Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemiekev
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-01-22
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 22:18

Dreamboy schreef:
Annemiekev schreef:
Ze hebben er nu een op staan die goed gekeurd is, zullen ze dan toch zelf aan het keuren gegaan zijn?? *\o/*


Goedgekeurd voor recreatie.
Mag je eigenlijk op wedstrijd met een adoptiepaard?

Vast wel want als jij m van B naar Z2 rijdt en je brengt m terug kunnen ze er €10,000 meer voor vangen..

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:15

Met een paard goedgekeurd voor alleen recreatie zal dit vast niet zo ver komen.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:28

Waarom niet? Een paard dat volgens een dierenarts rondjes in de bak of door het bos kan lopen, moet toch ook een Z2 proef kunnen lopen?

Dreamboy

Berichten: 2460
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:29

Evamarie schreef:
Met een paard goedgekeurd voor alleen recreatie zal dit vast niet zo ver komen.


Vandaar ook mijn vraag. Voor recreatie worden ze al snel goed gekeurd, voor de sport niet. Afgekeurd voor de sport maar nog wel geschikt voor recreatief gebruik.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:31

Wat is het verschil? Het is beide recreatie, een (sub) top ruiter gaat geen paard bij PZB ophalen.

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:44

Het verschil is dat de DA daar dus wél specifiek onderscheidt in maakt op het keuringsrapport.

Dreamboy

Berichten: 2460
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:47

lies schreef:
Wat is het verschil? Het is beide recreatie, een (sub) top ruiter gaat geen paard bij PZB ophalen.

Paarden met bepaalde aandoeningen worden afgekeurd voor de hogere dressuur of springsport, bv hoger dan de L.Maar deze paarden zijn nog wel prima geschikt voor lichte sport of buitenritten. Nee, natuurlijk gaat een topruiter daar geen paard adopteren voor de sport maar er zijn ook recreatieve ruiters die M of hoger rijden. Daar is een paard wat afgekeurd is voor de sport dus niet geschikt voor.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:53

Evamarie schreef:
Met een paard goedgekeurd voor alleen recreatie zal dit vast niet zo ver komen.

Dat komt volgens mij ook omdat voor recreatie alleen een klinische keuring voldoet en voor sport er foto's gemaakt moeten worden (en dus duurder is).
Dat zegt dus niets over de mogelijkheden van een paard.

Roulette_
Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 07:50

Zullen we blijven letten op aannames en het juist overnemen van uitspraken? Van de opmerking ‘goedgekeurd voor recreatie’ zijn we via ‘alleen goedgekeurd voor recreatie en dus afgekeurd voor sport’ nu al bij ‘alleen klinisch gekeurd, want voor sport waren er wel foto’s geweest’. Wat allebei kan, maar niet per se waar is. Van mijn eigen DA weet ik dat iig bij hem zowel doel als foto’s keuze van de eigenaar is. Dan kan het best zijn dat er uiteindelijk op het recreatie-rapport staat dat het dier iets heeft waardoor hogere sport niet verstandig is, maar het kan ook zijn dat het een puntgaaf paard met goede foto’s is, waarvan de eigenaar van plan is er alleen mee in het bos te gaan rijden. Zonder het rapport te zien, is er niets van te zeggen.

Dreamboy

Berichten: 2460
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:16

Roulette_ schreef:
Zullen we blijven letten op aannames en het juist overnemen van uitspraken? Van de opmerking ‘goedgekeurd voor recreatie’ zijn we via ‘alleen goedgekeurd voor recreatie en dus afgekeurd voor sport’ nu al bij ‘alleen klinisch gekeurd, want voor sport waren er wel foto’s geweest’. Wat allebei kan, maar niet per se waar is. Van mijn eigen DA weet ik dat iig bij hem zowel doel als foto’s keuze van de eigenaar is. Dan kan het best zijn dat er uiteindelijk op het recreatie-rapport staat dat het dier iets heeft waardoor hogere sport niet verstandig is, maar het kan ook zijn dat het een puntgaaf paard met goede foto’s is, waarvan de eigenaar van plan is er alleen mee in het bos te gaan rijden. Zonder het rapport te zien, is er niets van te zeggen.


