Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:52

Geloof me..ik heb echt veel jonge paarden zadelmak gemaakt en jonge paarden die al zadelmak waren doorgereden. En ieder paard had een natuurlijke scheefheid, waarbij die bij de ene makkelijker te corrigeren was dan bij de ander maar een paard komt niet recht uit de baarmoeder. Als ze scheef gereden zijn dan geeft het vaak een ander beeld, vastzittende en pijnlijke spieren met zelfs kreupelheid als gevolg. Maar rechtrichten blijft een rode draad in de africhting van een paard in ieder stadium, zelfs als ze GP lopen.

Voor mij is het beeld wedersom simpel, is het paard durchlassig? achter actief?,zijn de spieren ontspannen en deinen deze en spant het de juiste spieren aan? dan zie ik een goed getraind paard ongeacht de manier waarop. Ik denk dat mensen niet zo in hokjes moeten denken.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:58

irmaz schreef:
manubres schreef:
Ik heb toch maar even wat plaatjes erbij gepakt. Dit zal wel op weerstand stuiten...want het is maar een momentopname. En dat is geheel juist. Maar ik zie een foto ook als een soort VAR momentje. In beweging zie je toch niet altijd wat er precies gebeurt.

Een draf is een tweetakt. Een draagmoment met twee benen aan de grond en een zweefmoment, waarbij alle benen van de grond zouden moeten zijn. Op een foto van het draagmoment kan je heel goed zien of het paard op de voorhand of op de achterhand loopt door te kijken naar het doorbuigen van de koten. Een paard dat in balans is en niet op de voorhand gaat zal het dragende voorbeen zo recht mogelijk onder het lichaam zetten en het dragende achterbeen zo dicht mogelijk bij het lichaam zetten. Als een paard niet draagt maar stuwt zal het dragende voorbeen tever onder het lichaam komen en het dragende achterbeen tever achter het lichaam gezet worden, zodat het paard op de voorhand wordt "geduwd".

[ [url=m/eNv4NY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb daar nog wel een misschien wel duidelijkere visuele toevoeging voor van zoals de Hollandse school uitpakt en zelfs afgevaardigd wordt naar de Olympische Spelen (en voor mensen gaan sputteren dat dit een toevallig moment is in de proef, dit is niet zo. Het is werkelijk de draf die wordt getoond, een bijna zuivere 4-takt ipv een 2-takt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=qGSYdsItiqU )

[ [url=m/7Zpb9h.png]Afbeelding[/url] ]

(Voor Kadenkovitch de VAR is de video scheidsrechter die tegenwoordig bij voetbalwedstrijden meekijkt op video en beslissingen van de scheidsrechter op het veld tijdens de wedstrijd kan overrulen op basis van videobeelden)


Ik vraag me of dit soort plaatjes tot de kern komen van het probleem.
Uiteindelijk is de vraag van de keuringen en bijzetten: Waarom zien we graag een (veel te) jong paard met enorm veel stress, veel te strak geknoopt aan een bijzetteugel? Vinden we dat normaal? Waarom kunnen we alleen beweging beoordelen als een paard in een houding geknoopt is en redelijk over de zeik z'n pootjes heel hoog optrekt? Ik snap het nut er gewoon niet van eigenlijk :+ Wat zegt dat over het talent als rijpaard of over het karakter? Naar mijn idee heel weinig.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:01

@ irmaz:
Kun je misscien ook naar een specifiek filmpje linken? Ik heb werkelijk geen zin en geen tijd om een 4 uur lange video af te speuren naar 4 foto momenten.

Dus graag een naam, naam paard, welke proef en timestamp. Slecht getimede stills zeggen me vrij weinig.
Plus dat ik het werkelijk meer dan onzinnig vind om welke proef dan ook op deze manier te gaan beoordelen.

sanne83 schreef:
Mooi Klinkt goed! Als ik het goed begrijp, gebruik je positieve bekrachtiging? Dan ben je je wrs een stuk meer bewust dat je vooral mentaal traint bij een paard ipv fysiek?

Een combinatie van, denk ik. Het mentale deel idd door positieve bekrachtiging en zorgen dat de spanning zo laag mogelijk blijft en er altijd succes is. Ik heb nooit ruzie met mijn paard.

