Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:41

Een instructeur begeleidt de ruiter om een betere ruiter te worden. De rest zal een ruiter toch echt nog zelf moeten doen(quote996981)


een instructeur zorgt er ook voor dat de ruiter in het zelfde patroon blijft oefenen als in de les, anders heeft lessen totaal geen zin, en doet men maar wat en dat is weer heel verwarrend voor het paard

maar omdat iedereen het anders doet zullen de resultaten ook op en andere manier bereikt gaan worden

als je als instructeur zelf niet geleerd hebt hoe je b.v. een goede schouderbinnen moet inzetten en rijden (zoals Avalanche81 omschrijft) zie je wat veel gebeurd
dat zie pas j als je geleerd/gevoelt hebt hoe het beter kan

want is mijn opvatting: wat je zelf niet geleerd hebt kun je ook niet overbrengen en vervallen we vaak in dat wat we vaak zien het betere ruk en duw werk, wat vaak ook nog resulteert in winst punten

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:27

Tja..ik zie dat ook bij instructeurs die zelf GP gereden hebben en die heel populair zijn op Bokt. Je zou denken dat die wel zouden moeten weten hoe het moet. Een goede ruiter is niet automatisch een goede instructeur en andersom soms ook.

Wbt theorie, weinig ruiters die zich daar in willen verdiepen..dat ligt echt aan de ruiter. Als instructeur kun je maar gewoon het beste blijven uitleggen en hopen dat ze de bigger picture zien en de kwartjes de goede kant op vallen.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
En hoe is dat bij mensen thuis? :)
Ik denk dat concoursen een heel mooie afspiegeling zijn van paardrijdend Nederland. Er zijn ook heel veel mensen die enkel thuis rijden. Die mensen begeven zich niet te paard in het openbaar én stellen zich niet bewust open voor kritiek, zoals je dat wel doet als je op concours gaat.

Iedereen wil goed paardrijden. Dat dit niet altijd gebeurt op concours heeft niks met concours rijden opzich te maken.

Edit: kleine toevoeging; hoe je het went of keert, die concoursen zijn wel degelijk een graadmeter voor waar je staat in de training. Zolang je geen 100% scoort valt er iets te verbeteren :) je zult bij het losrijden vast veel combinaties zien waar je niet blij van wordt. Kijk je dan later ook wat ze gescored hebben? De meeste ruiters halen scores die prima passen bij dat wat ze laten zien. Ik durf zelfs te zeggen dat we in Nederland een van de strengere landen zijn qua jurering.


Ik vul voor 'thuis' even die pensionstal in, waar ik eerder al over schreef.

Op concours gaan is natuurlijk gericht op de mening van de jury willen weten.
(Regel 1, bij alle jurysporten: heb vertrouwen in de jury, of doe niet mee.)
... maar de onderlinge stresstoestanden vind ik ook een soort van triest.
(Ik heb zegge en schrijve 1x aan iemand gevraagd waarom hij toch schouderbinnenwaarts reed. (Zijn paard deed het kunstje braaf, als oefening gaf het nul resultaat.) Oejjj... 'Je wil niet dat alle stalgenoten bang naar je gaan kijken...')

Ik kan uit de voeten met 'iedereen wil goed paardrijden' - dit topic gaat over de vraag 'WAT is dan precies "goed"'.

Bijvoorbeeld: jong, leuk dier, ruiter zegt nadruk te leggen op de ontspanning en de juiste takt.
Prima, de onderste treden van ons Skala.
Dat een jong dier op de voorhand loopt, kan gebeuren.
Maar met een valse knik en zonder schoftlift: nee.


Ik snap wel wat jij bedoelt, ook met "goed" paardrijden. Wil iemand zijn paard echt beter maken of vooral punten scoren voor het eigen ego ten koste van het paard? Want afstappen met pijn in je armen bijv. is niet normaal en gebeurd bij sommige rijstijlen wel. Snel doorstoten in klasses zonder een goede basis gebeurd ook, vaak met in eerste instantie redelijke punten. Deze combinaties lopen vaak wel ergens vast maar dat gaat ook vaak genoeg ten koste van het paard.

Ook de jurering kan ik niet altijd volgen, het gemiddelde van 10 proeven bij verschillende jury's geeft wel aan waar je staat als combinatie. Maar bij sommige mensen vraag ik me af hoe die in hemelsnaam jury hebben kunnen worden.