Dit gaat ook niet specifiek over het paard bij pzb maar keuringen in het algemeen. Van speculatie is dan ook geen sprake.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:22

Roulette_ schreef:
Zullen we blijven letten op aannames en het juist overnemen van uitspraken? Van de opmerking ‘goedgekeurd voor recreatie’ zijn we via ‘alleen goedgekeurd voor recreatie en dus afgekeurd voor sport’ nu al bij ‘alleen klinisch gekeurd, want voor sport waren er wel foto’s geweest’. Wat allebei kan, maar niet per se waar is. Van mijn eigen DA weet ik dat iig bij hem zowel doel als foto’s keuze van de eigenaar is. Dan kan het best zijn dat er uiteindelijk op het recreatie-rapport staat dat het dier iets heeft waardoor hogere sport niet verstandig is, maar het kan ook zijn dat het een puntgaaf paard met goede foto’s is, waarvan de eigenaar van plan is er alleen mee in het bos te gaan rijden. Zonder het rapport te zien, is er niets van te zeggen.

Ik bedoelde juist dat "alleen" gekeurd voor recreatie helemaal niet slechter hoeft te zijn dan gekeurd voor sport en ik zeg ook nergens als een een paar gekeurd is voor recreatie hij "dus" is afgekeurd voor de sport.
Juist heel veel paarden worden alleen voor recreatie gekeurd omdat dit vaak voldoende is en goedkoper dan voor de sport.

Dreamboy

Berichten: 2460
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:34

Brainless schreef:
Roulette_ schreef:
Zullen we blijven letten op aannames en het juist overnemen van uitspraken? Van de opmerking ‘goedgekeurd voor recreatie’ zijn we via ‘alleen goedgekeurd voor recreatie en dus afgekeurd voor sport’ nu al bij ‘alleen klinisch gekeurd, want voor sport waren er wel foto’s geweest’. Wat allebei kan, maar niet per se waar is. Van mijn eigen DA weet ik dat iig bij hem zowel doel als foto’s keuze van de eigenaar is. Dan kan het best zijn dat er uiteindelijk op het recreatie-rapport staat dat het dier iets heeft waardoor hogere sport niet verstandig is, maar het kan ook zijn dat het een puntgaaf paard met goede foto’s is, waarvan de eigenaar van plan is er alleen mee in het bos te gaan rijden. Zonder het rapport te zien, is er niets van te zeggen.

Ik bedoelde juist dat "alleen" gekeurd voor recreatie helemaal niet slechter hoeft te zijn dan gekeurd voor sport en ik zeg ook nergens als een een paar gekeurd is voor recreatie hij "dus" is afgekeurd voor de sport.
Juist heel veel paarden worden alleen voor recreatie gekeurd omdat dit vaak voldoende is en goedkoper dan voor de sport.


En ik bedoel dat je toch ook heel vaak advertenties ziet waarin staat dat een paard gekeurd is maar niet meer geschikt is voor de sport maar wel voor recreatief gebruik.

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:38

Laten we wel wezen: alleen gekeurd zegt niets. De resultaten van de keuring wel, maar ook alleen als je weet door wie en hoe er gekeurd is.

Ik ga dus mee met Roulette.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:41

Ik heb nog nooit gemerkt dat het doel uitmaakt voor de kosten. Dus recreatie goedkoper als sport. Dat ligt gewoon aan wat je allemaal laat keuren en niet aan het doel. Een klinische keuring is goedkoper als röntgenfoto's, maar voor het ene doel niet goedkoper als voor het andere.