Het fysieke deel train ik door herhaling, door kennis van hoe spieren werken, wanneer ze gaan verzuren, en hoeveel hersteltijd er nodig is. Dus ik train ook absoluut fysiek, en kennis is macht. Door te weten wat je doet, kun je veel effectiever trainen. Snappen hoe het lijf in elkaar zit, en weten welk deel er nodig is, zorgt voor een efficiënte en effectieve training. Het is niet nodig om dingen eindeloos te herhalen, of iets zwaars te lang te rekken.
Het fysieke deel houdt wel in dat je de grenzen opzoekt van kracht en souplesse, want een te makkelijke training heeft geen effect. Maar het houdt ook in dat je weet dat spieren 48 uur nodig hebben om te herstellen, en als er geen effectief herstel is, maak je spieren kapot, en bouw je niet op.
En dat leidt dus tot om de dag een training, waarbij het paard zowel mentaal als fysiek de tijd krijgt om alles te verwerken.

Je kunt wel elke dag trainen, maar niet elke dag dezelfde spiergroepen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:13

Fijn! Uiteindelijk train je natuurlijk altijd mentaal en fysiek, maar vroeger trainde en dacht ik meer vanuit fysiek oogpunt en nu meer vanuit mentaal. Nee, eigenlijk begin ik nu vrijwel met 100% mentaal en hoe verder de africhting vordert hoe meer je fysiek vraagt, met behoud hopelijk van een paard dat het leuk vindt :D

Er is een enorm verschil in spiergebruik en scheefheid tussen een paard dat fysiek een cirkel moet lopen of een paard dat een cirkel wíl lopen.
Als je met voer werkt, zie je dat zo duidelijk. Toen ik nog behandelde, was het vrij interessant om te zien wat de eerste reactie van een paard aan het halster is. Vrijwel altijd lichte tot grote weerstand. Als je bijv. je ene hand op de hals zet en je andere hand aan het halster, geven zo weinig paarden mee, vrijwel elk paard maakt zich strak op de allerlichtste druk. Terwijl als je een snoepje voorhoudt, kunnen de meesten gewoon inbuigen :D Dus dat is niet fysieke stijfheid.

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:20

irmaz schreef:
Overigens wil ik graag nog even reageren op de stelling die hier al een paar keer als een voldongen feit wordt gemeld: Een paard zou van nature scheef zijn.
Deze zin is volledig in tegenspraak met zichzelf, er is geen enkele natuurwet die scheefheid als een voordeel ziet. Een paard is van nature recht. Dat wij al met scheve jonge paarden te maken hebben nog voordat er een ruiter op heeft gezeten zou ons aan het denken moeten zetten (als het al aan het paard ligt). Is mijn bescheiden mening tenminste.


Een paard heeft net als ieder wezen een voorkeurskant.
In de natuur doet het ook minder ter zake in hoeverre een paard recht is.
Als het een paar jaar in staat is zich voort te planten is het voldoende om de soort te behouden.
Onze paarden zijn veelal ver voorbij de "houdbaarheidsdatum" van de vrije natuur.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:21

sanne83 schreef:
Fijn! Uiteindelijk train je natuurlijk altijd mentaal en fysiek, maar vroeger trainde en dacht ik meer vanuit fysiek oogpunt en nu meer vanuit mentaal. Nee, eigenlijk begin ik nu vrijwel met 100% mentaal en hoe verder de africhting vordert hoe meer je fysiek vraagt, met behoud hopelijk van een paard dat het leuk vindt :D

Er is een enorm verschil in spiergebruik en scheefheid tussen een paard dat fysiek een cirkel moet lopen of een paard dat een cirkel wíl lopen.
Als je met voer werkt, zie je dat zo duidelijk. Toen ik nog behandelde, was het vrij interessant om te zien wat de eerste reactie van een paard aan het halster is. Vrijwel altijd lichte tot grote weerstand. Als je bijv. je ene hand op de hals zet en je andere hand aan het halster, geven zo weinig paarden mee, vrijwel elk paard maakt zich strak op de allerlichtste druk. Terwijl als je een snoepje voorhoudt, kunnen de meesten gewoon inbuigen :D Dus dat is niet fysieke stijfheid.

Klopt, je creëert sowieso een situatie waarin je van je paard een teamgenoot maakt, waarin je samenwerkt ipv tegen elkaar in te werken. Plus dat een gemotiveerd paard veel meer geneigd is om dat beetje extra te geven, wat je niet krijgt als je puur op negatieve bekrachtiging werkt.
Ik vind het mentale aspect zo verschrikkelijk belangrijk in de training, ik wil aan het eind van de dag een vrolijk paard :D

Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:22

Sanne:Dat is spierspanning en weerstand waar een goede trainer ook rekening mee houdt, ontspanning moet niet voor niets de rode draad blijven. Ook als grenzen opgezocht worden, anders kom je geen stap verder en breek je alleen af volgens mij. Ik ben het ermee eens dat training leuk moet zijn en blijven voor een paard, een keer wat spanning omdat ze het moeilijk vinden is niet erg mits dat gelijk weer afgevoerd kan worden. Ik merk geen verschil in spiergebruik bij een paard wat in een circel wil of moet lopen hoor..denk dat dat echt met de manier waarop je iets doet te maken heeft.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:23

Sanne83...die plaatjes zijn wat mij betreft de kern van het probleem! Als zelfs een paard op het hoogste niveau niet volgens de regels van de dressuur loopt en dat is: Takmatig, in balans en meer gewicht op het achterbeen dan zegt dit genoeg. Al helemaal als je met een dusdanig lopend paard zulke hoge scores krijgt. Dan is er niet alleen wat mis in de africhting en de sport maar ook zeker met het oog van de jury. En misschien zouden we in onze sport ook eens een VAR moeten instellen, die even het beeld hier en daar stilzet of op slowmotion zet.

We hebben het hier toch de hele tijd over een correct lopend paard? Daar praten we toch met zijn allen over? Of ben ik nu het spoor bijster?
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-12-21 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:29

irmaz schreef:
Overigens wil ik graag nog even reageren op de stelling die hier al een paar keer als een voldongen feit wordt gemeld: Een paard zou van nature scheef zijn.
Deze zin is volledig in tegenspraak met zichzelf, er is geen enkele natuurwet die scheefheid als een voordeel ziet. Een paard is van nature recht. Dat wij al met scheve jonge paarden te maken hebben nog voordat er een ruiter op heeft gezeten zou ons aan het denken moeten zetten (als het al aan het paard ligt). Is mijn bescheiden mening tenminste.

Ik stel voor dat je die bescheiden houdt, want het is nonsens imo. Zoals mensen voorkeur hebben voor hun rechter of linkerhand (en dus ook been, en zelfs inknikken op rechts in de heup, zo hebben paarden dat ook.
En doordat ruiters dat niet corrigeren omdat ze denken zo vriendelijk mogelijk te zijn als ze dat niet doen, wordt dat paard schever en schever, want van nature zal dat paard niet proberen om korte spieren lang te maken, dat doet namelijk pijn.

Als dat niet het geval zou zijn, zou recht richten niet in het Skala staan.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:32

Elisa2 schreef:
Ik merk geen verschil in spiergebruik bij een paard wat in een circel wil of moet lopen hoor..denk dat dat echt met de manier waarop je iets doet te maken heeft.


Niet mee eens. Een paard dat graag wil, zal veel minder spanning hebben, dan een paard dat gedwongen wordt. Bij het laatste paard is er veel meer weerstand, en dat zie je terug in de mate van spierspanning.

Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:35

Dan zal daar het verschil zitten, want ik dwing ze niet..ontspanning is en blijft de rode draad in de training. Als werken en trainen leuk is dan is de basishouding van een paard al ontspanning, voor mij een belangrijk uitgangspunt.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 13-12-21 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:36

Irmaz...ben het helemaal met je eens. Wilde niet gelijk Edward erbij halen, want ik was zijn grootste fan...Ken hem al voordat hij bekend werd. Maar tegenwoordig moet ik (met pijn in mijn hart) zeggen dat ik niet meer van zijn rijden kan genieten...Bij Total US zie je duidelijk het voorbeeld van de eenpoter. Dit paard was nog helemaal niet toe aan de OS en hoorde daar ook niet thuis. Misschien als hij meer ontspanning krijgt en daardoor meer in takt en balans gaat lopen zal het beter worden. Takt, balans en ontspanning zouden wat mij betreft de voorwaarde moeten zijn om boven de 70% te kunnen scoren...Al die oefeningen ook belangrijk natuurlijk, maar als de basis niet in orde is vind ik dat je niet hoog moet kunnen scoren.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 14-12-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek foto verwijderd

Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:37

manubres schreef:
Irmaz...ben het helemaal met je eens. Wilde niet gelijk Edward erbij halen, want ik was zijn grootste fan...Ken hem al voordat hij bekend werd. Maar tegenwoordig moet ik (met pijn in mijn hart) zeggen dat ik niet meer van zijn rijden kan genieten...Bij Total US zie je duidelijk het voorbeeld van de eenpoter. Dit paard was nog helemaal niet toe aan de OS en hoorde daar ook niet thuis. Misschien als hij meer ontspanning krijgt en daardoor meer in takt en balans gaat lopen zal het beter worden. Takt, balans en ontspanning zouden wat mij betreft de voorwaarde moeten zijn om boven de 70% te kunnen scoren...Al die oefeningen ook belangrijk natuurlijk, maar als de basis niet in orde is vind ik dat je niet hoog moet kunnen scoren.
[ [url=m/tuIpvy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Misschien is het handig om hier een nieuw topic voor te openen?

