Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:07

Vindt de wolf een prachtig dier maar hier in Nederland hoort hij niet thuis.
Veel te weinig ruimte voor zo`n dier.
Hopelijk na verloop van tijd komen ze hier zelf achter en vertrekken weer maar dat gaat denk ik niet gebeuren.
Je kunt van alles bedenken om onze (huis) dieren te beschermen tegen de wolf maar dat gaat niet werken.
Wanneer ze te brutaal worden zeg ik afschieten.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:11

Ninx schreef:
Tof dat ze 18 miljoen Nederlanders hebben gevraagd wat zij vinden, en dat 4,5 miljoen mensen de wolf niet welkom heet.....

Net als alle miljoenen Nederlanders die toevallig ook altijd met een meerderheid alle kabinetsplannen helemaal top vinden!

Wat een werk he?! Steeds al die miljoenen NL'ers polsen.... maar dan weet je tenminste wat het volk werkelijk denkt _O- :D :+


Wat wil je hier mee zeggen?

Dat je tegen democratie bent? Of wat?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:17

Het is natuurlijk een waardeloze enquete. Als je serieus wilt weten wat mensen van iets vinden moet je beginnen met mensen te bevragen die het ook betreft.

Als je mij vraagt of er een snelweg dwars door Amsterdam mag komen ben ik ook voor. Net zoals ze het hek van de wolven in Artis van mij open mogen zetten, wolven zijn nu immers inheems die horen niet meer in een dierentuin.
Maar dat kan ik makkelijk zeggen, deze zaken betreffen mij niet. Net zoals het mensen die in Amsterdam* wonen (nog) niets met de wolven in Nederland te maken hebben. (* Amsterdam is hier een voorbeeld kan iedere willekeurige andere stad zijn)

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:28

irmaz schreef:
Het is natuurlijk een waardeloze enquete. Als je serieus wilt weten wat mensen van iets vinden moet je beginnen met mensen te bevragen die het ook betreft.

Als je mij vraagt of er een snelweg dwars door Amsterdam mag komen ben ik ook voor. Net zoals ze het hek van de wolven in Artis van mij open mogen zetten, wolven zijn nu immers inheems die horen niet meer in een dierentuin.
Maar dat kan ik makkelijk zeggen, deze zaken betreffen mij niet. Net zoals het mensen die in Amsterdam* wonen (nog) niets met de wolven in Nederland te maken hebben. (* Amsterdam is hier een voorbeeld kan iedere willekeurige andere stad zijn)


En mensen moeten een juiste voorstelling van zaken hebben. Nu is het zo dat de meeste mensen in Nederland de voorlichting van de publieke omroep meekrijgt. De halleluja verhalen van een eerste roedel, en de welpjes.
En ja, welpjes zijn mooi en speels.
Maar de rest van de voorlichting is niet volledig juist. De wolf zou schuw zijn, je zou je schapen goed kunnen beschermen, en ook mensen zouden nooit in gevaar komen door een wolf.
Dat deel van de voorlichting klopt niet.

Ik denk dat als de mensen een vollediger beeld zouden hebben, er meer bedenkingen zouden zijn bij het volledig loslaten van de wolvenpopulatie. Zonder enige vorm van beheer gaat dit uit de klauwen lopen.
Helaas…

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:56

De wolf is een prachtig dier in zijn natuurlijke habitat. Maar het huidige NL is gewoon niet meer zijn natuurlijke habitat.

Zoals Vuurvleugels al uitlegt, in zijn natuurlijke habitat jaagt de wolf, kiest een prooi, de rest van de kudde slaat op de vlucht en het zwakste dier wordt gegrepen.
In zijn natuurlijke habitat heeft de wolf 1 natuurlijke vijand, de mens.

De huidige situatie in NL heeft helemaal niets met de natuurlijke habitat van de wolf te maken. Dieren worden in een weiland op een presenteerblaadje aangeboden. Zijn enige natuurlijke vijand heeft zichzelf vleugellam gemaakt door regeltjes.

Dus hoort ie hier thuis, welnee. Hij hoort hier net zo min thuis als een grizzly beer. Dat er mensen zijn die het fantastisch vinden, maakt het nog totaal niet natuurlijk. Dat de wolf hier ooit een bestaansrecht had in een omgeving die wel als zijn natuurlijke habitat kan worden omschreven, maakt niet dat het huidige NL daar nog aan voldoet en dat hij daarom hier nog steeds zou thuishoren.