Uiteraard geeft wedstrijden rijden wel een beter beeld dan alleen in de achtertuin rijden, maar voor mij is het niet zwart/ wit. (en ook frustraties die afgereageerd worden op het paard als de proef niet goed ging, of het ligt allemaal aan het paard mentaliteit vind ik om te janken).

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:42

Er zijn ook gewoon locaties waarvan bekend is dat ze jury's hebben die punten kado geven.
Natuurlijk draai je als je enkel daar start jezelf een rad voor ogen.
Maar vaak is het argument juist dat ze het daar juist zien en een strengere jury ziet het verkeerd..

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:45

Bij mijn zoektocht naar instructie liep ik er juist tegen aan dat er weinig zijn die het waarom van een oefening uit kunnen leggen.
Nu ben ik zo een "freak" die dat net wel wil weten. Maar ik ben dan weer niet zo geïnteresseerd dat ik urenlang in de literatuur ga duiken, al heb ik het Skala wel in de boekenkast staan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:27

De hele discussie rijtechniek etc is voor mij volslagen a-relevant als de basis niet paardvriendelijk is. Dat is de reden dat ik niet naar wedstrijden ga, omdat ik er verdrietig van wordt, niet omdat iemand een schouderbinnenwaarts niet correct inzet.

Suzanne F. schreef:
En toch reageren niet alle paarden naar ‘wens’ volgens die methode. Mijn jonge paard is bij Tristan Tucker geweest maar daar hadden ze toch een hele kluif aan. Die reageerde niet zoals ze zou moeten reageren. Ja, even, maar toen ze weer met dat plastic zakje kwamen begon het weer van voren af aan. Toen moesten we stoppen en moest ik er zelf thuis maar weer mee door. Nou dat werkte totaal niet. Ik kreeg alleen maar een voorbeen in mijn nek als ik met dat zakje aankwam.
Was ook een ‘raar’ paard in haar reacties. Achteraf had ze hele ernstige KS. Te verklaren achteraf, ze reageerde al niet als een ‘gewoon’ paard zou doen. Maar ik had er nog nooit eentje met KS gehad dus herkende het niet als zodanig toen. Achteraf vielen er veel dingen op zijn plaats.


Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je er precies ingestopt hebt, maar dit zijn echt geen technieken die je een keer kan doen en dan onder de knie hebt. Tristan brengt het leuk en bij het gemiddelde paard zit er al snel wat verbetering in, maar bij een lastig paard werken technieken alleen als je elke dag hetzelfde doet, super precieze timing etc, dat kan je niet zomaar nadoen.
Uiteraard krijg je door kissing spines of sowieso pijn veel extremer gedrag.

De meeste van dit soort mensen trainen eerst paarden en gaan daarna over op mensen trainen :D Dit is niet echt iets wat je alleen het paard kan aanleren. Er zit natuurlijk ook een stukje hertraining in, maar het is een heel stuk "anders omgaan met" en dan zal je dus de eigenaar dat moeten leren. Anders heeft je hertraining echt nul zin.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 31-12-21 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:28

Citaat:
Mwah. Ja en nee. Instructeurs zijn net als leerkrachten, geen tovenaars. We proberen uiteraard iedereen op zijn niveau iets te leren, maar om de hele verantwoordelijkheid bij de instructeur te leggen? De meeste ruiters willen “gewoon rijden”. Die willen kort uitgelegd hebben wat een oefening is, wanneer, hoe en waar je hem rijdt en willen het dan vooral gaan doen. Als instructeur ben je in mijn ogen ook voornamelijk verantwoordelijk voor het stukje begeleiding tijdens het rijden. Het kennen van het complete theoretische verhaal erachter zie ik niet als de verantwoordelijkheid van alleen de instructeur. Een ruiter moet het willen weten, anders gaat hij het sowieso nooit leren.

Een instructeur begeleidt de ruiter om een betere ruiter te worden. De rest zal een ruiter toch echt nog zelf moeten doen


... je kunt schouderbinnenwaarts rijden omdat je het binnenachterbeen wil activeren, om de lengtebuiging te oefenen / verbeteren, om het dier lichter in de hand te maken...

Ik was gewoon benieuwd. 'Waarom rijd jij nu deze oefening...?'
(Daarvoor hoeft iemand geen complete theoretische achtergrond te hebben, maar is een benul 'paard gaat nu net niet helemaal fijn, deze oefening werkte van de week' voldoende.)