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:41

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Irmaz...ben het helemaal met je eens. Wilde niet gelijk Edward erbij halen, want ik was zijn grootste fan...Ken hem al voordat hij bekend werd. Maar tegenwoordig moet ik (met pijn in mijn hart) zeggen dat ik niet meer van zijn rijden kan genieten...Bij Total US zie je duidelijk het voorbeeld van de eenpoter. Dit paard was nog helemaal niet toe aan de OS en hoorde daar ook niet thuis. Misschien als hij meer ontspanning krijgt en daardoor meer in takt en balans gaat lopen zal het beter worden. Takt, balans en ontspanning zouden wat mij betreft de voorwaarde moeten zijn om boven de 70% te kunnen scoren...Al die oefeningen ook belangrijk natuurlijk, maar als de basis niet in orde is vind ik dat je niet hoog moet kunnen scoren.
[ [url=m/tuIpvy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Misschien is het handig om hier een nieuw topic voor te openen?


De vraag was toch: Misschien is de hippische wereld het beeld van een correct uitziend jong paard verloren? Daar praten we nog steeds over toch? Of moest het alleen over hulpteugels gaan?

Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:48

sanne83 schreef:
Ik vraag me of dit soort plaatjes tot de kern komen van het probleem.
Uiteindelijk is de vraag van de keuringen en bijzetten: Waarom zien we graag een (veel te) jong paard met enorm veel stress, veel te strak geknoopt aan een bijzetteugel? Vinden we dat normaal? Waarom kunnen we alleen beweging beoordelen als een paard in een houding geknoopt is en redelijk over de zeik z'n pootjes heel hoog optrekt? Ik snap het nut er gewoon niet van eigenlijk :+ Wat zegt dat over het talent als rijpaard of over het karakter? Naar mijn idee heel weinig.


Als je zo'n traject volgt dan weet je dat de hengsten eerst in de kooi beoordeeld worden (los), na het straatje. Daar worden bewust ontspanningsmomenten in gecreerd want een gespannen hengst laat zich niet zien. Het longeren is overgewaaid uit Duitsland, het idee er achter is dat sommige dieren zich meer opwaarderen in het werk door aanspanning. En dat verschil was ook goed te zien, evenals het verschil in vaardigheden van de verschillende longeurs. De hengsten gaan door drie bezichtigingen op verschillende momenten en worden daarna getest in het verrichtingsonderzoek op hun talent als rijpaard, karakter, aanleg etc.
Zo werkt het bij het KWPN.

Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:50

manubres schreef:
Irmaz...ben het helemaal met je eens. Wilde niet gelijk Edward erbij halen, want ik was zijn grootste fan...Ken hem al voordat hij bekend werd. Maar tegenwoordig moet ik (met pijn in mijn hart) zeggen dat ik niet meer van zijn rijden kan genieten...Bij Total US zie je duidelijk het voorbeeld van de eenpoter. Dit paard was nog helemaal niet toe aan de OS en hoorde daar ook niet thuis. Misschien als hij meer ontspanning krijgt en daardoor meer in takt en balans gaat lopen zal het beter worden. Takt, balans en ontspanning zouden wat mij betreft de voorwaarde moeten zijn om boven de 70% te kunnen scoren...Al die oefeningen ook belangrijk natuurlijk, maar als de basis niet in orde is vind ik dat je niet hoog moet kunnen scoren.
[ [url=m/tuIpvy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Misschien is het handig om hier een nieuw topic voor te openen?

De vraag was toch: Misschien is de hippische wereld het beeld van een correct uitziend jong paard verloren? Daar praten we nog steeds over toch? Of moest het alleen over hulpteugels gaan?


Ik dacht dat het voornamelijk over het longeren ging, maar mij maakt het niet uit. Leek me gewoon handig misschien als de topruiters erbij gehaald worden dat een nieuw topic misschien makkelijker is.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:24

Mij ook. Open het maar, ik spring graag in.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:29

Heb het al eens geprobeerd, maar was geen animo voor :o

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:41

Nu wel denk ik. Sowieso iedereen in dit topic wel :)

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:47

De stills die ik plaatste waren niet van Edward. Ik heb er bewust geen naam bij gezet want eigenlijk vind ik dat irrelevant. Op zich moet een ruiter een onafhankelijke zit hebben en een sterk gevoel voor timing hebben om een paard zo consequent te ontregelen dat er een zuivere nieuwe gang ontstaat. Ik denk dat deze ruiter zonder heel veel problemen omgeschoold kan worden tot iemand die een paard zeer zuiver kan laten lopen.

