Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:40

Ja eens. Dat is ook mijn issue met de tekst. Veel te vaag en te weinig specifiek.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:02

Dreamboy schreef:
Annemiekev schreef:
Ze hebben er nu een op staan die goed gekeurd is, zullen ze dan toch zelf aan het keuren gegaan zijn?? *\o/*


Goedgekeurd voor recreatie.
Mag je eigenlijk op wedstrijd met een adoptiepaard?

Wat voor recreatie? Er zijn allerlei recreatieve doeleinden met een paard. Van wandelingetje aan de hand tot paardenvierdaagse en alles wat er tussen in zit

Annemiekev
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-01-22
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:17

Wizzard komt na 6 jaar terug bij pzb

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:21

Avalanche schreef:
Ja eens. Dat is ook mijn issue met de tekst. Veel te vaag en te weinig specifiek.

Inderdaad, vaag verhaal. Vooral voor jonge meiden en nietsvermoedende mensen die o zo graag een paard willen en de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt kan dat in een enorme instinker zijn. Heb nog nooit een paard goedgekeurd zien worden voor recreatie , wel dat het paard met een negatief sportadvies uit de keuring komt en dat de dierenarts de mogelijkheid open houdt dat het paard licht recreatief nog wat kan doen maar met de boodschap erbij dat men dan vanzelf ziet waar het schip strandt.

Maaike_Ma
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:38

Staat nu weer een pony van 28 met cushing ter apdoptie,
Arm dier

Annemiekev
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-01-22
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:03

Maaike_Ma schreef:
Staat nu weer een pony van 28 met cushing ter apdoptie,
Arm dier

Is niks mee zeggen ze.

Paardenfann4
Berichten: 1355
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:19

Er staat dat het een weidemaatje is en dat de pony een half tabletje voor de cushing nodig heeft. Dus er staat niet dat er niks mee is.

Annemiekev
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-01-22
Woonplaats: Huissen

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:21

Ze doen gelukkig meer openbaar maken heb ik het idee… lang leve bokt topic….

DuoPenotti

Berichten: 29810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:22

Dat hij Cushing en medicatie nodig heeft is toch niets verbergen dan?

Dan kun je als je belangstelling hebt ook zelf even inlezen wat dat inhoud en kost.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:34

Goed dat ze het er nu ook bij vermelden en de pony dan ws ook al medicatie krijgt. Wel een extra kostenpost voor de adoptant en flink op leeftijd. Hopelijk vind hij nog een fijn plekje of kan hij in hun eigen rusthuis blijven.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:34

Ik heb een mening over een 28-jarige afstaan aan een organisatie die 'm dan weer gaat herplaatsen. Laat staan een 28 jarige met cushing...

Maargoed, PZB is hier nu wel open en eerlijk over. Dat is een verbetering ten opzichte van de vorige met cushing. :)

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:41

Maar een paard met cushing wil je ook niet vol op de wei dus om die nou als weidemaatje aan te bieden is op zijn minst ondoordacht.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:01

Hier kon de Fjord met cushing niet eens meer naar gras kijken, dan werd ze al bevangen :(:)

DuoPenotti

Berichten: 29810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:22

En mijn sjimpie met PPID, want cushing is een achterhaalde term, heeft daarmee jaren dagelijks op de weide gestaan. Dus dat bestaat ook :)

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:06

Ik heb het idee dat je toch wel vaak (=niet altijd) hoort dat de gevoeligheid toch wel toeneemt en ze dan steeds minder lang op het gras kunnen.

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:09

Een 28 jarige prive bij mensen thuis is fijner dan op zo'n grote locatie toch?

DuoPenotti

Berichten: 29810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:12

Het zal er wellicht ook aan liggen wat voor ras het is en de gevoeligheid vooraf?
Bij Sjimpie kwam ik achter zijn ppid omdat hij licht bevangen stond. Maar daarvoor nooit gevoelig voor geweest.
Zijn eten was verder ook nergens op aangepast.
Dat heb ik toen wel gedaan. Minder suikers en zetmeel. Meer eiwit gezien zijn leeftijd en zo kon hij op gras blijven bij zijn maatjes.

Maar dat dit niet altijd zo is zal vast :j

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:20

Mijn 32 jarige met ppid loopt hele jaar rond op de wei en doet het beter dan ooit (tot 2 jaar geleden stond ze op pensionstal en veel op de paddock).
Maar goed, het vraagt wel management en is paard afhankelijk. Zou een ppid'er niet zonder meer als weidemaatje aanbieden.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:23

De Fjord stond al jaren op dezelfde locatie met hetzelfde weide en voer beleid, zonder problemen. Maar ineens ging het niet meer en uiteindelijk stond het beestje weken aan een stuk op het harde / zand bij stal en bij heel voorzichtig wennen was het meteen alweer foute boel :(:) Dat was echt niet leuk meer en beestje is toen ook ingeslapen omdat er zo geen zak meer aan was...