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:06

Janneke2 schreef:
Citaat:
Mwah. Ja en nee. Instructeurs zijn net als leerkrachten, geen tovenaars. We proberen uiteraard iedereen op zijn niveau iets te leren, maar om de hele verantwoordelijkheid bij de instructeur te leggen? De meeste ruiters willen “gewoon rijden”. Die willen kort uitgelegd hebben wat een oefening is, wanneer, hoe en waar je hem rijdt en willen het dan vooral gaan doen. Als instructeur ben je in mijn ogen ook voornamelijk verantwoordelijk voor het stukje begeleiding tijdens het rijden. Het kennen van het complete theoretische verhaal erachter zie ik niet als de verantwoordelijkheid van alleen de instructeur. Een ruiter moet het willen weten, anders gaat hij het sowieso nooit leren.

Een instructeur begeleidt de ruiter om een betere ruiter te worden. De rest zal een ruiter toch echt nog zelf moeten doen


... je kunt schouderbinnenwaarts rijden omdat je het binnenachterbeen wil activeren, om de lengtebuiging te oefenen / verbeteren, om het dier lichter in de hand te maken...

Ik was gewoon benieuwd. 'Waarom rijd jij nu deze oefening...?'
(Daarvoor hoeft iemand geen complete theoretische achtergrond te hebben, maar is een benul 'paard gaat nu net niet helemaal fijn, deze oefening werkte van de week' voldoende.)

Misschien had diegene gewoon geen zin om zich aan jou te moeten verantwoorden? Als ik zie hoe oordelend je hier bent zou ik dat ook nog snappen….

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:45

@996981

"En hoe is dat bij mensen thuis? :)
Ik denk dat concoursen een heel mooie afspiegeling zijn van paardrijdend Nederland. Er zijn ook heel veel mensen die enkel thuis rijden. Die mensen begeven zich niet te paard in het openbaar én stellen zich niet bewust open voor kritiek, zoals je dat wel doet als je op concours gaat.

Iedereen wil goed paardrijden. Dat dit niet altijd gebeurt op concours heeft niks met concours rijden opzich te maken".

Misschien is een concours een goede afspiegeling en misschien ook niet. Ruiters die wedstrijdrijden rijden zijn vaak meer met winstpunten bezig dan hun paard correct te rijden. De meesten weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn.
Je zegt dat iedereen goed wil paardrijden, maar is dat zo? De meesten willen winstpunten halen en leren de paarden trucjes aan. En tsja, als je daar dan ook nog winstpunten mee krijgt...waarom zou je dan anders gaan rijden?

Ik kom slechts een enkele combinatie op wedstrijden tegen die het paard echt volgens de Skala in orde heeft....

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:42

manubres schreef:
@996981

"En hoe is dat bij mensen thuis? :)
Ik denk dat concoursen een heel mooie afspiegeling zijn van paardrijdend Nederland. Er zijn ook heel veel mensen die enkel thuis rijden. Die mensen begeven zich niet te paard in het openbaar én stellen zich niet bewust open voor kritiek, zoals je dat wel doet als je op concours gaat.

Iedereen wil goed paardrijden. Dat dit niet altijd gebeurt op concours heeft niks met concours rijden opzich te maken".

Misschien is een concours een goede afspiegeling en misschien ook niet. Ruiters die wedstrijdrijden rijden zijn vaak meer met winstpunten bezig dan hun paard correct te rijden. De meesten weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn.
Je zegt dat iedereen goed wil paardrijden, maar is dat zo? De meesten willen winstpunten halen en leren de paarden trucjes aan. En tsja, als je daar dan ook nog winstpunten mee krijgt...waarom zou je dan anders gaan rijden?

Ik kom slechts een enkele combinatie op wedstrijden tegen die het paard echt volgens de Skala in orde heeft....

En hoeveel mensen kom je tegen die niet op concours rijden die hun paard volgens het skala in orde hebben? Dat is mijn punt. Slecht rijden is niet inherent aan concoursen rijden. Hetzelfde geld voor mensen die niet weten wat ze doen. Ook dat is niet voorbehouden aan wedstrijdruiters.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:25

Mee eens, het is wederom niet zo zwart/ wit te stellen...overal heb je de slechtere en betere ruiters.