Feitelijk is de wolf in NL gewoon een soort dierentuin wolf, alleen dan zonder hek. Hij wordt gevoerd en hij wordt beschermd. Niets natuurlijks aan. Dit gaat gewoon uit de hand lopen, net zoals eerder met de grote grazers in de Oostvaardersplassen. Enige verschil is, dat met de grote grazers, de dieren zelf het slachtoffer waren van hun voortplantingsdrang. Bij de wolf, zijn het andere dieren.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:05

sterregoud schreef:
En mensen moeten een juiste voorstelling van zaken hebben. Nu is het zo dat de meeste mensen in Nederland de voorlichting van de publieke omroep meekrijgt.


Is dat met wereldopwarming, covid, autoracen of noem maar op anders?

Nu is het een keer zo dat de publieke opinie níet in het straatje past hier op Bokt omdat het een forum voor paardliefhebbers betreft.

Het is een fundamententeel nadeel van democratie. Mensen stemmen nu eenmaal op basis van vooral emotie bij wat ze dénken te weten.

Maak je er niet druk over. Mbt de wolf stabilseert zich dat vanzelf. De overheid gaat dat écht wel beheren en ook zal je moeten accepteren dat de wolf er is en blijft.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:13

VuurVleugels schreef:
Je hebt in vorige topics al mijn argumenten al keihard onderuit willen schoppen door niet te lezen en gewoon heel hard over me heen te schreeuwen. Overigens lees ik je 'zo flauw ben ik niet' met enig hoongelach, aangezien je het wel nodig vind me te 'pakken' op mijn gevoeligheden en op jouw waarde inschatting van mijn bijdragen. Maar goed, weet je, gedragsbiologie van een wolf vind ik interessanter dan mijn paper afmaken wat ik eigenlijk moet doen, dus what the hell.

1. Een wolf moord niet. Moord is iets wat alleen wezens met een cognitief bewustzijn kunnen. Een wolf doodt. Dat maakt al een heel verschil in benadering.
Fout. zowel in het wild als binnen hekken worden er kuddes gedood zonder er van te eten. Ook individuele dieren zijn gedood zonder uiterlijke tekenen (bv kalf ong. 225kg, doodgeslagen, bij obductie bleken de spieren verpulverd, dier is inwendig doodgebloed, ja oorzaak wolf)
2. Wie nu wil roepen: 'ja maar kijk een hele schapenkudde die is omgelegd omdat hij niet stopte met moorden/doden': dit is te wijten aan het instinct van een roofdier. In het wild kiest het roofdier een prooidier uit en gaat hier vol op af. Is dit prooidier onderdeel van een kudde, dan is de rest van de kudde allang gevlogen als het roofdier zijn prooi te pakken heeft gekregen, want die reetjes en konijntjes gaan niet staan kijken hoe hun kuddegenoot opgejaagd wordt, die rennen voor hun leven. Dat betekent dat, zodra de prooi gedood is, de trigger voor de wolf om te doden (het zien van een prooidier) niet langer opspeelt. In een schapenweide is dit anders. Hier kan de rest van de kudde niet weg, waardoor de trigger in de hersenen van het roofdier om te jagen continu geactiveerd blijft. Hierom blijft hij bezig, tot hij ófwel uitgeput, ófwel klaar met de hele kudde is.
BS dus, doden uit spel i.e. surplus killing is niet enkel van toepassing bij dieren binnen een omheining, dit gebeurt ook bij wild.