Mijn da's keuren recreatie net zo streng als sport. De basissport is niet zwaarder als lekkere buitenritten maken en recreatief vanalles doen. Een paard wat wat mankeert heeft juist meer begeleiding en correcte training nodig en dan kunnen ruiterpaden met verschillende ondergronden veel heftiger zijn als een bak. Of rondjes in de bak zonder juist lichaamsgebruik zwaarder dan correct trainen, terwijl mensen denken dat het laatste of de sport zwaarder is. Daarom is het bij veel gevallen apart dat een paard nog goed zou zijn voor recreatie, maar niet meer voor basis dressuur.

Er werd dus ook altijd hetzelfde gekeken bij een keuring en dan was het aan ons als kopers wat we wilden. Alleen klinisch of ook röntgenfoto's.

Daarnaast worden ze bij een keuring niet afgekeurd, maar een positief of negatief advies. Afgekeurd is voor de verzekering en dan is verkopen of wedstrijden rijden verboden. Gekeurd zegt dus ook niks, gekeurd zonder bemerkingen wel bijvoorbeeld.

Dreamboy

Berichten: 2460
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:43

Avalanche schreef:
Laten we wel wezen: alleen gekeurd zegt niets. De resultaten van de keuring wel, maar ook alleen als je weet door wie en hoe er gekeurd is.

Ik ga dus mee met Roulette.



Het klopt ook wel wat ze zegt maar waarom wordt er dan niet gewoon gezegd dat het paard is goed gekeurd ipv specifiek goed gekeurd voor sport / recreatie. Met welk doel het paard gekeurd is is dan toch niet van belang?

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:47

Maar zie de post van MWM: goedgekeurd zegt niets, want er wordt niets afgekeurd, alleen een advies gegeven.
We weten ook niet of er klinisch of ook röntgen is gekeurd, we weten de resultaten niet en we weten niet door wie de keuring is uitgevoerd. Dus imo te weinig specifiek om conclusies te kunnen trekken.

Dreamboy

Berichten: 2460
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:52

Avalanche schreef:
Maar zie de post van MWM: goedgekeurd zegt niets, want er wordt niets afgekeurd, alleen een advies gegeven.
We weten ook niet of er klinisch of ook röntgen is gekeurd, we weten de resultaten niet en we weten niet door wie de keuring is uitgevoerd. Dus imo te weinig specifiek om conclusies te kunnen trekken.


Nogmaals, deze discussie gaat niet over het paard bij pzb maar keuren in het algemeen.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:52

Avalanche schreef:
Maar zie de post van MWM: goedgekeurd zegt niets, want er wordt niets afgekeurd, alleen een advies gegeven.
We weten ook niet of er klinisch of ook röntgen is gekeurd, we weten de resultaten niet en we weten niet door wie de keuring is uitgevoerd. Dus imo te weinig specifiek om conclusies te kunnen trekken.


Inderdaad. Ze vermelden erbij dat het paard gezond is en vrij van gebreken. Dat vind ik interessanter dan de vermeende goedkeuring.

Al met al hoop ik dat de aanpassingen die ze nu lijken door te voeren het welzijn van de adoptiepaaarden ten goede komt.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:58

Je mag op wedstrijd met een adoptie paard. Ik heb een tijdje het paard van een vriendin gereden die ze via PZB heeft en we hebben overwogen om op wedstrijd te gaan. Uiteindelijk zelf niet gedaan, volgens mij is zei wel een keer gestart.

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:22

Dreamboy schreef:
Avalanche schreef:
Maar zie de post van MWM: goedgekeurd zegt niets, want er wordt niets afgekeurd, alleen een advies gegeven.
We weten ook niet of er klinisch of ook röntgen is gekeurd, we weten de resultaten niet en we weten niet door wie de keuring is uitgevoerd. Dus imo te weinig specifiek om conclusies te kunnen trekken.


Nogmaals, deze discussie gaat niet over het paard bij pzb maar keuren in het algemeen.