Sanne: ik weet niet of je weleens met paarden die KS hebben en daar pijn van hebben hebt gewerkt, maar deze kunnen heel explosief zijn in hun reacties. Herhalen heeft weinig zin als dit door pijn komt. Ben het er wel mee eens dat deze mensen ook vaak de eigenaren moeten trainen voor blijvend resultaat.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:26

fransje23 schreef:
Bij mijn zoektocht naar instructie liep ik er juist tegen aan dat er weinig zijn die het waarom van een oefening uit kunnen leggen.
Nu ben ik zo een "freak" die dat net wel wil weten. Maar ik ben dan weer niet zo geïnteresseerd dat ik urenlang in de literatuur ga duiken, al heb ik het Skala wel in de boekenkast staan.


Een goede instructeur moet imo altijd het waarom kunnen uitleggen. Er zit veel verschil in hoe mensen lesgeven, ik denk altijd dat als iemand snapt wat hij/ zij doet, degene het straks ook zonder mij kan en zo hoort het imo te zijn. Maar dat is wat anders dan iemand die alleen maar zegt: "doe dit, doe dat".

Kanttekening: om goed te kunnen leren paardrijden moet je ook wel zelf kunnen nadenken, verbanden leggen en zelfreflectie hebben. Soms kan een instructeur uitleggen wat hij/ zij wilt maar als bovenstaande niet aanwezig is dan gaat het nooit landen.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:38

996981 schreef:
manubres schreef:
@996981

"En hoe is dat bij mensen thuis? :)
Ik denk dat concoursen een heel mooie afspiegeling zijn van paardrijdend Nederland. Er zijn ook heel veel mensen die enkel thuis rijden. Die mensen begeven zich niet te paard in het openbaar én stellen zich niet bewust open voor kritiek, zoals je dat wel doet als je op concours gaat.

Iedereen wil goed paardrijden. Dat dit niet altijd gebeurt op concours heeft niks met concours rijden opzich te maken".

Misschien is een concours een goede afspiegeling en misschien ook niet. Ruiters die wedstrijdrijden rijden zijn vaak meer met winstpunten bezig dan hun paard correct te rijden. De meesten weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn.
Je zegt dat iedereen goed wil paardrijden, maar is dat zo? De meesten willen winstpunten halen en leren de paarden trucjes aan. En tsja, als je daar dan ook nog winstpunten mee krijgt...waarom zou je dan anders gaan rijden?

Ik kom slechts een enkele combinatie op wedstrijden tegen die het paard echt volgens de Skala in orde heeft....

En hoeveel mensen kom je tegen die niet op concours rijden die hun paard volgens het skala in orde hebben? Dat is mijn punt. Slecht rijden is niet inherent aan concoursen rijden. Hetzelfde geld voor mensen die niet weten wat ze doen. Ook dat is niet voorbehouden aan wedstrijdruiters.


Het gaat erom dat mensen die wedstrijden rijden andere doelen hebben...en daardoor dingen gaan doen om winstpunten te halen en niet omdat ze een paard op de juiste manier willen trainen. En als ze daar op wedstrijd dan ook nog voor beloond worden dan worden ze alleen maar bevestigd in hun verkeerde manier van rijden.
En zeker zullen mensen die niet op wedstrijd gaan dit thuis mss ook doen...maar daar zie ik minder paarden die in elkaar getrokken worden...maar zeker komt dat overal voor. En vooral omdat je overal ziet dat in elkaar getrokken paarden gewoon goed scoren....

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:39

Ik denk dat de meeste wedstrijdruiters toch echt het beste met hun paard voor hebben. Natuurlijk graag winstpuntwaardig of foutloos rond willen, maar ook hun paard correct willen voorstellen. Ook al was het alleen maar omdat je anders een klasse hoger vaak in de problemen komt.
Maar er is een hopeloos tekort aan goede opleiding. Veel instructeurs kijken alleen maar naar het rijden. Ik denk dat er veel behoefte is aan hulp bij aan andere kennis: hoe bouw je een werkuur op, hoe vaak train je, wat is je doel op (middel)lange termijn, enz.
En dan is er nog het hele management; voeding, beweging, dat soort zaken.

Ik zie dat veel mensen maar wat doen. Absoluut van goede wil zijn, maar slecht worden begeleid. Ik ben groot geworden op een pensionstal waar de eigenaren/instructeurs bijna de baas waren over jouw paard (dat zou nu niet meer worden geaccepteerd), wat heb ik daar veel geleerd....

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:43

manubres schreef:
996981 schreef:
En hoeveel mensen kom je tegen die niet op concours rijden die hun paard volgens het skala in orde hebben? Dat is mijn punt. Slecht rijden is niet inherent aan concoursen rijden. Hetzelfde geld voor mensen die niet weten wat ze doen. Ook dat is niet voorbehouden aan wedstrijdruiters.