3. Het wolvenbestand in Nederland is nu verschrikkelijk instabiel. Ja, er zijn enkele wolven gevestigd, maar de territoria van die wolven zijn nog lang niet afgebakend en het zal nog lange tijd onzeker blijven hoeveel wolven zich hier daadwerkelijk gaan vestigen. Want de natuur is niet gek, die heeft echt wel door hoeveel ruimte er ergens is. Beschikking tot voedsel is hierin niet het enige criteria. Als territoria duidelijk zijn afgebakend zal het aantal wolven zich hier stabiliseren, en dan zal écht heel veel minder zijn dan waar mensen bang voor zijn. Veel mensen zijn bang dat zich hier honderden wolven zullen vestigen. Maar bedenk dat in Yellowstone park, wat in totaal 9000m2 is, 'slechts' rond de 100 wolven wonen, in roedels. En dit gaat dan om een heel groot natuurpark, zonder verstedelijking. De Veluwe is slechts een m2 of 1000, de Utrechtse Heuvelrug is daar nog een fractie van. In de duingebieden en op het platteland zullen ze minder settelen, wolven geven de voorkeur aan bosrijk gebied. Hoeveel m2 zullen ze in Nederland aan gaan merken als 'hey, dit is geschikt voor mij om te wonen'? Hoeveel wolven kúnnen dat überhaupt aan gaan merken? Dat zullen er enkele tientallen worden, niet meer dan dat.
Sorry ook niet waar, Yellowstone is nadat de wolf de populatie wild reduceerde van iets van 19.000 naar zo'n 4000 dieren de wolvenpopulatie door gevechten tussen roedels en ziektes in elkaar geklapt (2005 of 2006 was dat). Die zal inderdaad waarschijnlijk nooit meer herstellen, want er is geen voedsel genoeg meer.

Ik erken ten volle dat die tientallen heel erg veel moeilijkheden met zich meebrengen voor mensen die dieren buiten hebben lopen, zoals ik. Mijn huis bevindt zich MIDDEN in een voorlopig geclaimd wolventerritorium, dus ja, ook mijn paard loopt gevaar. Ik ben dan ook niet diehard pro wolf. Maar ik vind het ontzettend egocentrisch om te zeggen: NL is vol, wij mensen zijn er al, doei. De natuur is de natuur en die houdt je niet (ethisch verantwoord) tegen. Het enige wat je dan als mens nog kan doen is je aanpassen aan de realiteit. Dat gaat tranen, verdriet, boosheid en angst veroorzaken, ja. Ook bij mij, als mijn paard iets overkomt. Maar het leven is niet maakbaar en we moeten stoppen met denken dat alles wel te regelen en plannen is.
Kijkende naar Rusland wat er qua wolvenpopulatie dynamiek gebeurt qua "balans" tussen prooi en roofdier is het antwoord niet. En daar hebben ze al eeuwen ervaring met wolven en is de mens vrijwel altijd ongewapend, dus afschot is enkel als de overheid gedwongen wordt die stap te zetten.
EDIT: Ik zie nu wéér nieuwe toevoegingen van DP over mijn posts en ik vind dit echt bijzonder kinderachtig. Je maakt er zelf van dat mijn argumenten zo sterk zijn dat ze niet onderuit te halen moeten zijn, IK heb alleen maar gezegd dat ik mijns inziens waardevolle bijdragen te leveren heb door mijn eigen kennis en ervaring op dit onderwerp. Voor mij haal je hiermee je credits alleen maar verder onderuit.


Verder : Moeten we met een al wankele biodiverstiteit en een afnemende werking van bv antibiotica + geen medicijnen tegen een aantal soorten lintworm (o.a. vosselintworm) een dier terug willen wat zo'n 50 vaak ook voor ons besmettelijke ziektes meebrengt? In een tijd dus dat we terug moeten naar preventie ipv behandeling en moeten we juist nu met de decennia aan veldonderzoek in Rusland en daarvoor USSR die zoveel ervaring heeft met leven met wolven onder de tafel vegen? Ik ben mij al een tijdje aan het inlezen qua wolven en wat de werkelijke gedragingen en kosten zijn (en dan laat ik die aan vee zelfs even buiten beschouwing), die kosten zijn voor het wild zelf al niet op te brengen, wolvenpopulatie zonder beperkingen is uitsterven/wegtrekken. Gevolg : geen begrazing meer, meer droog materiaal dat makkelijk fikt (wat anders als jong mals groen was opgegeten) en natuurbranden, dus nog grotere klap voor zo'n al leeg gebied. Natuur? zonder invloed van de mens was de huidige biodiverstiteit er niet eens geweest, wolf heeft alleen een vijand in de mens, zonder die beperking was er op grote delen van de planeet niet veel meer over geweest van dieren of planten door jacht en brand. Dat we sinds uitvinding van strychnine en goede vuurwapens op een aantal plekken flink tekeer zijn gegaan klopt en waar dat niet mag zijn de aantallen geexplodeerd, doordat de grote grazers heel goed gemanaged werden en daardoor fors konden groeien. Inmiddels zijn die aantallen grazers gezakt tot op sommige plekken wel 0.006 per 1000ha en staan die bossen jaarlijks in de fik. Zijn de aantallen wolven nl eenmaal te groot, dan is reduceren op zijn minst lastig tot gaat niet lukken. Ander wild is er dan al nauwelijks, vuilnisbelten, vee honden en mensen zijn dan doelwit. Er verdwijnen in Alaska (grote wolvenpopulatie) jaarlijks zeker 100 mensen op de meerdaagse wandelroutes, lang niet alles wordt terug gevonden en bewijzen van doodsoorzaak is vrijwel onmogelijk. Canada heeft vrijiwel elk jaar meerdere wolvenaanvallen, maar veel halen het nieuws niet eens (of misschien net het lokale blaadje). Nationale registratie van wolvenaanvallen op mensen wordt niet gedaan.