Bij cushing (PPID idd) en kleine ponies (zelfde categorie van verhoogd risico op hoefbevangenheid) vind ik het aanprijzen als weidemaatje zonder die verwachting van "gooi maar op het gras" een beetje te temperen, niet echt top eigenlijk. Ik heb daar zo'n gevoel bij van het gaat goed tot het ineens niet meer goed gaat en de kans is groot dat dat op een gegeven moment gaat gebeuren.... en dan is zo'n dier niet meer op zijn plek want het moe(s)t als weidemaatje dienen :(:)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:39

Eerlijkheid over cushing is top.

Maar weidemaatje is beetje zwart-wit. Je kan ook schrale weide hebben met zand paddock.
Iemand die voor dat oudje wil gaan kan zich gewoon het best raadplegen over cushing desnoods bij zijn/haar dierenarts. En het liefst zou je die moeten plaatsen bij iemand die ervaring heeft met oudjes en/of cushing.

Kan best zijn dat het paard niet goed gedijt in hun pension voor oudjes.
Van vorige eigenaar is het wel jammer van een paard op zo'n hoge leeftijd weg te doen. Maar we weten de reden niet hierachter dus om nou te gaan bekritiseren is ook weer wat.

BigOne
Berichten: 38349
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:51

Net even het filmpje van die tuiger bekeken, ligt het aan mij of loopt hij nogal vreemd met de achterhand? Kan zijn omdat hij jong is maar nogal apart.

Dreamboy

Berichten: 2461
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:26

BigOne schreef:
Net even het filmpje van die tuiger bekeken, ligt het aan mij of loopt hij nogal vreemd met de achterhand? Kan zijn omdat hij jong is maar nogal apart.


Daar heb ik laatst op instagram al eens een opmerking over gemaakt waar heel fel op gereageerd werd. Waarschijnlijk zat ik op het goede spoor. Maar ik mag het hier niet benoemen want dan speculeer ik.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:37

Art_Ificious schreef:
Eerlijkheid over cushing is top.

Maar weidemaatje is beetje zwart-wit. Je kan ook schrale weide hebben met zand paddock.
Iemand die voor dat oudje wil gaan kan zich gewoon het best raadplegen over cushing desnoods bij zijn/haar dierenarts. En het liefst zou je die moeten plaatsen bij iemand die ervaring heeft met oudjes en/of cushing.

Kan best zijn dat het paard niet goed gedijt in hun pension voor oudjes.
Van vorige eigenaar is het wel jammer van een paard op zo'n hoge leeftijd weg te doen. Maar we weten de reden niet hierachter dus om nou te gaan bekritiseren is ook weer wat.

Weidemaatje is een maatje voor in de wei. Paddockmaatje is een maatje voor in de paddock. Een maatje is een paard waarvan je de manier van houden niet benoemd. Schrale wei geeft meer suikers dus meer risico bij PPID. Met een weidemaatje wordt een paard benoemd die ongecompliceerd op de wei kan staan maar niet meer geschikt is om werk te doen.Dus goed met gras om kan gaan qua spijsvertering maar ook geen last krijgen van het gras eten. Dus altijd aanwezig op de wei om als opvang te functioneren als er bijvoorbeeld een paard weggaat. Bij sommige mensen zullen ze zelfs alleen staan als het paard wat wel voor gebruik geschikt is aan het werk is. Maar ga er vanuit dat de meeste mensen geen paard alleen laten staan.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:55

BigOne schreef:
Net even het filmpje van die tuiger bekeken, ligt het aan mij of loopt hij nogal vreemd met de achterhand? Kan zijn omdat hij jong is maar nogal apart.

Waar staat het filmpje van de tuiger?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 06:50

KSHancox schreef:
Ik heb een mening over een 28-jarige afstaan aan een organisatie die 'm dan weer gaat herplaatsen. Laat staan een 28 jarige met cushing...

Maargoed, PZB is hier nu wel open en eerlijk over. Dat is een verbetering ten opzichte van de vorige met cushing. :)

Oh ja. Ik ook. Een heel duidelijke mening.

Zo'n paard herplaats je niet meer. Die laat je staan tot zijn dood, of laat je inslapen. Dat geleur met zo'n oudje... Triest.