Het gaat erom dat mensen die wedstrijden rijden andere doelen hebben...en daardoor dingen gaan doen om winstpunten te halen en niet omdat ze een paard op de juiste manier willen trainen. En als ze daar op wedstrijd dan ook nog voor beloond worden dan worden ze alleen maar bevestigd in hun verkeerde manier van rijden.
En zeker zullen mensen die niet op wedstrijd gaan dit thuis mss ook doen...maar daar zie ik minder paarden die in elkaar getrokken worden...maar zeker komt dat overal voor. En vooral omdat je overal ziet dat in elkaar getrokken paarden gewoon goed scoren....

Dat is gewoon niet zo…. Je kan die groep wedstrijdruiters niet op die manier bagataliseren. Wat onwijs zwart-wit denk jij :( er zijn heel veel mensen die thuis gewoon lekker trainen, op een paardvriendelijke manier en die het leuk vinden om op wedstrijd te kijken of ze het echt zo goed voor elkaar hebben als thuis en benieuwd zijn wat een jury er van vindt. Jij doet net of iedere wedstrijdruiter met de verkeerde doelstelling op concours gaat. Dat is gewoon niet waar

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:44

Mwah..ik zie ook veel mensen die geen geduld hebben niet snappen dat een paard eerst een fatsoenlijke basis (op eigen benen moet kunnen lopen) moet hebben voordat oefeningen aan de beurt zijn. En die gaan shoppen naar instructeurs die de basis ook over slaan.Dus ik snap wel wat manubres zegt.

Aan de andere kant heb je ook mensen die daar wel in investeren en gewoon prettig rondrijden op wedstrijden. Het is wederom niet zwart/ wit.

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:47

Elisa2 schreef:
Mwah..ik zie ook veel mensen die geen geduld hebben niet snappen dat een paard eerst een fatsoenlijke basis (op eigen benen moet kunnen lopen) moet hebben voordat oefeningen aan de beurt zijn. En die gaan shoppen naar instructeurs die de basis ook over slaan.Dus ik snap wel wat manubres zegt.

Aan de andere kant heb je ook mensen die daar wel in investeren en gewoon prettig rondrijden op wedstrijden. Het is wederom niet zwart/ wit.

Die mensen zijn er ook onder de recreanten… sterker nog; daar is een groep die überhaupt nooit een instructeur ziet. Die tot in den treuren thuis aanmodderen zonder plan en verstand

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:50

En een jong paard meenemen op oefenparcours of voor een b-proefje dressuur, dat is toch een onderdeel van de basis aanleren?

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:56

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Mwah..ik zie ook veel mensen die geen geduld hebben niet snappen dat een paard eerst een fatsoenlijke basis (op eigen benen moet kunnen lopen) moet hebben voordat oefeningen aan de beurt zijn. En die gaan shoppen naar instructeurs die de basis ook over slaan.Dus ik snap wel wat manubres zegt.

Aan de andere kant heb je ook mensen die daar wel in investeren en gewoon prettig rondrijden op wedstrijden. Het is wederom niet zwart/ wit.

Die mensen zijn er ook onder de recreanten… sterker nog; daar is een groep die überhaupt nooit een instructeur ziet. Die tot in den treuren thuis aanmodderen zonder plan en verstand


Klopt hoor, en helemaal erg als ze dan denken zo vriendelijk bezig te zijn terwijl ze op hun paard rijden die met een holle rug loopt en volledig scheef. :( En commetaar hebben op iedereen die dressuur rijdt.

Het ligt aan de persoon, niet aan de dicipline die ze beoefenen..het leven is niet zwart/ wit.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:58

Kendra schreef:
En een jong paard meenemen op oefenparcours of voor een b-proefje dressuur, dat is toch een onderdeel van de basis aanleren?


Vind ik wel, net zoals leren zonder stress op een trailer te staan, bosritten, ander terrein, vaststaan, met spanning om leren gaan etc. Maar wel als het paard er klaar voor is en in het tempo van het paard, niet met stappen overslaan wat nog best weleens gebeurd.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:11

@996981 Het gaat om mijn ervaring en om wat ik zie...ik begrijp dat jij het anders ziet...prima toch.
Blij dat jij het vooral wit ziet en ik wat zwarter, zijn we mooi in evenwicht...

Avalanche

Berichten: 16138
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:13

Wauw, interessante discussie weer.