En qua veehouderij, hoewel de bewezen schade vergoed wordt, is dat maar een fractie van de verliezen, daarboven op komen in de VS (waar de aantallen al een stukje hoger liggen dan hier) op de grote graasgronden de cijfers uit richting de 1 + 8 (geen bewijs van te vinden, immers dat eten ze op) + 4-5 gewond, vertrappeld in paniek en lagere lichaamsconditie. Dat laatste zien ze trouwens algemeen, de zomerweides zijn bedoeld om ze reserves op te laten bouwen, ipv komen ze een volle punt bodyscore lager terug.

Wolf prooivoorkeuren : dieren tussen 2 dagen en 6 maanden en vrouwtjes. Dat betekent dat veel van de nieuwe aanwas de 1e verjaardag niet haalt, dat er weinig vrouwtjes bij komen om jongen te krijgen en de populatie stabiel te houden, dat de druk van mannetjes om hun nakomeling te krijgen leidt tot aborteren dracht, dat jachtdruk wolf leidt tot aborteren dracht, en dat de vruchtbaarheid per 100 vrouwtjes zakt van op zijn aller gunstigst 80, maar meestal rond de 40 naar tussen de 8 en de 20 geboortes/jaar. Over populatie-implosie gesproken.

Verdrietige feiten en uiteindelijk voor voortbestaan grote grazers, flora, wolf mens en vee is het fors beperken van de wolvenpopulatie een ernstige noodzaak voor dierenwelzijn van al deze groepen, niet alleen wolf of mens.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:22

tamary schreef:
VuurVleugels schreef:
Je hebt in vorige topics al mijn argumenten al keihard onderuit willen schoppen door niet te lezen en gewoon heel hard over me heen te schreeuwen. Overigens lees ik je 'zo flauw ben ik niet' met enig hoongelach, aangezien je het wel nodig vind me te 'pakken' op mijn gevoeligheden en op jouw waarde inschatting van mijn bijdragen. Maar goed, weet je, gedragsbiologie van een wolf vind ik interessanter dan mijn paper afmaken wat ik eigenlijk moet doen, dus what the hell.

1. Een wolf moord niet. Moord is iets wat alleen wezens met een cognitief bewustzijn kunnen. Een wolf doodt. Dat maakt al een heel verschil in benadering.
Fout. zowel in het wild als binnen hekken worden er kuddes gedood zonder er van te eten. Ook individuele dieren zijn gedood zonder uiterlijke tekenen (bv kalf ong. 225kg, doodgeslagen, bij obductie bleken de spieren verpulverd, dier is inwendig doodgebloed, ja oorzaak wolf)
2. Wie nu wil roepen: 'ja maar kijk een hele schapenkudde die is omgelegd omdat hij niet stopte met moorden/doden': dit is te wijten aan het instinct van een roofdier. In het wild kiest het roofdier een prooidier uit en gaat hier vol op af. Is dit prooidier onderdeel van een kudde, dan is de rest van de kudde allang gevlogen als het roofdier zijn prooi te pakken heeft gekregen, want die reetjes en konijntjes gaan niet staan kijken hoe hun kuddegenoot opgejaagd wordt, die rennen voor hun leven. Dat betekent dat, zodra de prooi gedood is, de trigger voor de wolf om te doden (het zien van een prooidier) niet langer opspeelt. In een schapenweide is dit anders. Hier kan de rest van de kudde niet weg, waardoor de trigger in de hersenen van het roofdier om te jagen continu geactiveerd blijft. Hierom blijft hij bezig, tot hij ófwel uitgeput, ófwel klaar met de hele kudde is.
BS dus, doden uit spel i.e. surplus killing is niet enkel van toepassing bij dieren binnen een omheining, dit gebeurt ook bij wild.

