelt richting jou maar
dit is al zo vaak besproken hier. En er zijn ook verschillende mensen al heel lang bezig gegevens te verzamelen en alles uit te zoeken. Iedere keer staat er weer iemand op die het allemaal wel even uit zal pluizen en te proberen de stichting aan te pakken. Helaas horen we er nooit meer wat van hoe het ervoor staat.


Het is hier vaak besproken, ja...
Maar ik heb hiet nog geen antwoord gevonden van een jurist die daadwerkelijk een contract in handen haden deze constructie dus werkelijk op wettigheid gecontroleerd heeft en dan hier uitgelegd.



Puur vanuit mijn gevoel, andcorrect me if I'm wrong -
kun je niets via een stichting in bruikleen geven als een andere BV hiervoor betaald wordt.

Dus blijf ik wel nieuwsgierig, hoe het eea wettelijk in elkaar zit

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:59

sasja0705 schreef:
Dreamboy schreef:

Ik zou dolgraag eens weten wat een jurist zegt over deze constructies


Niet negatief bedoelt richting jou maar
dit is al zo vaak besproken hier. En er zijn ook verschillende mensen al heel lang bezig gegevens te verzamelen en alles uit te zoeken. Iedere keer staat er weer iemand op die het allemaal wel even uit zal pluizen en te proberen de stichting aan te pakken. Helaas horen we er nooit meer wat van hoe het ervoor staat.


Het is hier vaak besproken, ja...
Maar ik heb hiet nog geen antwoord gevonden van een jurist die daadwerkelijk een contract in handen haden deze constructie dus werkelijk op wettigheid gecontroleerd heeft en dan hier uitgelegd.



Puur vanuit mijn gevoel, andcorrect me if I'm wrong -
kun je niets via een stichting in bruikleen geven als een andere BV hiervoor betaald wordt.

Dus blijf ik wel nieuwsgierig, hoe het eea wettelijk in elkaar zit[/quote]

Nee precies. Daar heb ik ook niets over gehoord. Misschien stond dat in het krantenartikel? Ik heb geen idee. Er is dan wel een krantenartikel verschenen maar ze gaan gewoon op dezelfde voet verder en er worden nog steeds genoeg paarden geadopteerd. Dus heel veel indruk heeft het blijkbaar niet gemaakt. Lijkt me knap frustrerend voor degene die er zoveel tijd en energie in gestoken hebben. Maar wat Babootje zegt, als mensen geen aangifte doen zal er waarschijnlijk ook nooit iets veranderen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30260
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:19

Het punt met zo'n contract is: als het niet klopt, dan komt dat er in individuele gevallen uit.
Maar daar is geen overheid of politie in geïnteresseerd: van jou wordt verwacht dat je je eigen contracten goed controleert, en als PZB er een bende van zou maken, dan komt dat er via de civiele rechter wel uit.

Dat is maar beperkt waar, want procederen kost geld en niet iedereen is bereid of in staat dat uit te procederen - en dan nog: wat gebeurt er dan vervolgens? Dan is er één partij van wie vast is gesteld dat het contract niet klopt. En dan?

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:04

Prrrr schreef:
Het punt met zo'n contract is: als het niet klopt, dan komt dat er in individuele gevallen uit.
Maar daar is geen overheid of politie in geïnteresseerd: van jou wordt verwacht dat je je eigen contracten goed controleert, en als PZB er een bende van zou maken, dan komt dat er via de civiele rechter wel uit.

Dat is maar beperkt waar, want procederen kost geld en niet iedereen is bereid of in staat dat uit te procederen - en dan nog: wat gebeurt er dan vervolgens? Dan is er één partij van wie vast is gesteld dat het contract niet klopt. En dan?



Ik geloof niet dat er per paard /pony een ander contract opgemaakt wordt.
Die -belangrijke- hoofdlijnen zullen altijd dezelfde zijn en alleen aangevuld op het betreffende dier.

Je vraagd " en dan "?
Nou als er via de rechter EEN partij is van wie vastgesteld, dat het contract niet deugd , dan hebben volgende het wel gemakkelijker als het bvb om gaat een paard/pony te laten inslapen.

En afhankelijk hoe even het contract is opgesteld, hoeft niet perse een rechter aan te pas te komen.

Dat je geacht wordt om je eigen contract te controleren, ja...
Maar hoe vaak worden niet "de kleine lettertjes " in het dagelijks leven over het hoofd gezien ?

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:23

Dreamboy schreef:
Staat dat artikel ook online dan? Ik begreep dat het in een plaatselijke krant is verschenen? Ik heb zelf geen ervaring met ze dus aangifte doen heeft voor mij geen zin. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een hoop mensen zijn die geen aangifte durven te doen uit angst dat het paard weg gehaald wordt. Die nemen dan de gebreken die verzwegen zijn voor lief. Maar niet zolang geleden werd er hier ook nog om ervaringen gevraagd toch? Is dat dan niet een beetje het wiel opnieuw uitvinden of gaat dat over andere zaken?


Ja, het staat nog steeds online. Het heeft in Tubantia gestaan, maar omdat dat ook van DPG media is ook in verschillende andere kranten. Zoals het AD. Wel achter een betaalmuur. Ik weet dus niet of je deze kunt lezen, anders moet je even rond googlen

https://www.ad.nl/enschede/bonje-rond-h ... a69bc7660/

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:29

@Babootje, dank je wel. Ik zal eens zoeken.