Ik zie het idd ook niet zo zwart wit, maar dit:
996981 schreef:
En hoeveel mensen kom je tegen die niet op concours rijden die hun paard volgens het skala in orde hebben? Dat is mijn punt. Slecht rijden is niet inherent aan concoursen rijden. Hetzelfde geld voor mensen die niet weten wat ze doen. Ook dat is niet voorbehouden aan wedstrijdruiters.

996981 schreef:
Dat is gewoon niet zo…. Je kan die groep wedstrijdruiters niet op die manier bagataliseren. Wat onwijs zwart-wit denk jij er zijn heel veel mensen die thuis gewoon lekker trainen, op een paardvriendelijke manier en die het leuk vinden om op wedstrijd te kijken of ze het echt zo goed voor elkaar hebben als thuis en benieuwd zijn wat een jury er van vindt. Jij doet net of iedere wedstrijdruiter met de verkeerde doelstelling op concours gaat. Dat is gewoon niet waar

is wel een relevant punt.

Tuurlijk heb je mensen die gaan rijden voor proefjes, en dan de onderdelen van de proef gaan oefenen, en vastlopen in de L van Levenslang, omdat ze hun paard gewoon niet voor elkaar hebben.
Maar wat ik vooral zie, en ook in persoonlijke contacten, zijn mensen die leuke, fijne dingen willen met hun paard en wedstrijden gebruiken als graadmeter om te checken of ze goed bezig zijn.


996981 schreef:
Mwah. Ja en nee. Instructeurs zijn net als leerkrachten, geen tovenaars. We proberen uiteraard iedereen op zijn niveau iets te leren, maar om de hele verantwoordelijkheid bij de instructeur te leggen? De meeste ruiters willen “gewoon rijden”. Die willen kort uitgelegd hebben wat een oefening is, wanneer, hoe en waar je hem rijdt en willen het dan vooral gaan doen. Als instructeur ben je in mijn ogen ook voornamelijk verantwoordelijk voor het stukje begeleiding tijdens het rijden. Het kennen van het complete theoretische verhaal erachter zie ik niet als de verantwoordelijkheid van alleen de instructeur. Een ruiter moet het willen weten, anders gaat hij het sowieso nooit leren.

Een instructeur begeleidt de ruiter om een betere ruiter te worden. De rest zal een ruiter toch echt nog zelf moeten doen

Doorzetten is ook een ding he, juist in de paardensport. En motivatie, en talent. En toch, je kan nog zoveel talent hebben, zonder inzicht, zonder tijd te investeren in een goede basis kom je er niet.
Ik heb daarom ook nooit zoveel met rijden op gevoel. Dat heeft alleen maar nut als je weet wát je moet voelen :)
En tuurlijk, mensen gaan ook shoppen. Je hebt idd mensen die alleen maar voor de proef rijden, maar ik zie genoeg wedstrijdruiters die absoluut beter willen leren rijden, en recreanten die roepen: nou die oefening hoeft niet perfect hoor, want ik rijd toch geen wedstrijden :+

Over het algemeen vind ik mensen die sportgericht bezig zijn wel beter rijden, en zou ik ook iedereen aanraden om jezelf doelen te stellen, en daaraan te gaan werken.

Het punt van een proef is ook, dat het niet alleen alle losse onderdelen zijn, maar ook achter elkaar, en op de letter. Daar zit een moeilijkheidsgraad die onderschat wordt. Want juist dat vertelt ons of een paard echt aan de hulpen staat, of een ruiter kan schakelen, of een ruiter kan timen. Van een uitgestrekte stap in galop aanspringen is echt zo simpel niet.

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:21

manubres schreef:
@996981 Het gaat om mijn ervaring en om wat ik zie...ik begrijp dat jij het anders ziet...prima toch.
Blij dat jij het vooral wit ziet en ik wat zwarter, zijn we mooi in evenwicht...

Het ding is dat jij schrijft of zaken feitelijk waar zijn. Als je zou schrijven “naar mijn mening/ervaring” etc . Zou ik er niet over vallen

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:34

Zal ik doen...

fransje23

Berichten: 15411
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:52

Kendra schreef:
En een jong paard meenemen op oefenparcours of voor een b-proefje dressuur, dat is toch een onderdeel van de basis aanleren?


Afhankelijk van je doel met je paard kan dat een onderdeel van de basis zijn.

Zou in mijn geval niet weten waarom ik mijn paard mee zou nemen naar een oefenparcours of een B-proef.