Dat begrijp ik, maar ik wil het even weer specifiek maken, om aannames te voorkomen. Er werd in de posts ervoor alweer gespeculeerd, en het is heel makkelijk om van het een in het ander te rollen en verkeerde conclusies te trekken.

Punt is dat PZB iets op de site heeft neergezet wat heel positief lijkt, maar in werkelijkheid simpelweg te weinig specifiek is om enige conclusie aan te verbinden.

Terug naar keuringen in het algemeen zegt een keuring alleen iets als je een lijst met de concrete uitkomsten van de keuring krijgt, en bij een röntgenologische keuring ook de foto's met de beoordeling daarvan door een expert. De meeste mensen hier zijn namelijk geen experts, kunnen misschien wel iets zien, maar de meesten van ons zullen de details over het hoofd zien.

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:38

En ook per da verschilt het enorm hoe ze keuren.
Een handelaar hier in de buurt klaagt altijd over de kliniek hier omdat ze naar hun zeggen te zwaar keuren bij recreatie.
Anderzijds (waar ik het mee eens ben) de basis voor recreatie als sport is hetzelfde, het paard moet gewoon goed/rad zijn.
De handelaar is van mening dat er voor recreatie best een klein tikkie in kan/mag zitten want je vraagt niet zoveel van het paard.

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:48

Voor recreatie zou ik nog strenger keuren dan voor sport eigenlijk.
Recreatiepaarden gaan over allerlei terreinen, sportpaarden hebben eigenlijk altijd een mooie baan. Recreatiepaarden moeten ook veel veelzijdiger zijn dan sportpaarden, moeten ondanks dat de ruiters minder interesse hebben in dressuur wel heel blijven. Daarmee scheer ik overigens niet iedereen over een kam hoor, er zijn zeker recreanten die de nodige aandacht besteden aan goed lichaamsgebruik van het paard. Maar in het algemeen zal recreatie meer van een lichaam vragen lijkt me.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:19

Ik denk dat recreatie zo enorm uiteenlopend is dat je daar eigenlijk weinig van kan zeggen.
Het varieert natuurlijk van enorm intensieve ritten maken, met behoorlijk intensieve les in de bak er nog bij wellicht, tot eens in de week met een lange teugel en hooguit een half galopje een klein uurtje een rondje over makkelijk terrein hobbelen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2468
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:37

Daar heb je gelijk in. Sommige recreatiepaarden zullen nog wel harder werken dan sportpaarden. Het is zo'n breed begrip.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:10

Afanaisa91 schreef:
Avalanche schreef:
Maar zie de post van MWM: goedgekeurd zegt niets, want er wordt niets afgekeurd, alleen een advies gegeven.
We weten ook niet of er klinisch of ook röntgen is gekeurd, we weten de resultaten niet en we weten niet door wie de keuring is uitgevoerd. Dus imo te weinig specifiek om conclusies te kunnen trekken.


Inderdaad. Ze vermelden erbij dat het paard gezond is en vrij van gebreken. Dat vind ik interessanter dan de vermeende goedkeuring.


De bewering dat het paard gezond is en vrij van gebreken staat wel in contrast met het feit dat het paard blijkbaar alleen voor recreatie geschikt is; anders had het net zo goed voor sport geschikt geweest.
En eens met de constatering dat de belasting van recreatiepaarden het vaak nog zwaarder dan die van sportpaarden

Wat je graag zou willen zien van PZB als het gaat om rijpaarden is een keuring (RX en klinisch) met een advies van een DA wat wel en niet met het paard nog kan, een prognose en een managementadvies (hoe houd je dit paard zo gezond mogelijk). Gewoon volledige transparantie. Dan weten mensen die zo'n paard in bruikleen nemen echt waar ze aan toe zijn en of ze de zorg aan willen gaan, ook v.w.b. de kosten).
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 10-06-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In overleg met poster een zin verwijderd die tegen de regels is