3. Het wolvenbestand in Nederland is nu verschrikkelijk instabiel. Ja, er zijn enkele wolven gevestigd, maar de territoria van die wolven zijn nog lang niet afgebakend en het zal nog lange tijd onzeker blijven hoeveel wolven zich hier daadwerkelijk gaan vestigen. Want de natuur is niet gek, die heeft echt wel door hoeveel ruimte er ergens is. Beschikking tot voedsel is hierin niet het enige criteria. Als territoria duidelijk zijn afgebakend zal het aantal wolven zich hier stabiliseren, en dan zal écht heel veel minder zijn dan waar mensen bang voor zijn. Veel mensen zijn bang dat zich hier honderden wolven zullen vestigen. Maar bedenk dat in Yellowstone park, wat in totaal 9000m2 is, 'slechts' rond de 100 wolven wonen, in roedels. En dit gaat dan om een heel groot natuurpark, zonder verstedelijking. De Veluwe is slechts een m2 of 1000, de Utrechtse Heuvelrug is daar nog een fractie van. In de duingebieden en op het platteland zullen ze minder settelen, wolven geven de voorkeur aan bosrijk gebied. Hoeveel m2 zullen ze in Nederland aan gaan merken als 'hey, dit is geschikt voor mij om te wonen'? Hoeveel wolven kúnnen dat überhaupt aan gaan merken? Dat zullen er enkele tientallen worden, niet meer dan dat.
Sorry ook niet waar, Yellowstone is nadat de wolf de populatie wild reduceerde van iets van 19.000 naar zo'n 4000 dieren de wolvenpopulatie door gevechten tussen roedels en ziektes in elkaar geklapt (2005 of 2006 was dat). Die zal inderdaad waarschijnlijk nooit meer herstellen, want er is geen voedsel genoeg meer.

Ik erken ten volle dat die tientallen heel erg veel moeilijkheden met zich meebrengen voor mensen die dieren buiten hebben lopen, zoals ik. Mijn huis bevindt zich MIDDEN in een voorlopig geclaimd wolventerritorium, dus ja, ook mijn paard loopt gevaar. Ik ben dan ook niet diehard pro wolf. Maar ik vind het ontzettend egocentrisch om te zeggen: NL is vol, wij mensen zijn er al, doei. De natuur is de natuur en die houdt je niet (ethisch verantwoord) tegen. Het enige wat je dan als mens nog kan doen is je aanpassen aan de realiteit. Dat gaat tranen, verdriet, boosheid en angst veroorzaken, ja. Ook bij mij, als mijn paard iets overkomt. Maar het leven is niet maakbaar en we moeten stoppen met denken dat alles wel te regelen en plannen is.
Kijkende naar Rusland wat er qua wolvenpopulatie dynamiek gebeurt qua "balans" tussen prooi en roofdier is het antwoord niet. En daar hebben ze al eeuwen ervaring met wolven en is de mens vrijwel altijd ongewapend, dus afschot is enkel als de overheid gedwongen wordt die stap te zetten.
EDIT: Ik zie nu wéér nieuwe toevoegingen van DP over mijn posts en ik vind dit echt bijzonder kinderachtig. Je maakt er zelf van dat mijn argumenten zo sterk zijn dat ze niet onderuit te halen moeten zijn, IK heb alleen maar gezegd dat ik mijns inziens waardevolle bijdragen te leveren heb door mijn eigen kennis en ervaring op dit onderwerp. Voor mij haal je hiermee je credits alleen maar verder onderuit.