De reden dat ik er geen naam op plak is omdat deze ruiter door andere personen wordt afgevaardigd als Nederlands beste combinatie op dit moment en dat deze combinatie op wedstrijden door de jury als goed wordt beoordeeld. Zoals Kadenkovitch eerder al aankaartte, het is niet (alleen) de schuld van de ruiter dat dit beeld tot voorbeeld wordt gesteld van zoals het zou moeten. Dit is het voorbeeld 'zoals het zou moeten' dat de ether in wordt gestuurd door de vooraanstaande stuurlui van de Nederlandse Hippische wereld.

Kunnen we het de fokkers dan kwalijk nemen dat ze een dergelijk beeld proberen te fokken zodat minder begnadigde ruiters er alleen nog maar op hoeven te gaan zitten?

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:50

Dan nogmaals de vraag: heb je timestamps van de video die je plaatste, want als je het niet erg vind, ga ik niet 4 uur aan videomateriaal terugkijken op zoek naar dit beeld.

Ik vind stills altijd heel slecht te beoordelen, ik zie liever bewegend beeld.

Suzanne F.

Berichten: 49424
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:51

Elisa2 schreef:
Geloof me..ik heb echt veel jonge paarden zadelmak gemaakt en jonge paarden die al zadelmak waren doorgereden. En ieder paard had een natuurlijke scheefheid, waarbij die bij de ene makkelijker te corrigeren was dan bij de ander maar een paard komt niet recht uit de baarmoeder. Als ze scheef gereden zijn dan geeft het vaak een ander beeld, vastzittende en pijnlijke spieren met zelfs kreupelheid als gevolg. Maar rechtrichten blijft een rode draad in de africhting van een paard in ieder stadium, zelfs als ze GP lopen.

Voor mij is het beeld wedersom simpel, is het paard durchlassig? achter actief?,zijn de spieren ontspannen en deinen deze en spant het de juiste spieren aan? dan zie ik een goed getraind paard ongeacht de manier waarop. Ik denk dat mensen niet zo in hokjes moeten denken.


Eens, al heb ik er eentje meegemaakt (met zadelmak maken) die echt bijna niet scheef was. Maar dat was ook een enorm lenig paard.

Moet wel zeggen dat degene die echt mega scheef was, achteraf ook niet goed bleek en kissing spines bleek te hebben. Of dit met elkaar te maken heeft weet ik niet 100 procent zeker maar ik vermoed van wel.
Als ik ooit nog eens een enorm scheve tref dan ga ik wel 2 x nadenken.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:59

Voor degenen die aangeslagen zijn op het wel of niet hebben van een voorkeurskant van levende wezens zou ik graag een voordeel (of een onderzoek) willen horen/zien van deze oriëntatie bij dieren.
Zelf heb ik (mischien wel helaas?) niet echt een voorkeurskant en kan zowel links als rechts alles doen. Persoonlijk vind ik dat handig en ben dus blij met deze eigenschap. Ook bij mijn paarden zou ik niet kunnen benoemen wat hun voorkeurskant is (behalve van de merrie die al bereden bij mij kwam).

Voor zover ik weet streeft de natuur altijd naar evenwicht en balans en lijkt het me voor een prooidier aardig sneu dat wanneer de wolf van links (of rechts) komt ze net te laat zijn met reageren (of de verkeerde kant op springen omdat die kant makkelijker ging). 2-zijdig zijn lijkt mij van levensbelang in de natuur.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:59

Avalanche81 schreef:
Dan nogmaals de vraag: heb je timestamps van de video die je plaatste, want als je het niet erg vind, ga ik niet 4 uur aan videomateriaal terugkijken op zoek naar dit beeld.

Ik vind stills altijd heel slecht te beoordelen, ik zie liever bewegend beeld.

Hold your horses, ik heb nog meer te doen dan achter de PC te zitten -O-
1.19u HP en 2.53 Edward
Laatst bijgewerkt door irmaz op 13-12-21 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37632
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:02

Is dat niet dan eerder een gebrek aan rechtricht kunde en kennis bij jezelf? (no offence) ik kan bij ieder paard meestal direct er uit pikken wat de holle en bolle kant is in beweging en soms zelf al op een foto.

Hier wordt het wel mooi uitgelegd vind ik: http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... cheefheid/