Verder : Moeten we met een al wankele biodiverstiteit en een afnemende werking van bv antibiotica + geen medicijnen tegen een aantal soorten lintworm (o.a. vosselintworm) een dier terug willen wat zo'n 50 vaak ook voor ons besmettelijke ziektes meebrengt? In een tijd dus dat we terug moeten naar preventie ipv behandeling en moeten we juist nu met de decennia aan veldonderzoek in Rusland en daarvoor USSR die zoveel ervaring heeft met leven met wolven onder de tafel vegen? Ik ben mij al een tijdje aan het inlezen qua wolven en wat de werkelijke gedragingen en kosten zijn (en dan laat ik die aan vee zelfs even buiten beschouwing), die kosten zijn voor het wild zelf al niet op te brengen, wolvenpopulatie zonder beperkingen is uitsterven/wegtrekken. Gevolg : geen begrazing meer, meer droog materiaal dat makkelijk fikt (wat anders als jong mals groen was opgegeten) en natuurbranden, dus nog grotere klap voor zo'n al leeg gebied. Natuur? zonder invloed van de mens was de huidige biodiverstiteit er niet eens geweest, wolf heeft alleen een vijand in de mens, zonder die beperking was er op grote delen van de planeet niet veel meer over geweest van dieren of planten door jacht en brand. Dat we sinds uitvinding van strychnine en goede vuurwapens op een aantal plekken flink tekeer zijn gegaan klopt en waar dat niet mag zijn de aantallen geexplodeerd, doordat de grote grazers heel goed gemanaged werden en daardoor fors konden groeien. Inmiddels zijn die aantallen grazers gezakt tot op sommige plekken wel 0.006 per 1000ha en staan die bossen jaarlijks in de fik. Zijn de aantallen wolven nl eenmaal te groot, dan is reduceren op zijn minst lastig tot gaat niet lukken. Ander wild is er dan al nauwelijks, vuilnisbelten, vee honden en mensen zijn dan doelwit. Er verdwijnen in Alaska (grote wolvenpopulatie) jaarlijks zeker 100 mensen op de meerdaagse wandelroutes, lang niet alles wordt terug gevonden en bewijzen van doodsoorzaak is vrijwel onmogelijk. Canada heeft vrijiwel elk jaar meerdere wolvenaanvallen, maar veel halen het nieuws niet eens (of misschien net het lokale blaadje). Nationale registratie van wolvenaanvallen op mensen wordt niet gedaan.

En qua veehouderij, hoewel de bewezen schade vergoed wordt, is dat maar een fractie van de verliezen, daarboven op komen in de VS (waar de aantallen al een stukje hoger liggen dan hier) op de grote graasgronden de cijfers uit richting de 1 + 8 (geen bewijs van te vinden, immers dat eten ze op) + 4-5 gewond, vertrappeld in paniek en lagere lichaamsconditie. Dat laatste zien ze trouwens algemeen, de zomerweides zijn bedoeld om ze reserves op te laten bouwen, ipv komen ze een volle punt bodyscore lager terug.

Wolf prooivoorkeuren : dieren tussen 2 dagen en 6 maanden en vrouwtjes. Dat betekent dat veel van de nieuwe aanwas de 1e verjaardag niet haalt, dat er weinig vrouwtjes bij komen om jongen te krijgen en de populatie stabiel te houden, dat de druk van mannetjes om hun nakomeling te krijgen leidt tot aborteren dracht, dat jachtdruk wolf leidt tot aborteren dracht, en dat de vruchtbaarheid per 100 vrouwtjes zakt van op zijn aller gunstigst 80, maar meestal rond de 40 naar tussen de 8 en de 20 geboortes/jaar. Over populatie-implosie gesproken.

Verdrietige feiten en uiteindelijk voor voortbestaan grote grazers, flora, wolf mens en vee is het fors beperken van de wolvenpopulatie een ernstige noodzaak voor dierenwelzijn van al deze groepen, niet alleen wolf of mens.


Hoewel ik je woordkeuze niet helemaal fantastisch vind en het niet geheel met je eens ben (maar heel eerlijk gezegd heb ik nu gewoon de tijd niet om betrouwbare bronnen te zoeken voor tegenargumenten) vind ik dit al een constructiever weerwoord op mijn argumenten dan gewoon maar wat schreeuwen omdat je trots bent op je dominante anti-wolf houding. Dus dank je wel daarvoor.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:25

Ik vind dat de wolf absoluut niet in Nederland thuishoort en van mij mag hij ofwel afgeschoten worden, ofwel gevangen en ver weg van Nederland weer uitgezet worden in een gebied waar er ruimte voor de wolf is en er natuurlijke vijanden van de wolf aanwezig zijn.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:45

@ Vuurvleugels
Bronnen vanuit hier :
- Valerius Geist (helaas overleden) werk via google te vinden

- The Real Wolf: The Science, Politics, and Economics of Co-Existing With Wolves in Modern Times door Ted B. Lyon (Autor), Will N. Graves (Autor), Robert Arnaud (Mitwirkende), Arthur Bergerud (Mitwirkende), Karen Budd-falen (Mitwirkende)
- The Gray Wolf Revealed door Kaj I Granlund, Will N Graves (verwacht ik maandag)

Wolves in Russia zou ik graag te pakken krijgen, maar is stervens duur of niet te koop ivm enkel nog 2e hands.

Als je Dr. David L. Mech wil quoten echter, kijk dan naar zijn nieuwste werken op dit gebied, zijn mening over wolven gedrag qua populatiebeheer en verdere impact komt inmiddels na toetsen nieuwe cijfers aan zijnoude standpunt overeen met bovengenoemde bronnen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:50

Ineke2 schreef:
Ik vind dat de wolf absoluut niet in Nederland thuishoort en van mij mag hij ofwel afgeschoten worden, ofwel gevangen en ver weg van Nederland weer uitgezet worden in een gebied waar er ruimte voor de wolf is en er natuurlijke vijanden van de wolf aanwezig zijn.


Waarmee je illustreert hoe weinig je weet over wolven; Een mening gebaseerd op jouw eigen emotionele belang en verder niet.

Jouw stem in de democratie heeft geen betere onderbouwing dat die van een flatbewoonster die wolfwelpjes op tv lief vindt.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:55

Huertecilla schreef:
Ineke2 schreef:
Ik vind dat de wolf absoluut niet in Nederland thuishoort en van mij mag hij ofwel afgeschoten worden, ofwel gevangen en ver weg van Nederland weer uitgezet worden in een gebied waar er ruimte voor de wolf is en er natuurlijke vijanden van de wolf aanwezig zijn.


Waarmee je illustreert hoe weinig je weet over wolven; Een mening gebaseerd op jouw eigen emotionele belang en verder niet.

Jouw stem in de democratie heeft geen betere onderbouwing dat die van een flatbewoonster die wolfwelpjes op tv lief vindt.


Prima jouw mening.
Ik heb zelf geen emotioneel belang overigens.

Punt 1 woon ik in Zuid-Holland; waar de wolf niet voorkomt
Punt 2 heb ik zelf geen dieren die last van de wolven zouden kunnen hebben momenteel.

Ik vind Nederland gewoonweg geen geschikt leefgebied (meer) voor de wolf.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:02

VuurVleugels schreef:
J

Ik erken ten volle dat die tientallen heel erg veel moeilijkheden met zich meebrengen voor mensen die dieren buiten hebben lopen, zoals ik. Mijn huis bevindt zich MIDDEN in een voorlopig geclaimd wolventerritorium, dus ja, ook mijn paard loopt gevaar. Ik ben dan ook niet diehard pro wolf.
Maar ik vind het ontzettend egocentrisch om te zeggen: NL is vol, wij mensen zijn er al, doei. De natuur is de natuur en die houdt je niet (ethisch verantwoord) tegen.
Het enige wat je dan als mens nog kan doen is je aanpassen aan de realiteit. Dat gaat tranen, verdriet, boosheid en angst veroorzaken, ja. Ook bij mij, als mijn paard iets overkomt. Maar het leven is niet maakbaar en we moeten stoppen met denken dat alles wel te regelen en plannen is.

Eens!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:07

Ineke2 schreef:
Prima jouw mening.


Heb paarden aan huis én aan wolvenstudies deegenomen in Polen en in Spanje.

Heel NL is geen natuur in de pure definitie van het woord. Maar ja, ook heel Australië niet bv.
Dat maakt dit een eigenlijk totaal irrelevant aspect.

Of een specifek dier ergens wel/niet met mensen kan samenleven is de échte vraag. Wát mag het ´kosten´.
Daarbij speelt het ´niet in míjn achtertuin´ een zwaarwegende emotionele rol.

Het lost zich vanzelf op omdat er bij toenemend aantal wolven een verschuiving in publieke opinie komt, dus in politiek draagvlak en dát motiveert politici :)*

Ondertussen kunnen er mogelijk ook verrassende ontwikkelingen zijn in de NL ecologie want wel/geen top in de voedselpyramide heeft grote invloed op het gedrag van de hele pyramide. Zelfs op de flora door ander gedrag van herbivoren en dát weer op bv. insecten.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:21

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:
Dat was mijn suggestie ook niet hoor, ik begrijp ook wel dat dat morgen niet opgelost is! Maar het is wel iets waarvan ik het fijn en goed zou vinden als we ernaartoe zouden werken.
Maar goed, dat is ideaalbeeld en inderdaad niet NU super relevant.

Ik ook :j

Ik zou groot voorstander zijn van wereldwijd minderen kinderen promoten.
Of iig al in Nederland, ook minder mensen binnen laten. Want daar bestaat onze groei uit.
Eens kijken hoe we alles hier gedaan krijgen zonder extra mensen te willen.
Maar geloof niet dat het een hele populaire mening is :D :')


Een heel botte, niet humane manier is stoppen met miljarden aan ontwikkelingshulp, goede doelen acties enz enz. Hongersnood hier, slechte oogst daar, oorlogen , gewoon laten gebeuren.
Maar er zal geen steun zijn voor deze 'oplossing'.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:26

Roedel van 6 stuks gespot tussen putten en voorthuizen.
Je zal ze maar tegen komen wanneer ze honger hebben!
In Nederland is geen natuur waar deze roofdieren kunnen leven.
Wanneer er niet vlug wat aan wordt gedaan gaat het straks goed mis.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:31

Ik vind het vooral bijzonder hoe het platteland geterorriseerd word door stadse mensen vanachter hun bureau!
En dan niet enkel om de wolf maar ook om geneuzel over stikstof en andere milieu zaken.

Enyway, terug naar de wolf. Dat er wat lopen prima maar houd het in bedwang. Dus af schieten als er te veel komen of er 1 te veel schade aan richt vind ik een heel goed plan

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:33

loriene schreef:
Je zal ze maar tegen komen wanneer ze honger hebben!


Roodkapje alarm!!

Citaat:
In Nederland is geen natuur waar deze roofdieren kunnen leven.


Hoeveel duizend hazen/konijnen/reewild/zwijnen om maar wat te noemen schieten jaarlijks af in NL?

Ik stel voor dat je dát eensopzoekt.
Vervolgens hoeveel een wolf nodig heeft.
Dan kan je uitrekenen hoeveel wolven daarvan zouden kunnen eten.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:34

Popstra schreef:
Dus af schieten als er te veel komen of er 1 te veel schade aan richt vind ik een heel goed plan


en dat kán al :)*

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:34

Ik begrijp wel waarom het nu nog maar een kwart is. Voor veel mensen is het nu nog een” ver van je bed show”. Iets wat men in de krant en op tv ziet. Het probleem kan nog niet gespiegeld worden aan de werkelijkheid. Het is een kwestie van tijd. Als ik zie hoe onverdraagzaam mensen al zijn naar loslopende honden. Wat een toestand is dat. Angst, allergie of geloofskwesties. Of ratten en meeuwen die je vuilniszakken openscheuren. Nou die mensen, en dat zijn er veel, trekken de wolf echt niet hoor.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:38

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:
Dus af schieten als er te veel komen of er 1 te veel schade aan richt vind ik een heel goed plan


en dat kán al :)*

Ik begreep dat dat hier nog niet toegestaan is

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:42

Popstra schreef:
Huertecilla schreef:

en dat kán al :)*

Ik begreep dat dat hier nog niet toegestaan is


Is in eu wet mogelijk als jácht zelfs en hoewel dát in NL niet mag/kan, kan er wel een uitzondering gemaakt worden. Alleen niet zómaar door een boswachter. Moet eerst wel een bureaucratisch proces doorlopen worden.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:01

HC jij spreekt vanuit Spanje. Jij weet dan toch wel dat een bureaucratische procedure heel lang kan duren? Veel te lang als er echt actie nodig is wanneer het uit de hand loopt.
Nu loopt het nóg niet uit de hand, ik hou dat graag zo.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:02

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:
Dus af schieten als er te veel komen of er 1 te veel schade aan richt vind ik een heel goed plan


en dat kán al :)*

Nee dus, want het is verboden om een wolf af te schieten in NL. Helaas.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:04

Ineke2 schreef:
Nu loopt het nóg niet uit de hand, ik hou dat graag zo.


Ik vind dat het al behoorlijk uit de hand loopt met alle dode schapen.